Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lidwientje (en anderen) help! wespen in de grond

Toen ik gisteren voor mijn huis in het zonnetje stond viel het mij op dat er voor de drempel een gaatje en een klein zandhoopje te zien waren - in de voeg tussen de stoeptegels en de drempel. Mieren, dacht ik, maar later kwam ik de buurman tegen, en die had ook van die gaatjes en dacht aan wespen. Nadere inspectie bracht aan het licht dat er bij ons een paar van die gaatjes zaten, niet éen, en later die dag zag ik inderdaad twee wespen rondvliegen in de buurt van zo'n gat.
Geen heel grote wespen, maar volgens mij wel degelijk wespen en geen zweefvliegen (die zijn platter volgens mij).

Hoe erg zijn die wespen? Ik hoop eigenlijk dat Lidwientje of een andere kenner mij nu kan vertellen dat deze soort volkomen onschuldig is en nooit steekt, maar als dat nou niet zo is, moet ik dan de ongediertebestrijding bellen of kan ik volstaan met een paar keteltjes kokend water in die gaatjes te laten lopen?

Wie weet hier meer van?

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sawo

Sawo

04-10-2010 om 10:50

Niets aan de hand

hoi temet

zoek maar eens op insectenhotel. Daar vind je oa:

Solitaire bijen en wespen zijn kleine, onopvallende en nuttige dieren. Sommige soorten bouwen urnvormige nesten van modder of klei. Er zijn ook soorten die genoegen nemen met een holle stengel waar ze hun eitjes in kunnen leggen. Ze maken geen deel uit van grote volken, maar leven praktisch alleen. Wel kan het voorkomen dat op geschikte plekken meerdere nesten naast elkaar gebouwd worden. Met dit houtblok maak je kunstmatige nestgelegenheid voor dergelijke insecten. Op deze manier kun je van nabij bekijken hoe zo'n insect te werk gaat.

groet

saar

Temet

Temet

04-10-2010 om 11:13 Topicstarter

Het duizelt me inmiddels

Toch maar eens rond gaan neuzen op het internet, en het lijkt me dat het een soort graafwesp zou moeten zijn - die inderdaad solitair leven, kennelijk, maar wat ik nu weer lees over die beestjes is dat ze hun nestje volstoppen met het insect waar ze op leven en het dan afsluiten. Waarom waren die gaatjes dan open, vraag ik me af.

Eerst dacht ik dat het misschien om een bijenwolf ging, maar die schijnt niet zo heel algemeen voor te komen, het lijkt me dan stug dat ze net een woningprojectje voor mijn deur hebben opgezet. Maar mijn hemel, wat blijken er veel wespensoorten te bestaan, ook in Nederland. Ik had beter moeten kijken, dan had ik nu misschien geweten of het een bijenwolf, een grote zweefwesp of nog een andere telg uit het geslacht betrof...

Groeten,

Temet

Dendy Pearson

Dendy Pearson

04-10-2010 om 13:16

Graaf- en franse wespen.

Wij hebben ze ook. En ik denk echt dat ze niets doen. Wij hebben in de tuin ook franse veldwespen. Die zijn behoorlijk indrukwekkend. Met rode poten en vleugels en best groot. Maar die zoemen gewoon vrolijk rond en schijnen ook niets te doen. De gewone heb ik hier nog niet gezien. Zou dat aan mijn wespinator liggen?

Dendy

Temet

Temet

04-10-2010 om 21:14 Topicstarter

Lidwientje

De gaatjes (en dus de wespen) zitten niet in de tuin maar bij de voordeur. Vandaag ben ik alleen maar via de achterdeur in- en uitgegaan en heb ik dus niks gezien, woensdag ben ik thuis en zal ik nog eens goed kijken. Maar goed, als de echte stekers nu toch op hun retour zijn laat ik het maar zitten denk ik. Ik had zoals gezegd het archief geraadpleegd en in die oude draadjes merk jij nogal eens op hoe nuttig wespen zijn. Dus bij twijfel laten zitten, denk ik dan maar. Hoewel ik er misschien toch eentje zou moeten doodslaan om deze daarna in alle rust te kunnen determineren

Hoe dan ook, kokend water kan altijd nog.

Groeten,

Temet

Temet

Temet

05-10-2010 om 09:24 Topicstarter

Lidwientje

Dank voor het aanbod, maar ik geloof niet dat ik een macrolensje heb, en ik weet ook niet meer waar het kabeltje is om de camera aan de computer te koppelen voor het uploaden. Dus helaas.

Nog daargelaten dat ik eerst nog zo'n beest moet zien te vangen...

Gisteren het huis alleen via de achterkant verlaten en binnengegaan, dus geen wesp gezien. Vandaag zal dat waarschijnlijk weer zo zijn maar morgen ben ik thuis en zal ik eens kijken wat ik rond zie vliegen. Misschien zijn alle gaatjes dan al weer even plotseling verdwenen als ze gekomen waren.

Groeten,

Temet

In het grasveld voor ons huis

zat ook een gat in de grond waar wespen uitkwamen. Mijn dochter is wel lelijk door een gestoken. De gemeente heeft er een of ander wit gif in gestrooid. Had ik die tip van het kokend water maar eerder gelezen! Nu weet ik het in ieder geval voor volgend jaar.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.