Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kari1

Kari1

07-06-2009 om 11:52

Linnen strijken

Dat lukt mij dus niet zoals ik wil. Het wordt op de naden en stiksels altijd dof en wittig, alsof het oud en versleten is. Bij wit linnen is dat nog niet zo zichtbaar, maar ik heb net een leuke paarse linnen bloes voor het eerst gestreken en jawel hoor, meteen bingo.
Wie heeft tips? Wassen met of zonder wasverzachter? Stijken met of zonder stoom? Warm of heet? Binnenkant of buitenkant? Ik heb het allemaal al eens gedaan en ik zie de oplossing er nog niet bij.
Ja, niet strijken. Maar een ongestreken linnen bloes ziet er uit alsof je er in geslapen hebt. Of werkt het als je hem zonder centrifugeren kliedernat laat uitdruipen? Dat heb ik nog nooit geprobeerd, maar ik vraag me af of er dan ook niet veel kreukels inzitten.
Wie heeft DE tip?
Kari

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Angela67

Angela67

07-06-2009 om 12:12

Twee tips

Kari,
twee tips van mijn moeder : binnenkant strijken (is sowieso beter en mooier voor vrijwel alles, maar niet altijd echt nodig) en/of een 'strijklap' of perslap gebruiken. Ik meen dat de truuk is dat je de (linnen) stof natmaakt en dan met de droge perslap ertussen strijk je zodat je het echt 'stoomt'. En een zakdoek dubbelgevouwen ertussen (zonder natmaken) zou misschien ook al genoeg zijn om het 'glimmen' van die naden te voorkomen.
Succes!
Angela
ps: ik koop dus geen linnen meer omdat ik zelfs de 'draagkreukels' lelijk vind . En ik breng m'n gewone bloezen per 10 stuks (2 weken werken) naar de stomerij en laat ze daar wassen en strijken. Mooi.....

Ellen Wouters

Ellen Wouters

07-06-2009 om 12:28

Binnenstebuiten

Ik doe het binnenstebuiten met een stoomstrijkijzer, en dat gaat prima. Soms wat extra stoom of even sproeien.
Strijkspray uit een spuitbus gebruikte ik vroeger ook wel eens, dat strijkt wel makkelijk maar ik vond het toch een beetje onzin, dus dat doe ik niet meer.
Persen deed ik juist met een vochtige lap op droge stof, maar sinds ik een stoomstrijkijzer heb doe ik ook dat niet meer.

Tirza G.

Tirza G.

07-06-2009 om 14:22

Binnenstebuiten

Linnen strijk je "dicht", je strijkt als het ware de open structuur dicht, waardoor het gaat glimmen. Vandaar: aan de binnenkant strijken. Naden (boordjes, randjes) ontwijken, wát je ook verzint, die zullen altijd als eerste wit worden.

Tirza

Re: nat ophangen

Kletsnat ophangen werkt heel aardig bij zijde en katoen, maar niet bij linnen, is mijn ervaring. Daarvoor kreukt het te erg, dat gaat er onvoldoende uit.

Groeten,

Temet

Kari1

Kari1

09-06-2009 om 13:33

Oke

dat van dat "dicht" strijken klopt wel. Na de volgende wasbeurt is het wittige weer weg, maar na het strijken weer net zo rap terug.
Aan de binnenkant strijken lost het niet op, ook dan zie je het aan de buitenkant. Ik ga het eens met persen proberen, natte doek op droog goed en ook droge doek op nat goed, eens kijken wat dat wordt. Bedankt voor de adviezen!
Kari

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.