Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tihama

Tihama

03-04-2010 om 12:17

Loungeset: waar moet ik op letten?

Gisteren scheen de zon. Manlief en ik hebben 1800 koppelstones verplaatst (aaargh, wat een spierpijn), in het kader van stap 1 in het Project Tuin (dat komt na het Project Keuken dat weer na het Project Verbouwing kwam).

Nu hebben we een heel mooi terras en we willen graag ook zo'n mooie, lekkerzittende loungeset aanschaffen. Gisteren hebben we een paar keer op onze 13-jaar oude Hartmans gezeten. Die doen het nog best goed, maar wat de buren hebben ziet er veel mooier uit

We hebben al even rondgekeken bij het tuincentrum, maar wat is wijsheid?

Het moet weersbestendig zijn. Geen roest dus. Het moet ook zwaar zijn, want ze komen aan de waterkant, dus een flinke windvlaag kan ze erin knikkeren. Heeft er iemand tips waar op te letten? Wat we vooral wel en wat we vooral niet moeten doen? Waar we wel moeten kijken/kopen en waar niet?

Tihama

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

03-04-2010 om 13:24

Aluminium frame

Dat was de tip die wij kregen, er zit nogal verschil in het frame onder het vlechtwerk. Nou is dat alleen niet zwaar natuurlijk, maar ik heb door de wind nog niet meegemaakt dat die dingen van hun plek geblazen worden.
Het is niet helemaal gesloten, dat vlechtwerk, dus de wind gaat er ook wel deels doorheen lijkt me.

Verder zie ik nogal een groot verschil in de maatvoering. Van zeer smalle/ondiepe zittingen tot heerlijk riante uitvoeringen. Datzelfde geldt voor de kussens, ook daar zit nogal een verschil in, wat je natuurlijk ook terugziet in de prijs.
Wij moeten de keus nog maken

Ik heb net zo'n loungeset gekocht

Wat voor mij/ons belangrijk was;
lekker zitten
moet 's winters buiten kunnen blijven
uit meerdere delen bestaan zodat je kunt wisselen met samenstelling
geen ronde hoeken maar zo strak en vierkant mogelijk
niet van dat platte wicker, maar rond (beetje rotan-achtig)
en (last but not least) liefst rond de 1000,- omdat we dat bedrag voor een loungeset kado hadden gekregen bij ons nieuwe huis.

Aantal weken gekeken en bijna (op tijd gestopt door OOL-ers!) een set bij de Wehkamp gekocht. Tuin was echter nog (lang) niet klaar dus niet handig.
Vervolgens aantal tuincentra afgeweest, en aanbiedingen via krantjes (Karwei, Blokker, Intratuin, etc.)
Daarbij werd steeds duidelijker wat we nu wel, en wat absoluut niet mooi vonden. Ook zijn de prijsverschillen soms enorm (tot wel 2.000,- verschil!) waar ik niet direct het kwaliteitsverschil er aan af kon zien. Wellicht over 10 jaar wel maar ja... dat vond ik geen 2000,- euro waard.

Uiteindelijk bij tuincentrum Osdorp deze gaan uitproberen:
http://www.osdorp.nl/Shop.aspx?pid=4&Article=17439

Ik vond 'm meteen echt prachtig, helemaal wat ik bedoelde. En; hij zit echt superlekker. Kan in verschillende opstellingen neergezet. Set (= hoekbank + tafel) is 999,-, we hebben er zelf dan nog de stoel bijgekocht.
Groot voordeel; hij is 'op afroep'. Zodra onze tuin ver genoeg af is (man is met laatste timmerwerkzaamheden bezig voor de beschoeiing aan het water) en de stratenmakers aan de gang gaan kan ik bellen, en dan wordt hij een week later geleverd.

Wij zijn zeer happy met onze keuze. Als man uitgeput weer drijfnat binnenkomt met de modder achter zijn oren troost ik hem met voorspiegelen dat we met z'n 2-en languit kunnen liggen straks, zaterdagkrant of boek erbij .... zodat hij weer weet waar hij zich zo voor uitslooft

Ik ben het met Minet eens; ik denk niet dat ze zo snel het water in zullen waaien, ook al verplaats je ze vrij makkelijk. Mijn raad zou zijn; ga vooral bij (veel) centra kijken. Zo wordt steeds duidelijker wat je wel, en wat je niet mooi vindt. Het is best een uitgave, dus wel de moeite waard.

Succes!
Mare

Maxime.M

Maxime.M

03-04-2010 om 17:31

Heb zo'n set maar....

Hoi,

Wij hebben zo'n set, maar wat ik eigenlijk onhandig is, is dat het alleen lekker zit met de kussens erin. Logisch natuurlijk, maar vroeger zaten wij nog wel eens buiten in het laatste kwartiertje avondzon (hele dag gewerkt) en dan pakten wij de tuinkussens niet uit de schuur. (toen hadden we dus stoelen waar je gewoon ook lekker in zat zonder kussens) nu kan dat dus niet, en zaten we afgelopen voor en na jaar (het is dit jaar nog niet voorgekomen) in de tuinset zonder kussens, maar dat zit niet lekker. Ik vind dat dus jammer van zo'n lounge set. Je moet alle kussens gaan pakken om lekker te gaan zitten, en dat vind ik voor even snel zitten dus niet altijd handig.

Maxime

Ik ben nu aan het denken aan twee extra adirondack stoelen voor dat doel.

rosa

rosa

05-04-2010 om 20:53

Net gekocht

Wij hebben er 1 gekocht bij de Tuinkamer, geen idee of dat een landelijke winkel is. Belangrijk vonden we lekkere kussens (je hebt er met van die harde rugkussens, dat is geen loungen vind ik), een niet te ondiepe en niet te diepe zit, en met ronde rotanachtige dingen.
Daarbij hebben we na aarzelen all weather kussens gekocht. Die kunnen dus buiten blijven liggen. Groot voordeel is dat je (bijna) altijd meteen kunt gaan zitten. Het water schijnt er snel doorheen te lopen, dus ze zijn snel droog. Schoon te maken met tuinslang. Geen opslag nodig van de kussens. Nadeel; ze voelen niet zo lekker aan als stoffen kussens - beetje plastic-achtig. Hopelijk zit dat ook als het warm is toch lekker.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.