Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Rafelkap

Rafelkap

05-04-2013 om 17:48

Luidruchtig musicerende kinderen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
**Chrissie**

**Chrissie**

10-04-2013 om 16:14

Zoon speelt ook trompet

Leuk dat je zoon trompet gaat spelen! Onze zoon speelt ook trompet, hij was bijna 7 jaar toen hij begon met zijn eerste lessen. En het kan prima op deze leeftijd hoor, hij heeft er geen problemen mee gehad. En het gaat in eerste instantie toch om het plezier dat hij in er heeft. Ik heb wel eens gelezen dat je een eerste jaar niet teveel moet verwachten v.w.b. goed spelen e.d. Het is dan nog wel een beetje aanrommelen misschien, maar het wordt echt wel wat. Je moet het de tijd geven. Onze zoon is nu 11 jaar en is dit jaar even gestopt, hij had teveel last van zijn beugel en kon de hoge tonen niet halen... Maar ik ga er vanuit dat zodra hij die beugel niet meer heeft, hij weer zal beginnen.
Zijn vader speelt trouwens trombone en er wordt hier dus wel het e.e.a. weggetoeterd. Met de buren hebben we geen afspraken gemaakt over het tijdstip. Ze spelen meestal rond etenstijd en nooit langer dan een half uur. In ieder geval niet na 20.00 uur. We wonen trouwens in een hoekhuis en hoeven dus maar met 1 kant rekening te houden en dat doen we graag.

even zo

even zo

10-04-2013 om 16:37

Hier ook trompet, morgen vaste beugel

Zoon speelt al vanaf zijn 8ste trompet, wilde eerder maar had zijn voortanden niet gewisseld. dat was hier wel een eis.
Hij heeft toen eerst een jaar AMV gedaan omdat hij toch graag iets met muziek wilde doen. Inmiddels heeft hij dus zijn A, moet over 2 maanden op voor zijn B.

Nu lees ik over een de beugel wat dan lastig is, daar heb ik dus niet bij stil gestaan, hij is nu 14 jaar en krijgt morgen zijn beugel, hij is laat met wisselen.

Helaas kon hij vorig jaar examen doen omdat zijn docent vervangen werd. Hij heeft toen wel theorie gedaan.

Beugel

Een beugel hoeft op zich geen probleem te zijn. Mijn oudste heeft inmiddels ook een vaste beugel gekregen, maar hij heeft geen problemen met spelen.

**Chrissie**

**Chrissie**

10-04-2013 om 17:32

Hoeft geen problemen te geven

Nee, klopt, het hoeft ook geen probleem te zijn. Bij een andere jongen op les ging het volgens mij prima. Maar hier liep het niet helemaal lekker.

Rafelkap

Rafelkap, ik ben toch wel nieuwsgierig hoe de proefles is gegaan. Vond hij het leuk? En lukte het met je jongste op deze manier?

Rafelkap

Rafelkap

19-04-2013 om 06:10

Genista

De proefles ging goed, geschikte leraar, zoon was erg ijverig en is nu ook de hele tijd 'droog' aan het oefenen. Zaterdag halen we een huurtrompet. De wachtruimte is wel goed waardeloos, met een grote steile trap naar beneden en spullen die kapot kunnen. Ik probeer mijn ega zoveel mogelijk te bewegen op maandag thuis te werken om op jongste te passen. De buurvrouw wil ook af en toe op hem passen, al viel het haar wel een beetje tegen toen ze hem de laatste keer mee naar de kinderboerderij nam.
En anders moet ik jongste maar incidenteel meenemen, met ipad als wapen.

Leuk!

Fijn dat hij het zo leuk vindt. Ik hoop met je mee dat je de zorg voor je jongste wat regelen kunt met ega en/of buurvrouw. Dan zit je toch wat rustiger bij zo'n muziekles.

nolly

nolly

25-04-2013 om 14:12

Wat leuk

dat hij het leuk vond. Dat is het belangrijkst!

@ Fiorucci: Zit jouw zoon ook in een band, of solist?

grappig; mijn zoon is ook begonnen met klasieke gitaar, daarna electrische gitaar, later drums erbij en nu met een bassgitaar in een band.
Ook hij wil z'n werk ervan maken en treedt al lekker vaak met de band op.

Fiorucci

Fiorucci

25-04-2013 om 14:40

Nolly

Mijn zoon speelt in twee bands. We hopen dat hij na zijn examen volgend jaar naar de Herman Brood Academie kan.

Rafelkap

Rafelkap

26-04-2013 om 09:16

Gaat goed

Gaat goed hier, de buren deden helemaal niet moeilijk. Het was toch een beetje de angst voor klagende buren dat ons tegenhield, maar zelfs de lastige buurman vond het prima zolang zoon maar niet op zondagochtend vroeg speelde.
Wel heel goed voor zoon, o.a. ook leren omgaan met kritiek.
Alleen kwam de volgende leerling met zijn moeder 10 minuten voor tijd naar binnen. Is dat normaal? Ik merkte dat de concentratie totaal weg was. Het is in het begin ook nog wat genant dat het niet goed klinkt en ben wel van plan te vragen of ze willen wachten tot het echt tijd is.

Niet op zondagochtend

Dat heb ik hier ook nadrukkelijk moeten invoeren: níet voor schooltijd oefenen Vooral zo'n trommel pak je zo gauw even om met je CD's mee te doen.
Of het normaal is dat de volgende leerling 10 minuten eerder binnenkomt? Ik denk van niet. Hier bij ons in elk geval niet. Wij zitten in een andere situatie dan jullie en hier wacht iedereen netjes af tot de vorige leerling uit zijn/haar "hok" komt, zelfs als de les eens een beetje uitloopt. Maar hier is het ook zo dat er meer muzieklessen tegelijkertijd zijn en dat die ook nog deels gelijkvallen met de repetitie van de drumband zelf. Het lijkt me heel storend als de volgende alvast binnenkomt.

Eerder binnenkomen

Ik heb me daar ook helemaal wild aan zitten ergeren. Ook omdat die lessen toch al zo kort zijn. Er was een oudere jongen die alleen kwam en dan opzichtig ging uitpakken en wat tokkelen enzo. Gek werd ik ervan.

Omdat de lessen zo kort zijn is het waar mijn jongens wel gebruikelijk maar omdat ik het zelf erg afleidend vind doen we het óf helemaal niet óf 1-2 minuten van te voren, en dan geluidloos uitpakken. Zeker geen 10!

Het is een zaak tussen de leraar en de volgende leerling, dus je kan het het beste via de leraar spelen.

Rafelkap

Rafelkap

26-04-2013 om 18:09

Stomverbaasd

Het is ook een hele kleine ruimte dus je zit erg op elkaars lip. Ik denk dat als het weer gebeurt ik er meteen werk van maak. Die moeder heeft totaal niet in de gaten dat ze mijn zoontje ernstig in verlegenheid brengt. Ik moest vroeger ook altijd op de gang wachten, ik was echt stomverbaasd.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

26-04-2013 om 19:08

Rafelkap

Gewoon bij aanvang van de volgende les aan de leerkracht vragen dit te regelen. Maak je er niet te druk om, gewoon even zakelijk benaderen.
(en los daarvan les is les, en dat heb je omdat je nog van alles kan leren. Het is geen concert!)

Tineke

Tineke

26-04-2013 om 22:04

Binnenkomen

Ooit, op een muziekschool waar ik werkte, mochten we (alle muziekdocenten) nooit (en dus écht nooit!) binnenkomende mensen weigeren. Alle lessen moesten een open en transparant zijn, om alle mogelijkheid en verdenking van seksueel misbruik te vermijden. Dus alle ouders, alle leerlingen, moesten binnen mogen komen wanneer ze ook maar wilden. Liever een onrustige les dan een incident. Dit beleid was natuurlijk wel door een ervaring.
Dus tja. Het kan dus muziekschoolbeleid zijn. Maar hinderlijk is het zeker. Als juf wen je er wel aan, maar voor de meeste leerlingen is het erg lastig.

Tijgeroog

Tijgeroog

27-04-2013 om 11:25

Kaatje

Als ik de muziekschool was ik in dat geval (kleine) raampjes in de deuren plaatsen. Niet zo groot dat de leerlingen afgeleid worden door wat er in de gang gebeurt, maar wel zo dat je kan zien wat er in het lokaal gebeurt.

hilse

hilse

28-04-2013 om 22:17

Hier ook

Ook hier bij de muziekschool is het normaal dat je binnenkomt tijdens de les van je voorganger. Toen ik het aangaf storend te vinden hebben we daar gewoon afspraken over kunnen maken. Zij haalde me op mij eigen lestijd van de gang en degene na mij ook. Geen enkel probleem. Misschien kan dat bij jullie ook?

Hier ook

Ooit toen dochter begon met muziekles was de regeling: 'Niet binnenkomen tijdens de les van je voorganger'. Omdat er instrumenten mee moesten brachten wij (ouders van medeleerling+wij)de kinderen en bleven dan wachten op de gang. Ze waren toen jong, dus alleen laten kon ook niet. Gang is ook compleet open (hele gebouw door) en erg gehorig. Opeens veranderde die regeling en 'moesten' ze binnenkomen. Nou zijn de kamertjes hier niet enorm klein dus dat scheelt....Alvast instrument in elkaar zetten zodat ze bij aanvang helemaal startklaar zijn en meteen kunnen beginnen. De omschakeling van deze regeling is me compleet onduidelijk, heb er w.s. wel naar gevraagd weet het niet meer. In ieder geval was er bij ons enige opluchting want 2 jonge kinderen stil houden op zo'n gehorige hal is niet zo makkelijk Tijdens examens (2 keer per jaar aantal dagen) is het zelfs verboden in de hal zelfs maar te fluisteren/zacht te praten. Zó gehorig is het. Nu (10 jaar later ofzo) is het nog steeds zo dat de leerling na je alvast binnenkomt. Nu speelt dochter een ander instrument dat al klaar staat dus de noodzaak van in-elkaar-zetten is er niet meer. Dochter heeft er geen last van. Het is altijd dezelfde leerling die voor of na je is en op een gegeven moment wordt het gewoon denk ik. Ook weet ik dat juf met regelmaat leerlingen die na elkaar komen laat samenspelen b.v. voor uitvoering dan hebben ze b.v. 20 minuten even samen les (10 minuten van beide lessen) ter voorbereiding daarop. Ik denk dat aangeven bij de juf of leraar het handigste is.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.