Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Maaltijden invriezen

Mijn ouders zijn inmiddels aardig op leeftijd. Mijn moeder gaat hard achteruit en kan niet meer koken. Mijn vader probeert het, maar heeft er niet altijd tijd voor, nogal druk met mijn moeder. 1x per week kook ik voor ze mee, een gewoon agv-tje. Nu had ik bedacht om eens een dag de keuken in te duiken en wat maaltijden te maken die ze kunnen invriezen. Stamppot oid. Maar verder dan zuurkool, hutspot en boerenkool kom ik niet. Graag hoor ik jullie ideeën. Het gaat echt om maaltijden met gekookte aardappelen. Mijn moeder maken we niet (meer) blij met wat anders. Restjes nasi/bami ed breng ik mijn vader wel, die lust alles.
(Pff, wel confronterend hoor om te zien dat je ouders steeds minder kunnen. De dementie heeft weer een flinke tik uit gedeeld bij mijn moeder)

Witlofschotel?  

Aardappelpuree maken, witlof voorkoken. In ovenschaal laag puree. Daarom witlof gerold in hamplakjes. Daarop geraspte kaas. 

Het kan ook met de witlof door de puree heen met blokjes ham. Maar ik weet niet of dat herkenbaar genoeg is voor je moeder. Misschien als je het witlof-stamppot noemt. 

Zelf vind ik stamppot van aardappel, wortel en knolselderij lekker. En dan bovenop wat stoofvlees. Maar ik weet niet of je moeder gewend is aan de smaak van knolselderij. 

Voor AGV maaltijden vind ik invriezen niet zo'n goede oplossing. Daar wordt het niet zo lekker van. Ik zou dan nog liever een magnetronmaaltijd eten van een goed merk. 

Chinese kool of spitskool met wortel, eventueel paksoi en/of ui erdoor.

Je kunt ook eens kijken op de site van zo'n maaltijdleverancier wat die aanbieden, zodat je daar inspiratie op kunt doen. En zo'n service is misschien ook wel wat voor ze? Dan kan je vader ook wat anders kiezen dan je moeder en de variatie is waarschijnlijk wat groter dan wanneer je zelf kookt. Zij werken ook met speciale technieken, dat is toch anders dan wanneer jij zelf iets invriest...
Heel moeilijk ja, om je ouders zo te zien afglijden. Sterkte daarmee.

Erwtensoep. Sowieso de meeste soep, en alle stoofdingen laten zich iha prima invriezen. Hachee bijvoorbeeld. En rode kool. En de bijbehorende appelmoes ook al . Of aardappelpuree invriezen goede resultaten oplevert, weet ik niet. 

En om even door te gaan op het thema stoofvlees: goulash of boeuf bourguignon kunnen volgens mij ook prima in de vriezer. 

Ik zou daarnaast ook eens kijken naar maaltijden van de plaatselijke slager. Of een dealtje proberen te maken met een nabijgelegen eetcafé of restaurant. Ik kende ooit iemand die zoiets regelde voor een oudere Italiaanse man die hij kende: hij maakte afspraken met het Italiaanse restaurant in de buurt en die kwamen een of twee keer per week eten afleveren. Die man een goede maaltijd zonder stress, het restaurant een vaste klant. Jij zou daar dan een AGV-variant voor moeten vinden.

En verder heb je ook nog Uitgekookt en vergelijkbare diensten. Voor een paar keer per week is dat natuurlijk ook nog wel te doen, als is het prijziger dan zelf koken. Maar grote kans dat je ouders op andere terreinen weinig uitgeven, dus misschien is er wel geld voor het structureel uitbesteden van een deel van de avondmaaltijden. 

Sterkte ermee

Temet

O ja, en dit is misschien helemaal ten overvloede, maar oudere mensen krijgen vaak te weinig eiwit binnen, voor zover ik weet. Er zijn gebakjes in de handel met toegevoegde eiwitten ("Bouwsteentjes" - in het vriesvak bij de super) en inmiddels ook veel puddinkjes etc met extra eiwit. Misschien is dat voor je ouders ook een nuttige toevoeging. 

Lukt het bedienen van de magnetron nog? Hier wordt dat wel ingewikkeld...

Zorg in ieder geval dat de vriezer extreem koud is als je iets gaat invriezen. Eerst het eten goed afkoelen in de koelkast  (tot 4 graden) Dan in de koude vriezer van-30. Dan vriezen de cellen van de groenten niet kapot door grote ijskristallen.  Na ontdooien en opwarmen is het dan niet zo'n kleffe natte kledder.

Mijn schoonmoeder is door fysieke mankementen een blok aan het been voor mijn schoonvader. Zij gaat 2 dagen in de week naar dagbesteding voor ouderen waar ze ook een maaltijd krijgt.  Dan kan schoonvader iets voor zichzelf doen en iets eten dat schoonmoeder niet blieft.  Is dat nog een optie? 

Wij vriezen voor mijn schoonmoeder ook heel veel maaltijden in. Ook pasta en rijstgerechten, maar dat gaat niet voor jouw moeder. Maaltijden met gekookte aardappelen maken wij ook vaak. We prakken dan de aardappelen en groeten (bloemkool, boontjes, wortel  pompoen, kool) door elkaar. Vlees in kleine stukjes erdoorheen en eventueel nog wat jus of saus erdoor. Mijn schoonmoeder warmt het op in een koekenpan. 
Ovenschotels maken we ook, met aardappelpuree of aardappelschijfjes. Groenten erop/erdoor en invriezen. Ze doet er dan zelf was geraspte kaas overheen en dan in de oven. Voor haar werkt dit heel goed.

gaat dat wel goed? Mijn schoonvader vergat het eten uit de vriezer te halen. En zo ja, tot wanneer ontdooien en hoe dN opwarmen. Hij at het vaak halbevroren op. 

Wij hebben voor hem uiteindelijk eten besteld. Er was een lokaal restaurant die dat deed. Die bracht het eten maar dekte ook de tafel (klaarzetten, bestek erbij) en vroeg mijn schoonvader om te komen eten. Dat was echt zo goed geregeld. Mijn schoonvader at vanaf dat moment weer goed. Tafeltje dekje levert tegenwoordig ook magnetronmaaltijden en dan een paar tegelijk. Dat ging niet. Dit was overigens in Ommen maar het kan vast wel in  meer plaatsen. 

Ik heb geen ideeën wat betreft invriezen van maaltijden met aardappels, groente en vlees. Maar ik weet wel dat het inderdaad lastig is om je ouders te zien aftakelen, sterkte!

Fourtyfour

Fourtyfour

04-02-2022 om 07:02 Topicstarter

ah, hier kan ik wel wat mee. Aan ovenschotels had ik bv nog nooit gedacht. 
Het opwarmen is geen enkel probleem, dat kan mijn vader allemaal. 
Bedankt voor het meedenken!

Blijft staan dat ik redelijk vaak iets invries en dat alleen maar goed te eten is als het nasi is of iets dergelijks. Vriesmaaltijden worden op een hele andere manier ingevroren. Daar heb je een speciale vriezer voor nodig. 

AH heeft van Chef Martin, hollandse maaltijden uit de diepvries. Misschien is dat ook wat, nooit geprobeerd, zo niet dan geeft het wellicht inspiratie voor gerechten.

Eventueel groenten en vlees invriezen en voorgekookte aardappelen uit zo’n zakje uit de koeling gebruiken. 

Aardappelpuree kun je prima invriezen. Ik vries vaak restjes in, soms kook ik ectra. Stoofvlees, aardappelpuree, stampppotten. Soms stamppot en vlees in één portie, soms apart van elkaar. Allerlei soorten zelfgemaakte soep.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.