Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tessa

Tessa

31-07-2020 om 12:25

Maaltijdsalade

Recept gezocht 😊 Een redelijk makkelijk en snel te maken salade die ik in de koelkast kan zetten voor alle langswaaiende kinderen en familie en mezelf natuurlijk. Goed vullende maar wel licht.
Eigenlijk maak ik met dit weer altijd dezelfde pastasalade en dat kan natuurlijk nu ook weer maar misschien heeft iemand hier iets heel anders.

rode krullenbol

rode krullenbol

31-07-2020 om 12:31

Wat ik van harte kan aanbevelen?

Zoet-zure bonensalade! Eindeloze mogelijkheden tot variëren in smaak en een gegarandeerd rijke bron van energie en voedingsstoffen.

Rode krullenbol

Zonnehoed

Zonnehoed

31-07-2020 om 12:51

Couscoussalade

Met citroensap en knoflook, Spaanse peper, rozijnen, feta, tomaat, paprika, rode ui, komkommer en verse munt en koriander of peterselie.

Mams

Mams

31-07-2020 om 12:56

Deze twee doen het hier goed...

Kipfilet in kleine stukjes bakken met sambal en gembersiroop. Salade maken met artisjok, zongedroogde tomaatjes, paprika, en wat je verder nog lekker vindt. Kip erop en klaar.

Tweede idee: geen salade maar een poke bowl. Rijst koken, rijstazijn erdoor en laten afkoelen. Stukjes mango, avocado, winterpeen, ui, paprika, komkommer en blokjes gerookte zalm snijden. Rijst in een kommetje, andere dingen erop en daar wat sojasaus overheen sprenkelen. Heerlijk!

Jones

Jones

31-07-2020 om 13:09

Watermeloen salade

Watermeloen, komkommer, rode ui, feta (stukjes kip kan ook), olijven en blaadjes munt.
Is lekker fris en eten we vanavond.

Jones

Jones

31-07-2020 om 13:12

Bleekselderijsalade

Bleekselderij, komkommer, appel, gerookte kip stukjes, mandarijntjes uit blik, walnootstukjes en een dressing van wat mayonaise met kerrie, peper en een beetje gemberpoeder.
De vegetarische variant is veel meer noot en geen kipstukjes.

Mama

Mama

31-07-2020 om 14:31

Tonijn-linzensalade

Ik geef toe dat het mij aanvankelijk ook een rare combinatie leek, maar ik vind deze salade heel lekker, en mijn kinderen ook.

Een halve krop ijsbergsla, in blokjes gesneden (ik bedoel, niet in reepjes)
Twee blikjes tonijn (voor mij het liefst in olie) beetje uitgelekt
Blikje linzen (400 g), goed uitgelekt
Een rode parika in blokjes
Een komkommer in blokjes
Een uitje of sjalotje in ringetjes of wat lente-uitjes
2 eetlepels kappertjes (ik vind 4 eetl eigenlijk beter)
zout, peper
citroensap
theelepel mosterd
bieslook

Ook lekker met (stok)brood of ciabatta o.i.d.

Je kunt een vinaigrette maken van de olie van de tonijn, citroen, mosterd, peper en zout, maar ik roer zelf alles gewoon door elkaar.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

31-07-2020 om 14:35

Hemeltje

Ik zie allemaal dingen voorbij komen die ik niet lust. Feta, kappertjes, koriander, bleekselderij, rozijnen.
Ik maak altijd pastasalade met paprika, tomaatjes, mozzarella en blokjes salami. Of spinazie, zongedroogde tomaatjes, rode ui, mozzarella en spekjes.

bieb63

bieb63

31-07-2020 om 14:56

snel en makkelijk

blokjes/reepjes gerookte kipfilet (of tonijn op water als je dat lekkerder vindt, of gerookte zalm snippers), variëren met bijv: gehalveerde cherrytomaatjes, bleekselderij, komkommer, appel, avocado enz. Je kunt het ook nog opleuken met sterrekers of andere kers of alfalfa. En dan flink wat ongezouten noten erdoor voor wat vullen.
En dan een hele simpele dressing van mayo en wat kookroom en peper/zout/kerrie

Aagje Helderder

Aagje Helderder

31-07-2020 om 15:10

Pasta met zalm

Pasta koken en laten afkoelen. Eieren hard koken en laten afkoelen.

Zalm uit een pakje in kleine stukjes snijden, een aantal zoete paprika’s in kleine stukjes snijden. Eieren in stukken snijden. Blikje mais laten uitlekken. Ijsbergsla klein snijden of een pakje sla nemen. Alles door elkaar, eventueel aangevuld met zongedroogde tomaatjes.

Dressing naar keuze. Ik hou van mosterd-dilledressing, maar dat is heel persoonlijk. Een van de kinderen wil er geen dressing op.

Mijntje

Mijntje

31-07-2020 om 15:18

pasta met aardbeien en avocadosaus

pasta met aardbeien en avocadosaus
https://www.ah.nl/kookschrift/recept?id=319432

Mijntje

Mijntje

31-07-2020 om 15:19

in plaats van

Bulgaarse yoghurt kan ook crème fraiche.
Echt lekker. Niet heel licht misschien.

Salade Niçoise

Da's tenminste echt een maaltijd.
https://www.leukerecepten.nl/recepten/salade-nicoise/

skik

Triva

Triva

31-07-2020 om 17:53

pastasalade

kan met zoveel onderdelen: mais, kleine gebakken aardappeltjes, gerookte kip, ham, allerlei soorten sla, augurk, ui, allerlei soorten saus.

juf Ank

juf Ank

31-07-2020 om 19:09

witlofsalade

Met allerlei soorten fruit; aanmaken met yoghurt en kokos erin en noten in de salade!

Kaaskopje

Kaaskopje

31-07-2020 om 23:17

Ontdekking

We hebben afgelopen week salade met afgekoelde gnocchi met tomaat gegeten. Dat beviel heel goed.

Spinazie, tomaat, komkommer, sjalotje, ei, kikkererwten, kruiden uit de tuin, nog wat sla uit de tuin, tonijn, balsamico/aardbei, beetje olijfolie, snufje zout en peper

Flavia

Flavia

31-07-2020 om 23:30

met salami

minikrieltjes koken, als ze nog warm zijn, 100g in reepjes gesneden of geknipte ham erbij, 100g in reepjes gesneden of geknipte salami, een bakje rauwkost en een bakje hamprei salade. Goed mengen en laten afkoelen.

zebra

zebra

01-08-2020 om 10:53

aardappelsalade

wel iets anders maar toch zeker lekker.
Ik doe erin: gekookte aardappels in stukjes gesneden, augurken, klein blikje erwtjes met worteltjes, mosterd, mayonaise (eventueel vermengd met wat yoghurt of creme fraiche), ui, peper, kerriepoeder.
Eventueel kun je er nog tonijn, blokjes ham, smac, cervelaat, appel, kaasblokjes, mais aan toevoegen als je dat lekker vindt.

Mama

Mama

01-08-2020 om 11:48

Flavia

Waarom moeten die krieltjes volgens jou nog warm zijn als je het vleeserbij doet?

Vlees lauw laten worden en dan weer laten afkoelen en dan nog een tijdje bewaren (wat ts wilde) is een schoolvoorbeeld van hoe je voedselvergiftiging kunt veroorzaken.

Ikzelf zou de krieltjes eerst goed laten afkoelen.

Tessa

Tessa

01-08-2020 om 18:17

Wat een keus nu

Heerlijk. Ik kan de rest van de zomer vooruit.
Ik had ook nog naar andere recepten gezocht en uiteindelijk is het dit geworden. Ook omdat ik geen boodschappen meer kon doen en dit uit voorraad heb gemaakt. Erg geslaagd.
Ik heb tonijn in blik gebruikt, geen artisjok, gele boontjes uit een pot, gewone olijven die ik nog had staan en ik zie nu pas dat ik de ansjovis vergeten ben.

Salade Niçoise à la Marius
volkskrant.nl/mensen/salade-nicoise-a-la-marius~b1a3fb34
Ingrediënten

Voor 4 personen:
150 g sperzieboontjes of haricots verts
2 eetlepels paarse olijven met pit
2 gare aardappels, in blokjes
4 eieren
200 g verse tonijn
4 artisjokharten (blik), uitgelekt, in tweeën
4 of 8 ansjovisfilets vinaigrette: 8 eetlepels olijfolie, 3 eetlepels azijn, 1 eetlepel mosterd, 1 teen knoflook uit de pers
Vorige week serveerde restaurant Marius in Amsterdam ons een bijna-Binnerts Niçoise, nog net even kleiner geportioneerd en daarmee erg aangenaam. Het gepocheerde eitje was vervangen door een ei 'à point', vrijwel hardgekookt dus, wat uitstekend werkte. Zullen we het proberen? Het geheim is de kwaliteit van de ingrediënten. Zoals altijd.
Snijd de steelaanzet van de sperzieboontjes weg, maar laat verder heel. Kook ze beetgaar in ruim gezouten water in 6 tot 8 minuten en plons ze in een bak koud water. Daar kleuren ze mooi groen door. Koop ergens echte paarse olijven mét pit, en frutsel de pit eruit. Kook de eieren tussen zacht en hard in, laat ze schrikken en pel ze.
Bak de tonijnsteak aan beide kanten kort in een hete pan, in een drup olie. Bestrooi met zout en peper en snijd aan dunne plakken.
Bouw van alle ingrediënten salades op de borden. Klop een vinaigrette van olie, azijn, mosterd en knoflook met wat zout en ongeveer twee eetlepels water. Sprenkel erover.
1/1

Flavia

Flavia

01-08-2020 om 19:13

Warm en lauw

Omdat dan de smaken het best tot zijn recht komen.
Je moet het daarna ook niet uren op het aanrecht laten staan maar hooguit een minuut of 10, dat heb je normaal ook al nodig om vlees af te laten koelen voor het de koelkast in gaat.

Deze salade eet je alleen koud als je het een dag wil bewaren.
Beste is maken en eten. Dan smaakt hij het best. Het meeste eten komt beter tot zijn recht als het niet direct uit de koelkast geserveerd wordt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.