Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

vloertje

vloertje

09-02-2010 om 17:59

Mag ik dat 'vragen'aan vriendin? Naaldhakken op nieuwe vloer

Net verhuisd, mooie houten vloer. Binnenkort een feestje. Een vriendin van mij loopt altijd op naaldhakken. Dat weet ik. Ik heb haar gevraagd iets anders aan te trekken in geval van feestje. Zij zegt dat ze dan niet komt.
Is het echt zo'n rare vraag?
Leverancier waarschuwt echt voor schade door naaldhakken. Ik ga verder echt niet zeikerig lopen doen want in een huis moet gleefd worden. Maar blijkbaar is dit not done....
Kon ik dit vragen of had ik het gewoon moeten 'slikken' of op het moment zelf bij binnenkomst er iets van moeten zeggen?
Ik heb nu het gevoel dat ik iets heel belachelijks heb gevraagd.
Pfffff.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nee hoor

Wanneer je goede vrienden van elkaar bent moet je dat soort dingen tegen elkaar kunnen zeggen.

Wanneer jij het voor de goede vrede dan toch maar slikt en er staan een paar putten in je vloer, daar ben je straks goed ziek van.

Het is jouw huis. Ik vind het net zoiets als een rookverbod in een huis, dat is blijkbaar wat geaccepteerder, maar komt op hetzelfde neer. Bepaalde dingen wil jij niet in je huis. Dat kunnen rokers zijn, honden, baggerpoten van kids die in de modder hebben gespeeld, rollerskaten in huis...... en zo ook naaldhakken. Die dingen kunnen inderdaad funest zijn voor je vloer.

Bij het moment van binnenkomst tegen haar zeggen, dat doe je niet vind ik. Dan overval je iemand daarmee en die voelt zich dan niet echt prettig op zijn/haar kousevoetjes in je huis. Kan ik me zo voorstellen.

Je vriendin is blijkbaar nogal aan haar naaldhakken gehecht, geen probleem (ik ben stikjaloers want ik kan daar dus echt niet op lopen, hahaha!). Maar jij wilt ze niet in je huis. Punt.

Je hebt echt niets belachelijks gevraagd. Je hebt gewoon gezegd wat je wensen zijn. Dat moet kunnen in geval van echte vriendschap.

PS: let ook op met bepaald speelgoed. Zo heeft een vriendje ooit in een vorig huis heel hard geduwd op een autootje en daarmee rondjes gereden op mijn vloer. Blijkbaar had het autootje een scherp kantje. Daar was ik toen behoorlijk ziek van.....

maan.

maan.

09-02-2010 om 18:23

Jouw vloer jouw regels

Als het hier over kleine kinderen gaat lees ik vaak: ze zijn te gast in jouw huis en daar gelden jouw regels.

Ik denk dat het in dit geval precies hetzelfde is: het is jouw vloer, jouw huis, jij bepaalt wat er in je huis gebeurt. En of dat nu gaat over niet roken of niet met schoenen of hakken aan lopen dat doet er dan niet toe, zolang het niks onredelijks is kun je gewoon je eigen plan trekken lijkt mij.

Rafelkap

Rafelkap

09-02-2010 om 18:52

Pantoffeltjes

Een nieuwe mooie houten vloer wil je dat graag zo houden, zeker als er wordt gewaarschuwd voor naaldhakken. Jij hebt niets belachelijks gezegd. Ik vind je vriendin wel een erge tuttehola dat ze geen andere schoenen aan wil doen in jouw thuis. Biedt haar maar mooie pantoffeltjes aan en als ze dit niet kan waarderen komt ze maar niet. Of moet je voor haar bezoek voortaan een (rood) lopertje uitleggen?

Guinevere

Guinevere

09-02-2010 om 19:35

Schade verhalen

Ik zou zeggen: als je toch op je naadhakken op mijn peperdure nieuwe vloer gaat lopen, dan zijn de consequenties voor jezelf. Kortom: zij mag dokken voor elk putje.

vloertje

vloertje

09-02-2010 om 19:57

Pelle

die van ons is ook eiken geolied. Gelakt is vaak wat harder maar dan nog. Het gaat echt op naaldhakken dus echt die punters. Gewone hoge hakken prima.
En ja hier heeft een kind ook al iets laten vallen dus een deuk erin. En na het feestje zal er ook wel ergens een kras zitten. Nogmaals er wordt geleefd. Maar inderdaad tig van die kleine deukjes.....dat is echt dramatisch. Dat is zoiets als dat iemand op je plavuizen loopt met schuurpapier onder zijn zolen. Dat wil je toch niet?

Nasha 1st

Nasha 1st

09-02-2010 om 21:12

op zich vind ik het geen ongewone vraag, maar ik snap inderdaad niet dat iemand zo'n vloer kiest....Zeker als je kinderen hebt....ik ken mezelf, ik zou me daar inderdaad aan gaan ergeren....dus kies ik voor vloeren die tegen een stootje kunnen (en een naaldhakje) Voorheen had ik kurk en sinds we hier wonen plavuizen....Hout is prachtig hoor, maar inderdaad, kwetsbaar....Dat hou je geen jaren vol zonder schade...

Alweer blaming the victim

Heel veel houten vloeren kunnen niet tegen naaldhakken.
Ik vind niet dat je daar als vloerbezitter rekening mee moet houden.
Eerder andersom: die gasten met naaldhakken, die moeten nadenken waar ze aan beginnen als ze 60 of meer kilo bij een stap op pak 'm beet 3 vierkante cm laten rusten (vaak is het oppervlak zelfs nog minder).

Je staat namelijk bij het lopen niet constant op de twee voorvoeten en hakken, dus het komt voor dat je gewoon met een soort stoomwalsequivalent over andermans bezittingen heenwalst.

Dat zijn flinke krachten!
Mijn moeder was in tranen toen onze hulp in de huishouding de hele benedenverdieping aan de putten had geholpen. Kersehouten lamelparket. Alweer 25 jaar geleden.

Mee eens

Ik denk ook even na voordat ik met mijn broek vol spikes op de bank van mijn vriendin onderuit zak..
Ik zou me juist bezwaard voelen met mijn naaldhakken en een beetje inschikken.Dat je vriendin dat niet wil vind ik een beetje kinderachtig.

Damajo

vloertje

vloertje

09-02-2010 om 21:57

Nogmaals

Ik had al gezegd dat ook wij vinden dat een huis en dus ook een vloer moet leven. We zijn zeker niet hysterisch en mensen op naaldhakken bij dit soort gelegenheden zou ik dan wel verzoeken om. Als een moeder haar kind komt halen dan is dat even een paar stappen of even zitten en een paar stappen. Een feestje de hele avond dansen op en neer lopen etc etc is gewoon anders. Ik weet nu al dat de vloer daaronder zal lijden en dat is niet erg. Maar om nu al willens en wetens putten erin te krijgen vind ik toch wat minder. Dan kan ik morgen zelf met een schroevedraaier meteen aan de slag dan heb ik het tenminste zelf gedaan
Ik hou inderdaad ook rekening met huis van anderen. Ik ga dan ook niet met mijn knalblauwe wash jeans op iemands witte bank zitten. Ik vond het wel een dilemma en heb dit inmiddels ook besproken met haar dat het echt niet goed voelde. Zij vond dat ook en we komen er wel uit. Ze zoekt een minder heftig schoentje. Iedereen blij thanks

Zelfde, maar dan anders

Ik had ook zo'n vriendin. Toen ik vertelde dat er niet meer in mijn nieuwe huis gerookt mocht worden, werd mij verteld dat ze dan niet meer kwam en daarbij werd gevraagd: "Laat je door een paar sigaretten onze vriendschap stuk lopen?". Waarop mijn antwoord was: "Nee, ik niet, maar jij blijkbaar wel."

Kaaskopje

Kaaskopje

10-02-2010 om 01:47

Lara

Laminaat is niet persé ´goedkoop´.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-02-2010 om 01:52

Het ligt er nu eenmaal

Ik zou ook niet voor een vloer kiezen waar putten inkomen door hakken, maar zo is het maar net. De vloer ligt er nu eenmaal bij Vloertje en die wil ze netjes houden. Naaldhakken zijn dus verboden en ik vind de vriendin weinig inschikkelijk met haar mening. Ze heeft vast wel kleding waar géén naaldhakken onder gedragen hoeven worden.
Ik heb overigens een collega die echt alleen maar op puntige palen loopt. Dat lijkt me zo slecht voor de voeten.

reina

reina

10-02-2010 om 07:02

Tja

Als je niet wilt dat er putten in komen moet je inderdaad kunne vragen geen naaldhakken te dragen. Ik zou nooit kiezen voor een vloer waar je voorzichtig mee moet zijn, dan maar minder mooi, een huis is een leefruimte en geen toonzaal, maar als iemand daar anders over denkt is het zijn goed recht. Op naaldhakken kan ik niet lopen, dus ik mag gelukkig overal naar binnen

amk

amk

10-02-2010 om 08:14

Grappig

een paar weken geleden heeft dezelfde vraag gestaan bij Beatrijs van Trouw.
Etiquetair gezien is het dus echt NOT done om gasten te vragen andere schoenen aan te trekken om de vloer te beschermen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet een vriendschap op stuk zou laten lopen maar echt andere schoenen heb ik meestal ook niet op voorraad voor feestelijke gelegenheden. En om nu onder mijn mooie rok met mijn bergschoenen te gaan lopen vind ik ook geen gezicht.
Verder heb ik dus voornamelijk stevige hakken, en dus ook naaldhakken. Ik zou het dus wel proberen maar kan het niet garanderen.

Anonix

Anonix

10-02-2010 om 08:54

Ik loop...

..nooit op naaldhakken.. moet ik dan tóch een vloer aanschaffen die naaldhakproof is omdat er ooit misschien een vriendin kan zijn die op naaldhakken loopt?

Hier zouden de schoenen gewoon uit gaan, maar ik ken ook niemand die daar zo moeilijk over zou doen. Mijn moeder (loopt op blokhakken) komt op haar tenen binnen en doet daarna haar sloffen aan. Dat hoeft van mij niet (onze vloer is goed doorleefd ) maar dat wil ze graag. En ondanks dat onze vloer aardig gekrast is (ja, olie) zou ik putten van naaldhakken heel irritant vinden, die boen je namelijk niet zomaar weg.

Hier

Vraag ik ook veel: niet roken binnen, geen honden binnen (mijn katten gaan compleet over de zeik, maar anders had ik het ook niet graag: toen ik jaren geleden net een half uurtje de sleutel van mijn nieuwe flat had, kwamen mijn schoonouders met de honden en één van de arme beestjes plaste van de spanning op mijn balkon). Toen ik jaren geleden net mijn (niet goedkope) laminaat had gedweild kwamen mijn schoonouders door de regen naar ons toe. Ik vroeg ze de schoenen uit te doen (ik had ook nog een kruipend kind) en dat vond mijn schoonvader zoo'n belediging dat hij een hele periode niet tegen mij gesproken heeft. Helaas doet hij dat nu weer wel

Vic

Vic

10-02-2010 om 09:27

Ik zat juist met hetzelfde

Maar dan als het om kinderen gaat. Mijn oudste had, zelfs als kleuter, altijd rustige vriendinnetjes. Daar kon je er gerust vier van over de vloer hebben. Jongste trekt wat ander publiek aan, dus als er dan een (1!) kindje komt spelen ben ik al de hele middag aan het politie-agenten. Niet met meubels schuiven over het parket, niet continue autootjes tegen de plinten laten botsen, niet met chipshandjes aan de witte gordijnen, niet op de bank springen. Die kinderen kijken me dan aan of ik niet helemaal wijs ben, dus ik vroeg me af of dat bij anderen dan wel gewoon mag ('ja hoor, geen probleem, die gordijnen doen we gewoon elke week naar de stomerij', zoiets).

Hilde

Hilde

10-02-2010 om 09:53

Grappig

al deze verhalen.
Dat doet me denken aan mijn ex-schoonmoeder die nieuwe vloerbekleding legde in de living: kamerbreed wit tapijt. Al haar kinderen hadden in die periode kleine kinderen, dus als we op bezoek gingen was het de hele tijd "zijn je schoenen niet vies?", "pas op, X is aan het kwijlen", "oeps, er is gemorst naast de placemat", want ja, er moest een spierwit tafellaken op tafel liggen, met een placemat erop voor de kinderen, maar dan moesten ze er wel op letten niet naast de placemat een lepel neer te leggen ofzo (een kind van 2 jaar!).
Maar als schoonmoeder bij ons kwam en ik had net gedweild, dan vond ze het niet nodig haar schoenen uit te trekken toen we het vroegen.......
Ik vind ook dat ze best kan vragen aan bezoek met naaldhakken om dat toch maar liever niet aan te houden met die vloer. Trouwens, als je bepaalde kastelen gaat bezoeken met een oude parketvloer, krijg je ook vaak een soort van oversloffen die je over je schoenen moet trekken!

Ellen Wouters

Ellen Wouters

10-02-2010 om 11:08

Hoho amk

Die vraag van laatst bij Beatrijs, bedoel je die met de sneeuw en pekel op de schoenen?

Je samenvatting van het antwoord klopt in dat geval niet. Het antwoord was dat je wel degelijk van mensen kunt vragen om ervoor te zorgen dat er geen sneeuw of pekel op je vloer komt, namelijk door ze een plek aan te bieden om de schoenen schoon te maken, of ze de schoenen uit te laten trekken.
Het enige dat niet mag, is ze onverwacht overvallen met de plicht om de schoenen uit te trekken en op sokken te gaan.

In het geval van draadstartster is het niet een onverhoedse overval als de visite al binnen is. De visite heeft ruimschoots de tijd om andere schoenen te verzinnen. Ik kan me moeilijk voorstellen dat de keuze beperkt is tussen naaldhakken en bergschoenen, en zelfs al zou dat wel zo zijn: waarom zou andermans vloer het slachtoffer moeten worden van iemands liefde voor beschadigende schoenen? Ik ga met spike-riemen ook niet op iemands antieke satijnbeklede stoeltje zitten.

Ik vind niet dat iemand zijn interieur maar moet aanpassen aan de lifestyle van toevallige bezoekers.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

10-02-2010 om 11:45

Nou ja

Die laatste zin met die toevallige bezoekers staat er wat bits. Een vriendin is natuurlijk niet toevallig een bezoeker.

Niettemin snap ik de reactie niet zo goed van mensen die vinden dat je dan niet zo'n vloer moet nemen. Je kunt toch ook zeggen dat je geen schoenen zou moeten dragen die schade veroorzaken bij anderen? Dat is toch ook een keuze?

Overigens hebben wij zelf ook hout, maar zijn er heel makkelijk mee. Dat scheelt stress. Maar wij hebben dan weer liever niet dat er gerookt wordt in huis. Niet alleen vanwege de stank, maar ook vanwege brandgaatjes in de bekleding. Dat is ook schade door anderen die ik liever niet heb.

Rafelkap

Rafelkap

10-02-2010 om 12:29

Goed idee

Ik vind het eigenlijk wel een goed idee, zo'n vloer. Dat weert weer bepaald bezoek (heb geen vriendinnen met naaldhakken)
Het zou mij geen lor kunnen schelen als een vriendin mij zou vragen mijn schoenen uit te doen of klompen aan te trekken. In bepaalde culturen is het heel normaal om je schoenen aan te trekken, daar hebben ze pantoffeltjes voor gasten.
Gelukkig bindt de vriendin van vloertje in.

vloertje

vloertje

10-02-2010 om 13:03

Er zit toch een wereld tussen

Gestreest voortdurend bezig zijn met je vloer en een toonzaal willen hebben of voorzichtig met bepaalde beschadigde zaken zoals naaldhakken.
Mijn kinderen mogen wel met auto's op de vloer. Daar komt vast een kras van ja. Er zitten ook al kinderhandjes vlekken op de net nieuwe stuc. etc etc. Er wordt geleefd. Maar ik vind dit echt anders. Eenmalig een feestje met 1 persoon naaldhakken verknalt de vloer voor jaaaaaaaaaaaren. Een kras door spelen of iets vind ik echt anders. Hout leeft maar putten.....daar heb ik toch moeite mee (het is hier verre van een toonzaal ha ha je moest es weten

Massi Nissa

Massi Nissa

10-02-2010 om 13:11

Hier in de keuken

Wij hebben ook een houten vloer, maar die zat al vol blutsen en builen (en kattenkrabben) toen we het huis kochten. Beetje was erover en je ziet er weinig meer van. Ons probleem is het vinyl in de keuken. Ontzettend leuke vloer (knalharde primaire kleuren, ik ben 's ochtends meteen wakker), handig want makkelijk te dweilen, droogt snel op. Het enige nadeel is dat het veel gemakkelijker stuk gaat dan ik had verwacht. Mijn broer van ruim honderd kilo kwam eens op bezoek en ging zitten wippen op zijn keukenstoel. Tja, je kunt dus al een jaar precies aan de diepe putten zien waar broerlief heeft gezeten. Ook het schuiven met de kinderstoel van dochter heeft in de loop der tijd gezorgd voor lelijke schaafplekken. Als ik de tijd kon terugdraaien, lag er laminaat in de keuken. Dat hadden we in het vorige huis ook (heel goedkoop spul van Ikea) en het bleef er prachtig uitzien.
On topic: vloertje heeft het keurig aangepakt en vraagt niets bijzonders in mijn ogen. Van Hildes schoonmoeder zou ik knettergek worden. Een wit tapijt? Placemats waar niets naast gelegd mag worden? Ik heb een kliederkind, ik zou er geen seconde rustig kunnen zitten.
Groetjes
Massi

Hilde

Hilde

10-02-2010 om 13:22

Massi

Massi: "Van Hildes schoonmoeder zou ik knettergek worden. Een wit tapijt? Placemats waar niets naast gelegd mag worden? Ik heb een kliederkind, ik zou er geen seconde rustig kunnen zitten. "
ROFL! Ik ben dan ook blij dat het mijn EX-schoonmoeder is ) Het heeft nooit geklikt tussen ons en ik werd er ook knettergek van, maar dat is een ander draadje, wat zeg ik, een hele boekenreekst! En dan te bedenken dat mijn kinderen eigenlijk erg netjes zijn/waren.....

Gevoelig

Wij hadden ook een geoliede vloer. Toen kwam de kringloopwinkel een bank ophalen en dachten hun de bank een stukje te verschuiven. Er zaten zelfs viltjes onder maar ik had gelijk krassen op de vloer en die krijg je er niet meer uit, alleen door vloer te laten schuren en weer enkele keren te laten olieën. Om geen kleurverschik te krijgen moet de hele vloer gedaan worden. Wij hebben toen van de verzekering van hun een nieuwe laminaatvloer gekregen, omdat wij anders 3 dagen uit huis hadden gemoeten.Is dus een gevoelige vloer en als ik hem net nieuw had zou ik iedereen met naaldhakken vragen om ze uit te doen.

Carmen

Carmen

10-02-2010 om 14:01

Massi

Wippen met een stoel, dat heeft mijn vader ook gedaan op mijn toen nieuwe marmoleumvloer. Wow, wat was ik daar chagrijnig van. Het is er nooit meer uitgegaan. Ik heb het op dat moment niet in de gaten gehad anders had ik er wel wat van gezegd.

Carmen

Massi Nissa

Massi Nissa

10-02-2010 om 15:11

Hilde en carmen

Hilde, ik had even over dat 'ex' heengelezen, geloof ik. Nu kun je tenminste op minder geslaagde momenten in je leven tegen jezelf zeggen: okee, het is allemaal verschrikkelijk, maar ik hoef tenminste nooit meer naar schoonmoe met haar witte vloerbedekking en haar damasten tafelkleed.
Carmen, jij begrijpt het! Ik zie het echt elke dag weer, het is gewoon zonde. Ik had ook niet gezien dat broer zat te wippen, het was tijdens een druk verjaardagsfeestje en ik was de catering, zeg maar .
Groetjes
Massi

Hilde

Hilde

10-02-2010 om 15:14

Massi (ot)

Ha, dat doet deugd, zo'n opmerking "Nu kun je tenminste op minder geslaagde momenten in je leven tegen jezelf zeggen: okee, het is allemaal verschrikkelijk, maar ik hoef tenminste nooit meer naar schoonmoe met haar witte vloerbedekking en haar damasten tafelkleed."
En ja hoor, ik heb mezelf er al op betrapt dat ik dit af en toe denk. Heerlijk!!

jippa

jippa

10-02-2010 om 17:12

Vloertje

Ik vind zeker dat je het mag vragen, maar ik vind het ook niet zo gek dat je vriendin eerst even gepikeerd is. Als ze daarna rustig nadenkt draait ze vast wel bij toch? Ik zou denk ik eerst ook wel balen van zo'n opmerking (zou ik naaldhakken dragen) en ik zou ook eerst denken: is je vloer belangrijker??? Dat is gewoon een eerste opwelling lijkt me.
Je kunt natuurlijk ook een rode loper leggen waar ze op moet blijven) Of een witte, ha ha. Ik ben blij met mijn 15 jaar oude parketvloer met butsen, krassen en watervlekken besef ik mij nu. Hij ziet er in mijn ogen wel gezellug uit.

Maxime.M

Maxime.M

11-02-2010 om 09:28

Herkenbaar emma (o.t.)

Hier ook wel eens kinderen die gewoon met hun schoenen op de bank gaan staan/kruipen. Ouders zeggen er dan heel traag iets van ' nee pietje dat mag niet' echter het kind is al de halve bank over aan het kruipen. Mijn haren staan inmiddels overeind (ik heb een witte stoffen bank, weliswaar met wasbare hoezen, maar heb geen zin om na ieder kinder bezoek mijn bank te moeten wassen) dus ik vind dat heel vervelend en snap ook niet dat ouders daar zo makkelijk over doen.

Maxime

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.