Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Marko

Marko

01-04-2020 om 17:20

Maken jullie je boodschappen schoon?

Ik behoor tot een risicogroep dus ik laat bezorgen. Ik maak de handvaten van de kratten schoon waarin ze bezorgd worden.

Maar nu ben ik benieuwd: maken jullie nu ook nog de boodschappen zelf schoon? Zeg maar het plastic rond een krop sla of een burgertje?


Nee

Niet dus. Is ook niet nodig.

skik

Tijgeroog

Tijgeroog

01-04-2020 om 17:52

Nee

.

Pennestreek

Pennestreek

01-04-2020 om 17:53

Nee

De bezorgers van AH en andere supers hebben strikte protocollen. De boodschappen staan bovendien een tijdje in de auto voor ze worden afgeleverd op jouw stoel. En ze dragen handschoenen. Dus nee, schoonmaken lijkt mij erg overbodig. Als je dan toch vind dat er een risico is, laat dan die kratten een uurtje buiten staan, in de wind en uit de zon. Dat is net zo koud als je koelkast, dus dat lijkt me geen probleem qua houdbaarheid. Hoogstens je diepvriesproducten binnen halen, daar overleven lijkt mij ook geen virussen op.

Jacquel

Jacquel

01-04-2020 om 18:06

Ik laat niet bezorgen, maar haal zelf in de supermarkt. Op karton kunnen virussen dagen overleven, net als op hard plastic. Het hangt ervan af wat er in de verpakking zit. Soms haal ik die eraf, gooi die weg en was m'n handen. Soms laat ik de spullen een paar dagen liggen. En soms neem ik die af met een nat doekje. Ik begon met antiseptische doekjes, maar gebruik nu gewoon babydoekjes. Die ontsmetten niet, maar je veegt er wel de virussen mee weg (zo is me althans verteld).

Phryne Fisher

Phryne Fisher

01-04-2020 om 18:07

Nee

Ik haal zelf mijn boodschappen. Bij de supermarkt krijg ik een net schoongemaakt mandje. Thuis was ik mijn handen en dan pak ik de boodschappen uit en leg ze in de kast. Ik kreeg laatst van de postbode mijn post overhandigd. Ik had aangeboden dat hij ze van een afstandje op de mat mocht gooien, maar dat vond hij waarschijnlijk wat ongemakkelijk.

Marko

Marko

01-04-2020 om 18:16

tja protocollen...

De bezorger kwam gewoon vijftig cm van me af staan. Gelukkig had ik een masker om. En die handschoenen... daar heeft hij toch ook weer het pinapparaat aangeraakt waar anderen weer aangezeten hebben? En ja die boodschappen staan al twaalf uur of zo in die auto maar op plastic oppervlakken overleeft het virus toch 72 uur of zo?

Nou ja, misschien overdreven allemaal. Begin enorm respect te krijgen voor al die Joodse vrouwen die kosher kookten/ koken.

Zonne

Zonne

01-04-2020 om 18:22

nee

Ik maak niks schoon.
Dat het na zoveel tijd nog gevonden kan worden wil niet zeggen dat het nog besmettelijk is.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

01-04-2020 om 18:22

Jeetje

Ik hoop dat we na afloop van de pandemie niet hordes patiënten hebben met OCD’s en smetvrees. Op een gegeven moment moeten we toch weer normaal gaan doen, met 10 man in de jacuzzi bij de Zwaluwhoeve en zo.

Pennestreek

Pennestreek

01-04-2020 om 18:34

Pinapparaat

Hoef je niet aan te raken, je scant een QR-code met de app. Dus dat lijkt me geen risico.
Verder lijkt me dat je jezelf voldoende beschermt als je na het opruimen van de boodschappen je handen goed wast en tussendoor oplet niet aan je gezicht te zitten. Het virus *kan* onder *ideale* omstandigheden 72 uur overleven. De vrachtwagen van AH lijkt mij voor een virus niet ideaal.

Dus ik vind persoonlijk dat je overdrijft als je ook nog eens de boodschappen gaat schoonmaken. Maar als jij je daar prettiger bij voelt moet je het vooral doen natuurlijk!

Marko

Marko

01-04-2020 om 18:41

Pennestreek

heb geen smartphone dus geen app

Ja ik vind het ook wat overdreven daarom vraag ik het juist. Maar ja, wel een risicogroep. Ik merk dat mensen die zelf niet tot een risicogroep behoren er makkelijker mee omgaan. En waarschijnlijk zou ik dat ook doen

Dendy Pearson

Dendy Pearson

01-04-2020 om 19:08

Nee

Ik was mijn handen voordat ik naar de winkel ga, daar poets ik zelf mijn karretje(dat moet) , doe mijn boodschappen terwijl ik afstand tot anderen probeer te houden ( nog best lastig) en als ik thuiskom was ik mijn handen voordat ik de boodschappen uitpak.

Dat vind ik hygienisch genoeg voor ons.

Nee

Ik doe het niet, wel schil ik nu mijn appels ipv ze even onder de kraan te halen. Verder niets eigenlijk.
Ik zag op het Frans nieuws een dame die alle boodschappen in haar bad schoonmaakte met chloorwater. Inclusief bloemkool en wortels. Ik moet er niet aan denken qua smaak, maar het aanblik van al die verpakkingen die in bad gebroederlijk met de bloemkool en wortels dreven had iets komisch en treurig tegelijkertijd.
Sini

Lou

Lou

01-04-2020 om 19:36

Wanneer handen wassen?

Ik doe zelf boodschappen, maar als ik thuiskom heb ik ga ik meestal juist eerst de boodschappen opruimen en pas daarna mijn handen wassen. Ervoor kan ook, maar dan zou je het toch ook daarna weer moeten doen omdat er virus op de boodschappen kan zitten (want mensen in de winkel raken spullen aan die ze niet kopen) wat je dan weer op je net gewassen handen krijgt bij het opruimen. Toch?

Lou

Lou

01-04-2020 om 19:39

Oh en de vraag

En het antwoord op de vraag is nee. Ik zou ook niet weten hoe je virus van een kartonnen pakje af krijgt bijvoorbeeld. Dat wordt toch al gauw een drassige toestand waar je boodschapjes ook niet smakelijker van worden. Maar hoe riskant het is om het niet te doen, speciaal voor een risicogroeper zoals TS, dat weet ik niet. Misschien kun je het navragen bij RIVM?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

01-04-2020 om 19:45

Lou

Ik was eerst mijn handen omdat ik anders de winkelwagentjes- of portemonneebacteriën op mijn handen heb.

Mia

Mia

01-04-2020 om 19:51

Nee

Lijkt me een luxe, of een plaag, voor mensen met (veel te ) veel tijd.
Ik zou mijn huis een stuk schoner willen hebben dan nu, maar krijg het niet bijgehouden.
Ook op mijn werk (zorg, ggz) poets ik me te pletter maar maak ik heel veel vieze situaties mee die we lang niet allemaal getackeld krijgen.

Nee, je krijgt geen 100 % zekerheid, ook niet als je alles in een chloorbad stopt.
Je gewoon houden aan de voorschriften, dan verklein je je risico aanzienlijk.

Phryne

"Op een gegeven moment moeten we toch weer normaal gaan doen, met 10 man in de jacuzzi bij de Zwaluwhoeve en zo."

Proest!!!

skik

Marko

Marko

01-04-2020 om 20:47

vervelend

Wat vervelend dat mijn vraag belachelijk wordt gemaakt. "luxe voor mensen met te veel tijd, ocd, zwaluwhoeve, nooit 100% zekerheid"

Jep, weet ik allemaal wel, vind het ook aan ocd grenzen, daarom vraag ik er ook naar. Twee dingen:
1 hoort één van jullie die ik hierboven citeer tot de risicogroep?
2 Lees eens wat deze arts zegt: "Thuisbezorgde boodschappen
Voor boodschappen die thuisbezorgd worden, geldt hetzelfde als voor boodschappen in de supermarkt: het virus kan op de producten zitten als iemand met corona die producten heeft aangeraakt. "Dan kun je ervan uitgaan dat je daar extra voorzichtig mee om moet gaan."

"De essentie is, je haalt je boodschappen binnen, die zal je toch aan moeten raken. Je zet ze in de kast en was daarna je handen." Een doekje over de boodschappen halen kan ook effect hebben, al voelt met een alcoholdoekje over de boodschappen gaan misschien wat overdreven. "Maar als het echt kritisch wordt, dan word je steeds preciezer en ga je hier ook aan denken."

Ik zal verder hier niet verder lezen. Bedankt mensen die er normaal op hebben gereageerd. Ook als dat met "nee" was.

Ad Hombre

Ad Hombre

01-04-2020 om 20:56

Marko

Te laat wellicht, maar wij bewerken alles wat binnenkomt met een stoomapparaat. Geen risico groep, behalve die van de hypochonders

Toevallig hadden we zo'n ding om overhemden mee te strijken, maar voor deze toepassing voldoet hij prima. Dingen die geen haast hebben laten we een paar dagen in de garage staan. Een garage is heel handig als voorportaal voor het huis.

Niet overdrijven

Het virus kan op gladde oppervlakken zoals plastic drie dagen overleven, op karton één dag. Desondanks spelen spullen geen tot een verwaarloosbaar kleine rol bij besmetting. Dus gewoon je handen wassen nadat je met je boodschappen bent bezig geweest is voldoende.

Half Nederland behoort tot de risicogroep, is het niet vanwege leeftijd dan wel vanwege een aandoening (diabetes, longziekten, hart- & vaatziekten). Gewoon je aanwijzingen van het RIVM volgen maar verder niet overdreven doen, da's slecht voor je bloeddruk.

skik

Mia

Mia

01-04-2020 om 21:05

Tsja

In feite chargeer je mijn boodschap ook.
Ik schreef heel bewust 'luxe of een plaag'. Niet voor niets.. Enerzijds zou ik zelf ook het liefst alle risico's uitbannen. Anderzijds ben ik bijna blij dat dat voor mij een absoluut onhaalbare luxe is.

Tijgeroog

Tijgeroog

01-04-2020 om 21:28

Marko

Zoals ik al schreef, wij doen het niet. Wij horen allemaal niet tot de risicogroepen, Ik ben ook nog steeds niet erg bang om zelf ziek te worden. Ik houd me wel keurig aan alle maatregelen, om verspreiding te voorkomen. (En dan nog vraag ik me af of dit de beste manier is om met dit virus om te gaan, maargoed, als we in Nederland dat op deze manier doen dan doe ik netjes daaraan mee)
Dat ik niet bang ben om zelf ziek te worden betekent ook dat ik me niet heel erg druk maak om virussen die op de boodschappen zitten. Ik was m’n handen als ik thuis kom en dat is het.
Ik ben me er terdege van bewust dat dat anders is als je in een risico-groep. Zaterdag ga ik m’n ouders boodschappen brengen, zeker m’n vader is heel kwetsbaar en ik denk dat het handig is om die boodschappen een dag van te voren te halen en vast bij ons neer te leggen. Voor de extra dag.

De opmerking over "luxe" snap ik ook wel: de alleenstaande moeder die ik ken, met een bijna fulltime baan (maar nu vanuit huis) en een baby en kleuter moet hard haar best doen om alle ballen in de lucht te houden. Ook als ze niet de boodschappen schoon maakt.
En het gaat je inderdaad geen 100% zekerheid geven, je kan niet zien of je alles wegpoetst, en waar blijft het daarna? Maar ik kan me voorstellen dat het wel iets helpt, en dat dat belangrijk voor je is als je je zorgen maakt omdat je in een risicogroep zit. Overigens zijn er ook genoeg mensen uit de risicogroepen die niet (heel erg) ziek worden. Misschien dat dat je ook helpt?

Pooh Bear

Pooh Bear

01-04-2020 om 21:37

Nee

Lijkt me niet nodig.
Was vandaag bij een cliënt toen de post kwam ik wilde het voor haar pakken toen ze zei niet doen hoor ik laat het altijd een paar uur liggen want de postbode heeft het net vast gehad.
Neem aan dat het zo niet werkt. Maar aan de andere kant als dat haar een fijner gevoel geeft het kan geen kwaad.

Gut

Het is nooit in me opgekomen om de boodschappen schoon te maken ... Nee dus.

zebra

zebra

02-04-2020 om 09:59

2 keer handen wassen

dus bij thuiskomst uit de supermarkt en dan nog eens na het opbergen van de boodschappen, zo zou ik het dan doen als je het niet vertrouwt.

Lou

Lou

02-04-2020 om 10:10

Phryne

"Ik was eerst mijn handen omdat ik anders de winkelwagentjes- of portemonneebacteriën op mijn handen heb."

Dat snap ik, maar bij het opruimen van de boodschappen krijg je de bacteriën van de boodschappen zelf op je handen. Dus daarna nog een keer, neem ik aan. Dan kun je misschien net zo goed die eerste keer overslaan.

Nee niet overslaan

Want anders verspreid je de bacteriën die aan je handen zitten aan de kastjes, weerklinken enzovoorts

Phryne Fisher

Phryne Fisher

02-04-2020 om 10:27

Lou

Voor bacteriën van boodschappen ben ik echt niet bang. Ik zit qua besmettingsvrees waarschijnlijk aan het andere eind van het spectrum. Ik doe mee met de maatregelen omdat het moet, maar mensen die meer doen dan wat wordt geadviseerd/voorgeschreven slaan een beetje door, vind ik.

Ad Hombre

Ad Hombre

02-04-2020 om 12:16

Phryne

"Voor bacteriën van boodschappen ben ik echt niet bang. Ik zit qua besmettingsvrees waarschijnlijk aan het andere eind van het spectrum. "

Hmm, het gaat hier om een virus, Phryne. Een nogal belangrijk onderscheid.

"Ik doe mee met de maatregelen omdat het moet, maar mensen die meer doen dan wat wordt geadviseerd/voorgeschreven slaan een beetje door, vind ik."

Mag je vinden. Ik vind mensen die blindelings vertrouwen op 'maatregelen' wat naief.

Alle artikelen die ik heb kunnen vinden bagatelliseren het risico van besmette boodschappen, dus misschien heb je wel gelijk.

Het idee dat we na alle moeite en geld die we erin hebben gestoken om dit virus van ons lijf te houden worden geinfecteerd via een pakketje motiveert mij wel extra.

nee

Anders dan bij Sydney is de gedachte wel bij mij opgekomen, maar ik heb het nooit serieus overwogen. Het lijkt mij praktisch onhaalbaar (ik heb geen stoomapparaat, noch ben ik van plan er een aan te schaffen) en ook tamelijk overbodig. Nergens wordt gesuggereerd dat overdracht van virussen via de verpakking van boodschappen een serieus besmettingsrisico vormt, en dan behoor ik ook nog eens niet tot een risicogroep. Dus ik hou het bij extra handenwassen. Inderdaad vaak direct nadat ik thuiskom en dan ook nog eens nadat ik alles heb uitgepakt.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.