Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tessa

Tessa

30-03-2020 om 16:48

Marja en het vaatdoekje

,Doe me een plezier’’, gaat Middeldorp verder. ,,Doe ook die vaatdoekjes naast de kraan weg. Dat is goor, echt waar.’’ Volgens de schoonmaakexpert komen daar veel besmettingen door. ,,Corona of niet, je wilt ook geen salmonella of iets dergelijks oplopen hierdoor.’’ Volgens Middeldorp moeten er jaarlijks zo’n 750.000 mensen onnodig naar de eerste hulp. ,,Omdat ze alles schoonmaken met zo’n lap.’’ Dus niet je snijplank schoonmaken met je oude vertrouwde vaatdoekje. ,,

Oké. Geen vaatdoekje dus maar wat dan?
In mijn situatie, ik was heel vaak mijn handen. Gewoon al maar ook omdat ik huisdieren heb. Dan spetter ik altijd wel op het aanrecht en dat veeg ik weg met een vaatdoekje. Hoe droog ik dat dan? Keukenrol? Van die allesreinigerdoekjes uit zo'n pak? Lijkt me duur en nogal een verspilling. Met een handdoek? Lijkt me dan geen verschil met een vaatdoekje.
Zou dat doekje nu echt zo'n bron van viezigheid zijn als je het alleen gebruikt om het aanrecht mee af te vegen en elke dag een schoon neemt?
En sowieso, snijplank schoonmaken met een vaatdoekje? Ik gebruik daar de afwasborstel, een sponsje of de vaatwasser voor.
Hoe doen jullie dat?


Pirata

Pirata

30-03-2020 om 16:57

Hier

De snijplank gaat onder de hete kraan met wat afwasmiddel en dan met de afwasborstel.
Doekje hoort elke avond vervangen te worden. Net als de handdoek en theedoek. Gebeurt alleen als ik zelf er op let....

Jesse_1

Jesse_1

30-03-2020 om 16:58

Gatver

Je snijplank met een vaatdoekje? Dat zou niet eens in me opkomen.
Met de vaatborstel of de vaatwasser.

Het regelmatig vervangen van een vaatborstel of die mee laten wassen in de vaatwasser, daar mag wel eens aandacht voor komen. (Maak ik me schuldig aan).

Vaatdoekje gaat minimaal eens per dag een schone. Of nou ja, als ik op een dag niet gekookt heb en alleen wat kruimels van de tafel geveegd, dan soms de volgende dag nog een keer.

Goed gebruiken

Het lijkt me prima als je dat doekje gebruikt voor het aanrecht en niet voor de vloer of ongerechtigheden elders of om zogenaamd je handen even af te doen, zo zijn er wel meer onjuiste acties mogelijk.

Ik had een keer een klagende schoonmaakster in opleiding die de hele zorgafdeling met 1 vaatdoekje moest schoonmaken, wc, aanrecht en all. Ik was perplexed.

Helaas kon ik niet voorkomen dat ze dankzij haar klacht in de proeftijd ontslagen werd. Zelf was ik in die tijd een uitzendkracht. De wereld zit vol vreemde zaken.

Zoon vond uit dat de schoonmaakdienst op zijn hogeschool de inrichting schoonmaakte zonder zeep. Goed dat dat gebouw inmiddels gesloten is. Dat wil je toch niet weten?

Misschien is deze tijd ook heel geschikt om weer wat ouderwetse superschoonmaak op te doen. En met meer respect en beter betaald schoonmakers in te zetten.

In 'mijn' tijd had je nog een schoonmaakster per ziekenhuisafdeling, afgezien van een dweileur die een paar afdelingen bemande.

Dus gebruik het doekje, hang het op een rekje te drogen en vervang het regelmatig.

bieb63

bieb63

30-03-2020 om 18:43

Niet overdrijven

Het beste is om het vaatdoekje dagelijks te 'verversen'. Maar je kan dat prima een dag gebruiken voor aanrecht, kraan e.d. Goed uitspoelen en uithangen. En dagelijks een schoon doekje. Niet TE moeilijk doen. Als je aanrecht echt vies is (ofwel allerlei etenswaar hebben er op gelegen of spetter), dan ook gewoon met wat afwasmiddel met vaatdoekje schoonmaken.

En snijplank uiteraard gewoon afwassen onder de kraan met afwasmiddel en afwasborstel, of in de vaatwasser.

Guera

Guera

30-03-2020 om 18:45

In de magnetron

Ik was niet elke dag het vaatdoekje. Ik stop hem in de avond in de magnetron. Alles dood

Niki73

Niki73

30-03-2020 om 21:40

Ook elk dag nieuw doekje

Niet zo moeilijk. Even een stapeltje kopen en je kunt er jaren tegen.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

30-03-2020 om 21:59

Elke dag een schoon vaatdoekje

Maar net als Pirata schrijft : dat gebeurt alleen als ik erop let
En dat doe ik. Thuis geleerd, mijn moeders moeder was ook zo iemand die van alles met hetzelfde doekje deed; m’n moeder vertelde daar heel afkeurend over.

Triva

Triva

30-03-2020 om 22:18

Guera

Zeven doekjes per week nemen toch niet zoveel ruimte n je wasmachine in dat het nodig is om je magnetron daarvoor in te zetten?

Zeven doekjes

Met een labeltje met de dag van de week er op, vergeet je nooit meer elke dag een verse te nemen: https://www.fonq.nl/product/klud-vaatdoek-2-0/196755/

skik

Minstens 1 per dag

Ik heb een hele verzameling. Verschillende soorten. Die v d Zeeman zijn dunner en die losse van de Action zijn dikker. Ik poets het huis met vaatdoekjes en pak er dus ook 1 als ik de aanrecht wil schoon maken. Losse kruimels gaan met evt vochtig stukje keukenrol.

Ik bedoel dus

Dat ik steeds een schoon doekje pak voor elke klus
Dus voor de keuken doekje
Stof afnemen ,vochtig, een doekje
Iets schoonmaken bv de deuren... doekje.

40er

40er

31-03-2020 om 14:42

Vaatdoekje

Ik zie veel verschillende doekjes die worden gebruikt als vaatdoekje.
Van die microvezel poetsdoeken.
Gastendoekjes ( kleine handdoekjes)
Van die gele (roze/blauwe) wegwerp doekjes uit een pak van 10 bij de supermarkt.

Zelf gebruik ik "gewone" vaatdoeken ( https://www.hema.nl/koken-tafelen/keukentextiel-tafeltextiel/vaatdoeken/vaatdoekjes---katoen---grijs---3-stuks-5480204.html)
Minimaal 1 per dag. Als hij heel nat of vies is, hup, weer in de was. Ik hang 's ochtends een schone over de kraan heen, 's avonds gaat hij bij de was, met handdoek en theedoek.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

31-03-2020 om 16:37

Enige

Het vaatdoekje en de keukenhanddoek is het enige waar ik voor mijn doen schoon op ben. Die vervang ik iedere avond.
Vervolgens gooi ik ze wel bij de gewone was. Net wat er in de machine zit en dat is zelden een kookwas. Waarschijnlijk heel onverantwoord, maar het gaat al jaren goed😁
Etensresten op aanrecht van vlees, vis of ei doe ik met keukenrol weg. Snijplank gaat in de vaatwasser.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

31-03-2020 om 18:52

Gele doekjes

Die gele doekjes uit een pak van 10 zijn geen wegwerpdoekjes hoor! Die kunnen minstens 100 keer in de was totdat er gaten in vallen. Idem voor de gekleurde schuursponsjes overigens, maar die gaan maar een keer of 5 mee.

Maar waar laten jullie die natte doekjes dan?

Ik verwissel dus heel braaf meermaals per dag vaatdoekjes, maar ik weet nooit zo goed waar ik ze moet laten. In de wasmand meuren ze de pan uit en beschimmelen ze mijn mooie Walra badhanddoeken, de pareltjes van mijn uitzet, tussen 1979 en 1985 door drie generaties nijver zegeltjes likkende vrouwen bijeengespaard, Kenma,kenoma, en Kenmoi. Mijn toenmalige as schoonmoeder plakte niet mee, die hoopte steeds maar dat het af zou raken. De trut!!! Is nooit meer goed gekomen. Heb ik geloof ik wel eens een draadje aan gewijd

Een aparte emmer heb ik ook wel eens geprobeerd, ik had toch nog een luieremmer met deksel over. Maar toen het wasmoment daar was, waren de doekjes al in dermate staat van ontbinding dat ik ze een laatste rustplaats in de kliko heb gegeven. Nu is de praktijk zo dat ik ze in de winter her en der over de verwarming drapeer en in de zomer over het balkon hang om ze droog in de wasmand te kunnen doen. Niet zelden gebeurt het dan dat ik de wasmachine aanzet en dan denk " owww, Kappa Utrecht Trauma, weer die rotdoekjes vergeten" Mijn diepste wens is een bovenlader, maar de van een oudtante geerfde Miele is onverwoestbaar. Helaas. Er is al eens een doekje gevallen van de radiator, nu is onze mooie houten vloer in de woonkamer ontsierd met een zwarte gore vlek. ( En zie dat huis maar weer eens te verkopen in de komende recessie) Kenman briest zo hard dat er zelfs geen medisch mondkapje de spetters tegenhoudt als hij er weer eens een over de radiator in de Master Bedroom aantreft. Dan happent er echt weken geen magic meer.

Het is een groot probleem waar ik zeker mijn halve leven al mee worstel. Als ik eindelijk een oplossing aangereikt krijg, zou dat een lichtpuntje in deze duistere tijd zijn. Mijn hoop is op deze draad gevestigd. Gezien de niet geringe hoeveelheid wasdraadjes in heden en verleden, lopen er op OOL veel deskundigen rond. En Marja, als je mee leest: bij voorbaat dank!!

Sorry voor dit lange verhaal, maar je moet toch wat als de rookworst in de erwtensoep ligt te wellen.

Triva

Triva

31-03-2020 om 20:15

Kenfan

Was jij eens per week ofzo? Je kunt de doekjes ook altijd in de machine bewaren met deur open, maar na een 30 of 40 was doe je ze weer terug tot er een 60 is geweest?

Hier gaan de doekjes gewoon bovenop de open wasmand. Nooit problemen mee gehad.

Pirata

Pirata

31-03-2020 om 20:23

Verwarming

De vieze doekjes gaan hier over de verwarming in de bijkeuken. De wasmachine staat daar ook ergens dus ik vergeet ze zelden als ik de wekelijkse hete was doe. Maar soms vergeet ik ze wel natuurlijk, maar ik heb een hele stapel.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

31-03-2020 om 20:36

Emmer

Ik hang de vieze doekjes over een emmer te drogen. Als er eens een kat besluit te kotsen of er valt iets anders heel vies op de grond pak ik zo’n gebruikt doekje. Een keer per week gaan ze mee in de 60 graden was. Nu hoor ik mensen denken ‘iiieuuw, dat moet op 90 graden’, maar ik doe dit al 30 jaar zo en dat gaat prima.

Triva

Triva

31-03-2020 om 20:40

Nee hoor

60 graden is genoeg

koffie

koffie

31-03-2020 om 20:40

radiator

Hier hangt het doekje op de radiator, en wordt elke ochtend vervangen. Dan heeft ie een nacht gehangen en is dus droog, ergo geen stinkende bende in de wasmand. Ik was Ze met alle handdoeken wekelijks op 60 graden. Dat lijkt me (zolang er geen norovirus rondwaart) voldoende.

Emmer

Hier staat de wasmachine in zo'n aparte kast, in diezelfde kast staat een emmer, en over de rand van die emmer drapeer ik de uitgewrongen doekjes. Daar drogen ze dan op, en dan gaan ze mee met de volgende was.

Groeten

Temet

Lou

Lou

31-03-2020 om 21:08

Teil in de hoek

Ik mik de vieze natte gele ellende in een afwasteiltje dat in een bijna onzichtbaar hoekje staat van de badkamer. Dan moet ik er nog wel speciaal aan denken, maar het is wel bij de wasmachine in de buurt. Meestal lukt dat wel.

In de wasmachine vind ik overigens de beste tip. Daar had ik nou nooit aan gedacht. Eigenlijk handiger dan dat teiltje van mij.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

31-03-2020 om 21:30

In een hoekje op de vloer

En dat gaat eigenlijk altijd goed.
Wij hebben wel van die wafeldoekjes, ik geloof dat die redelijk snel drogen.

Bruinzwarte vlekken op de vloer hebben wij nog nooit gehad. Je moet die doekjes wel een beetje uitwringen Kenfan.

40er

40er

31-03-2020 om 22:11

De rand..

Nu hebben wij geen houten vloer die verpest kan worden door een natte vaatdoek. Nog hebben we de radiatoren op slaapkamer aan, waardoor er dan weken geen magic happens (pubers die veel later naar bed gaan verpesten al genoeg).
Nee, ik heb iets veel betere, ik heb de rand....
Een hele mooie rand. Hij is wit, een afgeronde hoek, echt super. Hierover gaat bv een natte vaatdoek waar hij gaat drogen. Daarna tik hem zo van de rand af, de wasmand in. De rand van de wasmand is daar perfect voor!

Wilgenkatje

Wilgenkatje

31-03-2020 om 22:15

Over de rand van de wasmand

Dank voor je beeldende proza Kenfan! Gogogo.

Bij ons hangen zulke doekjes tot wasdag ( dat is in ons tweepersoonshuishouden lang niet elke dag] over de rand van de wasmand en over de rand van een werkemmer die in de badkamer staat te drogen. Ook wel eens over een emmer in de schuur.
Een radiator hebben wij op de begane grond niet, daar is alleen vloerverwarming, ik mis de radiatoren vooral bij natgeregende handschoenen, maar daar gaat dit draadje niet over.

Floor

Floor

01-04-2020 om 00:42

Yeay

Kenfan, dubbeldank.
Dank voor je erg leuke stukje.
En dank voor de inhoud van je stukje. Ik ben dus niet de enige die dit soort dingen vies, of 'een ding' vindt.

Normaal gesproken schaam ik me wel voor mijn smetvrees en mijn oplossingen die vast minder milieu bewust zijn. (hetgeen ik wel belangrijk vind)
Nu met Corona kan ik los gaan met mijn systeempjes en me minder verkwistend voelen.
(hygiëne is hier nu wel belangrijk omdat ik best een 'vies' en risicovol beroep heb)

Ik vind echt niets zo goor als zo'n huishouddoekje en vraag me af waar het succes toch vandaan komt. En of het niet anders kan. (moet toch anders kunnen?)
Ik gebruik baby doekjes, altijd, overal.
Super fijn voor mijn gevoelige handen, die veel te veel in water en sop zitten. (bewerkelijk huishouden en een baan in de zorg waar ook veel huishoudelijke taken bij komen kijken)

Ik denk zelf ook dat zo'n babydoekje beter is voor een hoop materialen zoals bijv mijn houten werkblad in keuken. Beter dan een nat doekje, water droogt vreselijk uit. En zeker beter dan de meeste schoonmaakproducten.

Ik probeer wel hier en daar ook veel met droogdoeken te werken, gewoon droog of minimaal nat. Maar een echt nat doekje? Ieew.

Waar ik de natte doekjes laat

De wasmachine staat in de bijkeuken. Ik gooi de natte doekjes (wel goed uitgewrongen natuurlijk) op de vloer voor de wasmachine. Vloer kan er tegen, dat wel. Heb ik boven een doekje gebruikt, dan hang ik die over de rand van de wasmand.
Wassen doe ik ze op 60 graden met handdoeken of beddengoed. Ik heb een flinke voorraad doekjes (van Zeeman en de supermarkt) en gebruik er minstens 1 per dag. Ik ben een bar slechte huisvrouw, maar ik ben redelijk fanatiek wat doekjeshygiëne betreft, al kook ik ze niet uit.

Hier sinds een verbouwing 10 jaar terug een apart ‘washok’

En daar ben ik zo ontzettend blij mee!
Het is groot, en er liggen tegels op de vloer. Al mijn vaatdoekjes en andere 60 graden zooi gaan daar dus idd in een hoekje op de vloer. Beestje uitgespreid zodat t een beetje droogt. Soms ook over de rand vd gootsteen ( die daar ook zit) .

Ik draai toch zeker wel 2 keer per week een 60 graden was ( handdoeken, soms beddengoed) en whatever in de buurtvaders wasmachine ligt gaat dan gewoon mee.

Als t me een enkele keer te lang duurt doe ik eens een 95 graden was met alleen maar vaatdoekjes. Ook goed voor de wasmachine geloof ik...

Hier een man die ( ondanks vele heropvoedingspogingen op dat vlak) nog steeds rustig wat gemorste zooi op de keukenvloer opveegt mat een vaatdoekje, en het dan teruglegt ophet aanrecht..gruwel. Ik vervang ze dus ook echt vaak. Zeker nu hij even fulltime thuis werkt..

dank @IngridT

"Hier een man die ( ondanks vele heropvoedingspogingen op dat vlak) nog steeds rustig wat gemorste zooi op de keukenvloer opveegt mat een vaatdoekje, en het dan teruglegt ophet aanrecht..gruwel. ".
Ik heb hier ook zo'n man en dacht dat hij de enige was die zo ontzettend onhygienisch was

Hangkous

Hangkous

01-04-2020 om 15:47

Nee hoor

Hier ook zo'n produkt.
Gruwel.
In deze dagen 3 doekjes per dag.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.