Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ise

Ise

30-05-2014 om 10:28

melk te veel

Ik kom er net achter dat ik nog 4 liter melk in de koelkast heb staan die tot de 27ste goed was. Ik durf het wel aan om er vandaag pannenkoeken van te bakken, maar wat doe ik met de rest. Iemand nog een leuk recept waar ik de nodige melk in kwijt kan?

Hanne.

Hanne.

30-05-2014 om 10:53

ricotta

Je kan er ricotta van maken. Warm maken zuur (azijn of citroensap) er bij en dan laten uitlekken. Google levert veel recepten

Juno

Juno

30-05-2014 om 11:31

Custardvla

Custardvla of gewone vla is al goed voor een liter melk. Pannenkoeken kan je ook invriezen. Milkshake maken of iced coffee.

Pudding

Pudding kan je nog wel even in de koelkast bewaren. Of je verblijdt er iemand mee.

skik

Katniss

Katniss

30-05-2014 om 11:57

Hoe kan dat?

Hoe kun je nu 4 liter melk over hebben? Hier gaat er een liter per week doorheen, dus dat is natuurlijk heel anders. Als het meer dan drie dagen over de datum is gaat het door de gootsteen (maar dat komt dus nagenoeg niet voor).

Invriezen

Melk kun je invriezen, google maar eens.

Ise

Ise

30-05-2014 om 13:44 Topicstarter

bedankt

Bedankt voor de tips. Goed idee om pannenkoeken in te vriezen. Vanavond lekker appeltjes uit de oven met custardvla.
En Katniss, omdat we vaker melk te kort komen hadden zowel man als ik goed ingeslagen.....en toen bleken de kinderen vanaf woensdag nauwelijks thuis te zijn. Normaal gesproken gaat er hier ongeveer anderhalve liter per dag doorheen.
Ik neem nog maar een kop koffie verkeerd met opgeklopte melk

Ise

Ise

30-05-2014 om 13:46 Topicstarter

hanne

Die ricotta ga ik ook eens uitproberen. Ben heel benieuwd!

neteret mut

neteret mut

30-05-2014 om 16:38

oo zou zomaar

bij ons ook kunnen voorkomen. Met veel tieners en jongvolwassenen in huis die voor een deel hun eigen gang gaan is het bij ons ook wel voorgekomen dat de ene dag er nog 3 extra aan tafel zaten en de volgende dagen ineens bijna geen kinderen meer thuis waren. En dat merk je aan de hoeveelheden die dan (niet) verdwijnen. Als ze nou nog eens iets eerder zouden melden wanneer wie wanneer thuis mee-eet ...(gisteren waren man en ik weg, had pizza,s in de diepvries liggen maar niet voor 3 extra)

Dalarna

Dalarna

30-05-2014 om 17:43

haha katniss

Een liter per week? Hier gaat er zeker 8 liter doorheen in een week. Waarom vind je het zo vreemd dat iemand 4 liter overhoudt? Hier gaat het ook wel eens fout met die vrije dagen, mijn man drinkt in een week 2 liter op zijn werk dus als hij vrij is gaat er wel eens wat mis.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-05-2014 om 17:59

Rijstepap

Rijstepap slokt ook aardig wat melk op.

Ik ben de enige die melk lust. Vooral in de zomermaanden vind ik het lekker, zo koud uit de koelkast. Maar het zijn vooral vlagen, daarom hebben we alleen melk in huis als het een doel heeft. Pap, of in de lasagne. In de winter drinkt mijn dochter graag chocolademelk, dus dan gaat het ook wat harder.

melk is veel langer houdbaar

Melk is echt behoorlijk langer houdbaar dan de datum die erop staat, dus ik zou hoe dan ook niets zomaar door de gootsteen spoelen. Al moet ik toegeven dat 4 liter behoorlijk wat is. Maar pudding en vla is geen gek idee, dat schiet tenminste op.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

30-05-2014 om 23:58

Temet

Melk is zeker langer houdbaar, maar het hangt er wel vanaf of de verpakking nog dicht is of niet. Drie dagen met een geopende verpakking is toch vaak wel het maximum.

Ise

Ise

31-05-2014 om 12:46 Topicstarter

de melk is op

Zo....de melk is op. Hij was van de 27ste, maar een dag of 3 over de datum is voor ons geen probleem. Gisteren lekker custardvla gemaakt en een hele stapel pannenkoeken. De helft daarvan ligt nu in de diepvries. Een liter per week??? Dat gaat er bij ons bij het ontbijt er vaak al doorheen. Dit weekend is iedereen weer gewoon thuis en zal minimaal 2 liter doorheen gaan.
Ik herinner me een vriendje van vroeger dat alleen melk van een bepaald merk lustte en inderdaad ook pakken in de vriezer gooide. Ik vraag me alleen af of de smaak daar lekker van blijft.

Kaaskopje

Daar heb je ongetwijfeld gelijk in, maar als iemand 4 liter over heeft dan ga ik ervan uit dat minimaal de helft daarvan nog in een afgesloten verpakking zit.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

31-05-2014 om 21:25

Temet

Ja, daar zit wat in)

Tink

Tink

31-05-2014 om 21:28

beetje mosterd na de maaltijd

Maar als het nog eens gebeurt: maak lasagna! Als ik daar een flinke schaal van maak gaat er zo anderhalve liter bechamelsaus in. Dat schiet ook lekker op.

Verder geheel eens met Temet, wij gooien ook zelden iets weg. Eerst snuffelen en proeven, door de gootsteen kan altijd nog.
Yoghurt blijft trouwens helemaal bizar lang goed, waarom daar een datum op staat die zo dichtbij ligt is mij een raadsel.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-06-2014 om 13:00

Tink

Commercie en overdreven voorzorgmaatregelen. Net zoiets als bij een groot voorwerp een kaartje hangen 'niet geschikt voor kinderen onder de 3 jaar'. Ze zouden zich eens in dat grote ding kunnen verslikken. Of op een magnetron 'niet geschikt voor huisdieren', je zal als magnetronfabrikant maar een claim aan je broek krijgen.

bertje1

bertje1

01-06-2014 om 17:25

8 l melk!!

met hoeveel zijn jullie thuis dan???

Dalarna

Dalarna

01-06-2014 om 17:40

Bertje

Aanbevolen (als je tegen melk kunt natuurlijk) zijn 600 ml melkproducten per dag. Ik eet bijna nooit een toetje maar neem een beker melk toe. Ik drink dus 2 bekers op een dag de rest in mijn gezin haalt dat nog niet eens elke dag. Eigenlijk zouden we zo aan 2 liter per dag moeten komen met vier mensen maar dat halen we dus niet. Ik denk dat 8 liter nog aan de lage kant is.

Ely

Ely

01-06-2014 om 19:21

Melk gezond of niet?

Het is maar wie je geloven wilt...

http://www.nrcnext.nl/blog/2011/09/27/melk-maakt-meer-kapot-dan-je-lief-is/

Clowntje

Clowntje

01-06-2014 om 20:12

Melk.....

Mijn kinderen drinken nooit melk. Volgens mij zwaar overdreven.
Ze eten kaas, soms boter op brood (onder de hagelslag) en eten yoghurt als toetje (en dan ook nog magere...., wel biologisch).
Op deze manier, met daarnaast gezond eten, veel groeten en fruit, mager vlees, wel past en rijst, komen ze prima aan de benodigde vitaminen en bouwstoffen.

Zoveel litermelk, ...... Ik zou niet weten wat ik ermee zou moeten doen, ik drink allen maar koffie met warme (magere) melk.

Ben wel blij voor je dat je er een goed bestemming voor hebt gevonden!!

Hier 10 liter per week

Wordt geconsumeerd door 1 persoon

Dalarna

Dalarna

01-06-2014 om 20:49

haha

Ik heb ook niet gezegd dat het gezond is maar wij drinken het gewoon. Vier mensen dat is 2 liter pp per week, vast beter dan 2 liter cola...

Tink

Tink

02-06-2014 om 00:15

tja Bertje

Hier gaat er ook wel een litertje of 8-10 per week doorheen hoor. We zijn dan ook met z'n zessen (soms zeven).
En die lasagnasaus he, vergeet die niet, dat eten we met enige regelmaat. Gaat veel melk in.

Ely

Ely

04-06-2014 om 20:57

Hahaha Dalarna

Zo lust ik er nog wel een paar . Melk vast gezonder dan cola? En wiskey. Haha
Maar je zei dat de aanbevolen hoeveelheid 600ml is. Aanbevolen door wie? Toch niet die mafkezen van het voedingscentrum he?

Hanne.

Hanne.

05-06-2014 om 13:06

voedingscentrum

Het voedingscentrum adviseert inderdaad 600ml. Althans voor kinderen tussen de 8 en de 18. Ben je jonger of ouder dan wordt het nogmaar 400/450 ml. Onder de 4 maar 300 ml.

Maar da's dan melk en melkproducten bij elkaar. Dus incl yoghurt, vla, etc.

Wij komen daar bij lange na niet aan, maar zelfs met 1 bekertje pppd zitten we al op ruim 5 liter per week.
En dan hebben we nog geen lasagna, pannenkoeken oid gegeten.

+ Brunette +

+ Brunette +

06-06-2014 om 20:35

Rare adviezen van voedingscentrum

De mens heeft (onder andere) eiwitten en calcium nodig. Dat zit in melk. Maar ook in heel veel andere dingen. Half Azië leeft zonder zuivelproducten. Is de term "vleesvervanger" soms ook van het voedingscentrum?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.