Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Alison

Alison

10-08-2017 om 02:05

Meubels verven

Ik ben mijn inrichting zat. Helaas is er geen budget voor iets anders en dat is ook best gedoe met zoeken enzo dus ik had bedacht dat ik de meubels in een andere kleur ga schilderen.
Om te beginnen het dressoir. Ooit gekocht bij Leen Bakker, meen ik, en het is groot en koloniaal bruin. Het juiste vind ik niet maar dit lijkt er qua kleur op https://www.teak24.nl/dressoirs/koloniaal-teak-tv-dressoir-met-2-deuren-200-cm
Nou ben ik totaal geen klusser. Mijn doe-het-zelf ervaring beperkt zich tot het schilderen van plinten.
Dus hoe doe ik dat? Moet het hout helemaal kaal? Ik wil het turquoise verven. Moet ik het hout eerst afwassen eer ik schuur? En welke verf zou ik daarvoor kunnen gebruiken?
Ik wil eens beginnen met het dressoir. Als dat een succes is ga ik de andere meubelstukken overwegen. Sommige dingen zijn nog steeds mooi. Toen ik hier kwam wonen heb ik dit behang op de muur laten plakken http://www.welke.nl/cache/resize/242/auto/photo/47/28/Tamara_1317036936_Behang_Eijffinger_groen_blauw_bomen.jpg Dat wil ik houden want ik vind het nog steeds gaaf. Ook heb ik een tijd geleden nieuwe stoelen kunnen kopen voor weinig geld in de kleur groen van het behang. De meubels heb ik uit het vorige huis meegenomen en passen er niet echt bij. Het dressoir, de boekenkast en de salontafel zijn in dat koloniaal bruin. Ik heb destijds een deel van de muren groen laten verven maar daar ben ik nu behoorlijk op uitgekeken. Ik weet alleen nog niet welke kleur nu. De gordijnen wil ik ook anders. De vitrage heeft z'n beste tijd gehad met dank aan de kat en de overgordijnen zijn ook bruin. Eigenlijk wil ik iets van plakplastic op het raam en dan dunne overgordijnen. Ik heb ze toch nooit dicht.
Dus wie nog tips heeft over de inrichting of de kleuren, graag

Klinkt gezellig!

Ik vind je behang leuk, je hebt al bijpassende stoelen.
De ramen beplakken en dan dunne gordijnen klinkt leuk. Ik zou dan inbetweens nemen en de overgordijnen weg.
De groene muren zou ik wit verven. Het dressoir en de boekenkast zou ik bruin laten, lijkt me mooi bij je behang en de witte muren. Hoogstens wat gekleurde accessoires op die meubels, maar ook niet teveel.
Maar ik vind meubels in oude stijl niet mooi met verf eroverheen. Alternatief is ze helemaal kaal schuren en in de blanke lak zetten, maar dat is een enorme klus.

Voor de bruine salontafel zou ik voor 2/3 tientjes een witte halen bij de Ikea.
Welke kleur heeft je eettafel, als je die hebt?

Soms is het al genoeg om alles eens anders neer te zetten en meubels voor iets anders te gebruiken als waar ze voor bedoeld zijn. Boekenkast weg en al je boeken op lange planken tegen de muur bijvoorbeeld.
Of de salontafel in een hoek als gezellige bijzettafel met enkele mooie planten erop.

40er

40er

10-08-2017 om 07:18

Verven

Als je besluit te gaan verven, eerst goed ontvetten, met ammoniak. Dan afschuren en stofvrij maken en dan kun je schilderen.
Als je van een hele donkere kleur naar lichter wil gaan zou ik er wel een grondverf onder doen.

Hanne.

Hanne.

10-08-2017 om 08:11

Vol hout

Als ik leen bakker hoor is mijn eerste gedachte. Zou het wel vol hout zijn of alleen fineer? Kijk in her laatste geval uit met schuren. Voor je het weet zit je door het fineer op het mdf/spaanplaat.

Dat dacht ik ook

Fineer heel voorzichtig schuren anders krijg je zo plekken die er grover uitzien.
Ik zou eerst een lichte grondverf doen(dan zie je wat licht doet) en dan beslissen of je m turqoise wil. Het is een flink meubelstuk. Met groene muren groene stoelen en turqoise kast kan t erg bont worden. Ik zou dan de muren wit maken en de gordijnen rustig. Als je de gordijnen nooit dicht hebt kun je ook nep grodijnen hangen,een smal stuk dus. Die zijn vaak duur en zo kun je besparen.
Leuk behang heb je trouwens.

Easy easy annie sloan

Ik heb al heel veel meubels en muren met Annie Sloan geverfd. Niks schuren niks ontvetten direct beginnen! Voor een paar tientjes heb ik zo mn hele keuken geschilderd. Heb even weinig tijd maar yourube heeft enorm veel filmpjes over de Annie Sloan verf. Superspul!!!!!!

Dorry

Maar blijft het ook jarenlang strak zitten, dat superspul?

Alison, dom vraagje, maar het is toch wel hout(fineer) en niet zo'n kunststof laag met houtlook? Want in dat laatste geval moet je waarschijnlijk niet schuren, wel ontvetten en dan eerst een kunststofprimer gebruiken waarna je er met gewone verf overheen kan.

En gebruik een lakroller en geen kwast,dat gaat sneller en strakker (al kan het ook strak met een kwast)

Wat betreft de soort verf: je kan je gewoon laten adviseren in een verfwinkel (over de deskundigheid van de gemiddelde puber in de bouwmarkt maak ik me weinig illusies). Iha geldt bij mijn weten dat hoogglans sterker is en langer mooi blijft dan mat. En watergedragen verf droogt sneller en ruikt minder sterk dan oplosmiddelgedragen verf (dus verf op terpentinebasis), maar die laatste is dacht ik ook sterker dan de eerste.

Groeten,

Temet

Dendy Pearson

Dendy Pearson

10-08-2017 om 10:01

Wood and wall

Ik heb meubels geschildert met wood and wall van gamma. Zelfde spul als waar Dorry het over heeft maar goedkoper. Je moet er van houden, van dat matte. Maar het is waanzinnig leuk spul.

Jasmijn

Jasmijn

10-08-2017 om 10:08

licht opschuren

Inderdaad, wat de anderen zeggen, check even of het geen fineer is, anders licht opschuren (met de hand) en ontvetten. Deurtjes en lades uit het kastje halen en alles in de grondverf en daarna de echte verf.
Zelf zou ik wel uitkijken met al te felle kleuren, misschien is een doffe, wat minder gekleurde variant van turkoise net iets mooier en rustiger bij je behang.
Ik vind het ook gaaf behang, maar als je alles er precies qua kleur op aanpast ben ik bang dat het misschien een beetje teveel op een kinderkamer/kinderdagverblijf effect heeft.
Ik zocht een foto voor je en vond dit: https://inmyownstyle.com/images/2013/03/Glazing-Furniture-_-How-to-_-Tutorial.png
Ik zou zelf dus voor kleur 2 gaan, lijkt me net iets rustiger dan al te fel, maar goed, iedereen heeft een andere smaak natuurlijk.

Succes!

Phryne Fisher

Phryne Fisher

10-08-2017 om 10:14

Geolied?

Vaak is dat donkere spul een beetje vettig, geolied of zo? Lijkt me dat je dan toch wel moet ontvetten en/of een primer moet gebruiken?

40er

40er

10-08-2017 om 11:27

Dorry (even over de keuken)

Heb jij ook kastjes geschilderd met die annie sloan verf)?
Ik wil nml graag mijn keuken van groen naar blauw schilderen, met Annie sloan. En heb je er ook was over heen gedaan?

nu ik het gezien heb...

Nu ik het gezien heb, dat behang, zou ik het dressoir (gebroken) wit schilderen en niet turquoise. Vanwege wat Jasmijn het kinderdagverblijfeffect noemt. Bijkomend voordeel is dat als je dat behang dan ooit weer vervangt je niet direct dat dressoir hoeft over te schilderen . In de foto van dat behang is het kastje ook wit, valt mij op.
Ik ben het dan weer niet eens met Jasmijn in haar voorkeur voor die 2e kleur in haar voorbeeld, want die kleur wijkt in mijn idee erg af van het turqois in het behang. Dat is toch lastig, vind ik, met blauw- of roodtinten, je zit er vrij makkelijk naast.
Overigens past het huidige donkerbruin ook prima bij zowel dat lichtgroen in het behang als bij turqoise, maar het is natuurlijk wel veel donkerder.

groeten,

Temet

overigens

Uit de openingsposting: "Helaas is er geen budget voor iets anders en dat is ook best gedoe met zoeken enzo dus ik had bedacht dat ik de meubels in een andere kleur ga schilderen."

Even omdenken, Alison! Niks 'helaas geen budget', je bent gewoon hartstikke duurzaam bezig door je meubels langer te gebruiken in plaats van zomaar aan de straat te zetten . Schouderklopje!!

Groeten,

Temet

Als ik zo'n donkere kast

Lichter zou willen verven, zou ik die volledig strippen van alle verflagen en van nul opnieuw beginnen.
Daarbij moet u dan wel eerst doen wat anderen al aangaven: nagaan of het vol hout of gefineerd whatever is en of het wel gaat om houtfineer, dan wel om plastiek.
Als het om een kast gaat gekocht bij de kastenboer die u vermeldt, kan u al redelijk veilig optie een uitsluiten.

Vaak is makkelijk vast te stellen om wat het precies gaat, door op minder zichtbare plaatsen, zoals in de sponningen aan de achterkant, waar de achterpanelen in gemonteerd zijn eens te kijken.
Als het "fineer" plastiek blijkt te zijn, zou ik er al niet aan beginnen, om diverse redenen.
Is het houtfineer, dan hangt het van uw doel af: wil u het zeer strak zonder enige zichtbare houtstructuur of niet?
In het eerste geval zal u, na strippen, afwassen en schuren, moeten werken met een goed vullende grondverf. Reken op twee lagen, waartussen u schuurt met waterschuurpapier en toch een paar afwerkingslagen, ook met schuren tussendoor.
In dat geval stelt zich de vraag: "is het meubel het waard om er dermate tijd, energie en geld in te stoppen?".
In het tweede geval luistert het allemaal (net) iets minder nauw.

40-er

Ik heb juist mijn keukenkastjes geverfd met Annie Sloan. Eerst een creme-groene verf (soort lichte saliekleur) en toen zwart eroverheen. Op de randjes een beetje doorschuren en toen met blanke was afgewerkt. Er werd mij later verteld dat ik dat beter met matte vernis van Annie Sloan had moeten doen. Maar nu na 2 jaar heb ik twee plekjes weer even aangetipt met zwart. Dat maakt niks uit vanwege het onregelmatige effect van de verf. Je ziet er niks van en is in een minuut gebeurt, was er overheen en klaar. Hier zie je hoe het is geworden:

https://1.bp.blogspot.com/-b4pljYxzM1E/VcoGCkNlDvI/AAAAAAAAIB8/CUDyG7afg6s/s1600/11060864_10154124886761686_9116132036578266903_n.jpg

En op deze foto zie je beter het onreglmatige effect van de verf:

https://4.bp.blogspot.com/-lbb6r8awhZM/VcoGC5167uI/AAAAAAAAICM/WISdFDHrIpM/s1600/11222246_10154124886756686_4300833222952504525_n.jpg

Ik ben het met Jasmijn eens dat teveel felle frissen kleuren in glanzend strakke vorm een kinderdagverblijf look geeft. Maar Annie heeft heel veel mooie varianten op groen en aqua! Kijk maar eens:

https://www.google.nl/search?q=annie+sloan+aqua+color&client=firefox-b&tbm=isch&imgil=WA1v-T78vtm20M%253A%253BszvPl8fod8vNjM%253Bhttps%25253A%25252F%25252Fwww.pinterest.com%25252Fgina4213%25252Fchalk-paint-colors-and-color-mixing%25252F&source=iu&pf=m&fir=WA1v-T78vtm20M%253A%252CszvPl8fod8vNjM%252C_&usg=__GWjlXPahnFslOLjeTlfzbNqmG_I%3D&biw=1440&bih=746&ved=0ahUKEwjFosm5vMzVAhXOaFAKHa7GArQQyjcINg&ei=UzeMWYWtEM7RwQKujYugCw#imgrc=WA1v-T78vtm20M:

En ja, zoals Dendy al zei; er zijn ook veel goedkopere varianten. Kan ook heel goed werken, maar ik ken ze persoonlijk niet.
En nee, ik heb geen aandelen.

40er

40er

10-08-2017 om 13:04

Dorry

Thanks. Qua kastjes hebben we hetzelfde model, dus dit geeft zeker een goed beeld. De verf opzich ken ik, heb er al vanalles mee geschilderd, was alleen benieuwd of je het in de was had gezet, aangezien ons dat werd aangeraden. We willen voor de aubusson gaan.

Meubels en duurzaam.

Je zou ook nog bij kringloopwinkels kunnen kijken naar wat lichte meubeltjes. Ben je misschien nog goedkoper uit dan dure verf aanschaffen en dan nog maar afwachten wat het resultaat gaat worden.

@ 40er, @ Dorry1

Ik stelde maar de vraag, mag het even?

Wat dat "parket" betreft, 40er: waarom zou ik? De NL private woningbouw is als sinds 2008 - 2009 in zwaar water. Honderden NL bouwbedrijven zijn overkop gegaan, duizenden NL bouwvakkers werken in B (het is de grootste groep buitenlandse bouwvakkers, nog voor de Polen en de Portugezen).
Als sommigen tenminste bereid zouden zijn om na te denken over wat "een correcte prijs" is, in plaats van te scharrelen naar "een zaakje", dan zouden jullie mensen tenminste in eigen land deftig hun boterham kunnen verdienen...
Overigens hebben de beide dames die u vernoemt me niks gevraagd en ik heb hen niks aangeboden.

Voor diegenen die veel suggereren zonder ooit iets gezegd te hebben, Dorry1: ik heb het niet nodig om te solliciteren naar klusjes, wat ik dus ook niet doe. Ik heb een degelijke, voltijdse baan en een redelijk salaris, waar niet over te klagen valt. Dank u.

Jasmijn

Jasmijn

11-08-2017 om 13:31

Gordijnen

Voor de ramen heb ik alleen nog maar lichte rolgordijnen, wit doorschijnend. Ik doe ze alleen in de avond dicht, als het donker is geworden, en dan alleen voor, achter niet.
Vitrage heb ik helemaal niets mee, nooit gehad ook, vind het nogal ouderwets. Overgordijnen had ik ooit wel, maar op een gegeven moment weggedaan en er niets voor teruggehangen.
Maar heb je plakplastic nodig? Voor eventuele inkijk o.i.d.? Een strategisch geplaatste plant op de vensterbank kan ook veel helpen namelijk.
Een vriendin van mij heeft iets voor het raam hangen wat lijkt op een vouwgordijn, maar die kan je ook halverwege het raam hangen, dus boven is het dan open en onder ook weer, er lopen links en rechts van het raam kabeltjes die e.e.a. op zijn plaats houden. Gok wel dat het wat duurdere raambekleding is, dit spul

Krijt- en kalkverven

Zijn weinig wrijfvast en dus nauwelijks bestendig te noemen. Er zijn erg leuke effecten me te bekomen, dat wel. Die teniet gaan bij de volgende intensieve schoonmaak van de keuken. Tenzij het een keuken is waarin niet gekookt wordt... Alle was en vernis ten spijt.

Ongeacht of het gaat om grootmoeders recept, dan wel om hippe verven à la "Annie Sloan": op termijn valt daar weinig van te verwachten.

Goede verven zijn nooit goedkoop, maar voor de ene krijg je al meer "value for money" dan voor de andere.
"value for money" is natuurlijk relatief: de ene wil een keuken die een paar jaar meegaat, de andere is al lang tevreden als hij op fora kan meepraten en voor zichzelf de indruk krijgt dat hij erbij hoort.

Forumbeheer Ouders Online

Forumbeheer Ouders Online

11-08-2017 om 17:31

Foto's Dorry

Beste forummers,

Zojuist heb ik de directe link naar de foto's van Dorry in haar originele posting gezet en de hele discussie verwijderd. Ik begrijp dat Dorry dacht dat het linken waren naar alleen de foto's maar aan de naam van de link was al de naam van haar 'bedrijf' te zien.

Nu is het niet meer zichtbaar, verdere reacties hierover verwijder ik dus.

Met vriendelijke groet,
Forumbeheer Ouders Online

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.