Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Mijn eerste kindje en een nieuwe tuin

Hoi allemaal,

Sinds enkele maanden weet ik samen met mijn vriend dat wij deze zomer een kindje mogen verwachten. Om precies te zijn op vrijdag 1 juni. Nu zijn wij net verhuist van Tilburg naar Deventer en willen we zoveel mogelijk aan ons huis verbouwen en klaarmaken voordat ons kindje er is. Dan hebben wij - en vooral ik - veel meer rust en kunnen we straks volop genieten. Allereerst wil mijn vriend starten met de tuin. Daar gaat echt wel wat werk in zitten. De indeling is gedaan. We zijn nu op zoek naar stenen. Grind lijkt me niet heel erg handig met een kleine die straks overal overheen kruipt. Hebben jullie tips? Makkelijk te onderhouden is belangrijk, maar ook moet onze kleine erover kunnen kruipen.

Bedankt!

Pirata

Pirata

24-01-2018 om 18:46

Gras

Toen de mijne klein waren, heb ik gewoon een grasveldje en een zandbak genomen. Toen ze ouder waren grind en een vijvertje.
Maar ik zou me eerst op het huis zelf concentreren. Dat je baby daar straks rust heeft. Geen geklop en getimmer de komende jaren. Die tuin kan later. Over 2 jaar is vroeg genoeg.

Schommel

Als de tuin er groot genoeg voor is, zorg dan dat er ruimte is voor een of nog beter twee schommels, daar krijg je geen spijt van. En gras.

Plus

Een zandbak, af te dekken, en ruimte voor een trampoline en een boomhuis.
Wij hadden toen de kinderen klein waren een terras gewoon van tegels dan een houten afscheiding en een grasveld met borders. Hekje aan het eind.
Er konden ook badjes staan of een opblaasbad. Gewoon op het gras.
Dat boomhuis hadden we niet en we hadden ook geen afdekschuurtje voor een kano. Had ik ook nog wel gewild. Op een rijdend rekje dat achter de fiets kon. En een schuur waar de skelter in kon. Ook niet. Dus die skelter huurden we dan maar op de camping en kanovaren deden we bij familie of bij een uitje.
Inderdaad ook veel plezier gehad van de schommels. Maar vooral veel gebadderd buiten en in de zandbak gespeeld.

Jasmijn

Jasmijn

25-01-2018 om 08:33

Geen opstapjes?

Misschien is het handig, als er geen trapje/opstapjes in je tuin zijn. Dus alles gelijk maken, dat scheelt heel wat valpartijen als je kleintje voor het eerst wat stapjes gaat zetten, of met een driewieler of fietsje je wil gaan rijden.
En als je nu al kiest voor een zandbak, zet deze dan zo ver mogelijk van de achter deur af, (mijn zoon van namelijk met schepjes zand naar binnen wandelen) Als de zandbak wat verder weg staat, is het schepje al leeg geschud.

Tijgeroog

Tijgeroog

25-01-2018 om 08:49

Kruipen

Bedenk dat de fase van het kruipen maar heel kort is, vaak een maand of 4, of nog korter. Dat lijkt nu heel lang maar op de totale levensduur van je tuin is dta maar heel kort. Bovendien is dat in een periode dat je baby vaak nog 2 keer per dag zal slapen, dus heel veel om rond te kruipen door de tuin blijft er dan niet over. Verder kan het een voordeel zijn als de ondergrond juist niet zo prettig is om op te kruipen. Mijn dochter bleef in de vakantie onder dennenbomen (prikkende nalaten op de grond!) altijd keurig op het grote kleed dat we voor onze tent neerlegden. Alleen als ze een lange broek en slofjes aan had ging ze er af. Andere kinderen vinden gras eng en willen daar niet overheen kruipen.
Maar... gras in de tuin vinden we hier wel heel fijn. Zo heerlijk voor alles bruikbaar, er kunnen tentjes op gezet worden, je kunt er lekker op stoeien en kunstjes op maken. Ons gras is slecht onderhouden, met als gevolg dat het amper nog groeit en we er helemaal geen tijd meer aan hoeven te besteden, heel praktisch.

Korte duur

We hadden ook een postzegel graszoden en tegels waarop je niet uitgleed als je voelen nat waren. Met een konijn die niet kon weglopen want geen heg maar een schutting.. In de zomer bliezen we een zwembad op, deze stond op een dik tapijt op de tegels, anders ging het gras stuk.100% kindproof.
Maar de buren met kinderen hadden alles betegeld. Een tijdelijke zandbak en een trampoline met valscherm. Door de tuin volledig te betegelen, hadden de kinden meer ruimte om te fietsen. Ze hoefden ook geen gras te onderhouden.
In de praktijk werkt het op de lange termijn beter als je bij aanvang alles betegeld want het stukje gras is sinds de dood van het konijn, vervangen voor kunstgras. Maar kunstgras wordt in de zomer heet en is m.i. zodoende minder geschikt voor kleine kinderen. Tegelen dus.

Tijgeroog

Tijgeroog

25-01-2018 om 10:03

Tegelen

Fietsen hoeft toch niet in de tuin??

Ik vind het zo zinde, al die betegelde tuinen. Water wordt slecht afgevoerd, er is veel minder levensruimte voor vogels en insecten, het wordt veel heter dan met gras.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

25-01-2018 om 10:20

aanvulling tijgeroog

En tegels zijn lastig onkruidvrij te krijgen, tenzij je met milieuonvriendelijke dingen aan de slag gaat. En azijn schijnt ook niet zo best te zijn.

Tenzij je het heerlijk werk vindt om al die voegen schoon te krabben

Paperclip

Paperclip

25-01-2018 om 10:44

Waarom beginnen met de tuin?

Ik snap het geloof ik niet helemaal. Je bent al verhuisd, van de zomer komt je kindje, maar je wil beginnen met de tuin? Ik zou juist eerst zorgen dat je hele huis klaar is. Je bent minstens een jaar verder voordat je kindje de tuin in gaat, kruipend dan wel lopend, dus je hebt nog even hoor.

Verder eens met wat hierboven al genoemd is. Een stuk gras is heerlijk (al was mijn oudste allergisch, die zat ieder voorjaar vol bultjes als hij weer voor het eerst in het gras had gespeeld). Lekker om op te (leren) kruipen, spelen, tentjes neer te zetten en ga zo maar door. En verder een zandbak en een badje, maar dat kan prima in zo'n plastic duobak van de speelgoedwinkel. Als je wel een vaste zandbak wil, dan in ieder geval 1 met een deksel, de katten in de buurt gebruiken anders je zandbak als kattenbak, bleh!

Wij hadden hier een tijdje een plastic glijbaan, voldeed prima, maar wij hebben dan ook een speeltuintje om de hoek waar ze al vroeg naar toe konden (geen straat over). Als je dat niet tot je beschikking hebt is een speeltoestel natuurlijk wel lekker. Daar zou ik dan wel rubber tegels onder leggen. Of gras.

Maar, begin dus met je huis en doe de tuin als laatste!

Hangt er allemaal maar vanaf

"... Allereerst wil mijn vriend starten met de tuin. Daar gaat echt wel wat werk in zitten. ...".

Hangt er allemaal maar vanaf hoe groot de tuin is, wat er zoal in moet gebeuren, hoeveel centen u eraan kan/wil besteden en/of hoe werklustig/handig uw vriend is...

De laatste tuin die ik in orde gezet heb was een zwaar verwilderd terrein van ca. 2 500m². Op sommige plaatsen was de eh... "begroeing" 2m hoog. Er moesten bomen gerooid worden en het hout verzaagd, stronken moesten worden uitgegraven en verwijderd enz. Er lag overal bouwafval en rommel die moest opgeruimd worden.
Het terrein was niet toegankelijk voor zware machines, alles moest dus met de spade, schop, kruiwagen en bosmaaier gebeuren. Geen gebruik van herbiciden.
Er moest een moestuin komen van ca. 400m², een kruidentuin van een 50 m², een "verwilderd stuk" van enkele tientallen m².
O, en het moest ook "leuk en veilig voor kinderen" zijn, met zo'n speelkasteel, een klimwandje, een schommel en een zandbak.
Dat is prima gelukt allemaal, maar ik ben er wel zo'n drie jaar mee bezig geweest.
Het goede nieuws: het projectje heeft nauwelijks iets gekost. Misschien € 200 voor wat fruitboompjes en zo. En het was zalig om het te doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.