Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Mobiele airco

Hebben jullie ervaring met een mobiele airco? Onze jongste slaapt in een kamer op het zuiden en daar is het met de huidige zomers vaak niet goed uit te houden en zeker slapen is lastig. We denken nu over een mobiele airco. Weten jullie wat een goede maar ook betaalbare is? En liefst ook geen energieslurper.


Een ventilator is veel goedkoper en energiezuiniger en beter voor 't milieu én muggen houden niet van een briesje. Hier dus geen airco maar een ventilator. 

Ja, ik heb er eentje op zolder staan.

Ja, hij gebruikt veel energie, maar ik heb zonnepanelen. Hij heeft ondercapaciteit voor het aantal m3 maar het is daar een stuk beter te doen. 25 graden als het buiten 37 is. Het probleem is de slang naar buiten. Die moet door een raam gestoken worden dus dan komt er weer warmte binnen (en muggen). Koop dus een goedkope raamhoes hiervoor bij amazon ofzo.

PS zoek op Coolblue voor de eisen die je er aan stelt, daar zoekt het beter dan bij andere witgoedzaken.

Wij overwegen ook om er een aan te schaffen voor de slaapkamer van dochter. Een ventilator blaast de warme lucht alleen rond, die koelt de lucht niet af.

Vorig jaar 1 gekocht, bij een B-keus zaak, scheelt iig in aanschafprijs (ja er zat een deukje in zijkant ).

Net als Chiquita. Man heeft een plaat gemaakt die in het team past met een rooster waar de slang op aangesloten kan worden met klemmetjes. Gaat prima. De slang is dan wel lang en die geeft weer warmte af aan de kamer.  Die pak ik dan op hele hete dagen in met eerst een nat badlaken en dan een droog badlaken. Gaat goed.  

Voor kleinere kamers werkt zo'n mobiele airco prima, wij hadden er eentje voor op zolder. Zelf een plank gemaakt voor in het raam en daar de aansluiting aangeschroefd. Dus geen kieren voor muggen of warmte van buiten naar binnen, dat is wel een aanrader ander zit je echt met een grote kier (zo'n slang is wel 10-12 cm doorsnede) Ik vond hem wel veel herrie maken trouwens, maar die van ons is 10 jaar oud, dus misschien is dat wel verbeterd inmiddels. Nu hebben we een vaste split-unit airco voor de werkruimte maar als het echt niet te harden is dan zet ik hem daar aan en zet een extra ventilator in de deur opening zodat deze de kou wat sneller verspreid over de bovenverdieping, dat helpt ook goed, of ik sleep mijn matras 's nachts naar die werkruimte. Een doodgewone ventilator geeft inderdaad wat verkoeling als je er precies voor ligt te slapen, maar nee, de kamer blijft heet want de temperatuur daalt niet, dan zou ik nog eerder voor een plafondventilator gaan dat lijkt me dan nog fijner, iemand daar ervaring mee?

Schemerlampje

Schemerlampje

29-04-2021 om 12:24 Topicstarter

Koud schreef op 28-04-2021 om 22:23:

Een ventilator is veel goedkoper en energiezuiniger en beter voor 't milieu én muggen houden niet van een briesje. Hier dus geen airco maar een ventilator.

Met een ventilator koelt er niets af. En het wordt echt meer dan 35 graden in die kamer. Nu gebruiken we welnemen ventilator, maar dat helpt niet genoeg. 

Koud schreef op 28-04-2021 om 22:23:

Een ventilator is veel goedkoper en energiezuiniger en beter voor 't milieu én muggen houden niet van een briesje. Hier dus geen airco maar een ventilator.

hier ben ik het mee eens ik gebruik zelf ook liever ventilator 

Schemerlampje schreef op 29-04-2021 om 12:24:

[..]

Met een ventilator koelt er niets af. En het wordt echt meer dan 35 graden in die kamer. Nu gebruiken we welnemen ventilator, maar dat helpt niet genoeg.

ja ik snap idd als het echt niet te houden is door de hitte dat de ventilator dan alleen maar warme lucht blaast.

een airco is dan inderdaad een goede oplossing

Schemerlampje

Schemerlampje

29-04-2021 om 12:29 Topicstarter

Bedankt voor jullie berichten! Goede tip ook om iets te maken om de slang door te doen. Kind reageert nogal heftig op muggenbeten, dus die willen we wel buiten houden. 
ik heb ook wel eens iets over warmtewerend folie gezien. Weten jullie of dat wat is? Het raam is enkel glas, dus dat is wat betreft folie geen probleem.

Helaas zit het raam zo dicht onder de goot, dat een zonwering aan de buitenkant ook niet kan, dan kan het raam niet meer open.


We hadden ooit een plafondventilator. Dat gaf me een wind en ik was bang dat dat gevaarte in de nacht op het bed zou vallen, het hing deels boven de achterkant van het ouderlijk bed.

Later erfden we een standaardventilator die hebben we snel meegegeven met een gast die er belangstelling voor had. 

Die dingen maken lawaai en wind en dat word hier thuis niet gewaardeerd.

We hebben gelukkig een huis dat je van voor naar achteren kunt laten doortochten. In de zomer hang ik lakens voor de ramen of aan een draad op het balkon. Helaas kan ik de ramen aan de gevel niet buiten voorzien van bamboe of zoiets. Of 'shutters' . Dat zou mooi zijn, dat voorkomt een hoop hitte. 

Je kunt aan de warmte wennen. En het hangt er vanaf waar je woont. Hier is toch al snel een avondbriesje.

Ja, ik heb ook van dat folie op de ramen in dezelfde ruimte. Zodat de airco niet altijd aan hoeft.

Enkel glas is sowieso slecht qua isolatie, dus ook bij warmte. Ik heb dat nog op 2 plekken en heb daar plexiglas voor geschroefd. Goedkoop en zeer doeltreffend.

Warmtefolie heb ik door een expert laten aanbrengen wegens duur hr++ glas op zolder en het risico op thermische breuken.

Voor enkel glas zou ik de aanschaf op bol.com of aliexpress wel overwegen. Het zit er bij mij pas sinds februari op maar ik voel het verschil qua instraling al.

Een ventilator blaast geen koude lucht inderdaad, maar wind koelt wel degelijk af. Die van mij maakt een briesje dat prima werkt. En het geluid is een zacht zoemetje, dat is misschien twee nachten wennen, maar daarna slaapt dat juist heerlijk! In de winter heb ik langer nodig om te wennen aan slapen zonder dat geluid. 

Wij hebben in de lichtkoepel in de schuur warmtewerend folie. Geweldig!! Een wereld van verschil.

de airco in de slaapkamer gebruiken we nu zelden. Gedoe met de slang en ik werd er s nachts wakker van omdat hij een piepje geeft als hij afslaat. (En slaat weer aan, blazen, piepje bij afslaan. Repeat). We hadden vaak aan voor het naar bed gaan zodat de kamer wat koeler was en ik zette hem uit als ik naar bed ging.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.