Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Karin

Karin

07-05-2009 om 11:44

Moederdag, maar de kinderen willen naar wedstrijd

Tja, zondag moederdag. Mijn kinderen zijn 9-11 en hebben zichzelf ingeschreven voor paardrijwedstijd(je) bij de manege. Niet eens overlegd met ons, pas later. Het is dan net op die zondag van 9-14 uur. Dus het moederdagontbijtje kan ik dus wel vergeten!
Ik merk dat ik dat best jammer vind, wat teleurgesteld ben, maar je wilt het niet afdwingen.
Om 14 uur gaan we al naar mijn moeder, die nogal ver woont dus de hele middag zoet zijn. Tja, ben ik nu zo'n zeur die snel teleurgesteld is op zo'n dag als de kinderen liever naar de manege gaan?
Of moet ik het sportiever opvatten en net zo blij zijn als het dan maar later op de dag "gevierd'wordt?

Hoe zien jullie dit? Hoe zouden jullie het opvatten?

groeten
Karin


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamba

Mamba

07-05-2009 om 11:48

Eerlijk?

Ik vind dat je niet moet zeuren.

Mamba

Suzanne

Suzanne

07-05-2009 om 12:16

Tja..

Eens met Mamba, ik vind dat je je druk maakt om niets. Hier breng ik zoon om 9 uur naar zijn sport in een andere plaats en ga dan zelf naar het sportveld om als bestuurslid aanwezig te zijn bij een toernooi. Moederdag vind ik commerciële shit, ik heb er niets mee. Waarom doe je je ontbijtje niet gewoon een weekje later, wat zegt jou die datum nou?

Carmen

Carmen

07-05-2009 om 12:19

Wil je een eerlijk antwoord?

Ik vind je een beetje een zeur. Het is een stomme door de commercie opgelegde dag, en jij laat je er enorm door beinvloeden. Als je het echt belangrijk vind dat je een keer vertroeteld wordt kan zaterdag of volgende week zondag natuurlijk ook. En bovendien, als de kindjes blij zijn is mama ook blij
Ik heb trouwens mijn moederdag vorige week al gehad, op 30 april. Het kado en de mooie zelfgemaakte kaart brandde in dochters hand en ze kon niet wachten met geven. En het was net zo leuk als op een specifieke zondag in mei, kan ik je wel vertellen.
Gaat het om de dag en het ontbijt? Of zit het je voornamelijk dwars dat ze moederdag compleet vergeten zijn?
Overigens zou het wel handig zijn als je kinderen eerst met jullie overlegd hadden voordat ze zich inschreven. Gelukkig is mijn kind een verstrooide professor. Die moet ik erop wijzen dat er wedstrijden zijn en dat ze zich nog moet inschrijven als ze mee wil doen.

Carmen

Bastet

Bastet

07-05-2009 om 12:19

Mee eens

Ik lig om negen uur in het zwembad,maar liever in mijn bed.Maar ja,verdrietige dochter die toch ineens niet meemocht zwemmen met een vriendinnetje....en zoon die ook wel zin had.Dus gaan we zwemmen,moeders zijn gratis aldaar,da's toch aardig..)
Dus ik zou me er niet druk om maken,de waardering van je kinderen hangt toch niet af van dat ontbijt?En anders vraag je ontbijt op zaterdag!!
Groetjes,Bastet

Erop inspelen

Wij zijn zondagochtend nog ergens op een familieweekend. Maar ik zit nu al te bedenken dat we dan lekker zaterdagochtend iets gezelligs doen, mijn kinderen willen natuurlijk wel hun cadeau geven, nou dan doen we dat zaterdag. Het is alleen maar fijn dat je het nu al weet, dan kun je erop inspelen. Ik zou het ook lekker zaterdagochtend doen als ik jou was!

Puck2

Puck2

07-05-2009 om 13:06

Moederdag wat is dat?

Ik vind moederdag ook zo'n belachelijk commercieel iets. De zelfgemaakte cadeautjes van de kinderen ontvang ik met liefde maar voor de rest hoef ik niets. Overig moet ik op moederdag om 8 uur aan het ontbijt szitten in een grote sporthal want we gaan met het hele voetbalteam van oudste naar een groot toernooi dat het hele weekend duurt. Dus niks ontbijt op bed en me lekker laten verwennen.

Lijkt me heerlijk?

alle kids om 9 uur al de deur uit op moederdag?
heerlijk! kan ik in bed blijven liggen,zonder dat gezeur en geruzie.
ontbijtje maakt manlief dan wel even,hahahaha

tonny

tonny

07-05-2009 om 14:10

Knullig van die manege!

Dat is het eerste wat ik me opkomt! Ze weten toch ook dat het moederdag is, dat er veel kinderen op de manege komen, dat al die kinderen moeders hebben, en die moeders ook?

De mensen van de manege hebben een gebrouilleerde familierelatie misschien??

Niet mopperen op je kinderen. Gewoon jouw prive-moederdag een weekje verzetten.

Maar wel mopperen tegen de manege.

Tonny

tonny

tonny

07-05-2009 om 14:11

En verder over moederdag...

... je kunt het commercieel gezanik vinden, maar als er op een dag een reden ontstaan waardoor je geen moederdag meer kunt vieren, voelt het anders!!

Tonny

Maylise

Maylise

07-05-2009 om 14:15

Ja gezeur

Ik vind het ook gezeur. Ten eerste is Moederdag een bedenkelijk instituut wat door de commercie gekaapt is. Dat terzijde duurt de dag langer dan alleen de ochtend. Je kunt toch 's middags er een groot feest van maken samen met jouw moeder? Alleen maar leuker. Dubbele vreugde want twee moeders aanwezig. Wat wil je nog meer? Dan wordt het een moederdagmiddag.

Dat de manege geen rekening houdt met moederdag vind ik ook volkomen normaal. Dat is gewoon een bedrijf en daar zijn waarschijnlijk bijna wekelijks wedstrijden dus waarom deze week niet. Bovendien is moederdag ook niet een echt enorm wijdverbreid gevierde feestdag. Het speelt vooral in gezinnen met kleine kinderen heb ik het idee.

Maylise

Eenzame moederdag hier....

Man en kroost staan van 9 tot 1 op de golfbaan.

Ik kan er niet mee zitten!

Ingrid (zou er zelfs geen probleem mee hebben als ik jarig was. Dan vierden we 's middags en 's avonds gewoon feest)

Wilma

Wilma

07-05-2009 om 14:52

Ik snap je wel

Hier (en moest lachen dat ik net jouw posting nog las, IngridT) staat man de hele moederdag ergens in Dordrecht de laatste competitiedag te golfen. En daar wonen wij dus NIET in de buurt.

Dus "vieren" wij het maar een dag ervoor. Maar laat het dan op die zaterdag nou net de sterfdag van mijn eerste kind zijn. Hoe dubbel kan alles zijn ...

En moederdag is een commerciele dag, door de commercie opgelegd en het wordt steeds gekker. Maar sinds ik twaalf jaar geleden mijn zoontje twee dagen voor moederdag verloor en ik dus ook niet de moederdag had waar ik me zó op had verheugd, maar eentje met verdriet en een dood kindje thuis in een wiegje, tja, sinds toen vind ik moederdag extra pijnlijk als 't dan ook nog eens wordt overgeslagen.

Dus voor de vorm doen we hier maar op zaterdag een ontbijtje. Gaan we daarna met ons allen bloemen brengen naar het grafje van mijn zoon.

Dus ik snap 't best. En ik vind 't ook wat jammer dat 't als 'gezeur' wordt afgedaan.

Groetjes,

Wilma

Mamvantwee

Mamvantwee

07-05-2009 om 15:14

Ik snap het wel hoor

Ten eerste ben ik uit principe tegen commercieel opgelegde feestdagen (moederdag, vaderdag, valentijn).

Maar ik snap Karin ook wel. Afgezien van de commercie (want dames, een beschuitje op bed helpt ons echt niet uit de economische crisis!) voelt moederdag aan als een valide reden om vertroeteld te worden. Tuurlijk kan dat ook in augustus of januari, maar dan moet je het zelf regelen. Voelt dat toch anders. En als je kinders er dan niets aan doen, voel je je misschien wat vergeten.

Als het hele gezin andere plannen heeft op moederdag (of welke andere dag), dan heb ik trouwens vanzelf moederdag ) Potje thee, boek erbij, voeten op de bank...heerlijk alleen thuis.

Maar deze moederdag krijg ik een stortvloed aan knutsels, de betreffende kast is al drie weken lang verboden terrein voor mij.

groet, Mamvantwee

Suzanne

Suzanne

07-05-2009 om 17:23

Nikus?

Wat is een a.s.s zoon?????
'ik geniet altijd weer van mijn a.s.s zoon die toch een ontbijtje maakt.'
Ik ken die afkorting niet?

Carmen

Carmen

07-05-2009 om 17:54

Even op de kalender gekeken

Ik heb even op de kalender van onze manege gekeken. Hier zijn namelijk ook bijna iedere zondag wedstrijden of andere activiteiten. Maar bij 10 mei en 21 juni staat netjes "moederdag" en "vaderdag". Geen wedstrijden dus.
Dat moederdag seksistisch is vind ik nou weer niet eigenlijk. Wel als er geen vaderdag tegenover zou staan, maar dat is niet het geval.

Brianna F

Brianna F

07-05-2009 om 19:38

Nou ja zeg

Is het gewoon politiek correct van jullie om moederdag een commerciele instelling te vinden (gewoon omdat het zo hoort) en vinden jullie er ook echt niets aan, aan een ontbijtje op bed, een al dan niet zelfgemaakt cadeau?
Want ik vind het dus wel leuk. Laat maar komen de ontbijtjes, de cadeautjes, echt genieten. Maakt het uit dat de winkeliers eraan verdienen, die moeten toch ook rondkomen. Wat een gebazel zeg. Geniet ervan!
Mijn kinderen moeten ook naar een of andere bijeenkomst op moederdag, krijg ik mijn ontbijtje gewoon lekker vroeg.

Net als bij pelle

Ze mogen ook hier alleen met zelf op school geknutseld spul aankomen, ik wil ook niet dat manlief iets koopt uit naam van de 2 jongsten (zie ik om ons heen nog wel eens gebeuren). Ontbijt op bed hoef ik niet, ik ontbijt niet graag. En het is dat het standaard op een zondag valt en ze dan pas 's middags buiten mogen spelen, anders zou ik ze bij mooi weer ook gewoon om een uur of 10 naar buiten doen! Kan mij die moederdag nou schelen...
Maar, ja, dat zelfgeknutselde spul vind ik wel heel leuk en ik zou het wel missen als dat er ook niet was. Ik kan me dan ook wel voorstellen dat je een beetje teleurgesteld bent. Als je er waarde aan hecht is het niet leuk als daar aan voorbij gegaan word.

Zoon is op scoutingkamp..

voor het 2de jaar op een rij.
Ach ik vind het voor hem erg leuk dus heb er niet zo'n problemen mee al vroeg ik me af of dit echt weer het enige weekend in het voorjaar was dat het kon( wie weet heeft de leiding wel een hekel aan moederdag )

Kiki

Kiki

07-05-2009 om 20:52

Waaat emmab grapje toch zeker

van die school dan.
Dat zou ik wel erg vinden hoor. Een school die niets voor moederdag maakt.

Ik vind moederdag wel leuk hoor. En mijn moeder vindt het heel erg belangrijk en heeft er altijd veel waarde aan gehecht.
Ik koop dus nog steeds braaf een cadeautje voor mijn moeder en kom die dag langs

Beleid bij ons op school (ik lach me slap)

Dit schooljjar NIEUW! Is zelfs speciaal in een nieuwsbrief gecommuniceerd....

In groep 1 t/m 4 wordt er een gecoordineerd vader en moederdag kado geknutseld. Vanaf groep 5 is eea 'vrijblijvend', en dat betekent dus in de praktijk dat er een middag wordt vrijgepland waarop de koters geheel zelfstandig 'iets' mogen knutselen, danwel gewoon boek gaan lezen of zo. Wat ze maken moeten ze dan ook maar zelf bedenken.

Ik ben benieuwd....ik krijg dus as zondag 1 'verplicht' kadootje van mijn 7-jarige, en voor de rest moet ik maar afwachten.....

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

07-05-2009 om 21:01

Kiki

Bij ons op school wordt ook niet aan vader- of moederdag gedaan. Voor zover ik heb begrepen idd omdat er zoveel andersoortige gezinnen zijn, wat misschien verdriet oplevert. Er wordt wel aan het eind van het jaar een knutsel/frutsel gemaakt voor de 'ouders/verzorgers'. Tja, het zou mijn keuze ook niet zijn, maar goed, ik heb ook niet te maken met een ingewikkeld samengesteld gezin. Misschien dat het dan toch anders is.

Tirza G.

Tirza G.

07-05-2009 om 21:14

Kiki

Het stond hier zelfs in de krant: scholen schaffen moederdagknutsels af, vanwege de vele ingewikkelde gezinsvormen.

Tirza

Asa Torell

Asa Torell

07-05-2009 om 21:56

Heb er echt niks mee

om precies te zijn hebben we de kinderen voor komend weekend bij opa en oma geboekt voor een lui weekendje zonder kinderen... en pas door de kadootjesgeheimzinnigheid van kdv en school bedacht dat het moederdag was. Kortom, hier gaat het meestal op die kadootjes na helemaal onopgemerkt voorbij en dit jaar dus helemaal. Maar daar heeft Karin natuurlijk niks aan als die dag voor haar wel betekenis heeft. Natuurlijk ben je dan wel teleurgesteld. Het lijkt me een goed idee om die teleurstelling wat door te laten schemeren en wat hints uit te delen... en dan maar hopen dat je later op de dag extra verwend wordt om het goed te maken. (en daar dan natuurlijk wel weer je best voor doen om blij mee te zijn ).

Kaaskopje

Kaaskopje

07-05-2009 om 22:08

Dan vul je dag toch anders in?

Omdat ik ook nogal van tradities hou kan ik me je teleurstelling best voorstellen. Jij hebt bepaalde verwachtingen van Moederdag en als zo´n dag dan opeens overhoop gegooid wordt is dat even slikken. Ik heb dat ook wel eens gehad. Toch hoeft moederdag niet als verloren beschouwd te worden toch als ze er ´s morgens niet zijn voor een ontbijtje? Je kunt ook in de avond een lekker stukje taart eten met elkaar en eventuele cadeautjes, of zelfgemaakte dingen in ontvangst nemen als dat bij jullie gewoonte is. Zo doen wij het ook sinds een paar jaar en zeker met puberdochters of -zonen vind ik dat persoonlijk een heel aardig alternatief voor het ontbijtje. Moederdag of vaderdag is in mijn beleving geen dag waarop kinderen de hele dag thuis moeten zijn.

margje van dijk

margje van dijk

07-05-2009 om 22:11

O, maar ik koester die kadootjes, hoor

Ik ben elk jaar opnieuw bijna tot tranen toe geroerd als ik de zelfgefrutselde knutsels uitpak. Helaas gaat die tijd voorbij, ik heb er nu nog maar één die dat doet (op school).

De andere twee zullen denk ik niet met iets komen, want verder heb ik dus inderdaad ook helemaal niets met moederdag.

Dus mijn standpunt is: Ik hoef echt niets met moederdag en als je iets beters te doen hebt moet je het vooral doen, maar áls er dan onverhoopt toch een kadootje komt, dan ga ik daar wel ongelofelijk ontroerd van zijn.

Moederdag jegens mijn eigen moeder doe ik ook niet. We wonen veel te ver van elkaar vandaan en ik ga echt niet alleen voor moederdag op en neer. We zien elkaar op tijden dat het ons uitkomt, en stel dat het toevallig op moederdag is, dan zorg ik dat iets leuks bij me heb, maar verder niet.

Overigens zag ik laatst op de werkkamer van mijn moeder de afzichtelijke porseleinen beeldjes staan die mijn zusjes en ik vroeger voor haar kochten. Ik weet nog steeds hoe geweldig ik mezelf vond, met geld uit mijn spaarpot naar de supermarkt (= de enige winkel binnen mijn bereik), waar 12-in-een-dozijn-lelijke beeldjes stonden. Helemaal verkneukeld van de voorpret kocht ik dat dan voor mijn moeder (bloedserieus, echt waar). Ik zette er een trend mee, mijn zusjes namen het over.

En nu staan al die beeldjes dus nog steeds op haar kamer.

Ik denk dat ik ze ook nog zou hebben, als ik haar was.

Ik heb ook nog alle geschilderde bloempotjes en weet ik wat voor moois ik door de jaren heb gekregen. Alleen als het echt vergankelijke frutsels zijn gooi ik ze weg (zoals de gevlochten hoed die ik een paar jaar geleden kreeg - alleen kwam zoon daar na een paar dagen mee aangelopen: "Kijk eens, wie zou dié nou in de oud papierbak hebben gegooid?!").

Ik kan er mateloos van genieten, maar niets hoeft. Het ontbijt op bed kan me niet schelen (ze eten het trouwens toch van mijn bord waar ik bij zit), en ik zou in Karin's geval niet treuren. Maar met wat ik wel krijg ben ik heel erg blij.

Margje

Wel blij

Ik ben heel blij op moederdag. Ik ben erg dankbaar dat ik moeder mag zijn, en dat onze kinderen mij zo waarderen dat ze uit zichzelf of met wat hulp van creche, school of vader iets voor mij maken of kopen. En mij dan een ontbijt op bed brengen. Ik vind het heel fijn om gewaardeerd te worden en kan me er niks bij voorstellen dat er hier mensen zijn die zeggen dat het hun niks doet dat er niks voor ze gedaan of gekocht wordt. Eerlijk gezegd denk ik dat degenen die zo hard roepen dat ze niks met moederdag hebben eigenlijk heel erg bang zijn dat ze vergeten worden en omzichzelf in te dekken maar gauw zeggen dat het ze niks doet.
Groeten Lieuwkje.

Maylise

Maylise

07-05-2009 om 23:06

Vier het eigenlijk niet

Ik vier zelf eigenlijk geen moederdag. Mijn kinderen zijn nu de leeftijd voorbij dat ze op school knutselen behalve de jongste. Tuurlijk vond ik die zelfgemaakte knutsels altijd leuk om te krijgen. Verder hebben we het echter nooit echt gevierd. Geen ontbijtjes op bed (nou hou ik daar ook niet van),extra uitstapjes of mooie cadeaux van mijn man namens de kinderen. Dat laatste is overigens een gewoonte die ik nooit heb begrepen.

Mijn kinderen zijn al wat ouder. Ongeveer de helft denkt aan moederdag. De twee jongsten zit nog op de basisschool en die gaan nog wel iets knutselen. Zelfs mijn dochter in groep 8. Van Medhi (groep 5) weet ik al wat ik krijg want hij kon het niet geheim houden Ik vind die zelfgemaakte knutsels heel leuk en tref ze graag aan zondag bij de ontbijttafel.

Van mijn oudere kinderen schat ik in dat de twee oudsten er wel aan denken en de rest niet. Zondag weet ik het. Serieus het maakt mij echt niet zo veel uit.

Dat moederdag commercieel is maakt mij niet zo heel veel uit hoewel ik dat net als bij vaderdag/valentijnsdag wel wat opgelegd vind. Verder is mijn blik op moederdag erg gekleurd door mijn tijd in Frankrijk (waar het overigens pas eind mei wordt gevierd) waar moederdag gepromoot werd door oa Napoleon (en zijn gedachten over vrouwen waren verre van verlicht al ben ik verder best een Napoleon fan, vooral van zijn geweldige Code Napoléon) en uiteindelijk in zijn huidige vorm is ingesteld door Maréchal Pétain tijdens Vichy. Geen echt frisse origines dus. Die onfrisse associatie bestaat in Nederland dan weer niet maar mij geeft het altijd een wat nare bijsmaak.

Maylise

Asa Torell

Asa Torell

07-05-2009 om 23:24

Huh lieuwkje

Ik word dus elk jaar 'vergeten', niks om nog bang voor te zijn dus. Ik denk er gewoon echt niet aan en doe ook nooit iets voor mijn eigen moeder. Maar ja, door het lezen van dit draadje krijg ik wel een lichte hoop dat de kinderen over een paar jaar wel aan de ontbijtjes beginnen, het lijkt me op zich wel leuk, daar niet van .

Jesse_1

Jesse_1

07-05-2009 om 23:38

Ook wat je van huis uit gewend bent denk ik

Mijn moeder (en vader) hecht absoluut niet aan moederdag. Ook nooit gedaan (echt niet, ze hecht ook niet aan verjaardag-dagen of kerst).
Ik ben altijd gek op dingen die de kinderen speciaal voor mij maken, maar ik hou NIET van ontbijt op bed. Wel van de glunderkoppies van de kinderen . Ik denk dat ik zondag bij het ontbijt de kado's krijg die ik zelf maar in de kast heb gelegd. Van de jongste twee dan, de oudste heeft volgens mij niets gemaakt op school (groep 5).
En ECHT ECHT ECHT Lieuwkje, moederdag op zich (de dag zelf) doet me niks.
Mijn schoonmoeder overigens wel, dus daar gaan we zondag maar langs - met ook nog iets gekochts denk ik, want schoonmama wordt daar erg blij van. (Daar ben ik pas sinds een paar jaar achter overigens, daarvoor lieten wij de dag ongemerkt voorbij gaan.)
Jesse

Suzanne

Suzanne

08-05-2009 om 07:10

Gewaardeerd?

@Tinus: dank je voor je uitleg! Had echt geen idee.
@Brianna: de zelfgemaakte knutsels vond ik leuk, heb ik ook wel bewaard, maar mijn zoons zijn nu pubers die op de middelbare school zitten. Gekochte dingen hoeven voor mij niet.
@Lieuwkje: je vind die dag belangrijk omdat ze je waardering tonen? Dat is nou juist wat mij tegen mijn borst stuit, dat er zo'n dag voor nodig is om die waardering te (moeten) tonen. Ik vind dat ik iedere dag wel een stukje waardering krijg, als ze me zeggen dat het eten lekker is, dat ze blij zijn met kleren die ik voor ze heb meegenomen uit de stad, dat ze me er nog steeds graag bij willen hebben als ze moeten sporten o.i.d. Waardering vind ik in heel veel kleine dingen zitten, niet in een aparte dag gestopt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.