Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Mogen cavia´s onbeperkt groenvoer=

De sint heeft een paar jonge cavia´s meegenomen. Ze zijn ongeveer 4 maanden oud. De slimste (het vrouwtje natuurlijk) heeft ontdekt dat als ze hard begint te piepen wanneer ik langs de kooi loop, ze dan eten krijgt.

Kan ik ze onbeperkt groenvoer geven? Ik probeer geen kool te geven, maar wel komkommer, paprika en bleekselderij.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liat

liat

05-02-2010 om 23:55 Topicstarter

De knoop gaat er zo snel mogelijk in bij het mannetje

lees net op internet dat cavia´s 20% kans hebben bij de bevalling te overlijden en in dode caviababy´s heb ik ook geen zin. Ik geloof nu dat ik het helemaal niet zo erg zou vinden als Flikkie nooit zwanger gaat worden.

Hilde

Hilde

06-02-2010 om 11:26

Bedankt, tinus

voor de steun. Ik begon mezelf al verwijtend te bekijken in de spiegel
Trouwens, we hebben ooit een cavia laten opereren van enkele bultjes, of cystes, maar uiteindelijk bleek dat er alleen maar bijkwamen en hebben we ze moeten laten inslapen omdat dit 1) veel te duur werd en 2) het arme beest er niet beter van werd. Jammer maar helaas (en met pijn in het hart), maar ik vind wel dat we er erg goed voor gezorgd hebben.
Als we de caviamoeder met het ene overlevende jong niet naar de dierenarts hadden gebracht, dat zou pas erg geweest zijn. Ik ben ooit katten kwijtgeraakt (nooit meer teruggekeerd naar huis, ook al waren ze al jaren bij ons). Moeten we onze katten dan alleen maar binnenhouden? Jammer dat hier soms nogal snel met het vingertje gezwaaid wordt, maar gelukkig niet altijd en niet door iedereen.

Puck

Puck

06-02-2010 om 18:34

Sjonge, jullie rukken het allemaal wel uit zijn verband

Ik heb helemaal nergens gezegd dat je maar een week vrij moet nemen voor een bevallende cavia, dat maakte Hilde er zelf. Ik vind wel dat je gewoon goed voor een huisdier moet zorgen en kan of wil je dat niet dan moet je er niet aan beginnen.Dat heeft helemaal niets met een verwijtend vingertje te maken, dat vind ik je verantwoording nemen. En ook ik zou voor een cavia echt geen torenhoge dierenarts rekening willen gaan betalen voor een risicovolle operatie.

Hilde

Hilde

06-02-2010 om 19:38

Kom maar van de kast af

Puck, als jij schrijft “Ook 's nachts moet je dan controleren en een hele dag weg is dan ook niet aan te raden. Dat hoort nu eenmaal ook bij de zorg voor dieren.” dan ervaar ik dat als een opgestoken vingertje.
Mijn voorbeeld van de week vrij vragen om bij de cavia te blijven, was uiteraard een vrij cynisch voorbeeld en zeker niet letterlijk te nemen. Dat had je toch wel door?
Trouwens, niet alle cavia’s communiceren even goed met de baasjes zodat je een en ander kan inschatten. En ja, ik heb er een probleem mee om ’s nachts om de zoveel uur te gaan kijken in een donkere tuin. En trouwens, al aan gedacht dat sommige mensen niet zomaar een dag vrij kunnen nemen op het moment dat ze dat willen?
Los daarvan heb ik wel al duidelijk gemaakt dat ik wel degelijk mijn verantwoordelijkheid neem voor mijn huisdieren, dus laten we het daar maar op houden.

Alsjeblieft

Kalmte, respect.

Vonda

Hilde

Hilde

08-02-2010 om 10:11

Dankjewel

Dankjewel, Vonda.
Ik reageer hier verder niet meer op.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.