Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

mosselen voor dummies

Bij ons heb je in de super een "ditmoetvandaagopbak" waarin spullen met hoge korting liggen. zoon en ik hebben dr een sport van gemaakt om elke keer iets wat we niet kennen uit te proberen. de ene keer bevalt dat beter dan de andere keer
In het kader van...elke week iets nieuws en...op vraag van zoon vandaag mosselen gekocht
een recept weet ie zelf eigenlijk ook niet. Ik lees koken en daarna boterklontjes toevoegen. We zijn allebei niet zo dol op boter dus ik weet niet of m dat gaat worden. Wie heeft er een ander makkelijk recept voor deze mosseldummie

Guera

Guera

25-07-2020 om 10:47

Schelpen

zijn het mosselen in schelpen of anders?
Zak soepgroente, grote pan water. Koken tot ze openspringen, die dan nog dicht zijn weggooien. Klaar. Knoflook saus en opeten.....

Mjammie

Mjammie

25-07-2020 om 10:50

Sausje

Koop een zak mosselkruiden, of maakt 't zelf: peterselie, selderij, uitje en knoflook wat zout en scheut azijn. Daarop de mosselen en aan de kook brengen. Af en toe schudden en als ze allemaal open zijn zijn ze goed. Dan het belangrijkste, een lekker sausje! Whisky cocktail saus, mosterdsaus, aioli.. Dip de mossel erin en smullen maar.

Mjammie

Mjammie

25-07-2020 om 10:51

Leuke uitdaging trouwens

Zie titel😀

Knutselkei

Knutselkei

25-07-2020 om 11:08 Topicstarter

guera

Het zijn mosselen met schelpen eromheen.
Het klinkt makkelijk, ik dacht dat t lastiger zou zijn.Ik heb aan kruiden wel t een en ander in huis, dus dat moet lukken.

Mjammie: het is idd leuke uitdaging elke keer, eten wat er die dag in de bak ligt . Verschillende roerbakgroenten,vissoorten die we nog niet op hadden,vlees wat we anders niet zo snel zouden nemen.. bv veel verschillende soorten stoofvlees, had ik nog nooit gedaan,maar t is lekker
Net als zelf pulled chicken maken en zelf kruiden etc.

Jacquel

Jacquel

25-07-2020 om 11:51

Geen water nodig

Gewoon met aanhangend water opzetten, eventueel scheut wijn.

Precies. Aanhangend water

En onder in de pan in de pan wat gesneden prei/ wortel en evt bleekselderij. Soepgroente mag ook. Ze zijN echt met een paar minuten klaar, idd als de schelpen open zijn.

Vooraf de mosselen goed afspoelen ( zand!) en kapotte schelpen weggooien. Open schelpen voor t koken? Even tegenaan tikken, en als ze niet dichtgaan ook weggooien.

Makkelijkste manier v eten: 1 mooie schelp uitzoeken, mossel eruit pielen & de lege schelp daarna als bestek ( ‘ knijper’) gebruiken. Mosselen eet je bij voorkeur recht uit de pan. Elk een Eigen pannetje mag ook.

Frietjes erbij is heerlijk. Maar brood kan ook?

Jammie! Krijg spontaan trek!,

Oh. En als je niet zo goed kunt tegen eten wat er raar uitziet..

Niet te veel in detail kijken naar wat je opeet 😀😀

vantevoren...

...even controleren dat de schelpen dicht zijn. Na het koken moeten ze juist open zijn.

Ik doe het zo: grote pan (volume neemt toe als de schelpen openen!), flesje bier of (klein) flesje wijn erin (mosselen hoeven niet onder te staan, ze worden als het ware gestoomd), mosselgroente (kant en klaar, of zelfgesneden met ui, prei, wortel en selderij (blad of bleek). Deksel erop en op het vuur tot de schelpen open zijn (duurt niet lang).

En inderdaad, niet te goed bestuderen hoe ze er uit zien 😅

Hmmm, ik krijg spontaan trek!

Pirata

Pirata

25-07-2020 om 13:19

Wijn

Natuurlijk geen water erbij!
Gesneden groente (thaise wokgroente) en een scheutje witte wijn en verder niks. Mosselgroente is mij teveel prei. Neem een hele grote pan, je moet het nog kunnen omschudden.
Brood als je het vocht ermee wilt opsoppen. Anders frites.

Knutselkei

Knutselkei

25-07-2020 om 13:23 Topicstarter

zoon kijkt wat moeilijk

whahhaha... maar t komt vast goed. De groenten hebben we inderdaad al wel in huis. Hij gaat voor bier ipv wijn.Oma schuift ook aan, die had ze ook nog nooit op. Manlief slaat over die haat alles wat uit de zee komt.

Dees

Dees

25-07-2020 om 13:42

Op is op mosselen

Ik zou ook overslaan zeker op is op mosselen, zoveel mensen in mijn omgeving die ziek worden van mosselen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

25-07-2020 om 13:54

Heerlijk

Mosselen!!!! Krijg er al zin in.

Wij maken ze zoals de meesten hier doen: in water afspoelen en kijken of er mosselen zijn die kapot zijn of open blijven.
Dan fruit ik flink wat knoflook in de pan met lekker veel soepgroente. En een halve fles witte wijn. Daarbij de mosselen met hun aanhangend water. Deksel op de pan en een hoog vuur er onder. Alles is klaar als de mosselen open zijn. We eten ze met sausjes (knoflooksaus, whiskysaus) en meestal met friet. Als we brood erbij eten is dat niet om te soppen maar om met kruidenboter of saus te bedekken.

En hier is nog nooit iemand ziek geworden van mosselen.

Ziek van mosselen?

Ik eet graag mosselen, maar ben er nog nooit ziek van geweest. Waren ze wel goed uitgezocht? Open exemplaren voor het koken weggooien, net als exemplaren die na het koken nog dicht zitten. Oh, en ook exemplaren met beschadigde schelpen.

Kwestie van goed bereiden.

Allergie

Natuurlijk moet je het gewoon doen. Wie weet heb je er weer een heerlijk en feestelijk en gezond gerecht bij.

Maar ook schaaldierallergie komt veel voor. Na een eerste of juist tweede keer eten kun je allergisch gaan reageren. Maar dat merk je vanzelf. En vaak weet je tegenwoordig wel of je een neiging hebt om allergisch te gaan reageren. Dan zorg je dat je antihistaminica in je kast hebt liggen.

Knutselkei

Knutselkei

25-07-2020 om 15:27 Topicstarter

antihistaminica is standaard

aanwezig wegens andere allergie.
Schaal/schelpdieren als kreeft, garnalen,gamba's,coquilles en inktvis gingen prima dus ik verwacht geen problemen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

25-07-2020 om 18:39

Variaties

Ik maak ze wel eens normaal. Mosselgroente met kruiden, licht aanbakken en een scheut witte wijn erbij. Vervolgens de mosselen koken tot ze open gaan, ca 5 minuten. Andere variaties zijn met Italiaanse wokgroente en tomatenblokjes, of knoflook, pepertje en oosterse wokgroente bakken.
Vooraf de mosselen goed wassen en de mosselen die (rauw) niet dicht gaan of stuk zijn, weg gooien. Idem voor de mosselen die na het koken juist dicht zijn gebleven.

Knutselkei

Knutselkei

25-07-2020 om 19:13 Topicstarter

Was geen succes voor ons

We vonden het niet lekker. Of ik heb iets niet goed gedaan. Ik weet t niet. Zat niet veel smaak aan?

Op naar de volgende uitdaging😀

Klaartje

Klaartje

26-07-2020 om 21:24

Nog een ander recept voor de liefhebbers

Mosselen uit Philippine, Zeeuws Vlaanderen. Ik maak ze tegenwoordig op deze manier, superlekker.
Mosselen uitzoeken, kapotte schelpen weggooien, open schelpen even op aanrecht tikken, dan gaan de goeie dicht.
per 2a3 kilo: 2 grote uien en flinke bos peterselie heel fijn snijden, teentje knoflook fijn en een blaadje laurier. Helft mosselen in de pan, helft van de groente, beetje peper en zout, paar flinke klontjes boter en beetje paneermeel. Dit nog eens herhalen. Op t vuur en een paar keer flink omschudden. Dan even proeven of ze gaar zijn. Tartaarsaus erbij en stokbroodje. Niet te kort koken, sommigen serveren als de schelpen net open zijn, dar vind ik te kort.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

26-07-2020 om 21:30

Smaak

De mosselen zelf hebben niet veel smaak. Daar heb je sausjes voor.

Knutselkei

Knutselkei

26-07-2020 om 21:30 Topicstarter

Zou dat t zijn

Ik ben inderdaad gestopt met koken toen ze open waren. Ik proef ze nog wel eens ergens anders😅

Ziek van mosselen

Ik was dol op mosselen, maakte ze met witte wijn, ui en heel veel peterselie. Tot ik er eentje at die er direct na doorslikken met zoveel kracht weer uitkwam dat ik de gootsteen maar net haalde. Maagpijn van de perestaltische kracht. Nooit meer gegeten, word al naar bij de gedachte. Maar verder heel makkelijk klaar te maken dus.

skik

Mosselen met rozemarijn

Heerlijk, mosselen gestoomd met een hoop rozemarijn. Heb ik vandaag gegeten in een restaurant. Had vanwege projectielspugen door een slecht mossel geen behoefte om ooit nog mosselen te eten, maar had niet goed gelezen op de kaart, het was een voorgerechtje met crudités en crustaces en aioli, ik dacht dus geroosterd brood, rauwkost en een smeerseltje. Lekker voorafje om te delen. Maar crustaces is dus niet Frans voor crostini, er kwam een hele schaal mosselen. Die ik helemaal in mijn eentje heb opgegeten omdat de rest van mijn gezelschap geen mosselen blieft. Echt lekker weer!

skik

Skik

Mooi, dan ken je wat betreft mosselen weer met een schone lei beginnen.

Als het inderdaad mosselen waren en niet een ander schelpje. Crustaces is vziw Frans voor schelp- en schaaldieren (een algemene term dus, mosselen is moules in het Frans)

Groeten,

Temet

Temet

Er zaten inderdaad ook nog één andere soort schelpjes bij, anders was moules een betere benaming geweest inderdaad. Maar weer te weinig soorten om het fruits de mer te noemen

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.