Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Jasmijn

Jasmijn

13-02-2015 om 12:04

Muffe kast

Ik heb een huis uit de jaren '50 en in iedere kamer en op de gang zit een ingebouwde kast. Een van de kasten heeft een muffe geur, de andere kasten niet. Heel vreemd. Het is geen vocht, de kast is kurkdroog. (binnenkant is van steen, met een houten deur aan de voorkant. De kasten zijn aan de binnenkant glad gestuukt en er ligt tapijt in wat wij een aantal jaar geleden over de hele bovenverdieping hebben laten leggen en dus ook in de kasten. Ik kan er niet achterkomen waarom nou juist déze ene kast muf ruikt. Binnenzijde heb ik al geverfd met latex voor buitenmuren in de hoop dat dat misschien luchtjes zou buitenhouden, je ziet ook geen schimmel. Enfin, mijn ideeën zijn op, wie heeft er een oplossing?

marie

marie

13-02-2015 om 12:52

ventilatie?

Is de deur altijd dicht van die kast? Is er enige vorm van ventilatie?

Meer ventileren? (deur poosje open of op een kiertje). Toch de vloerbedekking eruit (zit de lucht nu in?).

Anders een paar gaten in de deur boren.

Na wat googlen vond ik ook nog deze tips:

http://www.goeievraag.nl/huis-tuin/schoonmaken-wassen/vraag/33905/muffe-kast-fris

Mijntje

Mijntje

13-02-2015 om 13:45

vocht, lekkende leidingen, muizen
lees dit draadje maar eens http://www.ouders.nl/forum/huis-tuin-en-keuken/vieze-lucht-woonkamer
misschien moet je toch eea slopen om erachter te komen (ieks)

Barvaux

Barvaux

13-02-2015 om 16:07

ventilatieroostertje in de deur maken?

Zie topic.

Toen ik zwanger was woonden we ook in een huis met ingebouwde kasten en net de voorraad kast werd een no-go voor mij. Alleen al dénken aan die geur deed mij overgeven. Nooit de reden gevonden en daarom maar verhuisd

Jasmijn

Jasmijn

13-02-2015 om 22:00

Kast

Nou wat ik al aangaf, het is geen vocht, alles is kurkdroog,ook onder het tapijt. De andere kasten zijn precies hetzelfde, ook met dichte deur, en deze hebben het niet. Gaten in de deur boren vind ik zonde, het is een mooie paneeldeur, en nogmaals, mijn andere (zelfde) kasten hebben het biet, en daar zitten ook geen gaten in de deur. Linkje had ik zelf tijdens mijn internet zoektocht ook al gevonden. Deur op een kier zetten gaat qua indeling van de gang niet.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-02-2015 om 10:12

inhoud

Wat bewaar je in de kast? Is het een optie om er een luchtverfrisser in te zetten? Of een bakje met koffiedrap?
Ik vind de spray van HG tegen nare geurtjes een wondermiddel. Misschien dat je het daarmee te lijf kan gaan?

Jasmijn

Jasmijn

14-02-2015 om 10:32

Eerst

Eerst was het een kast waar bijv. de grillplaat ( in doos) in stond en strandlakens, hoes van de bank (in plastic krat ) ed, wat jassen die niet vaak gedragen werden. De kast heeft dit geurtje al 16 jaar, sinds we hier wonen. Maar nu gaan we boven wat schuiven met de slaapkamers en wil ik er een deel van mijn kleding en beddengoed in leggen. Ik had er ooit wel geurbuideltjes in hangen, maar dat gaf niet veel effect. Hoe werkt dat met die koffieprut dan? Neutraliseert dat, of gaat dan alles erg naar koffie ruiken?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-02-2015 om 10:41

Koffie

neutraliseert. Het is echt de moeite waard om te proberen.

Als die kast dat geurtje al 16 jaar heeft is de kans klein dat het echt zal verdwijnen lijkt mij.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-02-2015 om 10:43

aanvulling

Volgens mijn man moet het geen prut zijn, maar je moet gewoon een pak koffie over de bodem van de kast uitstrooien.
Hij heeft in het transport gewerkt en dat deden ze ook altijd in vrachtwagens waar bedorven dingen in hadden gezeten en waar die geur niet meer uit te krijgen was.

rode krullenbol

rode krullenbol

14-02-2015 om 11:31

Nog een aanvulling

De kast kan eventueel door kieren en gaten (verticaal)in verbinding staan met de woning(en) van buren. Dat heb ik gehad in een 19e eeuwse alkoofwoning / kamers en suite op drie hoog. Mijn alcoholistische benedenbuurman van de begane grond vervuilde zijn woning meer en meer. Hoe erg het was, merkten wij pas, toen hij kwam te overlijden. De GGD heeft er meerdere keren achtereen een ontsmettingsactie tegen o.a. schurft (!) moeten ondernemen, om de woning weer bewoonbaar te krijgen.

Jasmijn

Jasmijn

14-02-2015 om 11:43

okee

Ja het is heel onhandig dat jullie niet even kunnen komen kijken en ruiken . Deze kast grenst aan het huis van de buren die veel roken. Ik gok ergens dat ik dat heel vaag ruik, weet het niet zeker want ik weet natuurlijk wel hoe sigarettenrook ruikt.(onze huizen zijn spiegelbeeld van elkaar) dus deze kast grenst aan hun kast. Het zijn trouwens nette mensen, dus niet zoals de buren van Rode Krullenbol (alleen ze roken heel veel ) Het ruikt trouwens niet overduidelijk naar rook, vandaar het twijfelgeval en de sealende verf heeft ook niet veel geholpen.
Maar met die koffie? Moet ik dat dan een week ofzo laten liggen en dan opzuigen en dan is het klaar? Of zal ik iets in jampotjes met gaatjes in de deksel doen? (wil alleen qua kleding niet dat ik aldoor naar koffie ruik, of mijn beddengoed.

rode krullenbol

rode krullenbol

14-02-2015 om 12:15

Nog een aanvulling

De goede man had zo op het eerste gezicht een uiterst net voorkomen. Dat heeft ons (de buren) nu juist op het verkeerde been gezet. Waarmee ik overigens niet iets kwaads wil zeggen over jouw buren. Goede kans dat hun rook inderdaad de oorzaak van de muffe lucht is.

rode krullenbol

rode krullenbol

14-02-2015 om 12:18

En over die koffie

Als je de geur van koffie weet te waarderen is het een probaat middel. Je zou ook koffiepads kunnen gebruiken. Dat geeft minder rommel en werkt even goed.

Hanne.

Hanne.

14-02-2015 om 15:33

muf of koffie

Als de kast nu muf ruikt ruiken de spullen waarschijnlijk ook muf. Dan lijkt het me een verbetering als je kleding/beddegoed straks naar koffie ruikt. Ik zou het zeker proberen. En anders de spullen tijdelijk even elders neerleggen.

En ik zou opzoek gaan naar kiertjes tussen jouw huis en dat van de buren en die resoluut dicht kitten.

rode krullenbol

rode krullenbol

14-02-2015 om 21:19

Chemische luchtontvochtiger

Ook al voelt de kast "kurkdroog" aan; er kan toch een vochtprobleem zijn. Bijvoorbeeld door optrekkend vocht via de vloer. Je kunt op een eenvoudige manier bepalen of er sprake van is. Dan zet je er een chemische luchtontvochtiger (in de volksmond ook wel "vochtvreter" genoemd) in. Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Luchtontvochtiger.

Mijn partner geeft overigens als tip om de kastdeur op een kier te zetten of zelfs helemaal open, ten behoeve van de nodige ventilatie.

rode krullenbol

rode krullenbol

14-02-2015 om 21:26

Mijn moeder

zweert bij het plaatsen van een schoteltje azijn (van welke soort ook) tegen sigarettenlucht.

rode krullenbol

rode krullenbol

14-02-2015 om 21:46

Vacuümzakken

Als je het linnengoed echt goed wil beschermen tegen welke invloed van buitenaf dan ook, dan kun je het in zogeheten 'vacuümzakken' opbergen. Daar zijn twee typen van te koop: zelf te ontdoen van lucht door rollen en persen en te ontdoen van lucht met behulp van een stofzuiger. De laatste soort geniet mijn grote voorkeur.

Een groot voordeel van vacuümzakken is dat ze het volume van het linnengoed inperken, waardoor er meer ruimte overblijft in de kast. Het geeft wel een heel gedoe om linnengoed telkens in en uit die zakken te moeten halen.

rode krullenbol

rode krullenbol

14-02-2015 om 21:48

correctie

"halen" moet zijn "doen"

kastinhoud

Zet alleen dingen in die kast die geen geur aannemen. Dus inderdaad een grilplaat, je kerstspullen, vazen, tijdelijk niet in gebruik zijnde bloempotten, en je kunt vast nog wel wat verzinnen. Als die geur er al 16 jaar in zit, krijg je 'm vast niet weg helaas.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.