Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Muis onder de vloer

Een tijd geleden hadden we een muis in huis, die we uiteindelijk gevangen hadden. Nu hoor ik weer gescharrel en geknaag, maar deze keer komt het geluid vanaf het plafond. Hoe vang ik deze muis? Hij zit onder de vloer tussen twee verdiepingen, dus er is niet echt een opening. Ik ben bang dat hij aan kabels gaat vreten.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

10-01-2012 om 08:43

Kun je er zelf nergens bij?

Meest praktische lijkt me dat je zelf toch ergens in die ruimte komt en daar korrels neerlegt.

Valkyre

Valkyre

10-01-2012 om 08:45

1 muis?

Liat, als je 1 muis hoort of ziet, heb je grote kans dat er (veel) meer zijn. Ik heb ooit een muizenplaag gehad, in mijn oude huis, brrr.

Twee tips:
1. elke dag stofzuigen waar je eet en eten bereidt, elke kruimel meteen opvegen, al het eten in glazen voorraadpotten/broodtrommel etc.
2. Heel milieu- en dieronvriendelijk, maar het enige dat bij ons werkte: gif. Er moet haast wel een ingang zijn (waar gaan die kabels en leidingen de muur in?), hoe komen die muizen er anders in? Door die mini-openingen gif strooien en de kieren volstoppen met staalwol.

Sterkte!

groet, Valkyre

Liever vallen dan gif

Er wordt altijd beweerd dat muizen van muizengif zouden indrogen maar ik heb ook wel begrepen dat dat niet echt het geval is. En een dode muis die gaat ontbinden geeft vele malen meer overlast dan een nog levende muis.

Zet dus liever vallen, dan ligt het lijk tenminste altijd op een plek waar je erbij kan. Bovendien: met een ouderwetse muizenval is het beest in éen klap dood, bij gif overlijden ze aan inwendige bloedingen vziw en dat duurt veel langer.

Maar misschien kan je de gemeentelijke ongediertebestrijding bellen voor tips voor het effectief aanpakken van muizen.

De allereffectiefste aanpak is overigens, in mijn ervaring, een kat. Niet dat die ze allemaal vangt, maar volgens mij verdrijft de lucht van een kat de muizen al uitstekend.

Groeten,

Temet

Adama

Adama

10-01-2012 om 10:17

Hoe gevaarlijk is muizengif?

Hier ook "een" muis. In het verleden ook wel eens gehad (woon hier al heel lang), een paar gaten dichtplakken was toen voldoende om het probleem op te lossen. Hoorde wel getrippel in het plafond, maar het leek er op dat die niet bij mij binnen kwamen. Huis van ca. 1900, goedkoop gerenoveerd in de jaren 1980.

Maar goed, laatst verdween de muis dus niet na het dichtplakken van de gaten (gat was inderdaad open gegaan). Ik zag zelfs twee muizen. Een gevangen en ver weg buiten gezet. Ging er van uit dat de andere muis "binnengesloten" was en ben maar gif gaan neerzetten. Kat is helaas geen optie i.v.m. allergie.

Maar nu: op de pot met gif staan allerlei veiligheidsvoorschriften. Het spul is natuurlijk ook giftig voor mensen. Muis eet er goed van en er stuift en kruimelt gif in de rondte. Gif is blauw en ik zie nu ook blauwe muizenpoepjes liggen. En nu wordt ik bang dat het gif "overal" is en dat het bijna niet te vermijden is om een beetje binnen te krijgen. Gif staat in de keuken, want daar is muis. (Wel op een plek waar kind niet bijkomt, maar niet ver weg van alles.) Ik heb een kind van vier. Hoe gevaarlijk is dat gif? Is het gevaarlijk als je onzichtbare hoeveelheden binnenkrijgt? (die bijv. door muis zijn verspreid of rond zijn gaan dwarrelen) Brr ik word er helemaal naar van. Ondertussen steeds het gevoel dat er ergens een lijdende muis moet zijn.

Of is er niet "een" muis maar zijn het er meer? Hoe kom ik daar achter? Zouden er door verzakking ergens verborgen gaten of spleten zijn gekomen waardoor muizen uit plafond of van buiten of zo zouden kunnen komen? Waarom heb ik 20 jaar lang geen last van muizen gehad en nu wel? (Kind dat veel knoeit - maar vroeger was ik ook niet netjes...) Hoe kom ik daar achter?

Lopen muizen naar binnen als je het raam veel hebt open staan?

Nou ja, ik hoop dat ik gauw een dode muis vind en dat ik er verder geen last meer van heb....

Muizenissen

Dat je jarenlang geen muizen hebt gehad en nu ineens wel kan ook komen omdat je buren had met een kat en die kat is verdwenen. Zo kwam ik ooit in mijn etagewoning aan muizen nadat de katbezittende bovenburen waren verhuisd.

Ik heb ooit wel eens gehoord (van een ongediertebestrijdingsmeneer op tv) dat een muis door een gaatje kan kruipen waar je een beetje dikke balpen door kunt steken. Woningen van rond 1900 zitten iha vol met dat soort gaatjes. Daarom zijn ze ook altijd uitstekend geventileerd . Je huis is waarschijnlijk volstrekt toegankelijk voor muizen aan alle kanten.

Ik vermoed dat het met het gevaar van dat muizengif voor je kind wel meevalt. De schadelijkheid hangt meestal samen met de dosering per kilo lichaamsgewicht. Je kind is een heel stuk zwaarder dan een muis, bovendien lijkt me niet dat hij/zij muizenpoep gaat eten. Dat gif zelf is niet toegankelijk begrijp ik. Als het zo schadelijk was dat een beetje stof bij inademing al gezondheidsschade zou geven dan was het spul niet vrij in de handel.

Daarbij: je kind is al vier, dus ik neem aan dat je hem/haar wel kan vertellen dat hij/zij van die blauwe korreltjes moet afblijven want dat je daar ontzettend akelige buikpijn van krijgt (of wat voor dreigement dan ook effectief is).

Kortom: het loopt wel los. De muizen ook, begrijp ik

Groeten,

Temet

Guinevere

Guinevere

10-01-2012 om 16:31

Ook gehad

Dat hadden wij ook, heel storend dat getrippel. Kennelijk is Muis bij ons alleen tussen de plafonds geweest, vermoedelijk via de spouwmuur geklommen. Wij konden ook niet bij het beest komen, dus dat hebben we zo gelaten (het was maar 1 muis, dat scheelt). Wij hebben metaalgaas in alle openingen van de spouwmuur gedaan om nieuwe muizen te voorkomen, en we hebben nooit meer een andere muis gehoord.

Puck

Puck

10-01-2012 om 17:07

Met je eens temet

Klopt wel wat je zegt Temet, maar als die muis nu op een plek zit waar je niet bij kunt om een muizenval te zetten en er is wel de mogelijkheid om door een ieniemienie gaatje (hoe toepasselijk in dit verband) wat korrels te strooien dan lijkt me dat een goed alternatief.

Adama

Adama

10-01-2012 om 21:19

"wat korrel gif" is niet genoeg en vervolg muizenissen

Ik lees hier dat iemand "wat korrels gif" in een klein gaatje wil doen. Ik heb dus net hier met gif gewerkt, en ken ook iemand die er al meer ervaring mee heeft. Een muis eet ontzettend veel van die korrels, wel drie-vier bakjes, voordat ie dood gaat. Er is expres voor gezorgd dat de muis niet meteen dood gaat of ziek wordt, want anders zouden de andere muizen snappen dat ze dat spul niet moeten eten.

Je zet dus zo'n kartonnen bakje neer met daarin een laag korrels (50 g of zo), en na een paar dagen is het leeg en vul je het bij. Nadat je dat zo'n 3-4 keer herhaald hebt, is de muis dood.

Ik heb vandaag de muis doodziek ergens zien liggen. Ik moest weg voor een afspraak en op het laatst dacht ik toch echt dat de muis er dood bij lag. Nou ja, ik moest weg, dacht dat ruim ik dan straks lekker op. Kom ik thuis, is de muis weg. Grrrr. Ligt hopelijk nu niet achter de piano te sterven!

Temet: dit huis is destijds wel tamelijk rigoureus gerenoveerd. De buitenmuren zijn van binnen met een soort board afgetimmerd (vermoedelijk omdat de buitenmuren vocht doorslaan, en ook als isolatie). Dat board is erg slordig gezaagd, daardoor zitten er op een paar plekken openingen. Die had ik ooit afgeplakt maar met een verfbeurt de tape weggehaald. Nu dus weer afgeplakt. Ik denk/hoop dat de muis daardoor naar binnen is gekomen. Maar ja, er zijn wel andere plaatsen waar ik niet weet wat er achter zit, bijv. achter het aanrechtkastje, de aftimmering boven in de keuken, langs leidingen lijkt me dat muizen goed naar binnen kunnen komen.... Duimen dat er nu geen nieuwe muizen komen! Bij de ramen zijn geen kieren. Luchtroosters zijn ook goed afgeschermd.

En zo vreemd, dat ik dus jarenlang muizen over het plafond heb horen lopen maar dat die dus echt niet binnen kwamen...

Tango

Tango

10-01-2012 om 21:56

Ook gehad

Muizen boven het verlaagde plafond in de keuken van ons vorige oude huisje uit 1900. Kwamen bij de buren vandaan, de buurman hield duiven, tja dan trek je dat ongedierte erg aan natuurlijk. We hebben er eigenlijk niets aan gedaan. Hadden wel twee katten, waarvan er 1 eens op een avond wel 3 keer achter elkaar met een muis binnen kwam. Het getrippel bleef echter. Gelukkig nooit last met doorgeknaagde kabels gehad. Het verlaagde plafond eruit slopen vonden we echt te drastisch en dan van die korrels neerzetten? Nee, dat kan ik niet over mijn hart verkrijgen hoor. Uiteindelijk zijn we verhuisd, niet vanwege de muizen, maar omdat het huisje te klein werd voor ons groeiende gezin.

Eetlust

Adama, dat van die hoeveelheden gif kan ik onderschrijven. De eerste keer dat ik muizen had kocht ik gif, a 7 gulden per bus ofzo. In razend tempo ging die bus leeg. Toen hoorde ik op een avond geritsel achter mijn keukenblokje (het was een studentenhuis en alles was zo rot als mispel) en daar zat de Familie Muis, 4 of 5 in getal, gezellig samen van het schoteltje gif te knabbelen.

Ik bedacht toen dat gif een te grote aanslag op mijn magere budget was en ben overgestapt op vallen. Pas later, toen ik op mijn werkplek een keer had kennisgemaakt met de overlast die een dode muis kan veroorzaken, besefte ik dat een voordeel van vallen is dat je weet waar het lijk ligt.

Maar goed, bij ons trippelden die beesten dus gewoon door de woonruimtes, nog net niet in rotten van vier...

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.