Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Muizen ? en nu?

op de kinderkamers zijn muizen gesignaleerd ,twee stuks.
ik vermoed daarom dat er meer zitten,maar hoe bestrijd ik ze? een val?gif? wat is de beste oplossing?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Manus

Manus

16-11-2008 om 19:08

't heeft...

20 scherpe nagels, idem dito scherpe tanden, reageert (meestal) op alles wat beweegt en is de muizenmoordmachine in eigen persoon: een kat!
Overigens ook vriendelijke voor kinderen en milieu.

Manus

angel3

angel3

16-11-2008 om 19:41

Kat

is inderdaad een goeie. Je kan er ook 1 ff bij je laten logeren van vrienden ofzo. De geur is afdoende voor maanden muisvrij plezier.
Anders toch korrels. Bij gamma ofzo te koop. Kan in lokdoosje en dan gaan ze dood en drogen uit. Is wel effectief.... zet het wel ergens waar de kinderen echt niet bij kunnen bijv achter de kast ?

Nou

onze poes die bracht juist stapels muizen naar binnen, ik heb een zomer gehad dat ik s'nachts wakker werd omdat er een muis mij smekend aankeek "red mij" die heb ik dus gevangen (kat op wc opgesloten) en in de voortuin vrij gelaten. Kat weer van de wc af, en toen bleken er nog 2 in flatje te zitten.

je hebt alleen wat aan een kat die die muis ook dood maakt en het liefste in zijn geheeld opvreet. Die van mij speelt er mee, likt ze af, knuffelt ze en gooit ze vrolijk op je kussen.

Manda

Een kat die ze in hun geheel opeet kotst ze ook meestal weer voor de helft uit, is mijn ervaring. En persoonlijk vang ik ze liever om ze buiten te zetten dan dat ik een half verteerde muis op moet ruimen. Vooral nu ik last nog steeds last heb van zwangerschapsmisselijkheid (en helemaal bij dat soort ranzige klusjes)!

sus-anne

sus-anne

16-11-2008 om 22:04 Topicstarter

Foute oplossing

op zijn zachtst gezegd:ik haat katten,zij haten mij ook,want zodra ik op visite ben bij iemand met een kat,heeft ie het door,springt in mijn nek,op mijn schoot,zet lekker zijn nagels in mijn vel,brrrrrrrrrr ,alsof ze Ruiken dat ik ze niet mag.
Bovendien hebben we een hond waarvan ik vermoed dat ze bij de eerste aanblik met een kat direct de oorlog verklaart aan het beest.
dus dat is niet de oplossing.
toch maar doosjes gif gaan kopen dan?
overigens ,mijn man heeft 1 muis gevangen en buiten gezet,volgens mij is het beestje door het openstaande raampje allang weer binnen.

Guinevere

Guinevere

16-11-2008 om 22:07

Binnenkat

Dan zit er niets anders op dan toch een kat te lenen, maar hem/haar binnen te houden. Kan ie geen muizen mee naar binnen nemen. Overigens zijn buitenmuizen meestal veldmuisjes, heel schattig. Huismuizen zijn een andere soort.
Zelf ook eens muizen gehad in een oud huis, een maand de kater van mijn zus geleend en geen muis meer gezien. Terwijl hij er niet één heeft gevangen, voor zover ik weet. Alleen de lucht is al genoeg om de muizen te verjagen.
Kijk trouwens ook eens naar hoe de muizen binnen gekomen zijn. Wij hebben nu bijvoorbeeld fijn gaas in de spouwmuurgaten gedaan, omdat die te breed waren.

Guinevere

Guinevere

16-11-2008 om 22:09

Hmm, tegelijk

Dan je hond trainen tot muizenvanger? Of hem leren miauwen?
Check trouwens ook je voedselvoorraden, wie weet komen ze daar wel op af.

sus-anne

sus-anne

16-11-2008 om 22:14 Topicstarter

Voedselvoorraden

inderdaad ,zoon had nootjes en fruit op zijn kamer,dochter st maartensnoep,hebben we direct verwijdert,want dat vinden muizen natuurlijk heerlijk.
en de hond trainen als muizenvanger? ach ,het beest is inmiddels 12,een goeie ouwe lobbes,maar ook een echte schijterd,gaat al op de loop voor een sprinkhaan,afgelopen zomer zat er een konijn achter haar aan,haha ,komisch was het,maar onze ( waak?)hond zie ik echt geen muizen vangen.
miauwen,mmmmmmm wie weet kan ik haar dat nog wel leren

Yvon Meijer

Yvon Meijer

16-11-2008 om 22:28

Vallen

Gewoon van die klapvallen zetten. Ons hele blok heeft last van muizen, alles geprobeerd. Gif vinden ze gewoon lekker volgens mij, lekker stoned worden ofzo. Gaten waardoor ze binnen kunnen komen dicht maken, niks eetbaars laten liggen (al vinden ze een blok zeep ook lekker=vet), en vallen zetten. Wij hebben katten te logeren gehad en dat maakte helemaal niks uit. Groetjes.

Esmee

haha, oh wat goor.

oh gadver een uitgekotst half muizenlijkje. Waarom kotsen katten toch zoveel, de kat van mijn zus kotste ook regelmatig de halfverkauwde muizen weer op, zalig op haar dure bank.

Fijne zwangerschap, hopelijk is de misselijkheid nog te doen !

Pindakaas

Dat schijnt voor muizen onweerstaanbaar te zijn.
En nog een tip van mijn vader, zeer ervaren muizenvallenzetter omdat ze bij hem thuis vroeger echt áltijd muizen hadden: je moet zorgen dat de val niet naar mens ruikt, want dan blijven de slimmeriken weg. Ik had hier ooit een muis en toen leerde mijn vader mij de val eerst met een tang of zoiets een paar keer door een gasvlam te halen (gewoon bij je fornuis) en er daarna niet meer met blote handen aan te zitten. Dus de val op scherp zetten met huishoudhandschoenen aan.
Het werkte: een dag later was de muis kasjewijle.

Yvon Meijer

Yvon Meijer

17-11-2008 om 08:41

Kattevoer

Ik heb ook van alles in de val gestopt; had ook ergens gehoord dat pindakaas goed zou werken. Mijn conclusie is dat het helemaal niks uitmaakt. We hebben er ook regelmatig kattebrokjes in gedaan omdat de muizen erg van het voer van de kat hielden (toen we er nog één hadden). De dierenwinkel hier schuin onder moet af en toen ze voorraad kattenvoer helemaal vervangen omdat er gaten in de zakken geknaagd worden door de muizen. Nu heb ik er biscuitjes in zitten en daar vang ik ze ook mee. Ik pruts nog wel wat aan de val: Ik buig het stangetje iets waardoor de val sneller dichtklapt. Sommige vallen klappen bijna niet dicht; ik heb vaak gehad dat de val leeg gegeten was en de val niet geklapt was. Groetjes.

Vallen

Ik heb in A'dam uitdrogingsgif gebruikt, dat hielp destijds, maar het schijnt dat een vergaande muis errug stinkt, dus als ie ergens achter kruipt om te sterven zit je met die stank.
Ik heb gewone muizenvallen geprobeert, en dat werkte (inderdaad met pindakaas), maar dat kan inderdaad soms bloederig zijn en 1 x zat er zo'n dikkerd in dat ie niet doodging en dus op de keukenvloer door bleef floppen (ik zal jullie de uiteindelijke doodmaak-methode besparen...)
Ik had vorige week een muis(je), een heel brutaal schatje en ik heb toen een lijmval gezet, ik weet niet of ze die in NL ook hebben? Hij zat er binnen een uur op!
groetjes, Olief

sus-anne

sus-anne

17-11-2008 om 15:37 Topicstarter

Hond en muizen,en olief

de muizen zitten boven,en de hond leeft beneden,die komt ivm allergie van 1 van de kinderen nooit boven.
aangezien ik geen zin heb in bloederige halfdode muizenlijkjes,ga ik het proberen met gifdoosjes.
olief ,wat is een lijmval? gaat de muiz hierin dood? of kleeft ie gewoon aan het valletje vast tot ik hem bevrijdt?

Sus-anne

het nare van de lijmval (plat, je legt het op een doorgang of voor een bekende uitgang) is dat ie er niet dood van gaat... ik heb "mijn" muis er niet afgehaald, maar in een veld gelegd. Het is een dikke laag plakspul en weet niet of je hem er uberhaupt af kan halen!

Helaas gif

Wij hadden hier een tijdje geleden een muizengolf. Iedere ochtend trof ik in de keuken aangebroken verpakkingen aan in een kast waar ze theoretisch niet in zouden moeten kunnen.

De hele voorraad werd aangevreten, overal keutels en (nog viezer) muizenpies. We hoorden ze 's avonds ook rondscharrelen in de convectorput en in de kast.

Ik heb het een tijdje geprobeerd met diervriendelijke muizenvallen: een soort iglootje van ijzerdraad waar ze wel in maar niet meer uit kunnen. Ik heb er 3 muizen mee gevangen, maar vond het ook wel zielig: de scherpe draadeindjes prikten in de muis (tot bloedens toe). Bovemdien was het erg lastig om ze eruit te krijgen: in hun angst grijpen ze zich met die kleine pootjes vast aan het ijzerdraad. Ik was er ook niet zo van overtuigd dat je ze echt een plezier doet met buiten vrijlaten.

Omdat de vreterij na die 3 muizen ook nog niet over was heb ik uiteindelijk maar gif gekocht. Ik had ook alle voorraad in potten en plastig bakken met deksel gedaan. Een paar dagen merkte ik dat het bakje met gof 's morgens leeg was,nu heb ik al maanden niks meer van muis gemerkt en denk dus dat de aanpak effectief was! Ik probeer me maar niet te veel voor te stellen bij de pijnlijke dood die de beestjes hebben met gif ik vind muizen eigelijk hele leuke beestjes, wil ze alleen niet in huis!)

MArlies

Margriet*

Margriet*

17-11-2008 om 20:53

Esmee ons ecologisch systeem

"persoonlijk vang ik ze liever om ze buiten te zetten dan dat ik een half verteerde muis op moet ruimen."

Dat deed onze vorige kat ook, muizen uitkotsen. Ik zei tegen mijn man dat dat toch wel een vies hoopje was wat daar op de stoep lag en dat we het eigenlijk even moesten opruimen. Toen kwam er een ekster aangevlogen die het smakelijk opat.......

Margriet

Handig!!
Die van mij vind het helaas altijd nodig om ze netjes in de keuken neer te leggen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.