Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Nest thermostaat...is dat wat?

Mijn man heeft zijn zinnen gezet op een zelflerende thermostaat. De ‘nest’ moet het worden.

Nu hebben we een gewone programmeerbare thermostaat waar we met de hand aan draaien als er iets anders dan anders moet. In de praktijk betekent dat vooral dat ik hem laag zet als we op vakantie gaan, en dat ik hem wel eens een graadje hoger draai in de avond als ik het koud heb. En verder gaat ie vanzelf s morgens aan en s avonds laag.. Met 3 pubers / studenten in huis die onregelmatig in en uit rennen, en een man die regelmatig ( maar op onvoorspelbare momenten) home office heeft heeft staat de verwarming overdag meestal wel aan. Als er iemand als laatste de deur uit rent zet diegene meestal de thermostaat niet laag. Energieverspilling dus, maar 9 van de 10;keer is er ook al heel snel weer iemand thuis, dus hoe erg het nou echt is....

Enfin, man denkt dat met zo’n zelflerende ‘nest’ het altijd aangenaam in huis is, en dat de verwarming vaker laag gaat. Hij wordt ook blij van via de app bedienbare verwarming.

Ik vraag me zelf met al die onregelmatigheid in huis af hoe en of zo’n thermostaat ueberhaupt iets leert. Er zitten sensoren in die merken als iemand weggaat? Zit een stilletjes studerende achtergebleven puber dan na een uur in de kou?

En wat heeft van afstand bedienbaar voor zin als je vaak geen idee hebt wie wanneer ongeveer thuiskomt? En denk je daar idd aan als je eerder naar huis gaat dan verwacht? Dat je per app de thermostaat hoog zet?

Maar goed, wie weet is t ideaal, en heeft het ding idd feilloos door hoe ons rommelige huishouden functioneert. En bespaart ie idd nog energie ook. En moet ik niet wakker liggen van alweer een extra ding dat via de app bediend wordt...

Zijn er hier mensen met een nest?? Gebruiken jullie hem echt zoals het hoort? Werkt het goed?gemakkelijk?

Ik hoor t graag!

Ingrid

ben ook benieuwd

Ik heb een diep geworteld wantrouwen tegen zelfdenkende en lerende apparaten, omdat ze vaak iets anders bedenken dan ikzelf, waarna ik er dan niet of nauwelijks in slaag ze op andere gedachten te brengen. Ben ook reuze benieuwd of het werkt. Ik denk meteen dat dit een of ander sinister complot is om je geld en data te ontfutselen, maar dat zal mijn zwartgalligheid wel zijn

Groeten,

Temet

IngridT

IngridT

02-01-2018 om 15:10 Topicstarter

Haha temet

Je brengt mijn gevoelens precies onder woorden....probeerde t alleen iets neutraler te brengen zodat ik eventuelecreacties alhier als zijnde ‘neutraal’ aan mijn man kan laten lezen......grinnik. Mislukt ben ik bang.

Ingrid

Lusithania

Lusithania

02-01-2018 om 15:46

Interesse

Ik zou graag mijn thermostaat op mijn iPhone of iPad willen kunnen bedienen. Zelflerende vind ik dan weer niet belangrijk.
Het zonnescherm kan ik ook bedienen als ik niet thuis ben.

Ad Hombre

Ad Hombre

02-01-2018 om 16:15

Ingrid

Ik ben op zich iemand die graag dingen automatiseert maar zo'n Nest daar heb ik nou nooit heel erg het nut van ingezien. In programmeer onze (gewone) thermostaat een keer en vervolgens gaat het allemaal vanzelf. Het zal niet altijd even optimaal zijn, maar ik vind het wel best zo.

Maar als je man er nou vrolijk van wordt geen je hem er toch een voor z'n verjaardag?

Tine Winkel

Tine Winkel

02-01-2018 om 19:48

aan mij heb je niet veel

wij hebben ook een zelflerende... zat in het huis. Daaruit weten wij dat de vorige bewoner de temp op 23 graden had en dat hij veel thuis was... Pff, we stikten hier zowat de eerste dagen.

Maar goed, dat zelflerende konden we gelukkig uitschakelen, dus we doen alles nu weer zelf. Misschien zouden we het apparaat nu weer opnieuw kunnen laten leren? Bij ons wel handig denk ik, met iedereen de deur uit rond 8.30. Maar nu werkt t ook prima, degene die t eerst thuis komt 's middags zet de verwarming aan. En voor mij geeft juist het opwarmen van een ruimte het gevoel dat het lekker warm is. Ik zit liever in een ruimte die van 18 naar 19 graden wordt opgewarmd dan in een ruimte met een luchttemperatuur van 20 graden. Dus op afstand de verwarming aan zetten, zodat het huis al warm is als ik thuiskom, heeft slechts weinig nut voor mij.

Lynna

Lynna

03-01-2018 om 07:33

Brrr

Ik heb een Nefit Easy. Maar ook zo'n ding wat je zo kunt instellen dat ieder gezinslid heeft een voorkeurstemperatuur heeft. En als dat gezinslid dan binnenkomt, ziet dat apparaat dat vanwege de telefoon en past de temperatuur aan. Bij verschillende voorkeurstemperaturen wordt dat gemiddeld.

Maar dan kun je ook precies zien wie er thuis is of niet. Moet er niet aan denken dat dat zo in de gaten gehouden kan worden, ik voel me dan echt bespioneerd.

Die functie hebben we dan ook uitgezet. Wat ik wel handig vind is als ik van mijn werk wegrij om dan via de app de temperatuur vast wat hoger te zetten. Dan is het wat aangenamer als ik thuiskom

twintig jaar geleden al

Koot en Bie hadden het hier een slordige twintig jaar geleden (schat ik) al over.

De sketch is me altijd bijgebleven en gelukkig was-ie op Youtube te vinden:


https://www.youtube.com/watch?v=WlUSFkA-pMo

Groeten,

Temet

Emmawee

Emmawee

03-01-2018 om 11:37

Geweldig, Temet!

Wij hebben zo'n Toon. Gekregen van de vorige huurders. We doen er niks mee. Programma's staan uit en inderdaad, opstaan in een fris (zelfs koud) huis vind ik geen enkel probleem.
Het enige handige zijn de 4 standen weg (15) thuis (19) comfort (20) en slapen (15), waarmee je het ding met één tikje op de juiste temperatuur zet ipv met meerdere tikjes van 19 naar 15. Overigens doen man en ik allebei "weg" als we gaan slapen en "slapen" als we weggaan. Gewoon "om hem te zieken".

Het enige wat ik aardig vond, was de functie om het energieverbruik te kunnen meten, maar die deed het na een poosje niet meer.

Triva

Triva

03-01-2018 om 12:02

Maar ook zo'n ding wat je zo kunt instellen dat ieder gezinslid heeft een voorkeurstemperatuur heeft. En als dat gezinslid dan binnenkomt, ziet dat apparaat dat vanwege de telefoon en past de temperatuur aan. Bij verschillende voorkeurstemperaturen wordt dat gemiddeld.

Ik heb nog een gewone ouderwetse die omhoog en omlaag handmatig moet. Ik kan me niet voorstellen dat dit zuinig is. De kosten van het ding alleen al en dan heb ik het niet eens over het synchroniseren vd telefoons. Gaat mij echt veel te ver dit. Zelflerend zou er bij mij ook niet inkomen.

wegggegooid

geld... Tenzij voor wie vergroeid is met zijn mobieltje.
Marketinggewijs wel heel mooi in elkaar gezet.

en?

Ding al gekocht?

Ad Hombre

Ad Hombre

10-01-2018 om 11:31

Nest

Het meest bijzonder vind ik dat Google bereid is er 3.2 miljard dollar voor neer te tellen:

https://www.nu.nl/tech/3674613/google-koopt-maker-slimme-thermostaat-nest.html

IngridT

IngridT

10-01-2018 om 11:37 Topicstarter

Hm. Ad.

Even snel gelezen. Maarre......Een pratende rookmelder? Ik geloof toch dat ik liever heb dat ie oorverdovend kabaal maakt.......

Ingrid

Ad Hombre

Ad Hombre

10-01-2018 om 11:46

Ingrid

Misschien praat ie wel heel hard..?

Emmawee

Emmawee

10-01-2018 om 11:49

Pratende rookmelder

Die vertelt ook waar in huis de rook is waargenomen.
Dat kan natuurlijk heel handig zijn.

Google

Kan er een andere reden zijn voor die aankoop door Google dan dat ze de Nest-data willen gebruiken? Kortom, niet alleen is die thermostaat een snelle leerling, maar ook eentje die alles aan de meester doorbrieft.

Of zie ik het fout?

Groeten,

Temet

Het grappige is

dat die thermostaat niks meer doet dan om het even welke huis-tuin- en keukenthermostaat, behalve het onthouden en reproduceren van zijn ingestelde waarden. O, en hij stuurt info naar je snobmobieltje. Handig voor Google, als dat over die data kan beschikken.
Het is voor het overige een gewone thermostaat. Wie daar niet over beschikt, zal nog fors moeten investeren in wat randapparatuur om de temperatuur per ruimte te regelen.
Daar blijft Nest wat waziger over in hun reclame. Zij weten ook wel dat de modale consument te stom is om zich de juist vragen te stellen, eens hij geilt op een merk en wel vaker al daarvoor.

pratende rookmelder

Een pratende rookmelder lijkt me buitengewoon stom. Wij hebben rookmelders. Ik kan zeggen: ze werken fantastisch. Horen en zien vergaat je. Dat ding hoeft maar een fractie van een seconde te loeien en je weet meteen: rookmelder! Ze wekken nog net niet de doden tot leven met die herrie, maar veel scheelt het niet.
Een pratend apparaat zal verrekte hard moeten praten om hetzelfde onmiddellijke schrikeffect teweeg te brengen als de conventionele rookmelder.

Nog even daargelaten dat een groot nadeel van rookmelders is dat ze ook afgaan als er even iets aanbakt. Om die reden heb ik de rookmelder in de keuken onttakeld, er viel niet mee te werken. Heb inmiddels gelezen dat je in de keuken geen rookmelder moet hebben maar een hittemelder, die zijn er kennelijk ook. Zonder praatjes, neem ik aan, maar wie weet hoe lang dat nog duurt...

Groeten,

Temet

Emmawee

Emmawee

10-01-2018 om 22:25

Pratende rookmelder

Het praten is bij wijze van vooraankondiging. Als je daar niks mee doet gaat ie loeien. Het lijkt mij vooral handig om te weten wat er aan de hand is en in welke ruimte. Het reclamefilmpje laat goed zien hoe het werkt. Ik vind het idee niet per se stom. Zeker in een groot huis met meerdere verdiepingen, kan ik me voorstellen dat het iets toevoegt.
Ik vind het in elk geval minder stom dan die thermostaat.

rode krullenbol

rode krullenbol

11-01-2018 om 15:40

Over de slimme thermostaat

Ofschoon ik sinds mijn opgroeien in de ruige havenstad Rotterdam – ondanks verwoede pogingen daartoe – weinig succesvol ben geweest in het geraken van een zogeheten ‘natuurmens’ door het achterwege laten van zoveel mogelijk van mijn stadse fratsen, word ik van zo’n slimme thermostaat niet warm of koud. Het op de markt brengen ervan lijkt me een (op zichzelf) commercieel verantwoorde mengeling van inspelen op een vraag – te weten nestdrang – en creëren van een vraag. Zo bezien geeft de merknaam ‘Nest’ blijk van een uitgekiende keuze! Zonder hier nu sluikreclame te willen maken voor de website KEEN.

Rode krullenbol

Emmawee

Emmawee

11-01-2018 om 16:04

Hahahaha RK

Die is goed.

Mario

Mario

11-01-2018 om 16:21

Slimme thermostaat

Beste forumleden,

Ik heb een geheel onderzoek gemaakt van alle slimme thermostaten in Nederland. In dit onderzoek worden alle slimme thermostaten vergeleken in prijs, installatiekosten, leveranciers, beschikbaar via leverancier of iedereen, kosten, geschikt voor, eigenschappen etc.

Ik ben benieuwd naar jullie mening. De content is op onderstaande link vindbaar (link verwijderd door forumbeheer)

Groet,

Mario

En ik ben

vooral geïnteresseerd in uw resultaten. Of nee, laat maar.
Het feit dat u gelieerd bent aan een commerciële site is een veeg teken.
Het feit dat u blijkbaar niet weet, dat er voor dat soort vragen hier een aparte afdeling is en dat u dat niet gemerkt hebt... Hoe stom kan je zijn hè?
De opleiding marketing moet toch echt dringend eens doorgelicht worden...

fooi

Emmawee, dat klinkt als werk, en daar zou ik toch minimaal €25 per uur voor vragen. Misschien meer als je nagaat hoeveel profijt de producent van jouw ervaringen kan hebben.

Ik zou me niet laten afschepen met een pakket met spullen waarvan je waarschijnlijk de helft niet wil en waarvan de verkoopwaarde (dus niet de inkoopwaarde) 50 euro bedraagt. De grapjassen.

Groeten,

Temet

Ons nieuwe huis

Had er al eentje van Nest.

Groot huis vier verdiepingen, tig kamers. Ik werk onregelmatig en kan hem dus inderdaad continue laag hebben staan en tien minuten voor ik thuis kom aanzetten met mij telefoon.

In mijn oude huis zette ik de verwarming aan, ging met de hond wandelen even vlug en dan was het ook warm.

Ik vind het een vrij duur ding en krijg er weinig gadget joy van. Ik kan wel leukere gadgets verzinnen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.