Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Nieuwbouw; eerst keuken dan vloer of andersom?

Sorry... ben ik weer met m'n huizenpraat.

Even kort; nieuwbouwhuis wordt met paar weken opgeleverd. Tikkie spannend om 't allemaal lukt om alles zo op elkaar af te stemmen dat we snel uit onze tijdelijke huurwoning zijn (want hoge dubbele lasten) en voor onze vakantie.

Dat stond allemaal... belt vanmiddag keukenboer. Of ze ook een weekje eerder (ik kneep 'm al) kunnen leveren en bouwen. Tsja.
Dan is wel de stucadoor nog bezig maar die is dan al naar 1e verdieping vertrokken dus dat zou kunnen. Belangrijker; we hadden eigenlijk ingepland:
wk 25 oplevering
wk 26 stucadoor
wk 27 1e helft vloerenlegger
wk 27 2e helft keuken installeren
dat weekend over

Jaja, super krap, we weten het. We gaan er voor! Dan maar even kamperen.

De keukenboer zegt dat het juist beter is om eerst de keuken en dan de vloer te doen. De vloerenlegger adviseert precies andersom; eerst de vloer dan de keuken . Collega van me komt met wellicht wel heel juiste observatie dat ze dat doen omdat ze allebei liefst in een zo kaal mogelijk huis werken ivm mogelijke beschadigingen.
Maar ja; het zou ons wel heel goed uitkomen als keuken week eerder komt...

Ter verdere info; we hebben een los fornuis, en losse koel/vriescombi. Rest is inbouw.

Wie oh wie heeft positieve/negatieve ervaringen??
Graag zsm want moeten morgen uitsluitsel geven (stress!)

dank
Mare

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minnie

Minnie

02-06-2009 om 18:32

Absoluut...

..eerst de vloer! Geen twijfel.

De vorige bewoners van ons huis hebben het andersom gedaan: eerst de keuken, toen de vloer. Met als gevolg dat op een dag de vaatwasser stug ging en die niet uit de keuken kon worden gehaald omdat hij het opstapje naar de vloer niet haalde zonder het werkblad te vernielen (later bleek dat hij er ook niet uit had gekund doordat het contactsnoer een nogal onlogische route had, maar dat zagen we later pas).

Hierdoor hebben we dus heel de keuken moeten afbreken om weer een vaatwasser te plaatsen. En aangezien we ivm de ruimte liever een rechte opstelling hadden dan de L die het was, ontbrak er ook nog een stuk vloer. Uiteindelijk hebben we door de kapotte vaatwasser een nieuwe vloer moeten laten leggen (aanvullen was onmogelijk) en een heel nieuwe keuken moeten laten plaatsen. In die volgorde dus!

En dan kan je je afvragen: is het dat waard geweest. Ja, uiteindelijk wel! Want uiteraard was de vaatwasser alleen maar de druppel ('t was een lelijke keuken, op een lelijke manier gemonteerd)

Nasha 1st

Nasha 1st

02-06-2009 om 19:26

Eerst de vloer

maar wij hebben plavuizen....het is natuurlijk mooier om een vloer door te leggen, mocht er ooit iets veranderen in je keuken, hoef je niet ook je vloer te veranderen....en inderdaad, als je vaatwasser kapot gaat. Zo moeten wij een nieuw werkblad, maar man heeft ooit later getegeld dan het werkblad is gelegd....en dus moeten we ook nieuwe tegels....daar moet je goed over nadenken....

Mare

Mare

02-06-2009 om 20:25 Topicstarter

Verdere info...

Je komt bij ons ahw 'halverwege' de woning binnen, dus via de zijkant. Dan is links de (open) keuken en rechts de huiskamer. Over het hele oppervlak komt een gerookte wit eiken vloer, met vloerdelen van 26 cm. breed.
Dus ook in de keuken. Tegen de plint is het probleem niet zo; dat leggen ze tot aan de pootjes en dan komt een stukje daarvoor de plint dus daar zie je niets van.
Lastiger is het dat we een losse koel/vries en fornuis hebben. Dus daaronder moet wel de vloer liggen. Bij de koel/vries het hele stuk, en bij het fornuis iig het voorste stuk omdat je dat ziet onder de stelpoten door.

De suggestie van Bet is wel een goede; dat keukenleverancier en vloerenlegger eea op elkaar afstemmen. Wat we willen voorkomen echter is dat, stel dat eea niet goed gaat, ze naar elkaar gaan wijzen.

Lastig, lastig, lastig. De algemene stemming is nu 3-1 voor de vloer eerst. Wie nog meer??

Mare

Eerst de vloer

Ook hier (ook nieuwbouw) ging eerst de tegelvoer erin en daarna de keuken erop. Mochten we ooit wat anders willen zitten we niet gebonden aan een andere indeling. Denk eerder dat de keuken er een keer uit gaat, dan dat we de hele tegelvloer eruit gaan bikken.
In het ergste geval stel je de keuken uit... je kunt wel een paar dagen op een gasstelletje koken en water kun je elders halen in huis.
succes!
Marieke

angel3

angel3

02-06-2009 om 21:04

Hoi mare

wij hebben geen keus, keuken zit in het project dus die komt eerst. De vloer pas na oplevering. Ik weet niet wat ik in jouw geval zou doen, lastig.
Je hebt qua stuc werk wel een krappe planning. Er komt heel veel vocht in je huis door het stucen. Hier adviseren ze toch wel een week niks te doen en het rustig te laten drogen dmv ventilatie (en niet dmv verwarming aan, dan krijg je eerder scheuren). Vloerlegger komt bij ons de houten planken een dag of 3 vantevoren brengen zodat het kan 'wennen en werken'.....

succes met alles!
ps heb offerte binnen van tegel legger. Leggen is even duur als tegels zelf maw 90 euro per m2. NIET NORMAAL!
Wie weet een goede tegellegger (ervring met patronen!)

Mare

Mare

02-06-2009 om 22:06 Topicstarter

Dank allen

man en ik hebben net (alweer!) een hele tijd de voors-en-tegens van het huis (de meiden; gaat het nou ALWEER over dat huis??) zitten afwegen. Dit keer dus over volgorde keuken/vloer.

We hebben afgesproken dat ik eerst de keukenman ga bellen om te vragen wat exact het gevolg is als we toch de geplande volgorde aanhouden (stuccen - vloer - keuken). Ze hebben ons per slot van rekening toegezegd dat het week 27 zou worden (staat ook op orderbevestiging), dus we hoeven niet accoord met week 26).
En desnoods idd maar verder het weekend na de verhuizing - al heeft dat niet m'n voorkeur hoor. Het is al zo chaotisch - voor wie de draadjes niet heeft gevolgd; we hebben net verhuizing 1 achter de rug omdat huis snel werd verkocht dus zitten in tijdelijk huis. Ook moeten we dus per 8 juli dit huis uit.

Wel zie ik het belang in van het goede drogen, en het vocht dat uit het stucwerk komt. We hebben de vloer bij een echte vakman gekocht (en tevens buurman van de winkel van m'n zus; dus die zal er echt alle zorg aan geven haha). Ik heb veel vertrouwen in hun oordeel. Mocht het na het stuccen nog te vochtig zijn, dan zullen ze zeker niet gaan leggen. Ze komen over een week alvast inmeten. En laten het hout idd al vantevoren afleveren zodat het kan acclimatiseren.

Kortom; morgen eerst even bellen met vloerenboer. En met keukenleverancier. Alhoewel we de voordelen inzien van keuken eerst, vind ik zoveel stemmen voor vloer eerst wel iets om serieus te nemen.

Wordt vervolgd dus!
Dank voor jullie input,
Mare

Mare

Mare

02-06-2009 om 22:08 Topicstarter

Angel, vwb de tegelzetter....

... ook wij hebben de offerte binnen.

Voor een halletje van 2.50x1.75 waar nog een mat van ca. 1x1 vanaf gaat: 499,- euri! En dan moeten we het nog zelf nabehandelen ook met iets.

Dat is die jij getipt had. Volgens mij is het bij ons nog duurder dan bij jou haha!
Crazy.

Ook wij zoeken driftig verder. En houden ons aanbevolen!
Mare

Janeway

Janeway

03-06-2009 om 15:24

Hier

Eerst de keuken en dan de vloer, ideaal, de keuken kon zo gezet worden, en de vloer later de plinten van de keuken hebben we gewoon later gemonteerd, de vloer loopt dus een stukje onder de keuken door en de plint rust op de vloer. Helemaal mooi

Mare

Mare

03-06-2009 om 19:57 Topicstarter

Na telefoontjes met vloerleverancier..

.. besloten om toch te mikken op eerst de keuken en dan de vloer. Vloerenleverancier was kort en krachtig; 'alles wat valt, valt naar beneden'. Maw hij is bang voor beschadiging op zijn vloer dus wil dat eerst de keuken wordt geplaatst. De vloer komt dan idd tegen de pootjes vd keuken aan, daarna komen de plinten.

Helaas gooit de stucadoor ietsje roet in het eten, zoals hierboven al gemeld; die adviseert sterk om niet meteen na het stuccen de keuken te laten plaatsen.
En tsja, als je vakmensen inhuurt is het wel slim om dat advies op te volgen natuurlijk.

We proberen nu om de keuken en de vloer in de week na de stucadoor om te ruilen. Dus de 1e helft de keuken, de 2e helft de vloer. Vloerenlegger kan schuiven, we wachten nog op uitsluitsel van keukenleverancier. Dan zou het allemaal goed aansluiten...

Dank voor jullie input! Nu nog nadenken wat we tegen de achterwand van de keuken willen. Ik heb man nog niet 'om' voor het geweldige 'pimp your kitchen'. Maar blijf hoopvol (grijns).

Mare

Dank, allen

Dank aan Mare voor dit draadje en aan de anderen voor hun zinvolle reacties. Ik ga morgen de keukenboer van onze nieuwbouwwoning bellen met de vraag of wij de vaatwasser ooit nog wel kunnen vervangen als we het linoleum laten leggen nadat de keuken is geplaatst.

Daar had ik dus nooooit aan gedacht, aan dat probleem. Wat is dit forum toch nuttig!

Groeten,

Temet
(ps, Mare, ons huis is ook verkocht)

mirreke

mirreke

03-06-2009 om 21:29

Vaatwasser en vloer

Onze vaatwasser heeft ook stelpootjes die behoorlijk in hoogte kunnen dalen. Ik meen dat je daarmee dit probleem oplost. Gewoon de pootjes laten inzakken, dan kan de vaatwasser iets opgetild de vloer op. Hoeft het aanrecht niet afgebroken.
Bij ons ook: Keuken eerst, vloer daarna, gelegd tot de pootjes, plint op de vloer. Staat gewoon mooi. Voor eventueel later een andere keukenvorm hebben we enkele pakken laminaat extra gekocht zodat we de ongelegde stukken zouden kunnen opvullen.
Vriendin heeft het andersom gedaan en heeft behoorlijke beschadigingen in haar prachtige rustiek eiken vloer. Zonde.

Vic

Vic

04-06-2009 om 15:24

Hangt dus van de vloer af

Wij hebben tegels in de keuken en die liggen gewoon van muur tot muur (kon ook niet anders i.v.m. een vrijstaand fornuis zonder plint). Die tegels raken niet zo snel beschadigd tijdens het plaatsen van de keuken en als er een waterleiding losschiet is het ook geen probleem. Een houten vloer of kurk is natuurlijk veel kwetsbaarder, dus dan zou ik kiezen voor eerst de keuken plaatsen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.