Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

vlierbes

vlierbes

30-07-2011 om 13:33

Nieuwe auto kopen

Wij zijn net bij een autohandelaar geweest om een nieuwe auto te bekijken.
Folders mee etc…Het is een Hyundai iX20 die we hebben bekeken.

De verkoper vertelde ons over allerlei toeters en bellen die je weer voor een luxere uitvoering erbij hebt…maar dan telkens wel weer 1000 euro extra. Dan het verhaal over het rijklaar maken wat ik in de brochures lees en de kosten die er ook weer bijkomen.

Zijn dit nu kosten waarover je kunt onderhandelen? Ik bedoel, waar kun je gewoonlijk op afdingen bij de aankoop van een nieuwe auto?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
guera

guera

30-07-2011 om 13:52

Ja hoor

het onderhandelen is echt een spel dat erbij hoort. Stel deze auto kost 15.000 op het prijskaartje. Dan nog 1000 erbij en de kosten rijklaar maken. Alles bij elkaar 17.000. Dat laat je dan netjes op een rij zetten. Beetje zuchten en steunen erbij, . Tja tja eigenlijk hebben we echt maar een budget van 12.000. Dat kan dan natuurlijk niet. Dan gaan ze weer zeggen dat je de opties dan maar niet moet nemen. Dan vraag je een tegenvoorstel. Je hebt dan gauw genoeg door wat de rek is. Vaak heb je dan volgens mij nog iets teveel betaald maar het gaat er ook een beetje om wat je ervoor over hebt. Je kunt ook onderhandelen en tot een prijs komen en dan op uur u zeggen: Ok DEAL en dan staat ie dus voor dit bedrag dan en dan rijklaar. Ze zullen de deal niet zo snel af laten ketsen op dat rijklaarbedrag.... Zo hebben wij het gedaan.... snap je het nog?
Er zit echt onderhandelingsruimte. Als je zelf daar niet zo goed in bent neem dan iemand mee die het een leuk spel vindt. Je bent anders echt een dief van je eigen portemonnee....Suk6

Ook andere dealer polsen

Vooral als je een auto inruilt, wil het nogal eens verschillen hoeveel je terugkrijgt. Dat kan aardig oplopen per dealer.

Tussen dealer A en dealer B (die beiden dealer van hetzelfde automerk zijn) zat 1000 euro verschil in inruilwaarde. En daarnaast zeker onderhandelen, dat is het spel. Niet ja en amen knikken, zonde van je portemonnee.

vlierbes

vlierbes

30-07-2011 om 19:34

Tja….

Het gaat 'm om die lichtmetalen velgen die mijn man er graag op wil hebben. Los kosten die krengen met banden zo'n 1600 euro. Neem ik een duurdere klasse dan heb ik naast die velgen ook nog een climate control en nog wat erbij.

Die auto kost 18,495 met zo'n uitgebreid pakket. Wij ruilen inderdaad nog een auto in. wij lenen zo'n 12,000 euro bij de bank. Met de inruilwaarde van onze oude auto (een Renault Laguna grand prestige van 9 jaar oud) hopen wij nog wat terug te kunnen krijgen, maar dan zit je nog met een gat van een paar duizend euro. Dat wordt flink steunen en moeilijk doen dan ha,ha,ha…..

Komt nog bij dat mijn man een hekel heeft aan onderhandelen en dit ook absoluut niet kan. Ik kan wel heel theatraal doen….ahum….
heb al aangegeven dat ik die lichtmetalen velgen eigenlijk onzin vind….mijn man wil die echt hebben….

vlierbes

vlierbes

30-07-2011 om 19:58

Nou….

niet eens zijn is misschien te sterk uitgedrukt. Laat ik het zo zeggen…het interesseerd mij eigenlijk niet zo of die dingen er wel of niet op zitten…is zou eerlijk gezegd niet eens het verschil zien hoor tussen normale velgen of lichtmetalen velgen….Die verkoper begon ook over het gemak van een crouse control. We hebben zo'n ding in onze huidige auto zitten, maar nooit gebruikt.

maar vraagje…waarom is het moeilijk te begrijpen dan? Bedoel je soms, "Joh die velgen kunnen er dan ook wel bij als je zo'n bedrag leent?" Zo iets?

Anonix

Anonix

01-08-2011 om 08:28

Eens

De onderhandelingsruimte bij een nieuwe auto is ongeveer 8 procent. Het zal er wel aan liggen wat voor auto je in te ruilen hebt. Meestal loont het om die particulier te verkopen, maar dat is wel een risico en kost wat meer tijd.

Ben het wel eens met het leenverhaal. Lenen voor een auto zou ik alleen doen als het echt niet anders kan, en zeker niet voor luxe extraatjes. Zonde van het geld.

Puck

Puck

01-08-2011 om 11:29

Met geleend geld

Met geleend geld zou ik al nooit een auto kopen. Maar jullie kiezen daar wel voor, maar net als Pelle en Anonix zou ik het te lenen bedrag dan zo klein mogelijk zien te houden en allerlei luxe dingen schrappen.

amk

amk

01-08-2011 om 14:40

Cruise control

is juist heel handig om op lange(re) afstanden een stuk zuiniger te rijden. Ik had het nooit maar ik ben er nu wel heel erg aan gehecht. En het scheelt mij zo'n 10% in mijn brandstofverbruik.

Vlierbes

Vlierbes

02-08-2011 om 16:21

Geleend geld

luxe dingen…Nee, we lenen niet omdat we dan de auto vol met luxe dingen kunnen gooien. Daarvoor lenen we het geld niet.
We konden kiezen tussen een gebruikte auto met zo'n 100,000km op de teller of meer, of een nieuwe voor hetzelfde bedrag. We kijken daarbij naar het zuinig en schoon rijden en ruimte voor onze kinderen. Al die toeters en bellen….daar kijken we niet eens naar. Maar ja, dat zit dan weer in al die pakketten…

Bedankt overigens voor die tip met die 8% ruimte. dan weten we een beetje waaraan we moeten denken. We proberen het te lenen bedrag zo laag mogelijk te houden.

Maarre…vraagje…waarom de keuze van velen hier om vooral NIET te lenen? Wat nu als je het bedrag niet op je spaarrekening hebt staan en de kosten van je huidige auto lopen te hoog op? Hoe doen jullie dat dan?

Pluk53

Pluk53

02-08-2011 om 17:23

Zelf nooit nieuw gekocht

ik denk allereerst dat je de tering naar de nering moet zetten. Een 2de-handse met meer dan 100.000, voor 17000 euro? Ik denk dat er wel wat goedkopers te krijgen is!
Ook al heeft je huidige auto kosten, moderne auto's raken haast niet meer "versleten". Ze zijn bijna altijd nog prima te repareren. Je moet eerlijk uitrekenen wat jouw auto per jaar kost, en per kilometer. Bijvoorbeeld op http://auto.rekenwijzer.com/auto/Frame.asp .
Een nieuwe (grotere) auto heeft in de eerste 3 jaar een flinke waardedaling; dat zijn ook kosten die je moet rekenen. Dus eerlijk de kosten vergelijken, dat is een betere basis voor je beslissing lijkt me (en de kosten van de lening niet vergeten mee te nemen in het plaatje!).

Pluk53

Pluk53

02-08-2011 om 17:27

de (mogelijk hogere) kosten voor de verzekering/belasting

Anonix

Anonix

02-08-2011 om 18:54

Zuinig

Hoe relevant is zuinig als je daarvoor duizenden euro's moet lenen? Dat voordeel kan je dan toch meteen weer (deels) inleveren aan rente? Vergeet niet dat een nieuwe auto per definitie een grotere milieubelasting is als een gebruikte auto, hoe (on)zuinig die ook rijdt.

Ik leen niet voor een auto omdat je over 'n paar jaar een hogere lening hebt dan de restwaarde van de auto. Op het moment dat je de showroom uitrijdt is hij al 'n paar duizend euro minder waard...

We hebben zelf recent ook naar een nieuwe auto gekeken, maar toch was het op de lange termijn goedkoper om een goede tweedehands te kopen. We rijden nu een gebruikte auto van 5 jaar oud voor 1/3 van de nieuwwaarde en 2x zo groot als de nieuwe auto waar we naar keken.

Vic

Vic

02-08-2011 om 20:12

Minder lenen

Ik heb vroeger wel eens geld geleend voor een auto, maar dan met maximaal 2% rente, via de dealer en niet bij de bank. Dat doe ik liever niet meer, en ik ben ook niet van plan om nog eens een nieuwe auto te kopen. Zoals hierboven al gezegd schrijf je zo hard af de eerste drie jaar. Volgens mij hebben jullie 6000 euro beschikbaar. Voor ca. 10.000 moet je toch een heel redelijke auto kunnen kopen met minder dan een ton op de teller. Ik ken die Ix20 niet, maar als je zoekt op Hyundai i20 tot 10.000 euro, krijg je auto's uit 2009 met ca. 50.000 km.

Primavera

Primavera

02-08-2011 om 23:02

Keuze groter maken

Hallo Vlierbes,
Als jullie al één merk en model in je hoofd hebben en persé die willen hebben sta je zwak, vooral als het om een verder goedverkopend model gaat.
Je moet de keuze groter maken en de auto-verliefdheid die je man nu kennelijk te pakken heeft uit jullie hoofd zetten. Zoek meerdere dealers op en het liefst ook van meerdere merken auto's. Vergelijk ze met elkaar, vraag wat ze voor de oude auto geven, vraag naar wat er voor een service en garantie bij de koop inbegrepen zit, enz en of ze nog wat extra's kunnen geven. Zoek naar auto's die inclusief alles minder dan €12.000 + inruil kosten, dat is nu eenmaal jullie maximale budget dus daar kun je niet overheen (en ik schat in dat jullie je daarmee hoogstens één van de goedkoopste modellen Hyundai iX20 kunnen permiteren). Speel ze verder tegen elkaar uit door te laten zien wat een andere dealer biedt.
Vervolgens vergelijk je alle auto's die voor jullie gebruik en budget geschikt zijn en kies je één van de twee beste dealen. Het kan dan heel goed zijn dat je man zal moeten kiezen tussen een Hyundai iX20 zonder zilveren velgen of een ander merk als hij wel zonodig die kleur velgen wil (En dan maar hopen dat hij gelijk in het eerste jaar geen stoeprand pakt, want dan is het mooie er ook gelijk weer af.)
Soms hebben dealers ook zogenmaamde 'nieuwe tweedehans' auto's te koop. Dat zijn auto's die eigenlijk niet meer nieuw zijn doordat ze als showwagen of leasewagen zijn gebruikt, maar zo weinig op de km-teller hebben dat ze toch zo goed als nieuw zijn en de garantie die erbij wordt gegeven is ook die van een nieuwe auto. Ze kosten iets meer dan een echte tweedehans, maar wel vaak enkele duizenden euro's minder dan de nieuwprijs en de rijklaarkosten heb je ook niet meer. Je moet dan alleen niet teveel pretenties hebben wat kleur, velgen en optionals betreft.
Groeten Primavera

Puck

Puck

03-08-2011 om 09:08

Niet vastpinnen op 1 auto

Ik zou me gewoon niet vastpinnen op 1 type auto. In dezelfde categorie als die iX20 (dat is heel wat anders dan de i20, Vic, vandaar het prijsverschil) zijn 2e handsmodellen te krijgen voor een bedrag dat beter bij je budget past.
En antwoord op de vraag waarom geen groot bedrag lenen voor iets als een auto: omdat dat te risicovol is. Gebruiksgoederen die relatief snel vervangen moeten worden en razendsnel afschrijft (op het moment dat jullie de showroom uitrijden is hij zo een paar duizend euro minder waard) geven het risico dat ze nog niet afbetaald zijn terwijl ze al wel vervangen zijn. Ga je dan een nieuwe lening aan terwijl je de oude nog niet afbetaald hebt? En met niet lenen spaar je vooraf voor een andere auto en pas als je dat geld hebt koop je een andere, eerder niet. Wat nou als jij volgend jaar je auto totalloss rijdt. Dan heb je wederom geen auto en wel een hoge restschuld.

Puck

Puck

03-08-2011 om 10:49

Pelle

"Uhh ik neem aan dat iemand niet zo dom is om bij een nieuwe auto van geleend geld geen goede all risks verzekering te nemen! "
Daar ga ik wel van uit, maar de auto is dan wel aan een eind afgeschreven en neem daarbij de kans dat je flink in trappen van je verzekering achteruit gaat. Het kost je hoe dan ook een bom extra geld als je je auto in puinpoeier rijdt.

Puck

Puck

04-08-2011 om 09:46

Pelle

Ja, dat klopt wel, maar als je daarna een soortgelijke auto terug wilt kopen bij een dealer dan betaal je vaak toch een stuk meer dan de dagwaarde. Dat is het financiële gat waar je mee blijft zitten. En sommige verzekeringen gaan al bij de eerste de beste flinke schade flink terug in korting dus die kosten komen er dan ook nog bij.

Janna3

Janna3

04-08-2011 om 12:18

Paar dingen

Volgens mij is ooit uitgerekend dat je het goedkoopst een auto koopt van 2 jaar oud en daar 3 jaar in rijdt. Dan wegen de extra onderhoudskosten nog behoorlijk op tegen de torenhoge afschrijving van die eerste 2 jaar van een nieuwe auto. Zelf zou ik prive niet zo snel een nieuwe auto kopen of het moet een kleine superzuinige zijn.
Als je moet lenen zou ik zeker geen onnodige luxe kopen. Even inhakend op de discussie tussen Pelle en Puck, ik denk dat je je best kunt verzekeren, maar dat je bij een total loss schade zeker met een gat blijft zitten. En hoe luxer de auto, hoe groter dat gat lijkt me.
Tot slot, als je niet merkentrouw bent sta je veel sterker in de onderhandelingen dan als je de auto bij voorbaat al hebt uitgezocht. Bij onze laatste auto hebben we uiteindelijk nog 2000 euro extra korting kunnen krijgen omdat de dealer ons perse wilde binnenhalen als nieuwe klant.

vlierbes

vlierbes

07-08-2011 om 20:57

Gekocht

nieuwe, andere auto. Een Seat stationwagon. Actiemodel zonder extra toeters en bellen. In dat actiepakket zitten al die lichtmetalen velgen, airco etc..) Konden de oude auto redelijk gunstig inruilen, dus dat ging van die prijs af. Ik wilde nog extra onderhandelen over de nieuwe auto…dus nog meer eraf, maar daar waren ze niet voor te porren. Deze auto is super zuinig in gebruik, geen wegenbelasting de eerste 3 jaar etc..Voor eenzelfde regeling hadden we bij andere dealers geen station kunnen rijden. Met 2 kleine kinderen (beide nog in autostoeltjes) is het wel zo handig.

Ik had wel naar anderen willen gaan voor meerdere offertes, maar dan hadden we geen station kunnen rijden en was de prijs hoger geweest.

Pluk53

Pluk53

11-08-2011 om 16:37

Vlierbes

gefeliciteerd!
Maar heb je nog berekend wat je oude en nieuwe auto per kilometer kost (leningkosten etc meegerekend.....)

Pluk53

Pluk53

16-08-2011 om 11:55

Weet het zelf ook niet

ik weet het zelf ook niet precies. Maar ik hoorde van een kennis laatst ook zijn enthousiaste verhaal over "nieuwe auto, en minder kosten". Wordt er wel nieuwsgierig door.

Goedkoper

Hoi,
Ik heb dezelfde auto als Vlierbes gekocht een paar maanden terug. Daarvoor reed ik een Ford Focus benzine model.
Qua gebruikskosten ben ik zo'n 125 euro per maand goedkoper uit:
- geen wegenbelasting
- zuiniger en diesel ipv benzine dus minder bransstofkosten bij gelijkblijvend aantal gereden km.
- verzekerings kosten bleven bij mij nagenoeg gelijk.

Alleen, ik heb het bedrag wat ik op de inruil moest bijleggen van mijn spaargeld betaald, dus ik spaar nu gewoon wat harder.
Ik denk dat de km kosten van een nieuwe auto al snel hoger liggen, behalve als je grote reparaties moet doen aan de auto die je al hebt. Toch zou ik persoonlijk niet snel lenen voor een auto, en het zeker allemaal zo snel mogelijk afbetalen.

De auto op zich bevalt heel goed.

Wiske

Pluk53

Pluk53

16-08-2011 om 18:41

Maar2

het ging er mij juist om niet alleen die "directe" kosten te zien, maar de echte km-kosten, inclusief afschrijving/rente-aflossing-lening (of rente-verlies + "kosten" om spaargeld weer op te bouwen).

Pelle

Naar ik gelezen heb ik het nog minimaal tot 2013. Maar het is en blijft politiek en kan dus zo veranderen.
Dat maakt voor mij niet echt uit, ik heb toch een betrouwbare auto nodig en ook het geld om een andere te kopen als ik dat wil.

Wiske

Pluk53

Afschrijving heb je toch altijd? Hoeveel kun je misschien op de anwb website wel uitzoeken/voorspellen.
Elke auto wordt minder waard, maar de daling is het grootste de eerste 1,5 jaar.
Ik rij een auto normaal tot hij ca. 6 jaar oud is of 100.000 km heeft gereden. Dit is de eerste keer dat ik een nieuwe auto heb gekocht.
Mijn focus was 3500 euro minder waard (als inruil)geworden (tegen de aanschafprijs toen, 2ehands) in de 28 maanden dat ik er mee heb gereden.
Als ik daarvan waardevermindering + brandstofkosten per km uitreken is het 0,35 per km.
Als ik voor de nieuwe uit ga van 50% waardevermindering in 5 jaar en ongeveer gelijkblijvende brandstofkosten dan kom ik uit op 0,24 per km.

Persoonlijk kijk ik dus niet naar het verlies van rente, zo'n auto is geen erg groot bedrag voor mijn spaargeld. En de rente is niet veel op het moment.

Maar hoe je het precies helemaal nauwkeurig moet uitrekenen weet ik ook niet, zal ook erg afhangen van het aantal km dat je rijdt.

Pluk53

Pluk53

22-08-2011 om 10:01

Gerekend

toch ook even een grove berekening gemaakt. 1240 belasting, 1000 aan onderhoud per jaat, 1000 aan afschrijving, 9.3 cent/km-brandstof. We rijden dik 25000km/jaar. Kosten 22.3 cent/km.
We rijden een Xantia diesel waar we nog 150.000km in verwachten te rijden.

Pluk53

Ik rij maar 10000 km per jaar.
Dan kom ik met jouw auto op bijna 42 cent per km.

En hoe doe je dat als je auto ongepland in onderhoud is? Ik durf dus geen oude auto te rijden omdat ik echt niet zonder kan ongepland. Geen uur zogezegd, zeker geen dag. Maar dat hefet et maken met persoonlijke omstandigheden en een gebrek aan openbaarvervoer in mijn woonplaats.

Groeten, Wiske

Asa Torell

Asa Torell

22-08-2011 om 20:55

Wiske

In jouw km-prijs moeten de verzekering, belasting en onderhoud toch ook meegerekend worden? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je 5 jaar onderhoudsvrij rijdt ook al is de auto nieuw aangeschaft.
Daarnaast lijkt het me ook met een nieuwe auto goed mogelijk ongepland zonder te zitten, er kan zomaar een onoplettende buurman tegenaan rijden... maar goed, je vermindert natuurlijk wel het risico, in die zin is een (vrij) nieuwe wel een verstandige keus als je m echt altijd nodig hebt.

amk

amk

22-08-2011 om 21:28

Leenauto

en daar heeft de garage nu leen- (nou ja eigenlijk huur) auto's voor.

Asa

Inderdaad is een betrouwbare goed werkende auto voor mij heel belangrijk. Veel meer als de extra kosten die dat mee brengt.
Tot nu toe heb ik geluk gehad met onderhoud, in 28 mnd heb ik met de vorige auto minder als 200 euro aan onderhoud uitgegeven.
Ik hoop de eerte jaren met deze ook weinig kosten te hebben. De auto die ik nu rijdt is wegenbelasting vrij op dit moment.

Maar ik ben blij met mijn auto, al denk ik dat je er beter geen geld voor kan lenen, zoals dit draadje begon. Ook denk ik dat het zeker mogelijk is goedkoper auto te rijden. Hetzij door een kleinere/goedkopere auto te rijden, hetzij door een oudere auto te rijden.

Voor wat ik wou is deze auto een goede keus, maar iedere situatie is anders.

Wiske

Amk

Helaas heb ik daar uit het verleden slechte ervaringen mee. Een leenauto werkt prima voor een geplande beurt, maar is niet altijd direct beschikbaar als ik langs de weg sta met een kapotte auto. De anwb trouwens ook niet, dun bewoond gebied. Maar alles loopt dan wel hopeloos in de soep, ik heb nawelijks sociaal vangnet en wel kinderen en anderen die van mij afhankelijk zijn.

Dus beperk ik het risico op problemen door een relatief nieuwe auto te rijden. Geld vind ik daarin minder een issue. Maar ik realiseer me dat ik wat dat betreft me in een luxe positie bevind.

Wiske

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.