Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Jo

Jo

04-03-2016 om 12:43

Nieuwe bank (de financiële versie): doen? en welke dan

Voor een deel bankieren wij bij de ING.
Omdat ik totáál niet tevreden ben over deze bank (en dat is nog zwak uitgedrukt), wil ik graag overstappen. Natuurlijk schroom ik. Want welke bank? En hoe goed zijn ze? en is het ook een enorme rompslomp om over te stappen?


Beertje37

Beertje37

04-03-2016 om 12:47

Triodos natuurlijk

Wij zijn overgestapt naar Triodos. Goede service en een fatsoenlijke bank met idealen.
Overstappen is niet heel veel rompslomp met de overstapservice.
Ik had het ook helemaal gehad met de ING .

Jo

Jo

04-03-2016 om 12:59

dat is al fijn om te horen

Ik probeer iets te regelen bij de ING.
1. verwezen naar servicepunt (wisten niet hoe het te doen)
2. ter plekke bij het servicepunt gebeld met de ING. Duurde 20 minuten en niemand aan de lijn. Werd te duur met mijn mobiel.
3. thuis opnieuw gebeld. half uur in de wacht. Antwoord: u moet echt naar de bank.
4. ik in de auto naar een bank; leek opgelost
5. te weinig info van de bankman bleek later, want brief thuis dat ik nog een formulier moet invullen
6. gebeld. 20 minuten in de wacht. invullen formulier moet echt
7. boos formulier ingevuld en op de bus gedaan
8. zelfde formulier terug met de post een paar dagen later met een aanvullende vraag. Die kon ik per mail beantwoorden. Einde leek in zicht
9. volgende dag mail terug, dat ik nog een formulier moet invullen
10. gemaild, omdat ik niet begrijp welk formulier en al helemaal niet waarom ik het moet invullen
11. geen antwoord, dus weer gebeld. Opnieuw 25 minuten in de wacht. Gefrustreerd, dus ongeduldige stem. Werd niet gewaardeerd. Uitleggen kreeg ik geen gelegenheid voor. Ze ging het oplossen en ik zou worden teruggebeld. Daar moest ik kennelijk al heel dankbaar voor zijn.
12. onderwijl denk ik "fuck de ING", ik wil een andere bank.

Met dank aan jullie voor het luisteren.

Tijgeroog

Tijgeroog

04-03-2016 om 13:08

ASN of Triodos

Wij zijn een paar jaar terug overgestapt naar de ASN, uit ideële overwegingen, en dat bevalt erg goed. Asn had toen iets meer mogelijkheden dan de Triodos, anders hadden we daar waarschijnlijk voor gekozen, maar inmiddels is dat bij de Triodos ook uitgebreid. (Denk aan iDeal-betalingen enzo)
Overstappen was heel simpel. Overstap formulier ingevuld en toen werd bijna alles automatisch overgezet. Een enkele periodieke betaling moest ik handmatig omzetten, maar daar kreeg ik een mooi overzicht van. Is me 100% meegevallen.

Vogel

Vogel

04-03-2016 om 13:40

ASN

Volgens mij heb ik destijds overstappen vanaf ING allemaal online geregeld, kan me niet herinneren dat ik langs ben geweest.

Goede revaringen bij ASN, heb er voor de kinderen ook een jongerenbetaalrekening geopend, krijg je zelfs nog een beetje rente op.
En ik weet zeker dat er niets met mijn geld gebeurt waar ik niet achter sta. Zelfde geldt voor Triodos, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Imogen

Imogen

04-03-2016 om 13:51

hier ook ASN

via de verhuisservice die elke bank verplicht is om aan te bieden. Super geregeld, en nog geen dag spijt van gehad.

Noet

Noet

04-03-2016 om 14:43

ASN

ook een asn-gebruiker, en ik heb ook bij Triodos gezeten. Beiden prima service en vriendelijke medewerkers aan de telefoon.

overstapservice is prima, let wel op als je een hypotheek bij ze hebt lopen, dan kunnen daar nog addertjes zitten zoals alleen willen innen van een ING rekening of zo.

Egel

Egel

04-03-2016 om 17:51

ook al ASN

Ook een aantal jaar geleden overgestapt na ontevreden te zijn met de ING. En dat werd ASN.

Heel erg tevreden. Je kunt niet langs de bank maar dat is totaal onnodig. Tot nu toe heb ik altijd prettige, slimme mensen aan de telefoon gekregen als ik belde met een vraag. Ze denken mee en zijn fatsoenlijk. Het loopt allemaal gesmeerd.
Ik ben echt een heel tevreden klant. Het hele gezin is nu bij ASN.

Jo

Jo

04-03-2016 om 23:16

okee

Ik ben niet gebeld door de ING. Zouden ze wel doen. Vind dat zó ver-schrik-lelijk irritant!

Waarom heeft de ASN geen gebouw? Grappig om te lezen dat jullie allen zo tevreden zijn over de ASN. En dat overstappen geen probleem is. Dat ga ik absoluut overwegen!!

Noet

Noet

05-03-2016 om 08:12

omdat

asn geen bankkantoren heeft, alleen een hoofdkantoor. Heeft bv ook geen eigen geldautomaten.

Helena

Helena

05-03-2016 om 08:58

Wij ook

Wij zijn ook een paar jaar geleden overgestapt naar ASN met de hele familie. Zeer tevreden.

Caesar

Caesar

05-03-2016 om 09:58

Triodos

Wij hebben ook een keuze gemaakt tussen ASN en Triodos, omdat we de grootbanken helemaal zat waren. Uiteindelijk voor Triodos gekozen. ASN is een dochter van SNS. Triodos is helemaal zelfstandig.
De overstap verliep heel makkelijk met de overstap service. Nu al jaren tevreden klant bij Triodos. Ook hun klantenservice vind ik goed en snel.

KNAB

Ik ben zo'n anderhalf jaar geleden overgestapt naar KNAB en kan ook alleen maar positief zijn. Overstapservice werkte perfect, communicatie met KNAB verloopt erg soepel. Bovendien is het één van de weinige banken die rente vergoedt op je lopende rekening en die nog een redelijke (wat is redelijk tegenwoordig...) rente heeft op de spaarrekening.

Van ING naar ASN overgestapt

Al een aantal jaar geleden de overstap gemaakt omdat we het toen ontevreden waren over ING. Alle rekeningen daar opgeheven incl. de "groter groeien" rekeningen, dit hoefde niet te wachten tot hun 18e verjaardag (oudste moet nu nog 18 worden)
We hebben de overstap service gebruikt, dit ging perfect.
Rente staat nu overal laag(ASN geeft ook rente op lopende rekening=nu net zoveel als op mijn spaarrekening), dus daarvoor hoef je de overstap niet te maken, maar de idealen van ASN spreken me erg aan, Triodos zou ook een optie geweest zijn maar ASN had toen meer mogelijkheden.
ASN heeft een gratis klantenservice nummer dus dat is heel netjes vind ik.

Veel succes met je keuze.

Ad Hombre

Ad Hombre

05-03-2016 om 21:21

De bank voor goedgelovige moralisten

Blijkbaar loopt OO over van de do-gooders. Ik wil jullie natuurlijk niet allemaal op een hoop gooien, maar het lijkt me niet normaal dat bijna iedereen bij ASN of Triodos zit.

Ik word altijd een beetje misselijk van die 'ideele' reclames van banken die zogenaamd geen winst willen maken maar het 'goede' nastreven. Schijnheilig gedoe.

De vraag is natuurlijk ook of een bank wel schone handen *kan* houden, zo te zien niet:

http://925.nl/archief/2014/06/23/asn-bank-is-echt-niet-groener-of-beter-dan-andere-banken/

Triodos/ASN, de bank voor goedgelovige moralisten. Past helemaal bij jullie!

"de idealen van ASN spreken me erg aan"

Dat zijn geen idealen, dat is reclame en marketing!

"ASN heeft een gratis klantenservice nummer dus dat is heel netjes vind ik."

Nou, ja, inderdaad. Voor die twee keer per jaar dat je je bank tegenwoordig nog moet spreken is dat wel fijn

Noet

Noet

05-03-2016 om 23:36

Grote voordeel van asn: je krijgt rente op je betaalrekening en de kosten zijn het laagst.
Heeft weinig met moraal te maken toch?
Dat ze daarbij goede service leveren waren voor mij de redenen om over te stappen.
Want service heeft zowel abn als ing nog nooit van gehoord.
Rabobank heeft dan weer dat gedoe van allemaal kleine bankjes die soms wel en soms niet hetzelfde werken.

Caesar

Caesar

06-03-2016 om 03:30

Je gooit nu Triodos en ASN op één hoop, terwijl dat linkje van jou alleen over de ASN gaat.
Ook zeg je dat deze banken zouden suggereren geen winst te willen nastreven. Beide banken streven als gezonde ondernemingen wel winst na. Ik heb ze nog nooit anders horen beweren. Jij wel?

Ad Hombre

Ad Hombre

06-03-2016 om 11:25

Caesar

"Je gooit nu Triodos en ASN op één hoop, terwijl dat linkje van jou alleen over de ASN gaat."

Mee eens, daarom dan deze link:
http://www.stelling.nl/kleintje/298/triodos.htm

De Triodos bank is een 'antroposofische' bank dus daar ben ik bij voorbaat al tegen. Daarnaast financieren ze alternatieve geneeskunde en dat is nog iets waar ik een verklaard tegenstander van ben.

"Ook zeg je dat deze banken zouden suggereren geen winst te willen nastreven. Beide banken streven als gezonde ondernemingen wel winst na. Ik heb ze nog nooit anders horen beweren. Jij wel?"

Ik hoor 's ochtends op de radio wel eens spotjes van die banken en het gaat volgens mij altijd over moraal, duurzaamheid en andere goede doelen. Net zoals VW altijd zo hoog van de toren blies met hun ecologische motoren. We weten allemaal hoe dat afliep.

Voor mij zijn het exponenten van de huidige moralistische hypocriete maatschappij en zoals je regelmatig kunt lezen ben ik daar *geen* fan van.

Als ik zaken moet doen met financiele ratten dan liefst met de soort die niet doet of ze heilig zijn.

Caesar

Caesar

06-03-2016 om 11:59

Als jij "moraal, duurzaamheid en andere goede doelen" vertaalt als geen winst willen maken, dan zegt dat meer over jou dan over ASN en Triodos.

Van dat linkje over Triodos ben ik niet erg onder de indruk. De inhoud is niet echt schokkenk. Ook erg oud artikeltje overigens. Moest ke erg lang zoeken om uiteindelijk met sit magere resultaat te komen?

Caesar

Caesar

06-03-2016 om 12:03

Pfff

Met koude vingers typen helpt niet echt om geen spelfouten te maken....

Imogen

Imogen

06-03-2016 om 12:22

'Ik wil jullie natuurlijk niet allemaal op een hoop gooien, maar het lijkt me niet normaal dat bijna iedereen bij ASN of Triodos zit.'

Er reageren minder dan 15 mensen, dus hoezo bijna iedereen? OO heeft heel wat meer leden dan 15 hoor.

Bovendien, wat is er mis met een bank die goed wil doen? Misschien gaat ook bij deze banken niet alles perfect, maar bij de ING en zo weet je zeker dat je meebetaalt aan de wapenhandel.

Ad Hombre

Ad Hombre

06-03-2016 om 13:04

Caesar

"Van dat linkje over Triodos ben ik niet erg onder de indruk."

Je bent blijkbaar een fan.

"De inhoud is niet echt schokkenk. Ook erg oud artikeltje overigens. Moest ke erg lang zoeken om uiteindelijk met sit magere resultaat te komen?

Mmm, ik tikte 'triodos kritiek' en kreeg dit als vijfde link. Het was de tweede en laatste waar ik op klikte. Tien seconden of zo? Er is vast nog veel meer te vinden. Misschien moet ik er nog 10 seconden in investeren.

Imogen:
"Bovendien, wat is er mis met een bank die goed wil doen?"

Ik geloof ze niet. Ze willen geld verdienen en daar is niks mis mee. Maar geld willen verdienen en dat maskeren onder antroposofische prietpraat daar is erg veel mis mee.

toevallig

Al jaren ben ik bij ING, nog van de tijd van de postbank. altijd tevreden, maar toevallig deze week twee 'incidenten' waardoor ik gister dacht: ik stap over.

Incident 1: ik heb een vraag, bel de klantenservice, zit je 30 minuten in de wachtrij. 'Onze wachttijden zijn iets langer dan u van ons gewend bent'. Nou nee, want een week daarvoor waren de wachttijden ook al zo lang, dat ik na 20 minuten gestopt ben met wachten.

Incident 2: zoon overweegt huis te kopen. Heeft informatie van een of andere financiële adviseur, maar ik heb daar geen goed gevoel bij: te snel, te gemakkelijk en teveel beloftes. Ik wil graag dat ze ook met een andere instantie praten. Dus zij bellen naar de ING voor een afspraak. Moeten ze eerst allerlei financiële gegevens telefonisch al doorgeven. Willen ze niet. Moet van de bank. Dan maar geen afspraak. Klant kwijt. Grof te woord gestaan bij de klantenservice. Uiteindelijk zijn zij een bankgebouw binnengestapt en daar wel vriendelijk te woord gestaan.

Ad Hombre over ASN en Triodos: 'Voor mij zijn het exponenten van de huidige moralistische hypocriete maatschappij en zoals je regelmatig kunt lezen ben ik daar *geen* fan van.' Nee, dan is de ING duidelijker: ze hebben echt lak aan klanten, vinden mensen die telefonisch kontakt zoeken superirritant, en gezien de inrichting van hun pand gaat het hen vooral om dat ze geld als water willen verdienen. Geen greintje moralisme of hypocretie. Alleen puur winst en geld willen maken. Tsja, bij sommige mensen past dat beter.

Voorlopig houd ik de klantenservice in de gaten en als dat zo doorgaat stap ik ook over.

Tsjor

Ad Hombre

Ad Hombre

06-03-2016 om 13:17

tsjor

"Voorlopig houd ik de klantenservice in de gaten en als dat zo doorgaat stap ik ook over."

Heel goed. Misschien word je nog wel antroposoof/anti-vaxxer en homeopaat ook

Overstappen van bank is volgens mij trouwens een hoop gezeur.

Caesar

Caesar

06-03-2016 om 13:29

Dat ik fan ben van Triodos klopt. Maar dat komt vooral dat het hoge service niveau. Bij diverse grootbanken ben ik gillend weggelopen door het gebrek aan klantgericht denken en handelen.

Er zal vast meer kritiek op Triodos te vinden zijn. Ik ben benieuwd of je met iets beters komt dan een 20(!) jaar oud artikeltje met weinig interessante inhoud.

Verder negeer je mijn opmetking over winst maken. Maar je stelt in een reactie op (waarbij je iemand anders quote zonder dat te vermelden) dat Triodos met antroposofische prietpraat probeert te verhullen winst te willen maken. Dat Verhullen ze helemaal niet. Ze zijn gewoon een gezonde onderneming die ook geld probeert te verdienen. Nogmaals, als jij uit hun reclame uitingen de suggestie oppikt dat ze geen winstoogmerk hebben, dan komt die interpretatie geheel voor jouw rekening. Ik lees en hoor het er niet in. Ook niet bij ASN.

Caesar

Caesar

06-03-2016 om 13:35

"Overstappen van bank is volgens mij trouwens een hoop gezeur".

Dat gedeelte "volgens mij" is niet heel sterk.

Heb je het wel eens geprobeerd, overstappen van bank? Het is echt kinderlijk eenvoudig met de overstap service (een service an alle banken samen). Dat is in dit draadje nu al meermalen gezegd. Je zwetst dus maar wat.

Imogen

Imogen

06-03-2016 om 13:55

ach Ad Hombre

'Ik geloof ze niet. Ze willen geld verdienen en daar is niks mis mee. Maar geld willen verdienen en dat maskeren onder antroposofische prietpraat daar is erg veel mis mee.'

Veel mensen stappen over omdat hun huidige bank aantoonbaar tekort schiet. Klantgerichtheid, service of andere onderwerpen worden door de 'normale' banken gewoon echt niet belangrijk meer gevonden worden. Banken als ASN en Triodus scoren op die punten al beter. Daar wordt je als klant altijd beter van. Ongeacht wat hun reclameslogan is.

Tijgeroog

Tijgeroog

06-03-2016 om 14:10

Tsja...

Ik ben ook niet antroposofisch en zoek ook geen alternatieve geneeskunde. Maar weet je, als ik moet kiezen tussen enerzijds wapenindustrie en kinderarbeid en anderzijds duurzame energie en alternatieve geneeskunde, nou, dan weet ik het wel...

Dianne

Dianne

06-03-2016 om 14:34

ing

Wij zitten bij de ING. Man en ik nog sinds het postbank was. Die komt niet meer terug. Vooralsnog hebben wij geen reden om naar een andere bank te gaan. Gewoon uit gemak, snel en (voor wat dat waard is en zo vaak heb je dat niet nodig en dat wordt steeds minder) niet alleen internet maar ook een lokaal bankgebouw.

Ad Hombre

Ad Hombre

06-03-2016 om 20:38

Caesar

"Dat gedeelte "volgens mij" is niet heel sterk."

Niet heel sterk? Alsof ik hiermee een vreselijk diepgravend argument tegen ASN/Triodos probeer te maken. Wees blij dat ik netjes aangeef hoeveel ik ervan weet met dat "volgens mij". Ik ben blij dat het volgens jou geen probleem is, ik heb daar nl. echt geen belang bij. En - unlike some - hoef ik niet iedere bijzin aan te vallen als ik het met iemand op een of ander punt oneens ben.

"Heb je het wel eens geprobeerd, overstappen van bank?"

Ik heb er eens een tweede zakelijke rekening bijgenomen voor facturering. Recent nog. Bij de Rabo. Wat een gedoe voordat die rekening actief was. Het duurde bijna twee maanden voordat de diverse versies bankensoftware de rekening als geldig herkenden.

"Het is echt kinderlijk eenvoudig met de overstap service (een service an alle banken samen). Dat is in dit draadje nu al meermalen gezegd. Je zwetst dus maar wat."

Gezien de ervaringen ben ik wat voorzichtig aangelegd. Maar sorry als ik je voorkeur voor antroposofisch moralistische banken niet deel.

Caesar

Caesar

06-03-2016 om 21:21

Je hebt dus geen ervaring met de overstap service. Dus klets niet zo. Van bank a naar bank b is voor consumenten echt kinderlijk eenvoudig. Dat jouw Rabobank problemen heeft met het knorde maken van zakelijke rekeningen zegt veel over de Rabobank.
Ik ben nog steeds benieuwd naar wat inhoudelijke kritiek op Triodos. Afgezien van je afkeer tegen antroposofie, heb ik nog niets gehoord.
Van mij hoef je geen fan te zijn van Triodos, maar je komt niet veel verder dan dat het lastig is van bank te veranderen (aantoonbaar onjuist), Triodos suggereert geen winst te willen maken (niet aantoonbaar juist) en jouw afkeer van idealistische motieven (aantoonbaar juist).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.