Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

oregano

oregano

24-06-2012 om 13:31

Nieuwe bbq kopen, welke bevalt goed?

Ivm komende verjaardag die wij samen vieren en er nogal wat mensen komen ben ik op zoek naar een nieuw bbq.
Als eeuwige twijfelaar zie ik zoveel mogelijkheden en keuzes in bbq's. Zat te kijken naar de weber, leek ons wel wat, maar lees ook dat het ouderwetse bbq gevoel ontbreekt. Welk soort bbq hebben jullie en hoe bevalt dat?
alvast dank, oregano

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
krin

krin

24-06-2012 om 14:48

Weber

Mijn BBQ-meneer wil niets anders meer. Door het deksel kun je meer verschillende dingen maken, buiten het vaste repertoire. Voor veel gasten is hij misschien minder handig, al lijkt me dat hij net als andere soorten te gebruiken is als je het deksel weglaat.

Krin

Is die Weber nu echt z'n geld waard? Ga je die kogel/dat deksel ook daadwerkelijk gebruiken? Doe je er in de praktijk ook grote stukken vlees op die lang sudderen? Is die weber kwalitatief zoveel beter dan andere kogelbbq's? En zo ja, waar zit dat kwaliteitsverschil dan in?
Zo maar wat vragen die echtgenoot en ik deelden toen we in een tuincentrum liepen.
Overigens voldoet de simpele, maar wel op hoogte, houtskoolbbq nog prima. Wij bbq-en vaak en met veel mensen. Dus groot rooster in hoogte verstelbaar, voldoende kolen die eronder passen, dat zijn wel zo ongeveer onze uiterste criteria.

Deksel

Jazeker, dat deksel gebruiken we eigenlijk altijd. Niet alleen bij grotere stukken vlees. Bij speklapjes en wat vettere worstsoorten drupt er vaak vet van het vlees op de kolen. Daardoor krijg je vlammen en verbrandt je vlees. Met een deksel erop is er onvoldoende zuurstof in de bbq om vlammen te krijgen. Dus geen verbrand vlees!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

mari39

mari39

24-06-2012 om 19:58

Weber

zeker zijn geld waard. Ook voor kleine stukken, het vlees blijft malser. Een andere kogelBBq kan dit wellicht ook, maar toen ik vorig jaar (voor vaderdag) op zoektocht ging, vond ik de andere kogelBBQ's wat minder stevig op de poten staan, leek mij wat gevaarlijker.

oregano

oregano

24-06-2012 om 22:18

Verschil weber compact en duurder model?

Weber compact is nu 79 euro bij de makro en de duurdere met temperatuurmeter iets van 129 euro. Is er veel verschil tussen deze? Of is het instapmodel eigenlijk ook wel prima.
Bedankt, oregano

Weber is fijn

Ze zijn hun geld echt wel waard die webers. De goedkope is gewoon wat kleiner. Als je vaak voor 5 of meer personen BBQed dan zou ik de grotere nemen.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

krin

krin

24-06-2012 om 22:34

Gelukkig

Er is al door andere Weber-bezitters geantwoord. Bij barbecuen is mijn rol namelijk beperkt tot spullen op tafel zetten, met een glas wijn afwachten, en oh, lekker zeggen.
Ik weet wel dat het deksel er vrijwel altijd op zit. Daarmee kun je de temperatuur beter regelen, hoor ik net vanaf de bank Het is meer een oven, zodat het vlees beter gaart en minder snel verbrandt dan op een open barbecue, komt er nog tussen de voetbalkreten door achteraan. O, en degelijk. Dat kan ik onderschrijven, want dat ding is op en neer naar Frankrijk geweest en heeft nooit binnen gestaan, en doet het na zeven jaar nog. Alleen het rooster is aan vervanging toe nu.
Ik denk wel dat als je een doorloopBBQ wil geven, met veel mensen en schalen vol voorgegaarde pakketten, bij wijze van spreken, de Weber geen meerwaarde heeft. Maar als je voor kleinere gezelschappen gerechten wilt maken die wat bewerkelijker zijn, is de Weber echt handiger. Veelzijdiger.

Anonix

Anonix

24-06-2012 om 22:42

Ja!

Weber is zeker het geld waard. Wij hebben hem nu een aantal jaar (3 of 4). Ding staat zeker 200 van de 365 dagen buien en is nog als nieuw. Het is gewoon het instapmodel, wel een hoes erbij gekocht en ook een firestarter (van Weber, maar die hebben ze tegenwoordig ook bij de Lidl en Hema).

De deksel gebruiken we altijd. Sinds we de Weber hebben is er geen vlees meer mislukt op de bbq!

Nog een argument

Als je rooster versleten raakt kun je van weber een nieuw rooster kopen dat precies past qua maat. Gaat ie nog 10 jaar extra mee

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Eenvoudige weber

Volgens mij hebben wij de eenvoudigste Weber. Met een soort schaaltje tussen de poten om de as op te vangen. Achteraf had ik liever de iets duurdere versie gehad met een opvangbak voor de as. Die is makkelijker te legen. Verder uitermate tevreden.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

oregano

oregano

30-06-2012 om 12:13

Bedankt, het is de weber geworden

en we gaan hem morgen uitproberen. Ben erg benieuwd! iemand nog tips voor lekkere hapjes hierop te bereiden? En vegetarische hapjes voor mijn dochter?
Groeten Oregano

Vega bbq en andere tips

Lekker vega; courgette en aubergine. Stokbroodjes roosteren, insmeren met knoflook, doorgesneden tomaat en olijfolie erop druppelen. Wordt in Spanje veel gegeten Gegrilde paprika met champinons aan een stokje is ook lekker. Van Tival zou je ook de balletjes (falafel en groenteballetjes bijv. )
kunnen proberen. Wel eerst even aan een stokje rijgen. Eet ze wel vis? Dan is zalm in alufolie en citroen lekker. Of zalm op een rookplankje.
Halve paprika vullen met verkruimelde geitenkaas, honing en thijm. Banaan in folie op de kooltjes en dan later met roomijs serveren.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.