Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Nieuwe buren

wij krijgen komende week nieuwe buren naast ons wonen. Wat is gebruikelijk om dan te doen, Valkyre opperde in een ander draadje dat ik dan met een zelf gebakken cake langs kan gaan. Nu zie ik mezelf dat niet zo snel doen.

Wat doen jullie voor nieuwe buren ? Ik was zelf van plan gewoon even met z'n viertjes aan te kloppen en ons voor stellen of is dat karig ?

Nou hoop ik heel erg dat het leuke mensen zijn (ze schijnen kleine kinderen te hebben, leuk lijkt mij voor mijn jongste) waar we enigzins een vertrouwd contact mee kunnen opbouwen zodat ze ook onze huisdieren willen verzorgen en visa versa.

Aangezien ik super slecht in dit soort dingen ben en niet al te gekunsteld wil overkomen graag wat tips.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ishtar

ishtar

16-03-2011 om 10:29

Toen wij hier kwamen wonen

kwamen 2 van de buren met een plantenbakje. Gewoon, simpel viooltjeshangding. Met een 'welkom in de buurt' kaartje. Vond ik erg aardig.
Je zult ze vast eerst een paar weken/weekenden zien klussen. Kun je een beetje inschatten wat voor mensen het zijn, keertje een kletspraatje maken over het huis en wat ze van plan zijn oid.

Bloemetje

Ik kreeg als nieuwe buur van de een een bloemetje, de ander een plantje en een heleboel hartelijke welkomstwoorden, gewoon op straat. Bovendien vrij direct een uitnodiging voor de eerste kinderverjaardag in de straat, waar alle buren ook weer waren.
Vond ik leuk.
Groet,
Miriam Lavell

vlinder72

vlinder72

16-03-2011 om 11:07

Toen wij verhuisde

hebben wij al onze buren uitgenodigd voor een kraamborrel (ik verhuisde hoogzwanger). Daarvoor waren al diverse buren langsgeweest met een bos bloemen, een mooie tekening van de kinderen of alleen met wat vriendelijke woorden. Oja, ook zijn wij zelf langsgegaan bij onze directe nieuwe buren om ons voor te stellen.

Maar het kan ook anders. Wij hebben schuin tegenover ons nieuwe buren gekregen. Deze mensen hebben iedereen in de straat vanaf het begin al geïrriteerd. Ze hebben zich aan niemand voorgesteld. Ook aan de directe buren niet. Ze hebben een carport maar die gebruiken ze niet maar zetten wel beide auto's pontificaal voor het huis van iemand anders. Ik geloof niet dat deze mensen veel aanloop gehad hebben van buurtbewoners.

Maar nu denk ik niet dat de nieuwe buren van Manda vervelend zullen zijn dus ik zou een bos bloemen kopen of een plantenbakje en even langs gaan om hallo te zeggen.

Manda Rijn

Manda Rijn

16-03-2011 om 11:12 Topicstarter

Aha

een bloemetje en even langs gaan om voor te stellen en een praatje maken is gebruikelijk. Uitnodigen voor feestjes ed ken ik overigens niet hier uit de straat, er kwamen toen wij hier kwamen wonen niet veel buren langs om zich voor te stellen dus dat deed ik dan zelf als ik iemand op straat tegen kwam, was een beetje ongemakkelijk vond ik.

Wel hebben we veel kaartjes en kadootjes gekregen toen de jongste werd geboren, maar toen woonde we er al weer een dik jaar en kende mensen ons.

Brood met zout

..beter goed gejat dan slecht bedacht.
Ik vind dat zo'n mooie traditie om mensen welkom te heten.
Wij hebben dus een focaccia gebakken en langsgebracht. Werd gewaardeerd tijdens het klussen (en my oh my Manda, ik mag hopen dat ze gaan klussen...)

Anonix

Anonix

16-03-2011 om 11:16

Wij..

Wij gooien bij nieuwe buren (ook verderop in de straat) altijd een kaartje in de bus met daarop "welkom in de buurt". Bij naaste buren zou ik waarschijnlijk wel even aanbellen en iets meer geven (flesje wijn, koud bier, aanbod om gereedschap te lenen, de beste afhaalmenu's uit de buurt.. zoiets )

Jet Burg

Jet Burg

16-03-2011 om 11:36

Oh!

Bij verhuizing heb ik nooit iets speciaals gedaan, behalve voorstellen. Het is ook nooit in mij opgekomen om iets te geven, en andersom heb ik ook nooit wat gekregen. Wel attent en leuk hoor, zal het eens onthouden mochten er nieuwe buren komen

Hier pas

De vorige bewoners hadden een kaart en blik koek neergezet. Buurman van ernaast kwam met een fles wijn en kaart. Buren aan de andere kant kenden wij al - heel toevallig. Een paar anderen uit de straat hebben ook even aangebeld. Wij hoefden dus eigenlijk zelf nergens heen om ons voor te stellen. Hebben al veel speelafspraakjes gehad met buurkinderen dus het gaat hier heel leuk.

Ik zou ook een fles wijn oid en een kaart doen, en maar hopen dat er leuk contact komt. Onze buurvrouw heeft al aangegeven dat ze best zoon willen opvangen als ik midden in de nacht naar het ziekenhuis moet voor de bevalling

Ik ben blijkbaar ook niet attent

Nooit iets gegeven behalve een hand en een praatje. Ik heb er ook nog nooit van gehoord dat buren iets aan een nieuwe buur geven. Wél dat de nieuwe buren, als ze gesettled zijn, een borreltje geven.
Zo, n cake doet wel erg Amerikaans aan trouwens...

liora

liora

16-03-2011 om 14:09

Hmmm

Voor mij gaat een wereld open en tevens voel ik grote irritatie naar mijn eigen buren.
Ik woon hier op 1 buur na het langste (gedeelde ingang, zes woningen) en niemand is zich komen voorstellen! Ik overigens wel toen ik hier kwam wonen.
Iets geven wordt niet gedaan, vind ik ook erg overdreven. Maar mijn irritatie is nu dat toen mijn jongste werd geboren helemaal niemand een kaartje in de bus heeft gegooid. Onaardig eigenlijk. Tja, Amsterdam... En de buren hebben zelf geen kinderen, zal ook meespelen.

Liora

Valkyre

Valkyre

16-03-2011 om 15:07

Amerikaans/housewarming

Ik heb een tijdje in Amerika gewoond, en dat is inderdaad een (goede, vind ik) gewoonte die ik van daar heb meegenomen, van die cake. Of, heel Amerikaans, een "casserole" (ovenschotel) brengen als de buren het moeilijk of druk hebben (nieuwe baby oid). Overigens zijn het dan altijd de "bestaande" buurtbewoners die langskomen om je welkom te heten, niet de nieuwe buren die zich komen voorstellen!

Wij hebben met onze housewarming ook alle min-of-meer directe buren uitgenodigd. En de mensen die niet konden hebben we op de koffie gehad. In m'n vorige buurt had ik niet zoveel contact met de buren, en ik wilde hier graag meteen een prettige binnenkomer.

Jesse_1

Jesse_1

16-03-2011 om 20:52

Liora

"Maar mijn irritatie is nu dat toen mijn jongste werd geboren helemaal niemand een kaartje in de bus heeft gegooid."
Jij had hen wel een geboortekaartje gestuurd? Dan is dat wel erg onaardig ja.
Jesse

Biene M.

Biene M.

17-03-2011 om 07:39

Liora

Eens met Jesse. En niet typisch Amsterdam hoor, wij delen ook de trap met vijf woningen en alle buren komen hier met een leuk cadeautje op kraamvisite. Maar wij hebben misschien wel een buitengewoon sociaal trappenhuis, dat kan ook.

Thermoskan koffie

Toen wij ooit in ons eerste huis trokken stond toen we nog maar net de eerste keer met de sleutel naar binnen gingen na ong.10 minuten onze buurvrouw op de stoep met een dienblad. Met daarop een paar koppen, suiker en melk en een schaaltje koekjes en een thermosfles koffie.
Met de mededeling erbij dat we vast nog niets in huis hadden (klopte!) en dat we nu fijn even konden genieten van ons kopje koffie in ons eigen huis en dat als we nog meer wilden we daar en daar maar moesten aanbellen.
Dat ben ik nooit vergeten.
Zo'n leeg huis....het voelt nog niet als 'thuis' en zittend met dat dienblad tussen ons in op de kale plankenvloer begon het al héél anders te voelen (en te ruiken! Naar koffie namelijk).
En het kost zowat niets, is niet veel werk en voelde toch erg 'warm' aan als welkom.
Natuurlijk hebben we het blad+ de kopjes teruggebracht en hebben we wat gepraat....(o.a. over welke dag we er echt zouden intrekken enzo..)
Op de dag zelf dat we verhuisden stond ze opeens voor onze deur met een grote pan soep...Kippesoep. En ook soepkommen en grote bekers erbij en lepels natuurlijk. Voor ik wist wat er gebeurde had ze dat blad al in mijn handen gedrukt en de pan op de stoep gezet (gloeiend heet!).
Niet dat we zelf niets hadden (tuurlijk wel) en we waren van plan om patat ofzoiets te kopen later op de dag voor alle hulpkrachten. Maar die soep.......mén dat was lekker als je al vanaf 7.00 uur in touw bent! En veel 'warms' hadden we buiten de koffie ook nog niet want het fornhuis werkte nog niet (is wel al 25 jaar geleden).
Deze buurvrouw was al 'op leeftijd' toen (rond de 70) maar toen we later naar dit huis verhuisden en ong. dezelfde hulpkrachten hadden zei iedereen rond 12.00 uur..." Heb je nu weér zo'n geweldige buurvrouw? Ik lust wel een kopje soep!" Gelukkig had ik een vooruitziende blik en geregeld dat bij mijn vader de soep klaarstond (2 minuten lopen).
Toen we hier dan ook nieuwe buren kregen (was me nog nooit overkomen..blijkbaar zijn wij verhuizeriger dan de buren die we treffen!) was ik te laat voor die eerste koffie (was op werk), maar na wat praatjes heb ik wel uitgevogeld welke dag de verhuizing was en ze toen ook soep gebracht. Die ook met vreugde werd ontvangen.Ook met alles erbij (want je kan dan natuurlijk nooit je soepkommen vinden op zo'n moment).
groeten albana

Margriet*

Margriet*

17-03-2011 om 09:06

Ook niet bekend

Overal waar ik woonde in Amsterdam had ik een goed contact met de buren, maar goed ik begin zelf ook wel een praatje (voor sociale idee zeg maar, sommige buren moest je echt opvoeden en dan zij ik consequent gedag, dan kwam het vaak vanzelf).
Bij ons kwamen de buren op kraamvisite maar ook toen we boven woonde, gaven buren onze poes te eten, zette we onze babyfoon of andersom en maakte ik vaak een praatje op straat. Ik gooi vaak een kaartje in de bus, wijn zou ik niet zo snel doen eerder iets lekkers tijdens het klussen of een plantje of bloemetje. Misschien houden ze niet van wijn..
Mijn ouders in Drenthe hebben volgens traditie toen ze daar ruim 20 jaar geleden gingen wonen buren rechts en links en tegenover uitgenodigd (eigenlijk 6 links/6 rechts, maar ze hielden het bij elke kant 3). Daar neem je dus als nieuweling het initiatief.

Manda Rijn

Manda Rijn

17-03-2011 om 09:40 Topicstarter

Het wordt druk

dit weekend 2 nieuwe stellen hier naast, direct naast ons is morgen de overdracht.

En het huis daarnaast gaat morgen verhuizen, daar woont een lief oud stel in wat ook door die eikels zijn gedupeerd. Wel knap hoe hij zich heeft verzet tegen de bouwvergunning maar na jaren de moed op gaf. Bij hen is er zonder toestemming een stuk van het dak (!) afgehaald. Die mevrouw kwam net nog even langs dat ze het zo fijn voor ons vindt dat wij nu ook van ze af zijn.

Voor de mensen die morgen verhuizen zal ik een bos bloemen/plantje kopen en een tekening van de oudste geven, ze komen vanavond even langs om afscheid te nemen. Voor de nieuwe mensen doe ik een kaartje in de bus. Daar zal flink verbouwd worden dus dat duurt nog even voordat ze erin komen. Er komt een stel in met een klein meisje van dezelfde leeftijd als mijn jongste (leuk !).

En voor direct hiernaast koop ik een plantje met een kaartje met onze namen erop en die geef ik zodra ik ze zie. Ik denk dat ze niet gaan verbouwen, wel wat schilderen, misschien de tuin want daar zit nu een vijver in wat mij niet handig lijkt met kleine kinderen (leuk al die kinderen, hopenlijk vinden ze poezen en cavia's ook leuk).

Zo, gezellig, ik ga zo eens naar de bloemenwinkel.

ishtar

ishtar

17-03-2011 om 10:42

Veel plezier, manda

met je nieuwe buren!

Manda Rijn

Manda Rijn

17-03-2011 om 13:09 Topicstarter

Dank

ik heb voor de vertrekkende buren 2 deuren verderop een bos bloemen gekocht met een kaartje (15 euro), voor de nieuwkomers in dat huis doe ik een kaartje (welkom in de straat) in de bus, meer niet.

Als ik de nieuwe mensen zie hier direct naast stel ik mij even voor en zodra ze verhuizen breng ik ook iets bloemigs of eetbaars, inderdaad als ze eerst nog gaan schilderen enzo dan staat het daar maar te verpieteren.

Psies margriet*

Zo kien ik het dus niet anders (zoals bij je ouders). Ik heb me nooit gerealiseerd dat het een streekgebonden verschijnsel was...

liora

liora

17-03-2011 om 20:41

Oh oeps

Nee, ik heb geen kaartje in de bus gegooid... Schaam schaam

Biene M.

Biene M.

17-03-2011 om 21:24

Liora

Hahaha! Dat verklaart alles

Valkyre

Valkyre

17-03-2011 om 21:52

Manda

Oh, wat fijn, een speelkameraadje! Ik hoop voor je dat het klikt met de nieuwe buren... Zo fijn.

Sinds wij in dit huis wonen (ca 2 jaar) heeft zoonlief twee vriendjes in de buurt waar hij veel mee speelt. Met de ouders hebben we niet veel contact, maar wel zo af en toe een vriendelijk praatje. Dat is al heel fijn. En in noodgevallen zou zoon daar ook wel even kunnen spelen. In onze vorige buurt woonden bijna geen kinderen, dus ik ben heel blij voor zoon!

Manda Rijn

Manda Rijn

17-03-2011 om 22:25 Topicstarter

Ja heel fijn valkyre

Heel leuk inderdaad die spelende kindjes, ook de kleintjes spelen al snel hier bij elkaar, erg gezellig dat jij dat ook hebt. Hier ontfermen de oudere kinderen (alles ouder dan 7) zich ook over mijn jongste, heel leuk om te zien hoe onze stoere buurjongen van 11 helemaal smelt als hij haar ziet.

Overigens heb ik hier pas achteraf bij de mensen die kaartjes en kadootjes hebben gegeven het geboortekaartje afgegeven. Ik heb een kleine week op bed gelegen en de kaartjes waren ook later klaar. DUs het is niet zo dat je altijd zelf eerst een geboortekaartje moet geven om iets te krijgen, dat was hier andersom. Heel fijn, prachtige zomer om naar terug te kijken.

Andersom: wij kregen iets van onze nieuwe buren

wij kregen van onze nieuwe buren (jaja, zij gaven ons iets!) nadat ze erin getrokken waren, een mooi kerststuk ivm de overlast die we gehad zouden kunnen hebben door het getimmer en geboor (huh? Hadden we amper gemerkt). Zeer attent!!!

Buren met kinderen

Wij hebben in beide huizen (waar we relatief het langste gewoond hebben) meegemaakt dat onze dochters dikke vriendinnen werden met een buurmeisje.
Eerst in ons oude huis, dat was oudste en hoewel we amper een 'klik' hadden met die ouders was het toch wel erg prettig dat die kinderen zo dik waren. Als je in nood zit is er altijd iemand waar ze terecht kunnen (ze spelen toch al hele dagen bij elkaar), ze hebben altijd 'wat' te doen, ook op regenachtige dagen en saaie dagen en in vakanties en zelfs zonder afspreken. Ze kunnen zo bij elkaar naar binnen lopen en mocht er onverhoopt iets in je planning mis gaan (je staat in file en kind komt thuis b.v) zal je kind er automatisch naar toe gaan.....Je kan logeerpartijtjes handig plannen (als je feest hebt b.v) en de babyfoon er even zetten. En mocht je veels te laat thuis komen door omstandigheden kan je de buur even bellen of je kind kan mee-eten. Bij een saaie visite (voor kind dan) kan je kind hoewel ze thuis is, zo even bij buurmeisje gaan spelen, heb je kind later weer nodig (je gaat gezamelijk aan tafel b.v.) dan is ze zo weer terug. Als ze met mooi weer buiten spelen op straat en je moet écht even boodschappen doen wil de buurvrouw er wel even op letten.Je kan car-poolen en om en om naar school of sportclub brengen (mits ze dezelfde school/sport bezoeken).
En die buren waren écht helemaal ons 'type' niet. Buiten de pratische kant gingen wij privé amper met elkaar om. De enige keer dat ze écht op visite kwamen was met dochters verjaardag. Maar het waren prima ouders en ze hadden een leuke dochter.....
Toen we dan ook een ander huis wilden was 1 van de belangrijkste prioriteiten.......wéér een kinderrijke buurt waar je op straat kan spelen.
En die vonden we. Op de dagen dat we nog aan het schilderen was had jongste al een vriendin gevonden, buurmeisje net zo oud. Met die ouders 'klikte' het beter. En er ontwikkelde zich net zo'n systeem als met oudste in het vorige huis. Toen we hier nog bezig waren en nog niet eens woonden liep jongste per ongeluk naar dit huis i.p.v. dat ze bleef overblijven...Ze was toen nog vrij jong (groep 3) en die kwam thuis en deur op slot. Niet wetend wat te doen liep ze naar buurvouw, hevig overstuur helemaal in tranen. Buurvrouw meteen school gebeld (alwaar ze al overal aan het zoeken waren) en dochter daar mee laten eten en getroost en weer naar school gebracht later. Jongste is met dit buurmeisje nog veel closer dan oudste was met haar vriendin. Ze kunnen niet lang zonder elkaar....dan krijgen ze heimwee naar elkaar. Op vakantie begint het na een week of 2 bij beiden (onafhankelijk van elkaar en heel ver weg) te kriebelen..."hoe zou buurmeisje de vakantie hebben? " begint jongste dan en buurmeisje vertoont bij haar ouders hetzelfde patroon...en na 2,5 week zijn er tranen en moéten ze elkaar even bellen om te vertellen hoe leuk de vakantie is. En zodra de auto de straat inrijd vallen ze elkaar in de armen alsof ze elkaar járen hebben gemist i.p.v. 3 weekjes
Manda ik wens je net zulke leuke buurkinderen toe! En hoop dat er net zo'n leuke kindervriendschap zich bij jullie ontwikkeld! Want écht dat is ideaal!
groeten albana

Fijn hoor!

Manda, ik ben heel blij voor dat je nieuwe buren krijgt! Ik herinner me nog onze klachten van een dik jaar geleden hier op OOL. Ik heb een super buurvrouw voor de vreselijke buren in de plaats gekregen, er gaat bijna geen dag voorbij dat ik niet even vol dankbaarheid geniet van de rust. Het allerfijnste is dat we een beetje dezelfde ideeën hebben over wat je als goede buren wel en niet kunt doen. Wat een heerlijkheid is dat, ik denk dat je dat niet beseft als je nooit van die aso's als buren hebt gehad.
Deze nieuwe buuf is alleen en moet heel hard werken. Als ik weet dat ze druk of laat is, kook ik wel eens extra veel en stuur ik dochter met een schaaltje naar haar toe. En als dochter muffins bakt krijgt buuf er ook altijd een of twee. Zo laten we haar af en toe weten dat we echt heel blij met haar zijn. En verder lopen we de deur niet plat bij elkaar, ze is erg op haar privacy gesteld en dat hebben wij natuurlijk te respecteren.
Ik hoop zo dat jij het ook treft! (Nu bij ons alleen dat ene luidruchtige gezin met het belletjetrekkende kind nog, dan zal niemand me ooit meer over de buren horen.)

+ Brunette +

+ Brunette +

18-03-2011 om 17:01

Bloemen of iets te bikken is beter dan een plantje

Een plantje is riskant, je kent die mensen nog niet en misschien scheep je ze op met een plant die ze niet mooi vinden. Stel dat de relatie zo innig wordt dat je weleens bij elkaar over de vloer komt, misschien dat ze zich dan opgelaten gaan voelen omdat het door jou gegeven plantje dan niet in hun vensterbank of tuin staat.

Manda Rijn

Manda Rijn

18-03-2011 om 17:11 Topicstarter

Stoepkrijt

oh wat leuk om te lezen, wat fijn dat je het nu zo goed getroffen hebt met die nieuwe buurvrouw !! Oh ja heerlijk vooruitzicht dit, we hoeven geen vrienden te worden maar ik zou het heel fijn vinden als we elkaar wat helpen en de kinderen leuk met elkaar gaan spelen.

Manda Rijn

Manda Rijn

18-03-2011 om 19:27 Topicstarter

Oh stoepkrijt

gewoon zwakstroom op die deurbel !

ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-03-2011 om 00:06

Ach

"Een plantje is riskant, je kent die mensen nog niet en misschien scheep je ze op met een plant die ze niet mooi vinden."
Nou, dat is wel het laatste waar ik mij zorgen over ga maken hoor. 'riskant' vind ik in dit kader dan ook wel erg zwaar klinken. Het gaat om een goed bedoeld plantje, niet meer en niet minder.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.