Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Petronella

Petronella

19-04-2014 om 06:57

Nieuwe keuken voor niet-keukenprinses

Voor ons nieuwbouwhuis gaan we binnenkort de keuken uitzoeken. Nu zijn wij geen van beide erg dol op koken, het is dat er gegeten moet worden en als het kan ook wel lekker, maar het maken ervan mag snel gebeuren. Uiteindelijk eten onze pubers het binnen 10 minuten op om liefst weer zsm te gaan. Dus dat wordt wat ons betreft geen keukeneiland. Maar wat mogen we zeker niet vergeten en ook: wat is er super handig om in de keuken te hebben? Wat zijn de must haves die we niet moeten vergeten? Weet staan open voor alle mogelijke suggesties!
Alvast heel veel dank!
Petronella


wasbak

Een van de meest waardevolle tips voor mij was van mijn schoonzusje. Neem een grote wasbak waar je met gemak je ovenschalen in kwijt kan en waar je, als je op gas gaat koken, je roosters in kunt laten weken. Ik gebruik veel grote pannen en schalen en ben echt blij met dat gemak.
Ook heb ik de het 'spatrandje'aan de achterkant wat hoger laten maken dan standaard en daar heb ik ook nog geen spijt van.

Sindbads vrouw

Sindbads vrouw

19-04-2014 om 09:50

Een hoge kraan

Zodat je met gemak een emmer in de gootsteen kunt zetten en de kraan er boven kunt draaien en aan zetten

Annet

Annet

19-04-2014 om 10:32

Een oven èn een magnetron

Die magnetron kan ook een combi zijn.
Ik heb nu alleen een ingebouwde combi en ik zou veel liever een normale maat oven hebben met daarnaast een combimagnetron.

Ik wil alleen nog maar gas. Dat kookt het prettigst.

guera

guera

19-04-2014 om 12:27

5 pits

% pitten gas maar let erop dat het dan wel een brede plaat is anders passen je pannen er alsnog niet op. Zorg ervoor dat je spoelbak verzonken is zodat je niet zon opstaand randje hebt waar ranzigheid achter blijft. Nu vegen we alles zo de spoelbak in. Vaatwasser op kniehoogte, dus net ff iets hoger is ook handig.
En verder goed nadenken wat je belangrijk vindt ook bv qua aanrechtblad. Wij zweren bij caesarstone maar misschien vind je dat te duur maar op kunsstof kan je pan niet staan etc. Dus wat wil je daarin?
Succes met kiezen

Astrid

Astrid

19-04-2014 om 12:41

geen

Geen carousselkast, het is heel makkelijk om je pannen neer te zetten, maar eronder en erachter kun je zo goed als niet schoonmaken.

Apothekerskast vond ik helemaal te gek. http://www.wonenis.nl/Alles-over/De-keuken/Keukenblok/

Koelkast op ooghoogte en eronder de vriezerlades ipv andersom; je komt vaker in de koelkast dan in de vriezer.

Geen rvs. Het is mooi zolang het glimt en daarna vergt het redelijk wat onderhoud om dat zo te houden. (echt streep/vlekloos bedoel ik dan)

Geen wit aanrecht, je kerrievlekken moet je met bleek behandelen om het er nog enigzins uit te krijgen.

Zo breed mogelijke vaatwasser als je die zou nemen, zodat echt alles erin kan en je niet nog deels op de hand moet afwassen.

Geen hoogglans. Het is erg mooi om te zien, maar ook hier vrij bewerkelijk om die hoogglans te behouden, zeker als de zon erop staat.

Geen luxaflex in je keuken. Door het vet en de dampen is het akelig om schoon te houden en afhankelijk van waar je raam zit (bij mij was dat achter het aanrechtblad, een ramp om bij te komen.

Goede heldere verlichting vind ik onmisbaar in de keuken.

Mocht je voor een luxere uitstraling willen (hoef je geen kookwonder voor te zijn) dan is het erg mooi om een indirecte verlichting bij de plinten te bevestigen en/of op de bovenkant van de kastjes. Sfeervol bij een open keuken.

aanrechtbeschermers

http://www.joseph-joseph.nl/webshop/THST012AS--dunne-strepen.html?open
Ik heb op mijn kunststofaanrecht 2 glazen aanrechtbeschermers. Niet zo mooi als deze, gewoon wat ondoorzichtig glas waar je de ondergrond door ziet.
Ook heb ik een houten plank die over de spoelbak gaat met een uitsparing voor de kraan. Op die 3 dingen zet ik hete pannen.

bibi63

bibi63

19-04-2014 om 13:24

do's en don'ts

(sommigen hier al voorbij zien komen)

- géén wit aanrechtblad, inderdaad ivm kerrievlekken e.d.
- géén matte kunststof deurtjes (sommige vlekken krijg je er nooit meer af)
- oven en magnetron apart en vooral oven op ooghoogte.
- inderdaad een hoge kraan (emmer), maar ook 1 waarvan de hals ook omhoog gedraaid kan worden, zodat je de spoelbak makkelijk kan schoonspoelen (sproeikop is overigens ook handig).
- 5-pits gasfornuis die breed is, zodat bij het gebruiken van een wok op de middenpit, nog ruimte is voor pannen op de zijpitten.
- een gladde ondergrond onder de gaspitten, zonder opstaande randen e.d. Maakt veel makkelijker schoon. Eentje die óp het aanrecht ligt. (gas op glas). En ja: wat mij betreft alleen gas.
- royale aanrechtblad ruimte met ook voldoende ruimte voor koffiezetter, waterkoker, perser, evt keukenmachine/blender en broodrooster. Handig als je daar de ruimte voor hebt en niet alles uit kastjes tevoorschijn moet toveren.
- kastjes tot aan plafond (daarboven wordt het alleen maar vies).
- zo min mogelijk randjes en richeltjes, daar blijft alleen maar vuil tegen en tussen zitten.
- als je tegels achter je gasfornuis hebt, hier een glasplaat tegen bevestigen (gespatte rode pastasaus is errug moeilijk te verwijderen uit de lichte voegen...)
- als het even kan helemaal geen gordijnen, luxaflex of rolgordijnen. (worden vet en vies)
Gr. Bibi
- een spoelbak uit 2 delen (klein en groot), zodat je als je een (afwas)sopje hebt in het kleinere deel restjes uit glazen e.d. kunt kieperen.

Pedro

Pedro

19-04-2014 om 14:00

Bewust kiezen

Veel goede tips gezien. Vaatwasser op hoogte is inderdaad erg comfortabel. Zorg ook dat je een goeie koopt (Wat tips waar je op moet letten: http://huis-en-tuin.infonu.nl/huishoudelijk/129765-de-vaatwasser-alle-belangrijke-eigenschappen-op-een-rij.html)

Sowieso als het gaat om keukenapparatuur: Kies bewust. Teveel mensen nemen maar gewoon de apparatuur erbij, zonder er goed over na te denken. Wij hebben onze nieuwe keuken ook bijna af, en hebben echt per apparaat een keuze gemaakt en zeker geen spijt van.

Nog een andere tip: Als de ruimte het toelaat, kun je ervoor kiezen een dieper aanrechtblad te nemen, door de kastje van de muur af te laten plaatsen. Bijvoorbeeld 10 cm of zoiets. Geeft veel extra ruimte en die is nooit weg. Houd dan wel rekening met een duurder blad.

Qua koken kun je ook nog voor een combi gaan. Dus gas en inductie. Bijvoorbeeld 4 pits Inductie voor het gemak en het normale koken en 1-pits of 2-pits gas voor speciale zaken, zoals wokken, of gewoon als extra pit(ten). Er zijn ook kookplaten met viermaal inductie en 1 grote gasbrander voor een wok.

Pedro

Pedro

19-04-2014 om 14:02

Inductie of gas

Veel mensen adviseren voor gas te gaan, maar persoonlijk denk ik dat weleens inductie de beter keuze kan zijn. Vooral omdat je zelf zegt geen keukenprinses te zijn. Koken op inductie gaat vaak sneller. Koken op gas geeft meer controle en is vooral interessant voor de wat serieuzere koks, maar voor het gewone werk is inductie meer dan goed genoeg. En super makkelijk schoon te maken.

guera

guera

19-04-2014 om 15:24

wel wit aanfrecht

Wit aanrecht is prachtig maar neem hem dan van caesarstone en niet van kunststof. Rode wijn, kerrie, koffie is allemaal geen probleem en gaat er zonder boenen vanaf.

Verder hebben wij via pimp your kitchen een mooie afneembare achterwand. Het is een soort vuurvast en dik behnag wat afneembaar is. Is weer eens wat anders dan tegels

nog een paar

- neem lades i.p.v. kasten, dan kan je overal (ook achterin) makkelijk bij
- let op het aantal decibellen dat je vaatwasser produceert, zeker met een open keuken is het prettig als hij stil is
- let erop dat je vaatwasser ook een heet programma heeft, goed voor het schoonspoelen van je leidingen. Veel vaatwassers hebben tegenwoordig geen hete programma's meer
- oven en combimagnetron, ideaal dan kan je bij grotere gezelschappen 2 ovens gebruiken
- hoge kraan
- als je ook niet zo van het boodschappen doen bent, neem een grote vriezer met 4 of 5 lades
- inductie, kookt het best, is het veiligst en makkelijk schoon te maken

En verder is veel een kwestie van smaak en hoeveel ruimte je hebt. Wij hebben wel een wit aanrechtblad, in cesarstone en na 4,5 jaar nog echt geen vlekje te zien. In kunststof vind ik wit juist weer erg goedkoop eruit zien dus als je kunststof neemt kies dan een andere kleur. Verder hebben wij wit hoogglans, beter schoon te maken dan mat overigens omdat dat vaak niet volledig glad is. En geen hoge kasten omdat ik dat niet mooi vind, maar in een kleine ruimte is het vaak niet anders mogelijk.

Budget is overigens een nogal bepalende factor Succes met uitzoeken!

inductie

inductie vind ik erg fijn, net als de lampjes onder de bovenste keukenkastjes, die hebben we later geplaatst want we stonden altijd in onze eigen schaduw te werken.

Monique D*

Monique D*

20-04-2014 om 14:44

Voor kleine mensen

Ik merk als korte vrouw op dat vele keukenkasten erg hoog zijn. Als ik een nieuwe keuken zou nemen dan zou ik willen dat de kasten op ooghoogte zijn. Ik vind het heel vervelend om bij elk wissewasje een opstapje of trap te nemen of een lang persoon te moeten vragen om iets voor mij te pakken. Het nadeel is soms dat je iets op een hoge plank heb opgeborgen en je weet niet meer dat dat apparaat er is... reden: je ziet het niet.

Ilva

Ilva

20-04-2014 om 14:56

Goede tips

Ik zie veel goede tips. Wij hebben ook een grote wasbak (ook op advies en het is geweldig!). Kastjes tot helemaal bovenaan. (Nooit meer bovenop schoonmaken). Wij hebben ook een afzuigkap die heel hoog hangt en bijna geen geluid maakt. De motor zit in de meterkast en het is echt ideaal. Dus geen herrie in de keuken (die bij ons open is) en de afzuigkap zie je bijna niet. Hij werkt geweldig! Laden zijn inderdaad ideaal en de apothekerskast zou ik ook niet meer willen missen. Wij hebben de kasten van hoogglans wit. Ideaal om schoon te maken maar houdt er rekening mee dat als je keuken op het zuiden ligt en er veel licht binnenkomt, hoogglans wit erg verblindend is. (Onze keuken ligt op het zuiden) Ons blad is van zwart graniet (met glinstertjes). Was heel duur maar is ideaal.

Succes!

Annet

Annet

20-04-2014 om 15:04

Oven vlakbij afzuigkap

Onze combi staat op een andere plek in de keuken dan waar gasstel en afzuigkap zijn. Het gevolg is dat de geurtjes van ovengerechten niet afgezogen worden. Erg jammer....

oja.. de afzuigkap

wij hebben een uitstekend gedeelte met 2 schuine hoeken dat net te laag is voor ons lange mensen... gevolg is dus dat we regelmatig ons hoofd stoten.

Altijd maar weer een krukje/opstapje zoeken

Kastjes tot aan het plafond en opstapplinten in de onderkant.

Zoals dit ongeveer
https://www.gamma.nl/opstapplint

Juno

Juno

20-04-2014 om 21:23

Oven op ooghoogte

En dan het scharnier links of rechts in plaats van aan de onderkant. Je moet dan steeds over die hete ovendeur reiken om er iets uit te halen. Oven groot genoeg voor twee pizza's of voor de grootste (dure) schaal die je hebt. Ik heb een prachtige Creusetovenschaal die nét niet in mijn oven past en daarom één keer per jaar gebruikt wordt. Om oliebollen in te stoppen. In het vorige huis paste hij trouwens wel.
Verder inderdaad een aanrecht van 10 cm dieper dan normaal, ideaal!
Een keukenkastje opofferen voor een boiler.
Een verhoogd aanrecht kan ook erg prettig werken. Neem geen belgisch hardsteen, maakt niet uit wat de verkoper zegt, maar binnen een jaar ziet het er niet meer uit. Elk waterspatje geeft een vlek.
Zorg voor symmetrie, neem zoveel lades als je budget het toelaat. In plaats van een hele lade, bestaan er ook deurtjes en kan je de planken uittrekken. Die planken hebben opstaande randjes om te voorkomen dat alles er af valt, maar ik vind die wel handig. Neem geen kastjes, tenzij het vanwege budget moet. Een smalle hoge lade met vakken/flessenhouder voor olie, azijn, ketchup. Een onderzetter-rek naast je fornuis waar je hete pannen op kunt zetten. Geen knoppen in de buurt van je kookplaat, neem óf touch óf knoppen aan de voorzijde.
Geen randjes en richeltjes waar dan ook, overweeg desnoods greeploze deurtjes.
Bedenk hoeveel stopcontacten je nodig hebt en zorg dat je over houdt. Ik moet nu altijd het koffieapparaat uit het stopcontact halen als ik electra (mixen, toast, keuken stofzuigen enz) nodig heb.
Een kastje groot genoeg voor een kratje bier of flessen wijn.
Antislipmatten in je la om te voorkomen dat al het servies door de la schuift.
Waterkering, ook handig.
Geen prullenbak naast de oven, door de hitte van de oven gaat a. je vuil enorm stinken en b. smelt de fineer van je deurtje. Ik heb de prullenbak bijna tegenover de vastwasser zitten, nooit doen. Als de vaatwasser open is, kan de prullenbak niet open. Ik kan geen borden afschrapen en tegelijk de vaatwasser vullen. Lijkt peanuts maar is een énorme ergenis. Zorg voor genoeg aanrechtruimte, je wil gewoon je kratje boodschappen kwijt kunnen bij het opruimen.
Geen combi-oven, als de oven warm is moet je voor de magnetronfunctie wachten tot hij is afgekoeld.
Nou, meer weet ik even niet .

over die oven op ooghoogte

Dat zou ik dus niet willen, een oven op ooghoogte. Ik heb een gietijzeren braadpan met een inhoud van 5 liter. Vol weegt dat ding zwaar als lood. Als ik dat op ooghoogte uit de oven zou moeten halen zou ik veel te bang zijn voor ongelukken.

En voordat je nu denkt: wat moet ik met een braadpan van 5 liter als ik niet van koken houd? Nou: in éen keer een heleboel stoofpot maken zodat je een paar keer niet hoeft te koken

Er is al veel nuttigs langsgekomen. Wat ik nog niet zag: de le manspanneninzet (Ikea heeft dat ook): een verbetering tov de carrousselkast die het mogelijk maakt je hoekkast optimaal te benutten. Zie hier:http://www.kast-inrichting.nl/le-mans-2 . Schoonmaken van de kast blijft mogelijk, hoewel geen lolletje (maar dat is schoonmaken toch al nooit).

Ik ben het geheel eens met degene die oppert te investeren in een grote koelkast en vriezer. Dan kan je die extra stoofpot namelijk ook invriezen. En ik ben het ook erg eens met degene die aanraadt goed na te denken over de aanschaf van keukenapparatuur. In onze keuken staan dus een oven en een afwasmachine waar ik niet helemaal tevreden mee ben (gekocht via de leverancier die ook de keukens deed voor het nieuwbouwproject). Dat overkomt me niet nog een keer!

Een magnetron is uiteraard onontbeerlijk voor mensen die niet dol zijn op koken. Ook imho trouwens voor mensen die er wel van houden, maar dat terzijde. En ik zou inderdaad magnetron en oven apart doen.

Als je tegelt, neem dan donkergrijze voegen. Daar zie je niks op.

Groeten,

Temet

Tink

Tink

21-04-2014 om 00:25

en nooit nooit nooit

... je fornuis in een hoek. Dat is zó onhandig, ik kan de stelen van mijn koekepan/hapjespan/steelpan/wok nooit kwijt aan de kant van de muur en die zitten dus eeuwig in de weg als ik aan het koken ben op mijn vierpittertje.

(Fijn draadje, wij hebben een keuken uit het jaar blok die vast wel een keer uit elkaar valt, ik doe hier leuke ideeën op )

Annet

Annet

21-04-2014 om 10:17

Oja, die hoek

Wij waren ooit op de huishoudbeurs vlak voor dat we een nieuw huis kochten (en nieuwe keuken zouden plaatsen). De meneer van Bruijnzeel raadde aan het gasstel in de hoek te plaatsen. Dan kon je de kruiden in het hoekje erachter zetten )))) Dan mag je over de pannen heen de potjes pakken!
We hebben zijn ontwerp snel weggegooid.

Katniss

Katniss

21-04-2014 om 10:46

Hoek

Mijn kookplaat zit wel in de hoek, maar daarnaast heb ik nog 30 cm. aanrecht. Ik heb gekozen voor de maximaal mogelijke lengte aan ononderbroken aanrecht, 1,20 m. Daar kunnen vier grote borden naast elkaar staan en dan ook is er nog ruimte. Tussen de koelkast (andere hoek) en de spoelbak zit dan nog een stukje van ca. 30 cm. waarop ook mijn koffie-apparaat staat. In het 30 cm. kastje daaronder staat de koffie, thee, broodtrommels, cadeaulintjes, etc. Heel handig.
Mijn spoelbak is maar 45 cm. breed. Dat is ruim voldoende, en mijn ovenschalen passen er ook in. Ovenroosters en de roosters van de afzuigkap passen in de vaatwasser, dus die worden ook schoon. Ik heb gewoon een lage oven, want als ik iets laat vallen doe ik dat liever vanaf lage hoogte dan vanaf ooghoogte. Bovendien heb ik ook geen ruimte op ooghoogte want daar hangen kastjes Een magnetron heb ik niet. Die gebruikte ik ongeveer 1 minuut per week, en kan ik dus prima missen.

Astrid

Astrid

21-04-2014 om 11:18

Temet

Even een nieuwsgierigheidje van me. Ik was degene die over de carrousselkast sprak, maar kun je me uitleggen wat deze kast die je noemde nou voor voordelen heeft?
Als je de achterste pan nodig hebt moet dat hele ding er dan uit?
Volgens mij is het schoonmaken net zo lastig als bij de carroussel, met extra handicap dat als hij uitsteekt je er al niet meer inkunt?
Is er zoveel ruimte over om schoon te maken als hij in de kast zit?
Of zie ik het niet goed?
Ik heb nl in laatste keuken gewoon een plank laten plaatsen in de hoek.
Zelfs zonder handige snufjes vind ik het nog een ramp een hoekkast schoon te maken en ik neem me dan ook voor om dat in een volgende keuken, als ik dat mag beleven, op te lossen door die vol te storten met beton.

Tink

Tink

21-04-2014 om 12:44

Katniss

Jouw fornuis zit dus niet in de hoek, want je hebt die 30 cm nog . Bij mij is dat 5 cm, dat bedoel ik met in de hoek, er is echt nul ruimte meer aan de linkerkant.

Oven wil ik ook het liefst gewoon laag, om dezelfde reden als jij.

Astrid

De dag dat ik een onderkast in de keuken ongebruikt laat omdat ik 'm niet schoon kan maken is de dag dat ik ophoud met koken

Het grote voordeel van zo'n le mans ding boven een echte carroussel is dat je dat ding er inderdaad uittrekt. Dat gaat soepel en makkelijk en dan kan je dus zo je pan pakken, ook die pan die normaal gesproken helemaal achterin staat zodat je ongeveer op je kop in die ellendige hoekkast moet. De achterste pan pakken is niet meer moeite dan de voorste pan pakken: ding uittrekken, pan eraf, ding weer terug, deurtje dicht.

Ik zeg wel dat schoonmaken nog steeds mogelijk is maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik t amper heb uitgeprobeerd. Ik ben niet zo schoonmakerig. Bovendien: met de deur dicht zie je niks. En de deur gaat eigenlijk alleen open als ik sta te koken, en dan maak ik m ook niet schoon want dan sta ik te koken.

Maar zonder dollen: je trekt dat ding uit, die schuift dan niet alleen naar voren maar ook nog een stuk opzij en dan komt er aan de zijkant weer wat ruimte vrij waardoor je wel in die kast kan om schoon te maken. Zoals gezegd is het niet echt een lolletje, maar het kan wel. Als je wilt. Wat bij mij dus zelden het geval is.
Dat kastje wordt overigens ook niet echt vies: pannen gaan er schoon in en komen er schoon uit, er zit verder geen etenswaar in of vloeibaar spul of iets in dat vlekken kan geven en de kast zelf is aan alle kanten dicht.

Groeten,

Temet

Katniss

Katniss

21-04-2014 om 21:46

Schoonmaken

Keukenkastjes hoef je maar twee keer per jaar schoon te maken, op zijn hoogst, dus daar zou ik niet moeilijk over doen. Mijn vriend heeft ook zo'n carousselkast. Best handig, en al zijn pannen passen erin. Vriend is een echte Truus de Mier en die kast ziet er altijd schoon uit.

Pedro

Pedro

21-04-2014 om 23:26

Waterboiler

Ik zag de tip voorbijkomen om een keukenkastje op te offeren voor een waterboiler. Wij hebben min of meer noodgedwongen ook een waterboiler genomen. Dit omdat we geen warm water aanvoer konden realiseren op de nieuwe locatie van de keuken zonder drastische aanpassingen (in een toekomstige verbouwing kunnen we dit weer recht trekken).

Tot die tijd dus een waterboiler en dat is eigenlijk best wel prettig. Het kost je geld qua energieverbruik, dus dat is een afweging. Meer info: http://huis-en-tuin.infonu.nl/diversen/128312-een-waterboiler-overbodige-luxe-of-prettig-comfort.html

Je hoeft er trouwens niet een keukenkastje voor op te offeren. Er zijn tegenwoordig ook zogenaamde plint boilers. Deze kun je onder het kastje achter de keukenplint kwijt. (moet je wel een plint van minstens ~15cm of zo hebben.) Deze zijn maximaal 10 L, maar dat is voor ons genoeg, omdat we toch een vaatwasser hebben.

kaatje43

kaatje43

23-04-2014 om 21:49

Astrid

RVS maak je weer glanzend met olie op een doekje (je kunt ze ook kant en klaar kopen)

kaatje43

kaatje43

23-04-2014 om 21:57

pyrolyse (combi)ovens

Maken zichzelf schoon. Geen geschrob meer. Ideaal. Je kunt ook 2 combi's nemen ipv 1 oven en een combi. Zeker als je niet van het koken bent, kun je 2 magnetrons tegelijk gebruiken.
Defrost vriezer, ook makkelijk.
Inderdaad een hele grote wasbak, zodat je de grote koekenpan erin kan laten weken.
Sinds een jaar kook ik op inductie, snel en makkelijk

Katniss

Katniss

23-04-2014 om 22:08

Fornuis

Als ik de ruimte zou hebben voor een 90 cm fornuis, en voldoende budget, zou ik zo weer een Boretti met frytop willen hebben. Dat is zo'n ideaal ding. Je kunt ongelooflijk veel kwijt op die fry top, vier stukken vlees, groente erbij, en het schoonmaken is ook geen werk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.