Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Nog gashaard in huis

Hoi allemaal. De titel zegt het al ik heb nog een gashaard in huis(gelijkvloers appartement). Nu overwoog ik een tijdje geleden om cv te laten aanleggen maar nu met die hoge energieprijzen denk ik laat maar even. En dat gebreek in mijn huis want echt alles moet nog aangelegd worden. Ik heb er eerlijk gezegd toch nog niet zoveel behoefte aan. De kamer wordt heerlijk warm door de gashaard. Alleen de keuken is wat kouder maar opzich als ik de woonkamerdeur open laat trekt daar de warmte ook wel wat naartoe. Koude slaapkamer vind ik helemaal niet erg. Is het raar dat ik de gashaard voorlopig liever nog even wil houden?. 


Nee, niet raar hoor. Ik heb er ook tot voor kort eentje gehad (tot verhuizing). De warmte is fijn en ik wilde ook niet al dat gebreek in huis. Bovendien zouden er overal radiatoren komen en dan zou ik geen muur meer hebben gehad om iets tegenaan te zetten.
Let wel op goed onderhoud, regelmatig schoorsteen vegen en schaf een koolmonoxydemeter/alarm aan. Maar dat doe je vast al

Ik heb ook een huis gehad waar ik alleen een gaskachel had. Dat was prima te doen en mijn maandlasten waren ideaal. In de keuken had ik wel een klein straalkacheltje, maar dat hoefde maar af en toe heel kort aan. Binnen vijf minuten smolt je de keuken al uit.

Ik snap juist heel goed dat je het zo laat. En aan de reacties die er bekend mee zijn te zien ook zeker niet raar. 
Is het niet juist eerder een plan over te stappen naar gasloos wonen, als je verandering wilt? Heel eerlijk gezegd. Ik woon gasloos en mis de ouderwetse voordelen. Geen was op een verwarming of stoel voor de kachel. Soms mis ik dat.
Ik snap ook volkomen dat mensen de open haard weer aansteken.

Mijn moeder had er eentje en ik mis 't nog steeds. Ik vind het een hele behaaglijke warmte. Maar goed, dit huis heeft cv, is ook prettig hoor, maar ja boven heb ik alleen de cv in de badkamer aanstaan (in de winter) en beneden is het uiteraard ook lekker warm als ik hem aanzet, maar het echt even voor de kachel gaan staan is er niet meer bij. (ja dan moet ik op de grond onder het raam bij de cv gaan liggen, dat zie ik me niet doen  

Nee, ik begrijp het goed dat je niet zit te springen om al dat breekwerk in huis (zelf zie ik om die reden al jaren op tegen het aanpassen van onze badkamer). 
Wij hebben geen gashaard maar koken nog wel op gas, dit laat ik voorlopig nog zo al let ik wel meer op het verbruik tijdens het koken (vuur eerder uit, restwarmte gebruiken). 

Wel eens gekeken naar infraroodverwarming? Daar is veel mee mogelijk en er komt geen  hak- en breekwerk bij kijken.

Cinn29

Cinn29

29-09-2022 om 07:47 Topicstarter

Dankjewel voor de leuke reacties en dat het dus helemaal niet zo gek is. 

Mijn ouders hadden vroeger een gashaard. Heerlijk vond ik dat. ‘s Ochtends met ontbijt op schoot en kop thee , een krant lezen die op de grond was uitgestald en zo heel ontspannend de dag beginnen terwijl je rug werd opgewarmd.
Ik zou die gashaard zo lang mogelijk aanhouden.

Als het te duur wordt, zijn elektrische kacheltjes die warme lucht de kamer inblazen, een optie. Juist omdat die verplaatsbaar zijn.
Zo heb ik op een onverwarmde zolder mijn was hangen. Als die niet wilt drogen, pak ik de elektrische heater en een ventilator.

Leene

Leene

30-09-2022 om 00:40

Ik had vroeger ook een gashaard. Heerlijk. Ging er soms voorliggen... een vriend van mij zei eens "koop een hondenmand. en zet die voor de kachel. lig je lekker zacht in  ) Het was trouwens een systeem waarin de kachel was aangesloten op de c.v. Dus kachel aan, radiotoren open en dan werd m'n hele flatje warm
Ik mis het nog wel eens...

Ik vind het voordeel van centrale verwarming zwaar overschat (achterhaald). Je wilt meestal niet je hele huis op dezelfde temperatuur. Het is vrijwel nooit een ringleiding (dat de kachel de hele dag brandt en dat je de radiator opendraait  in de ruimte waar je warmte wil) dus het is alles stoken of niets.  Dan moet je toch weer overal themostaatkranen op gaan zetten en die kamers boven worden dan niet warm als er niet gestookt wordt.
Bij ons warmt de woonkamer veel sneller op en daar hangt de thermostaat, dus de slaapkamers zijn altijd te koud terwijl onze kinderen daar wel de hele dag en avond zitten. Heter stoken is geen optie want dan wordt de woonkamer onleefbaar warm, dus wij hebben in elke slaapkamer waar nodig een elektrische kachel. Weg nut van centrale verwarming.
Dat weerhoudt me ook van overstappen op een warmtepomp, want die zou eigenlijk alleen voor de woonkamer, badkamer en de keuken zijn terwijl we voor de slaapkamers sowieso elektrisch (of misschien infrarood) moeten gaan verwarmen. Kan wel, maar dan wordt het dus een kleine warmtepomp. Airco's per ruimte om die ruimtes te kunnen koelen of verwarmen naar behoefte is ook nog een optie, dat hebben we nu niet.
En wij hebben beneden nog een gashaard voor het mooi, die gaan we waarschijnlijk binnenkort vervangen door een houtkachel/allesbrander (mocht het uit de hand lopen met het gas, dan kunnen we altijd nog de boeken opstoken...).

Ik had in mijn, onlangs verkochte, appartement zelf destijds een gashaard (met schouw) laten plaatsen. Had mijn CV in 20 jaar tijd zelfs nooit aangehad daarnaast, want de gashaard gaf meer dan voldoende warmte af en het was ook een gezellig vuur. Kan me dus heel goed voorstellen dat je geen zin hebt in dat hak-en breekwerk om CV aan te leggen.

Opgegroeid in een jaren 30 woning met gashaard. Ik begrijp heel goed dat je een gashaard wilt behouden in een flat heerlijk om er bij te gaan zitten en het is een gezellig gezicht. Ik weet wel dat het volgens mij erg moeilijk was de temperatuur te reguleren, want het was vaak nog wel fris.

Bij ons was het wel een gedoe hoor vanaf midden oktober tot ergens in april was het echt veel te koud om boven te spelen, had je een ruime kinderkamer kon je er nog niets mee was toen erg blij met de cv die kwam. 

I

Ach, ik ben ook opgegroeid in een huis met enkel een gaskachel in de woonkamer. Als wij gingen douchen plakten onze voeten aan de tegelvloer vast door het temperatuurverschil en was de shampoo letterlijk bevroren. Een elektrisch kacheltje in de badkamer was geen geld voor en op mijn gecreëerde slaapkamer op zolder vroor het net zo hard als buiten. Maar wat een heerlijke jeugd heb ik verder gehad, geen trauma aan overgehouden ❤️

Herkenbaar, met ijsbloemen aan binnenzijde slaapkamerraam bij het wakker worden. Daar kon je mooie tekeningen in krassen.
En later, tijdens huiswerk maken, met je benen in een slaapzak. Ook hier geen trauma.

Geen trauma maar wel heel blij geweest met de cv! Warmte in de slaapkamer en minder vaak longontstekingen en bernauwd zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.