Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Cecile

Cecile

17-09-2016 om 14:31

Nog maar weer eens een wasvraagje


Cecile

Cecile

18-09-2016 om 09:10

Angela / Vogel

Je hebt gelijk qua stroomverbruik. Ik zit ook wel wat in dubio, maar vind zachte handdoeken wel fijner dan harde.

Maar wil om die reden niet meer dan 1 trommel in de droger doen en draai die dus (op laagstroom) in het weekend. En wil dan dus zoveel mogelijk handdoeken mee in de droger en dr ruimte van de wasmachine (waar de was eerst in moet) liefst zo min mogelijk benutten voor doekjes en dweilen. Maar wilde dus even peilen hoe hier erover gedacht wordt als ik die dan bij de 40-gradenwas stop.

Ik denk overigens, alle reacties lezende dat ik de dweilen maar wel in de 60-gradenwas stop, maar de doekjes wel in de 40-gradenwss stop. Dat voelt voor mij als de beste,hygienisch verantwoorde, oplossing .

Tenzij ik stop met de droger, dan kan ik overwegen een extra 60-gradenwas te gaan draaien waar die doekjes dan bij kunnen.

En dank voor de tip van de keukendoekjes in de vaatwasser van Vogel. Dat ga ik ook proberen!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-09-2016 om 09:16

Cecile doet haar 40 graden was niet in de droger?

Dat is best een nobel streven.

Mijn slips kunnen prima tegen 60 graden. Ook de mooie.

Vogel

Vogel

18-09-2016 om 10:02

Lekker vies

Echt waar, zou je een steenpuist kunnen krijgen van te koud gewassen wasgoed?! Hebben we hier nog nooit gehad. We zijn überhaupt zelden ziek. Ik ben in de winter regelmatig verkouden, maar dat komt van mijn gehandicapte leerlingen die over me heen hoesten, niezen en kwijlen. En eens in de paar jaar hebben we een griepje. Kinderen zijn ook nogal laks met handen wassen, jongste heeft wel eens per ongeluk slootwater gedronken zonder schadelijke gevolgen, de katten slapen in bed, de was droogt aan de lucht, kortom we zijn nogal makkelijk hier.
Ik ben een groot aanhanger van de theorie dat een beetje vies goed is voor de weerstand.
Overigens was ik wel eens per maand een handdoekenwas op 90 graden. Schijnt goed te zijn voor de machine en het voorkomt inderdaad dat handdoeken snel gaan stinken.

En Taruh, 'zeep doodt ook'. Echt? Zou er iets bacteriedodends in waspoeder zitten?

Triva

Triva

18-09-2016 om 10:14

laagstroom

'Maar wil om die reden niet meer dan 1 trommel in de droger doen en draai die dus (op laagstroom) in het weekend.'

Oh het laagstroomverhaal... dikke kans dat dat amper voordeel geeft en je juist voordeel hebt als je er mee stopt en wast wanneer jou dat uitkomt ipv altijd moeilijk doen in het weekend.

Half a twin

Half a twin

18-09-2016 om 10:29

Laagstroomvoordeel nooit zo begrepen

Toen wij hier kwamen wonen hadden we een enkel tarief meter. Ik wilde graag dubbel tarief. Aansluitkosten en vastrecht extra maakten dat ik dan nooit mocht wassen en strijken in de dure uren, zelf gebruik van de oven maken mocht niet in de dure uren. Dan zluden we de investering na 10 jaar hebben terug verdient. Die dubbeltariefmeter is er nooit gekomen. Wassen en strijken wanneer ik wil. De oven aan wanneer ik wil. In de ochtend vroeg de wasmachine aan en dan de was naar buiten, helemaal top.
Mijn zusnhad wel een dubbele meter en was maar aan het plannen en regelen om haar voordeel te halen met jong gezin en werk. In de nacht draaien en dan voor ze naar het werk ging eerst de was ophangen kinderen naar kdv en school. Ze heeft haar meter laten vervangen en wast nu ook wanneer het haar uitkomt.
Goedkope uren is leuk voor het energie bedrijf, want iedereen draait wel eens een wasje buiten de goedkope uren of bakt een taart niet na 21.00 uur. Kassa!

Elfje65

Elfje65

18-09-2016 om 10:34

Cecile

Nemen die doekjes zoveel ruimte in dat ze niet bij die ene 60 gradenwas kunnen? Hier trouwens alle 60 graden gekleurd bij elkaar in 1 trommel. Doekjes, ondergoed, theedoeken, beddengoed en keukendoeken.

Triva

Triva

18-09-2016 om 10:42

halfatwin

'Ze heeft haar meter laten vervangen en wast nu ook wanneer het haar uitkomt.'

Meter vervangen? Dat hoeft helemaal niet, je geeft gewoon twee standen door op 1 tarief!

Vesper Lynd

Vesper Lynd

18-09-2016 om 10:49

Wel

Mijn laagtarief verbruik is veel hoger dan het hoogtarief. Volgens mij heb ik er dus wel voordeel van. Vandaag moeten er 5 wassen draaien ;-( Wit, lichtbont, donker, handdoeken, beddengoed. Als het rek vol is gaan de handdoeken en beddengoed in de droger. Dat heb ik vorige week laten liggen omdat het toen te warm was om de droger te gebruiken.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

18-09-2016 om 11:12

Wit ondergoed,

theedoeken, keukenhanddoek, douchelakens, vaatdoeken en dweil was ik op 60 gr. Net als het beddengoed van één van de kinderen, die een zware huisstofmijtallergie heeft.
Hele vuile voetbalwas op 40 gr. En dan mik ik daar het zeer gekleurde ondergoed van de kinderen bij in, het zwarte van man en eventuele resthanddoeken.
Als er geen hele vuile voetbalwas is gaat dat alles op 30 gr. De rest van het beddengoed gaat op 30 gr, net als de kleding. Alleen als kleding heel erg vies is doe ik het wel eens met 40 gr mee.
De bedden worden om de week verschoond, dat betekent dat ik de ene week één keer een 60 gr was heb en de andere week twee.
Ik heb geen bezwaar tegen vaatdoeken of dweilen bij welke andere items dan ook. Ik ga ook uit van het principe: het gaat allemaal vuil er in en komt er schoon weer uit. Overigens, toen ik een tijd in Noord Amerika woonde werden in het huishouden waar ik woonde 'body towels and underwear' gescheiden gewassen was 'kitchen-towels', want alles dat in aanraking was geweest met 'genitals' kon in hun beleving niet bij iets anders, dat vonden ze te vies.

Ik doe alleen handdoeken, wit ondergoed en beddengoed in de droger. Kleding niet. Beddengoed de laatste weken trouwens ook niet altijd: met het mooie weer deed ik het vaak naar buiten, maar doorgaans droog ik alles op zolder en dan neemt beddengoed me te veel plaats in aan de rekken.

Wij hebben ook wat jullie laagstroom noemen. Dat is niet alleen voor de wasmachine, droger en afwasmachine handig, alles gaat in de nachten (23:00-07:00 uur) en in de weekeinden (vrijdagavond 23:00-maandagmorgen 0:700 uur) over op het lage tarief, dus ook de koelkast en vriezer. Toen wij ons lieten voorlichten bleek dat dat een besparing opleverde die de aanschaf van de meter al wel rechtvaardigde. De wasmachine, droger en afwasmachine liften daar op mee.
Ik stem mijn 'wasgedrag' er dus wel op af en zo lastig vind ik dat niet. Ik was één of twee keer door de week. Die was wordt de ene nacht gewassen en de dag erna opgehangen of gaat de nacht erna in de droger. De rest doe ik in het weekeinde. Geen enkel probleem. Ook de vaatwasser draait 's nachts. Dat laatste vind ik wel eens jammer want dan kan ik die niet leegruimen voordat ik naar bed ga en moet dat de volgende morgen nog. We hebben het een tijdje om die reden eerder op de avond gedaan, maar hadden het jaar erna een flinkere stroomrekening. Kan natuurlijk ook door wat andere dingen komen, maar we doen het nu toch maar weer een tijdje op het laagtarief.

Aagje

Vesper Lynd

Vesper Lynd

18-09-2016 om 11:23

Dat doe ik dan weer niet

Mijn hoge laagtarief verbruik doe ik niet bewust. Ik was als ik tijd heb en het nodig is, dus ook wel eens doordeweeks. De vaatwasser gaat aan als ik naar bed ga, maar dat is ook het meest praktisch. Ik ruim hem uit voordat ik de volgende dag ga kijken (of tijdens). De ontbijtbordjes staan overdag in de gootsteen, er is dan toch niemand in huis om zich eraan te storen

Half a twin

Half a twin

18-09-2016 om 11:46

Triva

Halverwege de jaren 90 kwam er een monteur om je laagtarief meter af te sluiten/vast te zetten, of zoals bij ons met enkeltarief meter zou er iemand komen om een dubbeltariefmeter te plaatsen. Nu met de moderne meters zal dat niet meer nodig zijn maar toen nog wel.

Vogel

Vogel

18-09-2016 om 11:47

Laagstroom

Hier ook (af)wassen zoveel mogelijk in de daluren. Onze elektriciteitsrekening is zo bizar laag dat we nog alsmaar geen zonnepanelen hebben. Het zou met ons huidige verbruik ongeveer 30 jaar duren voor we die terugverdiend hebben, en zo lang woon ik hier niet meer.

Kwestie van plannen: op de dagen dat ik 's ochtends vroeg de deur uit ga zorg ik dat ik geen was hoef op te hangen. Maar iedereen heeft voldoende kleding om desnoods een week zonder wassen door te komen, dus dat is geen probleem.
Man ruimt 's ochtends de vaatwasser uit, dat is nou ook weer geen werk dat uren duurt. Vuile vaat laten staan is geen optie met twee katten...

Half a twin

Half a twin

18-09-2016 om 11:53

Om er echt voordeel van te hebben

Moet je echt heel bewust werken. Dat de koelkast en zo ook in de nacht op laag tarief draaien is correct maar daar haal je je voordeel niet mee. Je haalt voordeel door apparaten die warmte nodig hebben op laag tarief te gebruiken. Je oven, wasmachine, droger, strijkbout. Altijd alleen maar laagtarief gebruiken is echt plannen.
Bij mijn buren draait het hele weekend de wasmachine en de droger, want alles ophangen van 7 of 8 wassen dat lukt niet.
Ik heb geen droger, alles gaat naar buiten of binnen aan de lijn. Op een mooie winterdag draai ik als ik tijd neb gerust 3 trommels, 2 beddengoed, 1 handdoeken en dat is dan 's avonds droog zonder droger, dat scheelt echt energie.

Marjoleine64

Marjoleine64

18-09-2016 om 13:29

Ook dubbeltarief

Hier begint het laagtarief al om 21:00 uur, tot 7:00, en in de weekends. Dus onze vaatwasser gaat om 9 uur 's avonds aan, en de droger (soms) ook. Man kan die dan nog uitruimen voor hij naar bed gaat. Doordeweeks draai ik de 40 graden was wanneer het mij uitkomt, de 60 graden en incidenteel de 90 graden gaat in het weekend, en dan ook de handdoeken en soms beddengoed in de droger. De oven gebruiken we wanneer het ons uitkomt, daar gaan we zeker niet mee wachten tot 's avonds laat... De dubbele meter zat er al toen we hier kwamen wonen 18 jaar geleden en toen kon het duidelijk wel uit (we hebben ook een sauna aan huis die we toen in de weekends regelmatig gebruikten). Het zal nu ongeveer om het even zijn, maar laten weghalen kost ook geld.

bieb63

bieb63

18-09-2016 om 14:11

vreemd fenomeen: hoog/laag tarief

Wat is het doel (van de energieleveranciers)? Geen idee! En voor de consument lastig, teveel planning. Ik doe er niet aan mee.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

18-09-2016 om 14:33

Bieb

Ik dacht dat het ermee te maken heeft dat de stroomleveranciers graag willen dat het stroomverbruik in het hele land wat geleidelijk over een etmaal verdeeld wordt. 's Nachts ligt een deel van de industrie stil en gebruiken gewone consumenten minder omdat ze slapen. Dan is het handig dat er op bepaalde gebieden wat meer gebruikt wordt. Wassen en drogen enzo.....

Aagje

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-09-2016 om 14:49

Klopt Aagje

Om piekverbruik tegen te gaan, want op die pieken dient de hele installatie ingericht te worden. Lagere pieken is dus goedkoper voor de energiemaatschappijen.
Beetje dalurenidee van de NS dus.

Ik denk dat als een boiler best wel wat verschil kan maken in het te behalen voordeel in hoog- en laag tarief verbruik.
Wij zijn daar ook nooit aan begonnen. Ik wil wassen en droger wanneer dat mij uitkomt en dat is zelden 's nachts

Triva

Triva

18-09-2016 om 16:57

uitgezocht

Ik heb het een aantal jaar geleden uitgezocht en toen werd ook uitgelegd waar je op moet letten.

Ten eerste betalen jullie meer als je overdag stroom gebruikt dan ik.
Ten tweede is het verschil niet zo groot als het om 21 uur in gaat tov 23 uur. Dit kun je zelf niet aanpassen, dat ligt aan waar je woont.
Ten derde werd toen uitgerekend dat je met een gemiddeld verbruik maar 5 euro voordeel hebt per maand. Als je dus 4x per maand minder je droger verbruikt speel je al quitte en waarom moet je je droger vaker gebruiken: om alles droog te krijgen want je kunt al die wassen niet kwijt met ophangen in 1 weekend.

Wij hebben de droger verkocht dus nog meer voordeel maar los daarvan: vind je het het echt waard voor die ene euro per week om zo op de tijd te letten, 's ochtends de vaatwasser uit te moeten ruimen, in het weekend alles rond al die wassen te moeten plannen? Ik niet, die euro kun je ook wel ergens anders vandaan halen

Besef dat die 5 euro een gemiddelde is, dus de helft van de huishoudens heeft er nog minder voordeel in of gaat er zelfs op achteruit met dubbeltarief.

Ik wantrouw alle 'voordeeltjes' van energieboeren. Korting als je 3 of 4 of 5 jaar blijft? Je krijgt veel meer korting als je elk jaar overstapt!

Het bovenstaande was uit mijn hoofd, ben even gaan zoeken:

'We hebben uitgerekend hoe de jaarprijs verandert als het gezin bijvoorbeeld 75% van de stroom in de daluren verbruikt. Dit scheelt maar €17 ten opzichte van enkeltarief. In een hypothetisch geval dat het gezin 90% van de stroom in de daluren verbruikt, zijn ze op jaarbasis €27 goedkoper uit dan wanneer ze afrekenen tegen enkeltarief. '

http://www.energieleveranciers.nl/blog/wat-is-voordeliger-een-enkele-of-dubbele-meter

'We analyseerden ruim 10.000 overstappers van Energieleveranciers.nl met dubbeltarief en vergeleken hun jaarbedrag met het jaarbedrag van overstappers met enkeltarief. Als je zelf een dubbeltarief hebt, dan kunnen de volgende cijfers wat pijnlijk zijn.

Vergeleken met enkeltarief waren overstappers met een dubbeltarief…
…gemiddeld 5 euro goedkoper uit, per jaar.
…in 20% van de gevallen net zo duur of duurder uit
…in 95% van de gevallen minder dan twintig euro per jaar goedkoper uit.

Vroeger is dubbeltarief ontstaan om pieken in de energievraag wat te verminderen. Intussen het elektriciteitsnetwerk een stuk beter geworden. Bovendien hebben we zonnepanelen en windmolenparken, die de pieken in elektriciteitsafname deels op kunnen vangen. Dit zie je ook terug in de verschillen tussen dubbele en enkele tarieven bij de energieleverancier. Waar de dubbele tarieven vroeger nog een flink jaarlijks voordeel opleverden, betalen de meeste consumenten nu nagenoeg hetzelfde, ongeacht welk tarief ze hebben. Het enige verschil is dat je bij een dubbeltarief moeite moet doen. Voor niets.'

http://www.energieleveranciers.nl/blog/het-ingeslopen-gevaar-van-dag-en-nachtstroom

Ik zie dus al dat waar ik het had over 5 euro per maand het vaak dus nog veel minder is!

bloemetje

bloemetje

18-09-2016 om 17:12

hoog en laag tarief

Wij hadden ook een hoog en laag tarief. En daar maakten we heel bewust gebruik van. Wasmachine draaide altijd 's nachts, broodbakmachine en vaatwasser ook.

Toen gingen we eens rekenen.

Wat wij ons eigenlijk niet hadden gerealiseerd, is dat je bij een hoog-laag-overeenkomst méér voor je verbruik overdag betaalt dan het normale tarief is. ;s nachts dus minder, overdag meer. Het bleek dat wij (zo bewust als wij waren) gemiddeld slechts 2 tot 3 euro per maand bespaarden. En daar deden we dus behoorlijk veel moeite voor. We hebben contact opgenomen met de leverancier en onze overeenkomst laten overzetten op 'gewoon'. Nu betalen we dus op alle momenten hetzelfde tarief. En doen we de was etc. wanneer het ons uitkomt. Daar heb ik graag 3 euro per maand voor over.

Triva

Triva

18-09-2016 om 17:27

bloemetje

Precies! Het is even een zit om het te gaan uitrekenen maar het zal de meeste mensen nog verbazen en als je dan ook nog eens moeite moet doen om op niet het handigste tijdstip energie te gaan verbruiken terwijl je die paar euro ook ergens anders kunt bezuinigen ben je al klaar.

In het voorbeeld hierboven zie je al dat je bij 75% verbruik in de nacht wel maar liefst 17 euro voordeel had Dat wordt natuurlijk meer als je in totaal meer verbruikt maar dan verbruik je ook overdag meer (duurder).

Triva

Triva

18-09-2016 om 17:28

Overigens

is het natuurlijk helemaal niet zo'n werk: neem even je laatste jaarafrekening erbij. Zoek de twee cijfers op van hoog en laag tarief en bereken het met het (even opzoeken) enkeltarief. Daarbij kan ook nog eens dat de vaste kosten hoger liggen.

Het is dus ook niet meer zo dat de bedrijven dit zo graag willen ivm het minder stroomverbruik in de nacht, dat is niet meer het probleem en daarom is het verschil tussen de twee tarieven veel kleiner dan vroeger.

Vogel

Vogel

18-09-2016 om 19:53

@Trivia

"Besef dat die €5 een gemiddelde is, dus de helft van de huishoudens heeft er nog minder voordeel van."
Haha. De andere helft heeft dus méér voordeel dan die €5.

Triva

Triva

18-09-2016 om 20:04

Vogel

Zoals je al kunt zien is dat de afgelopen jaren fors minder geworden. Het is allang geen 5 euro per maand meer maar eerder 17 euro per jaar!

Verder vond ik nog steeds niet dat 5 euro per maand nu echt een extreem bedrag is. Ik wed dat de mensen hier die dubbeltarief hebben hun voordeel veel hoger inschatten.

Emms

Emms

09-11-2016 om 13:51

(naam verwijderd door forumbeheer)

Tip voor ieder in dit forum. Vergelijk alle energieleveranciers met elkaar en bespaar op deze manier tot wel 200 euro per jaar. Zie (naam verwijderd door forumbeheer). Wil je je meer bewust worden van je energie dan raad ik (naam verwijderd door forumbeheer) aan. Ik zie iedere dag mijn verbruik en kan zo inschatten hoelang mijn kindje doucht.

Mijntje

Mijntje

09-11-2016 om 18:06

om te kijken hoe lang mijn kind doucht

kijk ik gewoon op mijn horloge

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.