Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Merla

Merla

14-10-2008 om 11:59

Nog weer een wasmachinevraag

Mijn wasmachine heeft een heel aantal vaste programma's. Van deze programma's kan ik de tempertuur, het toerental en de vuilgraad wijzigen. Voor de meeste programma's alleen in een lagere stand. Dus lagere temperatuur en lager toerental.
Tot voor kort dacht ik alleen met het programma 'witte/bonte was' een 60 of meer graden was te kunnen draaien. Alleen dan duurt het programma extreem lang, ruim 2 uur. Zeker als je ook de vuilgraad nog eens op sterk zou zetten (wat ik dus daarom niet vaak doe).
Nu heb ik net ontdekt dat ik met het programma 'jeans' ook een 60 graden was kan draaien en dan duurt het 60 gradenprogramma maar 75 minuten ipv ruim 2 uur zoals bij 'witte/bontewas'.
Ik heb net mijn handdoeken- en ondergoedwas aangezet met het programma 'jeanswas'.
Nu is mijn vraag wat nou het verschil zou zijn tussen een handdoekenwas gedraaid op 'witte/bontewas' van 60 graden en handdoekenwas gedraaid op 'jeanswas' van 60 graden. Zit dat in het aantal was- en spoelgangen soms? Wordt diezelfde was bij 'jeanswas' net zo schoon (ja dat merk ik straks natuurlijk maar het gaat me om het idee) of zie ik nog iets over het hoofd?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Merla

Merla

14-10-2008 om 14:05

Boekje?

euh... wáár is het boekje?
Volgens mij al lang bij het oud papier.... (dom en erg slordig he?)

Merla

Merla

14-10-2008 om 14:31

Nee die knop

Nee die kortewas knop die mis ik enorm. Dat had mijn oude mazzientje dus wel. Maar goed, ik denk dat dat wel vergelijkbaar is dus. Het programma duurt aanzienlijk korter en de was is toch mooi op 60 graden gewassen!
Vind het alleen raar dat het een jeanswas wordt genoemd. En daarom ben ik dus erg benieuwd naar de verschillen.

Sjillie

Sjillie

14-10-2008 om 19:50

Merla

Kijk eens op:
http://www.handleiding-online.nl/

misschien vind je daar wel je wasmachine?!

Merla

Merla

15-10-2008 om 08:39

Boekje gevonden!

Waterstand, wasritme, waterstand bij spoelen en eindcentrifugeren is gelijk bij beide programma's. Maar het aantal spoelgangen is bij jeans (bij 60 graden) één spoelgang meer. Het enige verschil is (en dat is dus de extra tijd van de witte/bonte was) dat de jeanswas niet centrifugeert tussen de spoelgangen.
Het vuile water wordt dus minder afgevoerd. Maar daar staat weer tegenover dat er een spoelgang meer is.
Zou het heel veel verschil maken of ben ik nou echt aan het miereziften? ))

Puck2

Puck2

15-10-2008 om 09:04

Merla beetje o.t.

Jij schrijft ergens in je posting dat je 2 uur ontzettend lang vind voor een standaardwasje. Dat ben ik op zich wel met je eens maar mijn AEG doet over de normale 30, 40 en 60 graden was (zonder extra dingen e.d) 130 minuten. Dus van die 2 uur kijk ik niet op. Wat me altijd opvalt als ik de knop naar de goede stand draai is dat de 50 graden was er precies 1 minuut KORTER over doet dan de 40 of 60 graden was. Geen idee waardoor dat is.

Margriet*

Margriet*

15-10-2008 om 23:13

Op mijn aeg

zitten verschillende programma's maar dan kun je bij sommige ook kiezen om het programma te verkorten als het minder vies is. Volgens mij zit het hem dan vooral in de duur van het wassen en inderdaad verschil in het aantal spoelgangen.

Merla

Merla

16-10-2008 om 09:42

Miele

Ik heb een Miele. Daarvoor idd ook een AEG (waar ik heel veel ged*nder mee gehad heb dus voor mij nooit meer een AEG) maar daar zat dus ook een verkort programma-knop op. Ik ben er eigenlijk altijd vanuit gegaan dat het dan ging om een 'halve was'. Die knop mis ik nu eigenlijk best wel, terwijl ik verder over deze machine zeer te spreken ben! Ik heb nu een programma 'express' erop zitten. En volgens het boekje is dat een programma voor max. 3 kg was (de helft dus). Het programma duurt ook maar 30 minuten en ik kan hem instellen tot max. 40 graden. Het is vooral voor opfriswasjes maar ik gebruik hem m.n. als ik iets even heel snel wil uitwassen.
Het is vooral dat dat programma veel minder water verbruikt tijdens de hoofdwas, zegt het boekje. Wasritme is hetzelfde als een gewone of witte/bontewas, waterstand bij het spoelen ook, aantal spoelgangen ook en hij centrifugeert tijdens de verschillende spoelgangen ook gewoon. Dus het zal hem dan idd wel zitten in de duur van het hoofdwasprogramma. Maar dat scheelt! Vandaar dus ook opfriswas natuurlijk
En toch heb ik er ook wel kinderspijkerbroeken met grasvlekken mee schoongekregen!
Hoezo fantastische wasmachine! )

Merla

Merla

16-10-2008 om 09:52

Puck

Snap jij het nog? Ik ook niet hoor!
Het blijven computers en die zijn vaak niet te volgen.
1 minuut is idd wel heel erg raar. Als nou die 40 graden ook nog weer een minuut korter was dan konden we het nog begrijpen, maar dit gaat mijn pet ook te boven hoor haha.
Overigens heeft mijn wasmachine ook een eigenaardigheidje hoor. Een witte/bontewas duurt bij 95 en 75 graden 2 uur en 9 minuten. Bij 60 graden 1 uur en 49 minuten maar bij 50 of 40 graden 1 uur en 59 minuten. Dus 10 minuten LANGER dan bij 60 graden. Snap ik dus ook niks van...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.