Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Okee, de kookplaat heeft het begeven....wat nu!?

Tja, al meer dan een jaar had mijn keramische kookplaat af en toe kuren. Sloeg zomaar op tilt, maar even de stekker er uit & weer in en tadaa...het ging weer weken of maanden goed.

Tuurlijk had ik me voorgenomen om ondertussen eens rond te neuzen wat ik voor vervangend ding zou willen als de tijd daar was, maar ja, da's dan niet zo urgent natuurlijk.

Nu heeft ie echt het loodje gelegd. 11 jaar oud, en ik ga er ook geen reparatuer meer naar laten kijken. Er moet iets nieuws komen, maar wat????

Eigenlijk ben ik nooit echt heel happy geweest met keramisch, en word ik stiekem nog altijd blij als ik elders op gas mag koken. Dus dat wil ik eigenlijk wel.

Maar moet ik dan ouderwets gas? Of gas op glas?

Het schoonmaken van een keramische plaat was natuurlijk altijd wel lekker gemakkelijk.

Of moet ik aan de inductie? is dat 3 keer zo duur? En doet mijn dure Fissler pannenset het daar wel op?

Of zijn keramische kookplaten tegenwoordig 10 keer sneeler en krachtiger dan vroeger?

Of moet ik NOG iets anders?

Ik heb momenteel een 'gewone' 4-pitsplaat & heb geen zin in een megakeukenverbouwing. Is het stom als ik weer gewoon een smalle plaat neem? Of moet ik het grootschaliger aanpakken en het aanrechtblad laten verzagen zodat er een bredere plaat in kan? Kan dat ueberhaupt?

Whaaah! Waarom heb ik hier niet allemaal over nagedacht toen het kreng nog werkte!

Overigens....krijg je bij een keukenzaak een leuke elektrische noodkookplaat of zo te leen in dit soort gevallen? Waarom gebeuren dit soort dingen altijd op zaterdag net na 5-en? Hoeveel levertijd zit er eigenlijk op een kookplaat? En wat doe ik in godsnaam met de asperges die al geschild klaarstonden???!!!

Ingrid


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sancy

Sancy

05-05-2012 om 22:16

Ik heb zo'n gevoel

dat Tihama hier ooit een studie naar heeft gedaan Zit er in het archief geen draadje over haar keuken?

Inductie en je "oude" pannen

Als je op inductie wilt gaan koken kun je de pannen testen door te kijken of er een magneet aan blijft hangen ( de bodem moet magnetisch zijn). Ik heb niuewe pannen gekocht, maar mijn "oude" Le Creuset pannen mochten blijven :o)

Ik kook al ruim 8 jaar met veel plezier op een inductieplaat, had het bij een huisruil geprobeerd en was meteen om. Voorheen gas en keramisch, maar met inductie de voordelen van beiden : snel en schoon.

ody

ody

05-05-2012 om 23:16

Inductie

Om precies de zelfde reden als voorganger ... Voordeel van ga en gemak van keramische met schoonmaken ...
Zou nooit meer anders willen ...
Succes ...

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

madelief

madelief

06-05-2012 om 00:02

Ook inductie

Ook onze keramische plaat ging stuk, goddank wat een k.. Ding! Geen gas in keuken dus inductie. Top!!! Heb geen dure plaat, een Fagor maar prima. Prima service en doet het super. Gaat razendsnel, had de eerste keer gelijk vlam in de pan, olie stond te verbranden nu vind ik gas enorm lang duren, als ik een pan water opzet is hij zo aan de kook. Dat lukt je niet met gas! Ik kon mijn pannen gewoon gebruiken, geen nieuwe gekocht. Succes met je keuze!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Sascha2

Sascha2

06-05-2012 om 09:30

Tja

Wat een belabberde timing zeg, van je kookplaat. Maar de boodschap is duidelijk: je keuken wil helemaal geen keramische kookplaat meer. Die kun je dus wegstrepen. Resteert de vraag: gas of inductie. Waarom ben je altijd blij als je een keer op gas mag koken? Is het de snelheid? Hup, dan moet je aan de inductie, dat gaat nog veel sneller. Als het een stiekeme snuif van gas is, ja dan zou ik voor gas gaan .
Ik kook op inductie en vind het fijn. Alles warmt snel op. De plaat is snel weer koud als ik de plaat uitzet. En zo schoon te maken. Of je pannen het nog doen ligt aan de vorm. Zodra de bodem dkrom getrokken is, zal de pan het niet meer doen op inductie. Inderdaad, een snelle test met een magneetje kan al duidelijkheid geven. Maar ook bij pannen die niet magnetisch zijn, kan het best voorkomen dat ze, na jarenlang op een andere kookplaat gebruikt te zijn, het toch op inductie doen. Ik heb een aantal pannen van mijn oma gekregen, dat zij al in de jaren zestig gebruikte. En die pannen doen het prima op mijn inductie, zonder dat ze magnetisch zijn. Net als cobi denk ik dat pannen alleen op gas krom trekken, als ze al krom trekken.
En dan als laatste: je asperges. Alhoewel ik vermoed dat er al een oplossing gevonden is: ik zou ze stomen. Mocht je geen electrische stoompan hebben dan maar in de magnetron (als je die heb). Of nodig je bij de buren uit

kastanjet

kastanjet

06-05-2012 om 09:31

Van inductie terug naar gas

Ik kon er niet aan wennen, dus na de verbouwing van ons huis terug naar 'ouderwets' gas,

Fissler

hoi
ik ben vier jaar geleden van gas naar inductie gegaan. Ben er zo blij mee, ik had zo'n hekel aan het schoonmaken van de gaspitten! Met inductie een doekje er over en het is schoon, ik wil niet meer terug.

Ik had ook Fissler pannen toen ik op gas kookte, en helaas waren ze niet geschikt voor inductie. Ik heb nieuwe moeten kopen. Zoals hierboven genoemd, kwestie van even testen.

Tihama

Tihama

06-05-2012 om 14:03

Hahaha

Ik zocht alleen ff op mijn nick en voilá, zie ik dit draadje.

Even kijken op antwoorden:
dankzij jou, Ingrid, ben ik aan de Fisslerpannen. Ja, die doen het prima op inductie.

Ik blijf me verbazen over de immense snelheid waarmee de boel aan de kook raakt. Ik heb hier in de stad geen keuze voor gas, dus het was of inductie of keramisch. Ik heb jaren op gas gekookt, maar toen ik een paar jaar geleden in een vakantiehuisje weer op gas moest, ontdekte ik de nadelen weer. Moeilijker schoonmaken en opletten dat je niet per ongeluk een theedoek in de buurt van de pit laat (ai, direct in brand). Blijkbaar was ik dat ontwend na 10 jaar keramisch koken.

Ik heb een 90 cm Siemens-inductie met 5 pitten (echt 5 pitten en niet 4 pitten en 1 warmhoudpit). Voordeel van 90 cm: je kunt straffeloos meerdere koekenpannen naast elkaar hebben en intussen ook nog een braadpan laten sudderen. Past allemaal prima. Als je je blad moet laten verzagen: je kunt het overwegen.

Het fijne van inductie is ook dat hij snel reageert: pit naar beneden is ook direct van de kook. Misschien herinner je je mijn Maagdenburger halvebollen-ervaring nog
Tis wel ff wennen aan de weergaloze kooksnelheden.

En wat je moet met je asperges: heb je een campingstelletje of magnetron.......?

Onze keramische plaat begaf het trouwens toen we halverwege de keukenverbouwing waren. Te vroeg voor de nieuwe 90cm-plaat, maar te laat voor een nieuwe aanschaf. Ik heb er toen een via marktplaats gescoord. Daar heb ik later mijn pa weer blij mee gemaakt toen de zijne het begaf.

Tihama, nog immer supertevreden met dr nieuwe keuken, echt alles klopt

Vic

Vic

06-05-2012 om 14:34

Dit geeft te denken

Ik heb momenteel een electrische kookplaat (halogeen?), en vind dat eigenlijk helemaal niets. Je staat uren te wachten tot iets kookt, en als het eenmaal kookt krijg je het niet meer laag. Hopelijk heb ik volgend jaar genoeg gespaard voor een andere keuken en ik was van plan om dan weer gas te nemen. Dat wordt nogal een klus omdat er geen gasleiding naar de keuken loopt. Maar als ik dan hier lees dat inductie bijna hetzelfde werkt en nog meer voordelen heeft, begin ik toch te twijfelen. Wat zijn dan de nadelen van inductie? De meeste pannen heb ik al vervangen toen ik hier ging wonen, omdat mijn oude pannen allemaal stonden te wankelen op de kookplaat.

Tihama

Tihama

06-05-2012 om 14:45

Geen idee

Ik geloof niet dat ik een nadeel van inductie kan bedenken Het feit dat je ze vervangen hebt, is overigens geen garantie dat ze op inductie kunnen. De pan moet magnetisch zijn, dat is het belangrijkste. Dus hou een magneetje tegen de bodem en dan weet je het. En ze moeten een vlakke bodem hebben, maar dat zit wel goed als je nu keramisch hebt.

Tihama

Vic

De nadelen van een inductieplaat zijn : duurder in aanschaf en hoger energie verbruik. Heet eerste valt bij jouw waarschijnlijk weg tegen het aanleggen van de gasleiding en het tweede, tja daar heb ik me niet in verdiept, ik wilde gewoon een inductie plaat ;o)

Kari1

Kari1

06-05-2012 om 14:54

Inductie

ook hier inductie. Mijn oude Fissler pannen uit mijn gaskooktijd bleken helaas niet geschikt, maar die waren ook al ruim meer dan 25 jaar oud. Toen bestond er nog geen inductie denk ik, en werd daar geen rekening mee gehouden. De modernere pannen van een beetje kwaliteit kunnen er gewoon op. Doe idd de simpele magneettest, blijft een magneetje plakken aan de bodem(!) van de pan dan gaat het lukken.
Als je nu geen problemen ervaart met je 4pitter van 60 cm dan lijkt het niet stom om het daarbij te houden en geen gaten in je aanrecht te zagen. Wij hebben na 60 cm ook weer gekozen voor 60 cm inductie. Ik kan er alles op wat ik wil, bij mijn wok kan best nog een andere koekenpan en een rijstpannetje ofzo. En anders is er altijd nog de magnetron en/of de oven.
Dat die veeg met de natte lap na het koken volstaat is zo fijn! Een ander voordeel vind ik dat de plaat een functie heeft als onderdeel van het aanrechtblad als hij niet aanstaat. In mijn kleine keuken is dat echt praktisch.
Kari

Vic

Vic

06-05-2012 om 15:00

Losstaand fornuis

Heb je ook losstaande fornuizen met inductie? Als ik google vind ik ze alleen maar voor 2500 euro, en dat vind ik wat veel.

Tihama

Tihama

06-05-2012 om 15:04

Energieverbruik: shonagh

Het energieverbruik van een inductieplaat is lager dan van keramisch. Gas is milieutechnisch gezien beter, maar als ik me niet vergis, gaat Ingrid binnenkort aan de zonnepanelen, dus dan is haar electriciteit meteen milieuvriendelijk Extra argument voor inductie dus.

Tihama

Tihama

Ja inderdaad, duurder dan gas en goedkoper kan keramisch.
Dus Vic gaat het voordeliger worden, wat ze ook kiest;o)

IngridT

IngridT

06-05-2012 om 20:58 Topicstarter

Okee...duidelijk.

Vanmiddag met man achter de keukenplinten gegluurd. We weten niet eens of we in de keuken een gasaansluiting hebben. En ik heb helemaal geen zin in gedoe en gebreek. En ik ben vreselijk gewend aan mijn gemakkelijk te reinigen glazen plaat. En mijn fissler pannen zijn zo plat als wat & hartstikke magnetisch. net zoals mijn mooie bradpan & mijn favoriete koekenpan. Dus ik ga voorlopig gewoon een inductieplaat kopen. Klaar. Zeker weten dat het me beter gaat bevallen dan keramisch.

Nog tips over merken? Of special features? De lokale keukenboer gaat morgen om 1 uur open dus dan sta ik op de stoep. Vanavond kliekjes UIT de vriezer gehaald & de asperges geschild IN de vriezer gemikt. Zo raar om panloos te eten! Eerst maar eens zien hoe snel eea geregeld kan worden & of de keukenboor een noodplaatje electrisch voor me te leen heeft. En anders maar aan de frieten, salade, chinees & pizza de komende dagen. Ik heb nog zo'n tosti-ijzer waar je ook op kunt grillen, dus dat biedt perspectief voor snel-klaar-vlees. En couscous hoeft alleen maar even in kokend water. En aardappels kunnen ook in de oven.

Pfff.

Komt goed.

Ingrid

Kari1

Kari1

06-05-2012 om 22:01

Features: let er b.v. op

dat je makkelijk per "pit" de temperatuur kunt instellen, met 1 druk op de knop. Soms moet je, als je van 8 naar 2 wilt, dat doen door 6x te tiptoetsen: 7-6-5-4-3-2. Dat is niet handig.
Er zijn platen met 4 losse zones, er zijn ook platen met koozones. Dan kun je b.v. 3 kleine pannen op een plek van 2 zetten. Maar die moeten dan wel op dezelfde temperatuur. Ik heb er niet voor gekozen omdat ik niet vaak met veel kleine pannetjes tegelijk kook. Maar je kunt erover nadenken of je dat juist wel handig vindt.
Er komen vast nog wel meer puntjes langs, maar dit heb ik alvast te bieden.
Kari

IngridT

IngridT

06-05-2012 om 22:10 Topicstarter

Hahaha...van 8 naar 2

proest. Op mijn overleden keramische plaat kon je kiezen of je bij 1 begon of bij 12, maar om bv op 6 uit te komen moest je idd de hele riedel langs. Hmm. Dat kan beter dus.

3 pannetjes op de plek van 2...nee, ik geloof niet dat ik daar behoefte aan heb.

Maar dank voor de tips!

Ingrid

Jessica O

Jessica O

07-05-2012 om 07:37

Glas/gas

Ik heb zelf een rvs kookplaat, gas. Maar ik ken iemand die dus gas onder glas heeft. Mooie kookplaat hoor, maar wat een ***kreng om schoon te maken zeg.

Verder geen zinnige bijdrage van mij, ik vindt gas het fijnst!!

Wij hebben glas onder gas

en het is idd 3x niks (vind ik). Je krijgt het heel lastig schoon, doordat je niet alles van de pitten van de glasplaat kunt verwijderen. Nee, ik zou er in het vervolg niet meer voor kiezen.

Aantal pitten

Had je eigenlijk al besloten of je 4 pitten wilt of meer? Want Tihama tipte het al aan: "Ik heb een 90 cm Siemens-inductie met 5 pitten (echt 5 pitten en niet 4 pitten en 1 warmhoudpit). Voordeel van 90 cm: je kunt straffeloos meerdere koekenpannen naast elkaar hebben en intussen ook nog een braadpan laten sudderen. Past allemaal prima. Als je je blad moet laten verzagen: je kunt het overwegen." Ik ben nu bijna zover dat ik daadwerkelijk mijn fraaie blad ga verzagen. Wij hebben indertijd namelijk gedacht dat veel aanrechtblad ook wel veel voordelen heeft (en dat heeft het ook, als je geregeld meehelpende kinderen hebt!), maar ik wilde toch maar liever dat ik een 90 cm brede 5-pitter genomen had. Of zelfs een 90 cm 6-pitter... Hoe dan ook, als je kiest voor meer dan vier pitten, neem dan geen smalle plaat, want met een paar grote pannen kom je echt in de ruimteproblemen.

Tihama

Tihama

07-05-2012 om 15:10

Verlies aanrechtblad

heb eindeloos getwijfeld over de optimale verdeling. Bredere kookplaat betekent minder aanrechtruimte, maar als je een pan gewoon op zijn pit kunt laten staan ipv een plekje op je aanrecht te geven, dan heb je ook minder aanrecht nodig. Omdat de pit ook snel afkoelt, kun je al heel snel ook de kookplaat als aanrechtruimte benutten. Bij mijn keramische plaat stond mijn aanrecht vaak al snel vol met allerlei pannen, die klaar waren, maar die anders doorbakken op de afkoelende pit. Ik heb overigens ook een dieper aanrecht genomen: 70 cm. Daardoor kan ik schalen ed verder naar achteren zetten, terwijl ik vooraan meer ruimte heb om te werken.

Fiorucci

Fiorucci

07-05-2012 om 15:25

Overigens

Ik weet inmiddels dat het verschil tussen een fornuis van 60 en 70 cm al bijzonder aangenaam is, met een groter gezin. Dus als je gehecht bent aan aanrechtruimte kan 70 of 80 cm. ook een optie zijn.

IngridT

IngridT

07-05-2012 om 16:33 Topicstarter

Okee (update)

Vandaag naar de keukenboer geweest. In elk geval een schattig tweepits elektrisch plaatje geleend, dus we kunnen in lek geval wel weer primitief koken! (maar vanavond chinees, de kinderen hadden zich er al zo op verheugd..hahaha!)

Morgen komt de installateur kijken wat er wel of niet kan. We weten nl niet of we een gasleiding hebben, en ergens neig ik toch ook nog wel naar gas hoor, kan er niks aan doen.

Onze keuken is 10 jaar oud, niet van de kwaliteit die ik eigenlijk gewold had, maar ook nog lang niet af genoeg om te vervangen. Dus dat laten we voorlopig maar evne zo. Ik denk dat ik geen zin heb om mijn natuurstenen aanrechtblad stevig te laten verzagen, bovendien krijg ik dan serieuze problemen met naastligggende kastjes en zo. iets breder zou wel leuk zijn, en ik heb een heel lolllig gastoestel gezien van 70 cm breed die (hoerahoera) in een 60 cm 'gat' kan worden geplaatst. Met een wokbrander in de hoek. Dat lijkt me leuk.

Alternatief is een inductieplaat van 60 cm breed, heb ik er ook al eentje van uitgezocht. 2 zelfs, want de ene is dikker dan de andere, en die dikke levert dan misschien ook weer problemen op met de besteklade eronder.

De installateur komt morgen kijken wat kan of niet kan qua gasleiding. Als de halve keuken eruit moet om die te leggen dan wordt het sowieso de inductie. Als het een eitje is, die leiding, dan sta ik nog een half dagje in dubio, maar dan zou ik nog best eens voor gas kunnen gaan...

Ingrid

70cm

Die heb ik dus nu (met 5 pitten), inderdaad in zo'n hoera-60-cm-gat. Had ik maar...

bibi63

bibi63

07-05-2012 om 21:34

Ik zweer dus wel bij glas onder gas

Zowiezo omndat ik absoluut gas wil. Maar ik vind ook de glasplaat daaronder ideaal. Dat maak je echt heel makkelijk schoon met een vezeldoekje en wat afwasmiddel.
Gr. Bibi.

Rosase

Rosase

07-05-2012 om 23:16

Glas onder gas en gas onder glas

Dat is niet het zelfde. Glas onder gas is nog steeds met pitten en dat is denk ik wel moeilijk schoonmaken, en gas onder glas is een glasplaat over je pitten. Dat is de kookvoordelen van gas en de schoonmaakvoordelen van glas.

Ik heb nu gas, maar zou als ik nu mag kiezen absoluut voor een gas onder glasplaat gaan. "Helaas" doet mijn gasfornuis het nog prima. Ook een voordeel van gas lijkt me, dat gaat veel minder snel kapot.

Kari1

Kari1

08-05-2012 om 09:28

Aantal pitten

is vooral belangrijk in relatie met de ruimte tussen de pitten naar mijn idee. Ik hoor vaak dat mensen hun 5-pitter zó handig vinden, want nu kunnen er naast hun wok nog 2 andere pannen staan, of kunnen er wel 3 koekenpannen tegelijk op. Ja, dan gebruik je dus effectief toch maar 3 pitten tegelijk.
Komt het heel vaak voor dat je alle vijf de pitten tegelijk nodig hebt? Bij mij niet (maar ik ben ook geen echte keukenprinses), ik kan goed toe met 4, oven/magnetron kan ook nog wat in, stoominzetmandje geeft mogelijkheid voor 2 lagen in 1 pan.
Mijn ex-gaspit had 4 pitten met zoveel ruimte tussen de pitten dat ze echt allevier tegelijk goed gebruikt konden worden, inclusief wok. Inderdaad met een excentrische wokbrander in de hoek. Mijn 4pits inductieplaat heeft dat niet en ik moet iets meer kijken welke pan ik neem, maar ook daar kunnen er prima 4 tegelijk op, waarvan 3 ruime koekenpannen.
Kiezen voor een 5pitter van 70 cm zou ik om reden van afstand tussen de pitten (want dat is je effectief gebruik) daarom niet doen, een 5pitter heeft m.i. 90 cm nodig.
Ingridt, die 4pitter van 70 cm, welk merk is dat? Mijn dochter zoekt zoiets.
Kari

Hanne.

Hanne.

08-05-2012 om 10:09

70 cm 5 pitter

Ik heb een 70 cm 5 pitter (wokbrander aan de zijkant), en ik heb bijna dagelijks spijt dat ik niet voor de 90 cm ben gegaan. De pitten zitten inderdaad zo dicht op elkaar dat het vrijwel onmogelijk is om 5 pitten tegelijkertijd te gebruiken. 4 pannen is vaak al moeilijk.

Ik heb er een van M-system. Komt bij Boretti vandaan (zat zelfs in een boretti doos).

http://www.inbouwwinkel.nl/kookplaat/gaskookplaten/kookplaat-5-pits/5189/m-system-mgkwl-75ix-gaskookplaat-5-pits-75-cm-rvs.html

mix

mix

08-05-2012 om 11:04

Ik heb een 90 cm 5 pitter

met in het midden een wokbrander.
Ik kan alleen 4 pitten gebruiken als ik diverse maten pannen gebruik. Een grote soeppan gebruiken, dan kan er al geen koekenpan meer bij.
Op de wokbrander zet ik vaak een sausje te branden maar gaat ook vaak te hard.
Als ik 5 pitten wil gebruiken dan kan dat alleen als ik bv 3 hele kleine pannetjes gebruik en die strategisch neerzet. Wat mij betreft had ik dan liever meer werkruimte gehad en 20 cm fornuis ingeleverd, want het past er alsnog niet op.
Volgende keer gaan de pannen mee naar de winkel en ga ik weer voor 4 pitten. het gasfornuis is wel heel breed, maar de diepte blijft gewoon een probleem met 4 of meer pannen en daar zit m denk ik het addertje onder het gras. Als je echt iets aan een fornuis van 90 cm wilt hebben moet het ook de diepte in groter zijn dan de standaard fornuizen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.