Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Barvaux

Barvaux

29-12-2014 om 10:23

Oliebollen bewaren

Wij bakken nu voor het derde jaar zelf de oliebollen maar we vinden ze de dag erna niet echt lekker meer. Ze zijn te hard. Wat doen we fout? Toch te lang in de pan waarschijnlijk maar hoe houden jullie ze de nacht over? Hoe bewaar je ze het beste?

Hanne.

Hanne.

29-12-2014 om 10:36

niet

Wij laten ze altijd gewoon in de schaal staan. Theedoek er over en verder niets.

Volgens man zijn ze de volgende dag nog lekker. Volgens mij niet. Maar ik vind oliebollen ook het allerlekkerst als ze net uit het vet komen (dat je net je mond niet meer verbrandt zeg maar) terwijl hij ze het liefste koud eet.

Marie

Marie

29-12-2014 om 10:43

opwarmen in magnetron

Wat ook wil helpen is de oliebollen even op te warmen in de magnetron.

Opwarmen is de truuk

Bak ook al eeuwig zelf, en eet ze eigenlijk nooit koud. Ja, de eerste paar uur nog, maar anders idd even in de magnetron. Dat ze hard worden ligt aan het koude vet. Ook al bak je ze in vloeibaar vet. Even warm maken (kan natuurlijk ook in de oven, worden ze ook weer een beetje knapperig van buiten, maar pas op dat ze niet uitdrogen). Fijne jaarwisseling !

Barvaux

Barvaux

29-12-2014 om 12:20

hmm

Had vorig jaar ergens anders meteen na de jaarwisseling tips gevraagd. Toen vond ik ze zo taai dat ik dagen lang spierpijn in mijn kaken had.

Ze hebben daar alleen vloerverwarming en het was lastig om de oliebollen goed te laten rijzen. Ik heb het uiteindelijk in de gootsteen in warm water gedaan.

De rest van het gezelschap eet ze inderdaad uit de magnetron maar had ook last van de taaiheid. De eerste dag waren ze perfect. Hoe lang houden jullie ze in het vet en op welke temperatuur?

Katniss

Katniss

29-12-2014 om 16:53

Zonnebloemolie

Ik heb gewoon van die pakken oliebollenmix en bak in zonnebloemolie. Na Oudjaar gaan ze in een schaal met aluminiumfolie erover in de koelkast (hoeft waarschijnlijk niet eens), en meestal warmen we ze even op in de oven als we ze eten.

Barvaux

Barvaux

29-12-2014 om 17:51

katniss

Ik probeer te achterhalen wat wij fout doen en blijkbaar zit het niet in het bewaren. Doen we iets fout in de bereiding (190 graden) of halen we ze er te laat uit of kan er niets fout zijn in de bereiding als ze meteen na het bakken wel lekker zijn?

Hier dus ook in zonnebloemolie.

De mensen waar wij zitten warmen ze altijd op in de magnetron, maar die vonden ze dus ook taai vorig jaar de tweede dag.

Moni

Moni

29-12-2014 om 18:01

Volgens deze site is 190 graden te warm

Zie ook verdere tips:

http://www.kooktijdschrift.nl/oliebollen-bak-lekkerste-oliebollen/

Huis tuin keuken tips

Bakken op 180 graden. Tijdens het bakken het beslag steeds goed doorroeren, niet teveel beslag in een keer maken. Extra hand krenten/rozijnen erdoor.
Opwarmen in de oven bijvoorbeeld in braadzak, iig afgedekt maar niet 100% afdekken.

Katniss

Katniss

29-12-2014 om 18:06

Geen idee

Ik heb een ouderwets pannetje met olie en test de temperatuur met een stukje brood

Hanne.

Hanne.

29-12-2014 om 19:09

temperatuur

Ik denk ook dat je temperatuur te hoog is. Wij bakken op 170-180 graden

Kaaskopje

Kaaskopje

29-12-2014 om 19:36

Bewaren

Mijn moeder bakte ze ook zelf (uiteraard, zou ik bijna zeggen) en bakte zoveel dat we twee weken later nog niet door de voorraad heen waren. Geen idee waarom ze dat deed. Opwarmen ging au bain marie. Ik bak nooit oliebollen, maar warm nog wel oliebollen op. Ik doe dat in de magnetron. 10 seconden is al genoeg. Vet is veel sneller heet dan bijvoorbeeld water. Of het taaie aan je bakkunsten ligt, weet ik niet. Ik begin er niet eens aan voor die paar bollen die hier gegeten worden.

Barvaux

Barvaux

29-12-2014 om 20:34

Kaaskopje

Wij doen het nu voor het derde jaar en ik dacht dat ik dat nooit zou zeggen maar wat zijn ze lekkerder als je ze zelf bakt. Het is echt de moeite waard ook al is het bij ons tot nu toe één dag. Die vette natte zooi van de kramen blief ik echt niet meer. Het gaat ook zo makkelijk in een elektrische frituurpan en wat ben je kwijt: een paar flessen zonnebloemolie, een pak mix en wat rozijnen. Daar koop je tegenwoordig nog geen vier oliebollen voor geloof ik

Marjoleine64

Marjoleine64

29-12-2014 om 20:38

Beslag laten rijzen

kan heel goed in de oven, doe ik ook met brooddeeg wat moet rijzen. Gewoon de oven op 40 graden zetten en de beslagkom afgedekt erin, gaat perfect. Nooit meer last van tocht oid.
Maar oliebollen bakken doe ik dus niet, is echt de moeite niet voor die paar die wij eten. Ik haal ze wel bij vrienden die altijd heel veel bakken...

Barvaux

Barvaux

29-12-2014 om 20:40

precies

Marjoleine, jij doet het goed, je haalt ze bij anderen

Kan ik een plastic emmertje zo bij hun in de oven zetten? Durf ik niet zo goed, is een nieuwe keuken namelijk.

Marjoleine64

Marjoleine64

29-12-2014 om 20:45

op 40 graden wel

zie titel
Als je zeker weet dat de oven maar 40 graden is kan daar rustig een plastic beslagkom in staan. Niet alle ovens kunnen zo laag.

Katniss

Katniss

29-12-2014 om 21:07

Rijzen

Ik zet de bakken met beslag (met en zonder rozijnen) gewoon in de huiskamer om te rijzen. Daar is het om en nabij 20 graden, maar het gaat prima. Eigenlijk vind ik het heel weinig werk. Beslagje mixen, even laten rijzen, en dan per 4 bakken in de olie, paar minuutjes per keer. Binnen een uur heb ik 30 bollen gebakken.

Barvaux

Barvaux

29-12-2014 om 21:12

katniss

Ze hebben daar vloerverwarming en dat werkt dus niet heb ik twee jaar geleden gemerkt.

Kaaskopje

Kwam je moeder soms uit de Peel?

Zie hier:

Het vrouwtje in de Peel

Er woonde in de Peel een vrouw
die oliebollen bakken wou
met krenten en rozijnen.
Daar stond ze dan met oudejaar
en bakte maar, en bakte maar
dozijnen en dozijnen...
En de bevolking van de Peel
at veel te veel. o veel te veel.
Ze riepen: Lieve moeder, stop!
Maar het beslag was nog niet op.

De buren kwamen op bezoek
en lagen weldra in een hoek,
omdat ze niet meer konden.
De papegaai lag kogelrond
voor apegapen op de grond
en ook de zeven honden.
En alle muizen waren ziek
en lagen dof in het portiek.
En aan het einde van de dag
toen was er altijd nog beslag.

De meester met z'n hele klas
kwam kijken wat er gaande was
en wou wel iets gebruiken.
En spoedig lag de ganse school
in 't tuintje bij de rodekool
met dikke ronde buiken.
Toen kwam 't voltallig personeel
uit de fabrieken van de Peel.
Ze aten door, de hele dag
en kijk, er was nog steeds beslag!

En niemand bliefde meer een bol
en alle schuren raakten vol,
de huizen en de stallen;
Er kwam een hele hoge berg
van oliebollen. O, wat erg,
die berg is omgevallen
met veel gerommel en gedonder
en 't arme vrouwtje lag er onder.
En 't laatste wat ze zei was: Ach,
er is nog net een rest beslag...

Waarmee ik dit maar zeggen wou:
Een zalig uiteinde , mevrouw,
maar als u bakt eventueel,
denk aan het vrouwtje uit de Peel
en maakt u niet teveel beslag!
Gegroet, mevrouw en goedendag.

Van Annie Schmidt, uiteraard.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

30-12-2014 om 22:09

Haha Temet

Wat grappig

Het toeval wil dat haar opa een echte Brabander was. Maar niet uit de Peel.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-12-2014 om 22:16

Barvaux

De moeite weegt niet op tegen het animo voor oliebollen bij ons. Daarnaast hebben we de frituurpan de deur uitgedaan vanwege het gedoe en de vette lucht. Ik heb nu twee zakjes met elk 6 bollen gehaald en daar heb ik al teveel aan denk ik.

Juno

Juno

31-12-2014 om 08:10

Barvaux

Je kan het beslag ook in een net gedraaide en uitgeruimde vaatwasser laten rijzen.

Henk

Henk

26-12-2017 om 21:40

Oliebollen van vroeger

Tegenwoordig worden Oliebollen inderdaad vrij taai na een of twee dagen. Vroeger als mijn moeder ze bakte, en later mijn vrouw dan aten we zeker tot aan 15 January zonder onze tanden te breeken.
Het verschil waarschijnlijk was dat ze bakte bij gewwoon meel, gist en krenten te gebruiken en dan na het goed te mengen de deeg een paar uur laten rijzen. Dan vervolgens in de olie te bakken op het fornuis zonder de temperature te controlleren.
Ik als 81 jarige voor het eerst heb het zelf geprobreed met het verschil dat ik Koopman oliebollen mix hebt gekocht in the Dutch Supermarket helaas met het resultaat dat ik nu met een lading oliebollen zit opgescheept dat niet allen taai maar ook niet te kauwen zijn. Als ik mij goed herriner en ze vergelijk met die van mijn moeder, en ja ook die mijn vrouw bakte waarschijnlijk was de deeg was niet dun genoeg die van hun waren altijd dun aan de buitenkant en lekker knapperig.
Dur volgende keer het deeg wat dunner maken misschien is dat inderdaad het vershil.
Smakelijk eten, prettige kerstdagen en een voorspoeding niew jaar.

rode krullenbol

rode krullenbol

26-12-2017 om 22:40

En het begint met de letter 'L' ...

Het ontbrekende, magische ingrediënt laat zich op basis van uw verhaal toch eigenlijk wel raden? Het is weliswaar van onschatbare waarde, maar niet in de winkel te verkrijgen. Zelfs een grootfabrikant van bakmixen moet het zonder doen. Sterker nog: juist die!

Rode krullenbol

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.