Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

ontploffende boter in de magnetron

Als ik boter moet smelten doe ik dat graag in de magnetron, op vrij laag vermogen en dan langzaamaan. Ik heb het nu al een paar keer gehad dat de boter dan ontploft: ineens een knal en de hele magnetron zit onder (al blijft het meeste wel in het bakje achter).
Althans, dat was zo, tegenwoordig zet ik, door ervaring wijs geworden, een deksel over het bakje heen. De magnetron vol boter is al vies genoeg, maar erger is dat het grillelement ook wordt geraakt zodat de boel begint te walmen als ik later de grill aanzet.

Herkennen jullie dit fenomeen, en weet iemand waar het door komt?

Groeten,

Temet

Angela67

Angela67

21-07-2014 om 10:30

water?

is het niet het water in de boter?
gr Angela

Dendy Pearson

Dendy Pearson

21-07-2014 om 10:47

lijkt mij ook

Dat zal wel met het water te maken hebben.

Maar ik heb het nog nooit gehad. Als ik boter warm wil maken doe ik het gewoon op een schoteltje en dan op 350 watt. Ik heb nog nooit ontplofte boter gehad.
En om dit te voorkomen zal ik voortaan ook een dekseltje over het schoteltje doen

nao

nao

21-07-2014 om 10:55

klopt

Komt idd door het water. Hete olie (de gesmolten boter) en water is geen goede combinatie. Dat gaat scheiden, water gaat stomen...boem

Het gaat wel maar goed in de gaten houden

Tijgeroog

Tijgeroog

21-07-2014 om 11:34

Hier ook

Regelmatig even roeren helpt. Plastic folie erover helpt tegen de troep. Maar soms heb ik weinig geduld en dan gaat het weer mis...

Katniss

Katniss

21-07-2014 om 11:35

Oplossing

Ik smelt boter in een pannetje op heel laag vuur. Dat gaat prima. Sinds mijn magnetron de geest gaf, drie jaar geleden, heb ik hem nog niet gemist.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-07-2014 om 12:27

Smelten

Bedoel je echt tot vloeibaar laten smelten? Dat doe ik ook nog steeds in een pannetje. Boter even lichtjes zachter laten worden doen we wel in de magnetron, maar dat is echt secondenwerk. Vet is eerder heet in de magnetron dan water. Als ik een klein stukje vlees opwarm is dat ook met een paar seconden gepiept en dan spettert het ook al alle kanten op.

Tine Winkel

Tine Winkel

21-07-2014 om 18:13

ook in een pannetje

voor een bepaald recept moet ik een grote hoeveelheid boter smelten. Ik doe dat altijd in een pannetje op heel laag vuur, maar dan merk je ook, bijna aan het eind en als je niet roert, dat de boter 'ploft'. OK, niet echt hoog, maar ik vind het toch altijd eng/vreemd. Even doorroeren en het stopt weer een poosje. Volgens mij is dat dus hetzelfde als wat jij meemaakt in je magnetron.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.