Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ontwerp achtertuin probleem.

We zijn met onze achtertuin bezig maar het wil ons niet zo lukken.

Jaren hebben we de basis gelaten voor wat het was. Door allerlei omstandigheden hebben we de tuin nooit aangepakt zodat het een keer echt mooi werd.

Doordat we twee achteruitgangen hebben en de schuine lijnen wel willen behouden, weten we eigenlijk niet meer hoe we iets kunnen indelen.

Geld speelt zeker een rol dus we kunnen niet een hovenier aan het werk zetten om eens een ontwerp te maken.

We zitten al zó lang met deze tuin en zijn een beetje vast geroest. Door die dubbele achter uitgang lijkt het wel extra moeilijk te worden.

Hoe zouden we dit eens kunnen aanpakken? Ik heb al heel veel gegoogled maar geen tuin lijk op die van ons

Gr. K. ersje


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
merel

merel

27-03-2011 om 20:51

Nou laat ons dan?

We bemoeien ons hier toch al overal mee, als je nou eens een goede plattegrond op mijnalbum.nl zet kunnen we daarmee misschien een ontwerpje voor je maken. Wellicht kan je zelfs een inlognaam en code verzinnen die wij ook mogen weten, dan kunnen we op dat zelfde album onze ideetjes terugplaatsen?? (ik vind het wel leuk om mee te verzinnen hoor)

Merel

Merel

27-03-2011 om 20:51

Pelle!

Haha ik was tegelijkertijd met jou aan het schrijven Pelle, met hetzelfde idee!

Ik vind het ook heel moeilijk

en dan ben ik nog interieurontwerper ook. Ik heb er geen feeling mee lijkt wel, met die planten dan. Boompjes snap ik wel maar het vullen van borders ed kan ik gewoon niet goed inschatten. Ja en dan weet ik ook wel wat ik mooi vind qua terrassen maar dat is dan altijd meteen het duurste (heb zo gek altijd de duurste smaak...zucht). En ik wil geen strakke tuin ik wil een half verwilderde 'oude' tuin maar als ik dan plantjes zie dan ben ik weer bang dat het ubertruttig op het bejaarde af wordt.

Maar goed, hier ligt een ontwerp, geen idee alleen wat er op die groene plekken moet aan planten. Ik denk dat ik gewoon maar wat koop wat ik mooi vind en dan trek ik het er wel weer uit als het niets is. Ik was wel goed in het indelen van ons kleine terrasje vroeger, dan had ik allerlei potten staan wat er echt heel goed uit zag, dan schoof ik net zolang totdat het goed stond. Maar borders snap ik niet.

merel

merel

27-03-2011 om 23:38

Mijn tip

Nou, ik ben ook helemaal niet goed in borders, want dan moet je ook nog rekening houden met de hoogte en bloeitijd van de planten enzo. Dat kan je wel uit boekjes halen hoor, maar dat vond ik allemaal te veel werk.
Wat ik heb gedaan is gewoon iedere maand een keer naar het tuincentrum gaan en daar iets kopen wat op dat moment bloeit. Zo heb je het hele jaar door iets bloeiends in de tuin (het is dus wel even een 12 maanden projectje) maar het werkt wel. Ik heb nu een ribus die aan het bloeien slaat en zo'n forsythia (dat gele bloeiende hout) en zo gaat er iedere maand iets bloeien, de rest stelt ook niet zo veel voor bij mij, veel groen en wat ander ondefinieerbaar spul.

Chippie

Chippie

28-03-2011 om 09:52

Wij ...

Wij hebben bij een gewoon hoveniersbedrijf een ontwerp laten maken. Kostte 500 euro (voor een tuin van 400 m2). Als we de planten bij het bedrijf kochten was het ontwerp 200 euro en bij gehele aanleg was het gratis. Het is een ontwerp geworden waar ik nooit op was gekomen (terwijl het wel duidelijk was waar wat kwam terrassen-gras-tuin-etc). En dan kun je min of meer zelf aan de slag. Hier heeft een bevriende tuinman ons geholpen.
Maar die 400 euro was meer dan het geld waard.

Lavendel

heb een oplossing bedacht voor mijn borderprobleem, ik denk dat ik die hele border vol doe met lavendel. Dat staat mooi en ruikt lekker en is wel tuttig maar niet té denk ik.

Valkyre

Valkyre

28-03-2011 om 09:56

Manda

Net als in je interieur is het handig om te denken in structuur (grote bomen en struiken; groenblijvende heesters) en in accesoires/vloerbedekking. Accesoires zijn dan bloeiende planten, die je het beste in groepjes kunt aanplanten (3 a 5 middelgrote of 7 tot 9 kleine plantjes). De vloerbedekking bestaat dan uit (evt groenblijvende) bodembedekkers.

Het wordt vooral truttig als je van elke plant maar 1 exemplaar neerzet. Think big. Volgens mij moet het je met deze summiere uitleg wel lukken. En zo niet, koop een paar tuinbladen en kijk de kunst af..

Ik zou zo graag willen dat ik deze plannen zelf kon uitvoeren (gebrek aan geld en spierkracht). We hebben een heerlijke tuin, maar een typisch geval van "meubels tegen de muur" geerfd van de vorige bewoners. Sommige heesters zijn te groot om door mij te worden verplaatst, balen...

Valkyre

Valkyre

28-03-2011 om 09:58

Tegelijk

gepost! Lavendel is een goed plan, want ook in de winter is de structuur nog zichtbaar. Lavendula stoechas is leuk (kuiflavendel). Wel twee keer per jaar terugknippen (niet in het oude hout) om de vorm mooi vol te krijgen.

Leuk!

Merel

Merel

28-03-2011 om 10:16

Lavendel

mijn lavendels zien er niet uit...hoe vaak moet je die knippen dan? Ik moet die oude zooi er maar eens uitgooien en nieuwe kopen. Tegenwoordig met mijn outlook agenda (waarbij ik alle taken gewoon per dag kan laten binnenkomen) lijkt me het handiger bij te houden. Vroeger zette ik dat wel eens in een papieren agenda ('lavendel knippen') maar vergat het dan toch als ik het blaadje had omgeslagen.

Valkyre

Valkyre

28-03-2011 om 10:28

Merel

In het najaar als het is uitgebloeid de bloemen plus evt een klein stukje groen eraf knippen. In het voorjaar (maart, april ofzo) flink terugknippen, maar niet tot in het oude hout.

Voordat je je doorgeschoten lavendel weggooit, zou je nog kunnen overwege om 'm flink terug te knippen (dus wel tot in het oude hout). Vaak groeit het dan weer terug, maar het duurt een jaar ofzo voor je er weer een beetje een bolletje van kunt knippen. Wel even mesten meteen na 't knippen (niet teveel).

Lavendel knippen merel

na de bloei, dan knip ik takje voor takje weg tot net iets boven het onderste blaadje. En dan ziet het er heel zielig uit maar het komt dan weer helemaal goed.

We hadden tot vorig jaar een oude lavendel in de voortuin, die is er nu uit want er komt een laurierhaag.

Ja lavendel, dat wordt het denk ik, heel rust gevende bezigheid vind ik het trouwens dan wegknippen en dan heb ik een aardige bos wat ik in de wc op hang.

Valkyre

dank, ik heb die soort nu opgeschreven, die gaan we binnenkort kopen.

ishtar

ishtar

28-03-2011 om 11:41

Lavandel

bij de buren heeft de tuinman een flinke lavendelhaag tot op een cm of 10 teruggesnoeid. Dat werd nog hetzelfde jaar (alleen iets later dan normaal) weer een flinke lavendelhaag. Er heeft er geen een minder om gebloeid. Om te verjongen kun je dat prima doen. Ik heb het nu ook gedaan met mijn alle kanten uitgroeiende lavendel.
Stoechas is wel wat vorstgevoeliger dan 'gewone' lavendel.

merel

merel

28-03-2011 om 12:53

Knip!

ik ga 'm zo gewoon knippen, 't ding ziet er toch al niet meer uit, dus veel verpesten kan haast niet meer. Het is nu een grillige stok waar waarschijnlijk 5 sprieten lavendel uit zullen komen...meer niet.

Ooievaar

Ooievaar

28-03-2011 om 13:13

Tuinontwerp boekje

Het beste boek dat ik ken op dit gebied is: Zelf uw tuin ontwerpen van Dick Huigens. Een hele reeks voorbeelden en tips, ik vond het een heel bruikbaar ding.

ik heb vanmiddag een zakje weidebloemen gekocht, aziatische klaprozen en klimmende winde voor bij de regenpijp (hebben we al een paar seizoengen gehad erg leuke bloemetjes) en nog een hele mooie kamperfoelie die ik op de plek van de overleden clematis heb gezet.

Verder zag ik diverse soorten lavendel, leuk en mooi, komende weken gaat de achtertuin verder ontdaan worden van rotzooi, tegels en andere troep en dan aarde storten en de borders vullen met heel veel lavendel en ook een magnolia struik. Goh het wordt nog wat.

En nu nog eens kijken of ik hard gebakken waaltjes op marktplaats kan vinden voor het terras wat in mei gepland staat.

Fiorucci

Fiorucci

28-03-2011 om 16:43

Manda

Het is nog wat vroeg om dat allemaal te zaaien hoor, wacht even tot medio april!

Merel

Merel

28-03-2011 om 17:08

Weidebloemen

jee ik weet niet hoe vaak ik zo'n zakje weidebloemen gekocht heb, (en uitgezaaid op het juiste tijdstip) maar ik heb nog nooit een weidebloem gehad, ook klaprozen wilde ik zo graag... maar die doen het bij mij ook niet.

persicaria

persicaria

28-03-2011 om 17:54

Tip manda

volgens mij heb ik de tuin die jij graag wilt:
ik heb staan (in een border kris kras door elkaar):
nepeta (six hills geloof ik), link (die paarse plant, heeft wat weg van lavendel, maar veel onderhoudsvriendelijker, je hoeft er niets aan te doen, in het voorjaar bijknippen en komt vanzelf weer op):http://www.groei.nl/index.php?id=24247
en persicaria (what's in an name?)amplexicaulis (is wat hoger dus komt er leuk bovenuit), link: http://www.tuinadvies.be/plantengids.php?id=101
en ook wat verbena (ook leuk erbovenuit,, zaait behoorlijk uit, trouwens), link:http://www.neerlandstuin.nl/planten/verbena.html
dan kun je ook nog wat allium (ui) planten (bolgewas), lange stengels met zo'n mooie paarse bol erbovenuit.
Als je een kweker vraagt om de hoeveelheden (even aangeven hoe groot je border is) heb je voor weinig geld een superborder! (lavendel is een stuk duurder en vind ik vaak na een paar jaar een beetje armoedig ogen....)
succes!
Persicaria
nou ja, kijk maar even

Fiorucci

Fiorucci

28-03-2011 om 17:56

Merel

Het kan zijn dat je grond niet schraal genoeg is, weidebloemen houden niet van goed bemeste grond.

Merel

Merel

28-03-2011 om 19:05

Fiorucci

Oke, maar dan moet die mest al in de grond zitten? We hebben hier misschien een rijke grond in de regio want ik heb nog nooit mijn grond bemest met iets van potgrond of korrels ofzo.

K.ersje

Woon jij nog steeds in woonplaats A, en dan in de straat die begint met een B. Dan kan ik je in de toekomst wel een keer helpen. Jij hebt ooit van mij wol gekregen, en ik had toen ook een ander nick
Muizemeis

Manda rijn

Er bestaan een heleboel soorten lavendel dus daar kun je heel goed mee afwisselen, verder kun je er ook nog struikachtige kruiden zoals rozemarijn tussen zetten.
Muizemeis

Goedkope plantenbakken maken

Als je goedkope plantebakken wilt maken kan dat als volgt. Je zoekt op marktplaats gratis af te halen grinttegels 40*60 cm. Hoe de voorkant eruit ziet maakt niet uit je ziet alleen de achterkant. Je slaat om de 80 cm een paaltje in de grond, daartussen komen de tegels. Bovenlangs een plank en nog een afdekplank. Je hebt dan mooie goedkope plantebakken.
Muizemeis

K.ersje

Is goed, volgens mij heb ik je mailadres nog wel ergens. Ben alleen heel druk met mijn nieuwe huis dus heb even geen tijd, maar zodra ik tijd heb kom ik gezellig even langs.
Muizemeis
leuk dat je man de spullen mee neemt naar zijn werk.

Fiorucci

Fiorucci

29-03-2011 om 07:06

Merel

Ja, klopt, op kleigrond bijvoorbeeld is het minder makkelijk papavers zaaien. Escholzia's (slaapmutsjes) zaaien, dat lukt nog wel, maar van echte papavers zie ik weinig teurg van al die zakjes zaad die ik in de tuin gooi.

Hartstikke leuk weblog

http://www.tuindagboek.nl/ Shera heeft een poos een blog bijgehouden over haar nieuwe tuin, erg mooi en enthousiast geschreven.

Voorheen ruilde ze ook nog wel zaden..

Wie weet nu nog *ik zie helaas allen oude postings

Fiorucci

Fiorucci

29-03-2011 om 17:01

Helaas

Ik denk dat Shera het te druk heeft met haar medewerking aan een tuintijdschrift..

Merel

Merel

29-03-2011 om 19:38

Mijn album .nl

is het niet leuker je foto's op www.mijnalbum.nl te zetten. Dan kan iedereen meekijken en meedenken. Als je een gebruikersnaam en wachtwoord kiest wat wij ook mogen weten dan kunnen we er ook onze ideeen op terugplaatsen. (en die kan iedereen dan ook weer zien, en eventueel daar weer op voortborduren)

K.ersje

Ja ik blijf in A wonen, en ga in de wijk M wonen aan een heel leuk plein. Alleen nu met de kinderen.
Muizemeis

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.