Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Maarlen

Maarlen

15-09-2009 om 14:15

Onze hulp klaagt (onterecht?)

Sinds kort hebben we een nieuwe hulp, een moeder die ik (een beetje) ken van school. Ik werk zelf drie dagen in de week en mijn man fulltime + 3 kids onder de 6 jaar, kortom behoorlijk hectisch dus. Als ik 's ochtends de deur achter me dicht trek om de kinderen naar school te brengen is het vaak nog een zootje binnen. Zo ook vanochtend. Daarbij kwam dat ik vanochtend gelijk uit school naar mijn (zieke) schoonmoeder wilde rijden, dus ik had nog meer haast (want, krap in de tijd, moest om 12 uur terug zijn). Ik had de hulp bij school gezien en haar gevraagd of ze ons dekbed af wilde halen en het bed opnieuw wilde opdekken (had ik klaargelegd). Was goed, zou ze doen. Voor de rest doet ze alleen de gebruikelijke schoonmaakklussen als wc, badkamer, stofzuigen en afstoffen. Nu belde ze me vanmiddag rond 1 uur op met de melding dat ze me iets moest zeggen wat ze liever niet bij de schoolpoort wilde vertellen (haar boodschap werd steeds beladener): ze vond het 'heus niet erg om een nieuw dekbed om te doen maar het was haar toch echt te gortig dat ze dan ook de pyama's en het vuil ondergoed op moest ruimen.' En het oude dekbed afhalen was geloof ik ook wat teveel van het goede (interpreteer ik tussen de regels door) Ja, duh! Super genant vond ik het! Ik zorg er NATUURLIJK altijd voor dat in ieder geval het vieze ondergoed opgeruimd is, omdat dat prive en bovendien erg genant vind als de hulp dat op moet ruimen. Maar vanochtend ben ik dat dus in de haast en hectiek vergeten. Maar dat vind ik vooral voor mezelf vervelend, ik vind het dan niet nodig dat ze mij op deze voor mij 'belerende' toon nog een keer met mijn neus op de genante feiten drukt! Ik ben van mijn vorige hulp niet anders gewend dan dat ze regelmatig (soms alle) bedden afhaalde en opnieuw opmaakte, en daarnaast deed die ook nog (zonder dat ik dat speciaal gevraagd had) de pyama's opvouwen en de kleren op de stoel recht leggen of opvouwen. Eis ik nu teveel bij mijn nieuwe hulp? Tenslotte krijgt ze 35 euro voor drie uur werken, in mijn ogen 'breed huishoudelijk werk' (dus niet alleen schoonmaken in de letterlijke zin van het woord). IK zit ermee in mijn maag, temeer omdat het een moeder van school is, ik weet niet hoe discreet ze naar haar vriendin-moeders op school toe is. Ik vond het eerst helemaal geen bezwaar dat het iemand van school is, zo smerig is het hier nou ook weer niet (wel rommelig dus). Maar de manier waarop ik me nu terechtgewezen voel, zit me niet lekker. Heb ik te lange tenen of moet zij niet zeuren? Hoe zouden jullie hiermee omgaan?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

15-09-2009 om 14:23

Even een gesprek houden en afspraken maken

Deze hulp is nieuw, begrijp ik. En zo te horen weten jullie nog niet goed van elkaar wat er verwacht wordt. Ik zou even met de hulp om de tafel gaan zitten en samen afstemmen wat jullie willen: wat wil jij dat er gedaan wordt en waar kan zij zich in vinden? Welke voorwaarden stelt zij en waar kan jij aan voldoen?

Je zegt zelf dat je deze ene keer geen tijd had om de onderbroeken op te ruimen. Weet je hulp wel dat dit een uitzondering was? Misschien vreest ze dat ze dit elke week tegen gaat komen...

Dus: even om de tafel en afspraken maken!

groet, Mamvantwee

tonny

tonny

15-09-2009 om 14:28

Dat lijkt me ook

ze had je daarom beter niet kunnen bellen, maar een volgende keer (!) als je waarschijnlijk wel pyjama's en ondergoed zou hebben opgeruimd een gesprekje over what (not) to do.

Ik kan me voorstellen dat je je helemaal niet happy voelde met deze situatie.

tonny

Tirza G.

Tirza G.

15-09-2009 om 18:29

Nou

Ik vind het heel keurig van je hulp dat ze je netjes eventjes belt en het niet over het schoolplein rondtettert. Je hulp zou precies dezelfde posting hier kunnen plaatsen vanuit haar invalshoek: nou zeg, heb ik een nieuw werkhuis, verwachten ze dat ik het vuile ondergoed ook opruim, vragen jullie dat van je hulp? En dan zouden we allemaal schrijven dat ze haar grenzen aan moet geven......

Je voert heeeeeel veeeeeel redenen aan waarom jouw hulp zónder dat je het gezegd hebt zou moeten weten dat het normaal gesproken niet zo is, je legt het helemaal bij haar neer. Het ligt bij jóu, jij bent werkgever, jij moet duidelijk zijn. Op voorhand. Én je hulp respecteren.

Tirza

Anomien

Anomien

15-09-2009 om 19:19

Nou

ik zou, als ik hulp was, geen vuil ondergoed op willen ruimen, maar ik ben geen hulp.

Ik zou, als bewoonster, ook geen vuil (onder/boven) goed rond laten slingeren als de hulp kwam.

Tot slot zou ik geen hulp (meer) aannemen die ik regelmatig tegenkom (bijv. bij school) omdat het dan moeilijker wordt, als je ontevreden bent.

Wij hadden een hulp die (achteraf) een vriendin van de buur was (ipv alleen de hulp) ik vond dat niet prettig, vooral niet toen we niet tevreden waren

Chantelle

Chantelle

15-09-2009 om 20:06

Maarlen

Eén van de grote voor- en tegelijk nadelen van een hulp vind ik dat je de avond voordat de hulp komt, flink moet opruimen. En inderdaad de angst voor een rondslingerende onderbroek of andere genante dingen.

Ik vraag me wel af wáár die onderbroek dan heeft gelegen. Ergens midden in de kamer vind ik ook niet kunnen. Ergens tussen het beddengoed kan iedereen overkomen, maar is natuurlijk redelijk genant.
Ergens op een vuile was stapeltje in een hoek van een badkamer vind ik wat anders...

Mijn hulp heeft tijdens mijn bevallingsperiode (ik lag in het ziekenhuis en mijn man had veel extra dingen aan zijn hoofd) wel de bedden afgehaald en opgemaakt en een deel van de was gedaan. En toch vind ik het een beetje genant om andermans onderbroeken en beddengoed te wassen etc... Weet niet goed waarom.

Je hulp werkt drie uurtjes. Je hebt met haar afgesproken dat ze stoft, zuigt, sopt. Nu vraag je haar er bij of ze 'eventjes' jullie bed wil verschonen. Ik vind dat een behoorlijke k-klus; dat geworstel met zo'n onhandig dekbed. Maar als je dan ook nog een huis aantreft dat niet is opgeruimd, dan kom je haast niet aan poetsen toe. Kan het niet zijn dat dit ook meespeelt. Onze badkamer nu: was in de hoek, speeltjes rond het bad, badhanddoeken over de badrand, crempjes en tandenborstels all-over... dan moet je eerst puinruimen. Morgenavond ruim ik de badkamer op en dan is poetsen een stuk makkelijker.

Maarlen

Maarlen

15-09-2009 om 20:14

Even voor de duidelijkheid

Ik copieer even de kern van waar het mij eigenlijk om gaat, ik heb het idee dat niemand echt het gevoel achter mijn bericht heeft begrepen.
Ik zei dus:
"Ik zorg er NATUURLIJK altijd voor dat in ieder geval het vieze ondergoed opgeruimd is, omdat ik dat prive en bovendien erg genant vind als de hulp dat op moet ruimen. Maar vanochtend ben ik dat dus in de haast en hectiek vergeten. Maar dat vind ik vooral voor mezelf vervelend, ik vind het dan niet nodig dat ze mij op deze voor mij 'belerende' toon nog een keer met mijn neus op de genante feiten drukt! "

Ok, het zou kunnen dat zij het schoonmaken erg letterlijk neemt en bijv. bedden afhalen niet tot haar takenpakket vindt horen. Ze komt nu voor de derde keer en ik heb idd gemerkt dat ze niet erg opruimerig is maar wel erg schoon. Geeft niet. Voor ze bij ons kwam, ben ik met haar het huis doorgelopen en heb ik haar gezegd wat ik van haar verwacht. En daarbij heb ik ook aangegeven dat het regelmatig een rommeltje is bij ons thuis maar dat ik zou proberen zoveel mogelijk op te ruimen van tevoren zodat ze makkelijker kan schoonmaken.
Ik verwacht duidelijk NIET dat ze vies ondergoed opruimt, maar wel dat ze het bed afhaalt en opdekt als ik daarom vraag.
Kijk, als je een hulp in huis haalt, vind ik dat je zo iemand best ver in je prive leven binnenlaat. Daar moet je tegen kunnen en het moet niet zo zijn dat je je gaat afvragen wat je hulp ervan zou kunnen denken als iets een keer echt smerig is (bijv. de WC waar twee kleine jongetjes wel eens naast plassen . Het voelt bij mij nu echt alsof ik een standje heb gehad van haar. En ergens snap ik niet dat ze er direct zo'n punt van maakt. Ze had het ook even kunnen aan kijken en dan had ze gemerkt dat het rondslingerende ondergoed echt eenmalig is (was het eerste wat ik -met schaamrood op de wangen- zag toen ik weer thuis kwam, shit, ben vergeten de pyama's en het ondergoed op te ruimen).

Ellen Wouters

Ellen Wouters

15-09-2009 om 20:31

Wel

Wel hoor, ik lees uit de reacties dat men best begrijpt hoe het zit.

Alleen voor JOU is het heel logisch dat je NATUURLIJK altijd opruimt. Maar dat kan jouw hulp toch niet ruiken?
En jij vindt dat je hulp maar een tijdje had moeten afwachten voor ze klaagt. Maar draai het eens om: jij belooft iets en de derde keer al dat ze komt is het niet zoals jij gezegd had dat het zou zijn. Ik vind het wel sterk van haar dat ze meteen haar grenzen aangeeft. Hoe langer je daarmee wacht, hoe moeilijker het wordt.

En zij kan niet weten of het een volgende keer niet net zo, of erger is.
Ik vind zelf een bed verschonen iets wat je niet van een hulp vraagt trouwens, en plas naast de wc of remsporen e.d. ruim ik zelf ook even op voor de hulp komt. Maar goed, daar is iedereen anders in.

Anomien

Anomien

15-09-2009 om 21:59

Snap het wel

ik snap vooral dat je je eigenlijk schuldig voelt (omdat je in de haast wat vuil (onder/boven)goed hebt vergeten) en dat lijk je dan extra te voelen als je hulp dit voorval noemt.

Ik vind de opmerking van je hulp terecht. Het feit dat je je op je plaats gezet voelt is meer iets van jezelf, dan dat je dat de hulp kunt verwijten.

Ik zou niet klagen als je een goede hulp hebt, die netjes is en vooral ook duidelijk, zo krijg je geen misverstanden.

Ik zou echt niet zo'n hulp willen hebben

Ik betaal ervoor dat iemand mij helpt, niet om een schooljuf in huis te halen. Door mijn hulp heb ik minder stress, ik zou niet meer stress willen hebben omdat de hulp komt en het hele huis dan aan de kant moet zijn.

Hier komt een heel lief Thais meisje dat zonder morren opruimt en bedden verschoond. Vuilnisbakken leegt ze niet, dat vindt ze vies, maar daar heb ik geen problemen mee. Ik niet zo strak georganiseerd en manlief moet regelmatig plotseling meerdere dagen weg. Daardoor kan het hier er soms uitzien alsof er een bom is ontploft. Ik moet er niet aan denken dat ik dan door iemand op mijn vingers getikt zou worden.

Jip

Jip

16-09-2009 om 08:44

Hier een hulp

Die ook de was doet bij een huis. Tja, daar zit ook ondergoed bij, so what? Een handdoek (die gebruikt is) is dus niet erg, maar ondergoed wel??

Tja, het kan je een keer overkomen, sorry, volgende keer beter. Je wilt soms niet weten wat ik zie (vertel ik niet, want dat zou ik niet fijn vinden voor de mensen waar ik ben).

Jip

nana

nana

16-09-2009 om 11:33

Helemaal eens met liat

Ben het helemaal eens met Liat!

En daarbij: als hulp kies je voor een beroep waar je wel eens viezigheid kan tegen komen, net als als verpleegkundige bijvoorbeeld. Natuurlijk doe je je best om dit zoveel mogelijk te voorkomen maar als je als hulp niet tegen een vuile onderbroek of een vieze w.c kan, zoek ajb ander werk.
Ik ruim mijn huis wel op voordat de hulp komt, maar zover als dat in mijn eigen programma past. Dus inderdaad bij onverwachte andere zaken kan het hier ook weleens wat rommeliger en viezer zijn.

Mijn hulp heeft nooit gezegd

dat ze geen vuilnisbakken leegt. Ze doet het gewoon niet. Verder ziet alles er picobello uit. Ze vraagt me ook regelmatig of ik haar alsjeblieft wil vertellen als ik niet tevreden over iets ben. De paar kleine correcties waar ik in het verleden om heb gevraagd (bijv. svp ook onder de bedden dweilen) pikt ze goed op. Het is mijn eigen conclusie dat ze geen vuilnisbakken wil legen en omdat ik een hulp in het verleden heb gehad die wel aangaf geen vuilnisbakken te willen legen, ga ik ervan uit dat zij dit ook niet graag doet.

Er wordt net gedaan alsof er hier sprake is van een volkomen gelijkwaardige vriendschappelijke relatie. Dat is het echter niet: de een betaalt de ander voor bepaalde diensten. Ik vind dat deze hulp geen klantvriendelijke mentaliteit heeft. Als je geen onderbroeken wilt opruimen, laat ze dan gewoon liggen en ruim de rest op. De hint lijkt me duidelijk genoeg. Of kaart het een keer aan tijdens een rustig gesprek waarop je dat op beleefde toon uitlegt. De schrijfster krijgt echter het gevoel dat ze op haar vingers wordt getikt. Ik vind dat echt niet kunnen.

Als je een vuilfobie hebt, is huishoudelijke hulp misschien gewoon niet zo'n goede beroepskeuze.

Tirza G.

Tirza G.

16-09-2009 om 12:02

Het gaat niet om het werk, het gaat om de afspraak

Het heeft niets te maken met een hh-hulp met smetvrees of met een al dan niet vriendschappelijke relatie. Het heeft te maken met afspraken.
Er liggen redelijk strak omlijnde afspraken met de hulp. Maarlen vraagt haar last-minute om het bed te verschonen - dat is al een verstoring op het werkritme van de hulp, dat verschonen moet ze wél inpassen in de uren die ze heeft. Vervolgens blijkt het niet alleen bed verschonen te zijn, maar ook nog eens een enorme puinzooi én er slingert vuile was. Tja, dat was niet de afspraak. Heel goed dat ze daar over belt en natuurlijk voelt Maarlen zich daar niet lekker onder. Dat is ook geheel terecht, moet ze de afspraak maar nakomen.
In een grijs verleden vroeg een meerdere mij ooit om sigaretten te halen in de kantine (op rekening). Ik was zo overdonderd dat ik het nog deed ook. Toen ik het pakje op zijn bureau neerlegde heb ik er meteen bijgezegd dat dat de eerste en de laatste keer was. Dat er een gezagsverhouding ligt met functieverschil is helemaal prima, maar iemand die voor je werkt is niet je slaafje. Die heeft ook gewoon een functie-omschrijving en in mijn geval hoorde sigaretten halen daar niet bij. In het geval van Maarlen's hulp hoorde vuil wasgoed opruimen en bed verschonen er niet bij. En dat heeft níets te maken met de opdracht an sich, maar alles met functieafspraken.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

16-09-2009 om 12:04

Liat - thais

Ligt het aan mij dat ik een hele vieze smaak in mijn mond krijg van: "een heel lief Thais meisje dat zonder morren opruimt".?

Wat een paternalistisch, discriminerend zinnetje, blergh.

Tirza

lampje

lampje

16-09-2009 om 13:45

Boodschap en verpakking

De boodschap van de hulp van Maarlen is sterk afhankelijk van hoe zij naar het werk kijkt, en wat ze daar bij vind horen. Dat mag ze natuurlijk zeggen.
De manier waarop is bij Marleen in het verkeerde keelgat geschoten.
Ik zou die twee dingen uit elkaar houden.
Gaat het niet vooral om de beleving van Maarlen van het beladen zijn van de boodschap?

Ik vind het zelf lastig om goed met de hulp de verwachtingen af te spreken. Ze zal ongetwijfeld die 3 uurtjes hier hard werken, maar toch vallen ons vaak kleine dingetjes op. Die benoem ik de volgende keer wel specifiek, maar elke hulp heeft ook weer een andere manier van schoonmaken. Binnenkort maar eens zorgen dat ik er nog even ben als ze komt om dat door te nemen. Via telefoon of op schoolplein lijkt me niet handig dit soort feedback aan elkaar te geven.

Hier vraagt de hulp juist wel aan mij om aan te geven of ze de was op kan vouwen, bed verschonen. En dat terwijl ik vind dat in "de basisschoonmaakwerkzaamheden" niet helemaal netjes gewerkt wordt (even die hardnekkige vlek op de vloer verwijderen ipv eroverheen dweilen).
Elke hulp heeft ook weer een andere insteek van hoe er gewerkt moet worden, en wat erbij hoort.
Communicatie... hoe lastig soms ook!

Overigen, ben wel blij te lezen dat in meerdere huizen voor komst van de hulp dringend opgeruimd moet worden...

Met groet, Lampje

Gallifrey

Gallifrey

16-09-2009 om 14:05

Laat je niet kisten

Wat vervelend dat je hulp op deze manier alleen maar voor meer stress zorgt. Zij is de hulp in de huishouding, dan kun je gewoon dit soort dingen tegen komen. Ik heb er ooit één gehad die zich "interieurverzorgster" noemde en het erg vond dat er haren op de badkamervloer lagen. Dan houdt het wat mij betreft gewoon op. Blijkbaar moest ik eerst schoonmaken voordat zij het interieur kwam verzorgen.
Aan de andere kant probeer ik wel zoveel mogelijk op te ruimen voordat de hulp komt. Gewoon omdat ze dan haar tijd kan besteden aan schoonmaken en niet eerst hoeft op te ruimen. Ze heeft maar drie uur en houdt er daarna gewoon mee op, en terecht.
Ik zou me zeker niet laten kisten. Zij hoeft jou echt geen standje te gaan geven. Maar goed, een goede hulp is wel iets om zuinig op te zijn. En daarnaast is niet iedere hulp een ster in communicatieve vaardigheden Het is een kunst om zulke dingen met een korreltje zout te nemen en van je af te laten glijden. Als zij verder goed bevalt dan is dat best de moeite waard.
Ik zou dit geval wel aangrijpen om een ander punt te maken: ik zou heel duidelijk zeggen dat je blij bent dat ze het per telefoon gedaan heeft (ook al ben je dat niet) en dat je het inderdaad niet accepteert als er over dit soort zaken gesproken wordt. Dan is dat meteen duidelijk.

Bastet

Bastet

16-09-2009 om 14:12

Een lief thais....

Jakkiederrie,een lief thais meisje wat zonder morren opruimt...oh vreselijk,misschien bedoel je het niet zo,maar wat komt dit naar over.Jakkes,ik mis gelijkwaardigheid!
Groetjes,bastet

Liat misschien?

Misschien heeft Liat een 15 jarig buurmeisje wat haar meehelpt schoomaken??waarom er bij geschreven moet dat ze thais is begrijp ik ook niet goed.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

16-09-2009 om 17:11

Sus-anne

...omdat Thaise meisjes er natuurlijk om bekendstaan dat ze lief zijn, goed werken, niet mopperen en zeker niet assertief zijn tegenover de baas .

Rafelkap

Rafelkap

16-09-2009 om 19:48

Erg assertief

Ben het wel eens met Tirza. Streng he? Ik denk dat je bij een volgende keer, als je onverwachts een extra klusje wil geven, je vantevoren moet veronschuldigen voor de troep (of had je dat wel gedaan?)
Ze is wel erg assertief, dat was natuurlijk wel even schrikken!

Jullie hebben gelijk ....

komt inderdaad naar over wanneer ik naar verwijs als "lief Thais meisje". Heb haar echter daar niet op geselecteerd, ze werd aanbevolen door een vriendin. Ik heb haar nog wel vorig jaar zelf voorgesteld om haar 10 euro per uur ipv 9 euro per uur te betalen en haar gezegd dat ze dat vooral niet bang moest zijn dat bij haar andere huizen ook te doen. Verder heb ik een keer voor haar georganiseerd dat ze een workshop Thais koken heeft gegeven voor een paar van mijn vriendinnen, waar ze 200 euro mee heeft verdiend voor ongeveer een halve dag werken + ik probeer haar altijd zoveel mogelijk te stimuleren werk te vinden met haar fotografie. Ik vind mezelf dus geen koloniale slavendrijfster.

Ze is nog maar 25 en heel verlegen en onzeker. Ze voldoet helemaal aan het stereotype, vandaar dat ik haar in gedachten toch bestempel als "lief Thais meisje". Maar ik begrijp dat dat onsympathiek over kan komen.

Kiki

Kiki

16-09-2009 om 21:27

Mijn hulp doet geloof ik ook wel eens een was

daar zullen best vuile onderbroeken bij zitten.

Is vies zwaar lichamelijk werk doen niet par de course met het hulp zijn? Een WC of douche schoonmaken vind ik een stuk minder fris als een vuile onderbroek van de vloer pakken.

Ik zou het niet accepteren om eerlijk te zijn. Maar ik heb dan ook heel duidelijk aangegeven waarom ik een hulp wil en wat ik wil dat ze doet (alles en op eigen initiatief)
Ik denk dat Maarlen dat ook moet doen.

Heb een keer op Ouders Online gelezen

dat er bij iemand een nieuwe hulp kwam kennismaken die bij binnenkomst gelijk reiskosten vergoeding eiste. Tijdens de rondleiding werd de badkamer op de eerste verdieping getoond. De dame in kwestie zei toen met een heel vies gezicht: "What, you expect me to clean two toilets?".

Dat de dame in kwestie in vol Afrikaans ornaat was, is natuurlijk niet relevant voor het verhaal, maar maakt het wat mij betreft wel extra grappig.

mirreke

mirreke

17-09-2009 om 10:44

Bastet, lief thaïs

Ik had precies dezelfde reactie als jij, maar gelukkig had jij het al opgeschreven!
In zo'n reactie komt het over alsof een hulp geen gelijkwaardig iemand is. Een hulp is geen sloof, en mag best haar mond opentrekken.

mirreke

mirreke

17-09-2009 om 10:45

Liat

sorry, ik lees nu pas je reactie terug.
Toch is het zo dat een verlegen jong meisje misschien niet goed voor zichzelf durft op te komen. Misschien vindt zij het wel vervelend dat het rommelig is, maar durft ze het niet te zeggen.

mirreke

mirreke

17-09-2009 om 10:52

Opruimen

Als mijn hulp komt ruim ik altijd eerst op, zodat ze geen tijd kwijt is aan opruimen. Ik vind dat ook vervelend, ze komt helpen poetsen en niet opruimen.
Soms lukt het idd niet, bij ons is het ook wel eens te laat geworden, of te druk. Dan zeg ik het haar vantevoren.
Maarlen (leuke nick, mooie naam!), ik vind het eerlijk gezegd wel goed van je hulp hoor. Ze geeft haar grenzen aan. Jij weet nu heel goed wat ze wel of niet prettig vindt.
Overigens zou ik mijn hulp weer nooit mijn bed laten verschonen, dat vind ik juist weer een privé ding. Ook de was doen we altijd zelf. Je ziet, iedereen heeft zo zijn eigen gewoonte en opvattingen.
Als ik jou was zou ik even een gesprekje met haar aangaan. Alles even opnieuw afstemmen en de onvrede/ergernis uit de lucht halen. Het is jou duidelijk geworden dat ze niet graag opruimt, of dat niet tot haar taken als poetshulp ziet. Dat kan ook een voordeel zijn, ze kan namelijk meer poetstaken uitvoeren. Probeer alle rommeltjes aan kant te hebben, of leg alle was op één hoop. Kan zij lekker aan de slag en is je huis goed schoon.
Overigens vind ik 35 euro niet overdreven veel, ook niet weinig. Maar ik vind niet dat je hiervoor kunt eisen dat ze alles maar uitvoert wat jij wenst.

Bastet

Bastet

17-09-2009 om 11:45

Inderdaad 35 euro....

Inderdaad,35 euro is niet heel veel voor drie uur.Veel hulpen vragen 12,50 per uur,sommigen zelfs nog meer.
Afspraken maken van te voren,dat is het enige wat erop zit.Overigens,ik laat vies ondergoed liggen,zuig er keurig omheen,maar heb er ook geen commentaar op.
Groetjes,bastet

Maar ik zoek juist een hulp die wel wil opruimen ...

ik geef mijn hulp daarom ook elke keer uitgebreid complimenten dat het huis er weer zo geweldig eruit ziet. Haar grote hobby is fotografie en ze is erg visueel ingesteld. Ze heeft echt een gave alle rommel zo te ordenen dat het er weer netjes uitziet. Ik denk niet dat ze het vervelend vindt: ze begint elke keer weer te stralen als ik haar een compliment geef. Ze heeft me ook een keer verteld dat ze graag meer schoonmaakwerk wil doen omdat ze zich anders depressief gaat voelen als ze de hele tijd thuis zit te niksen.

Mijn kijk

Ik kan me als hulp eigenlijk helemaal niet zo druk maken om wat ik aantref. Het huis moet gewoon schoon. Er zal altijd wel een goede reden zijn waarom het de ene keer minder opgeruimd is dan de andere keer (druk programma, ziek kind, het kan van alles zijn). Ik zal mijn werkgevers daar dan ook nimmer op aanspreken. Wel zou ik het niet fair vinden als ze verwachten dat ik evenveel kan doen in een niet-opgeruimd huis als in een huis waar wel alles zijn plaats staat. En dan nog iets: wat je als hulp aantreft in een huis blijft toch binnen die vier muren. Daar moet je toch als werkgever op kunnen vertrouwen.

Groetjes,

Muppy

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.