Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Flavia

Flavia

19-11-2020 om 11:16

OO recepten

Voor die recepten die hier al jaren rond gaan en blijkbaar tot ieders favorieten zijn gaan horen.

Ik ben zelf nog opzoek naar de Cobikekskes.


Flavia

Flavia

19-11-2020 om 11:21

Paprika soep

Paprikasoep is even wat werk, maar je kunt de rest invriezen.

Nodig:
bouillonblokjes, 3 rode paprika's en 5 grote tomaten (vleestomaten zijn handig), 1 ui, 2 teentjes knoflook, garnaaltjes, verse roomkaas, bieslook, zout en peper, tabasco of harissa of iets anders scherps.

Hoe maken:
paprika's grillen tot ze zwartgeblakerd zijn (af en toe omdraaien), dan als ze nog heet zijn in een plastic tas doen. Na een paar minuten het vel eraf halen en in stukken snijden.
Tomaten ontvellen en in stukken snijden.
Beetje water (halve liter ofzo) met een bouillonblokje opzetten. Als het kookt, tomaten, paprika, ui in stukken en knoflook in plakjes erbij gooien. Lekker laten koken. Als het gaar is, staafmixer erop, als het veel te dik is even wat water erbij. Proeven en dan afmaken met zout, peper en tabasco.

Intussen warm je stokbrood of Turks brood op in de oven.

Dan knip je de bieslook fijn, schept dat door de roomkaas, garnaaltjes er ook door. Als de roomkaas te stevig is, beetje kookroom erdoor, niet teveel want het moet stevig blijven. Maak met een lepel een grote bol roomkaas-met-van-alles en leg dat in het midden van een soepbord. Schenk de soep eromheen. Meteen opeten.

heerlijke dingetjes voor er bij: komkommersalade met pijnboompitjes, zongedroogde tomaten en feta - Italiaans hard worstje - tapenades of stukjes Franse kaas

Forumbeheer Ouders Online

Forumbeheer Ouders Online

19-11-2020 om 11:37

Kookboek

Ooit ben ik met de zegen van Justine begonnen met een heus Ouders Online receptenboek. Helaas is daar nogal de klad in gekomen en heb ik dat plan nooit uitgevoerd. Wel heb ik een aantal recepten opgeslagen, nog in het oranje 🧡
Is er animo voor een mooi receptenboek in pdf wat je gratis van de site kunt downloaden? Want dan pak ik het misschien weer op. Is er iemand die in dat geval kan helpen met de vormgeving?
Hoe dan ook, een superidee van Flavia dus zet je OO-klassiekers hier neer. Mis je nog iets roep maar dan snuffel ik in mijn Wordbestand.

Groetjes,
Heidi Sour

Pennestreek

Pennestreek

19-11-2020 om 12:59

Oh wat leuk!

Ja, graag Heidi!
Ik heb de Cobikekskes op papier, dus als Cobi ze zelf niet even hier neerzet zal ik het overtypen.
Ik kan verder even geen gouwe ouwen verzinnen trouwens...

Ik wel....

Millionaires shortbread ( oftewel de reuzetwix), van lidwientje)
Rode kool ( van Margje)
Tomatensoep ( van Reina)
Paprikaragout ( van AnneJ)
Pompoensoep ( weet ik niet meer van wie)

Allemaal dingen die ik nog steeds wel eens maak, en waarvan de uitgeprinte OOL berichtjes in een receptenmap zitten ....( en er zijn er vast nog meer)

Oh. En mijn eigen komkommersoep 😀 heb ik hier ook regelmatig moeten delen. (Net als mijn ‘ijs met mars-saus’)

Misdreavus

Misdreavus

19-11-2020 om 13:47

oh ja Ingrid

De ijs met mars-saus, daar moest ik meteen aan denken toen iemand recepten zei, die was dus van jou

Wat ik hier ook heb opgepikt is komkommer met citroensap en suiker.
Jongste en ik vinden het heerlijk en maken het regelmatig.

cobi

cobi

19-11-2020 om 14:42

cobimythes

Even twee hardnekkige misverstanden uit de wereld helpen. Die kekskes waren van Genista (wherearthou?) en de viezige term emotioneel incontinent die vaak aan mij toegeschreven wordt ook niet. Mijn ode aan het stamppotbuffet heeft nooit de status van Lidwientjes banaan gehaald merk ik aan het andere reuniedraadje. Daar ben ik stiekem wel jaloers op.

Ik heb van de week nog de een variant op de cheesecake van Jujube gebakken. Met dank aan IngridT, die daarnaar gevraagd had. Jouw komkommersoep maak ik ook nog wel eens, die marssaus laat ik liever aan me en mijn heupen voorbijgaan.

Ik kan me eigenlijk niet herinneren dat ik ooit zelf een recept geplaatst heb, maar ik schrijf natuurlijk met liefde en plezier een inleiding over de zegeningen van een goede keukenmachine.

cobi

cobi

19-11-2020 om 14:43

Pennestreek

Ik ben nou ondertussen wel benieuwd naar die kekskes, dus kom maar door.

cobi

cobi

19-11-2020 om 14:49

En over gegrilde paprika's gesproken

als je die in de staafmixer/blender/foodprocessor gooit, kun je je de moeite van het velletje afpeuteren wel besparen.

Ik pureer geblakerde paprika's met feta en wat walnoten in het bakje van mijn staafmixer, soms glad, soms met brokjes, maar altijd lekker.

Over staafmixers gesproken, nog steeds tevreden met je Bamix IngridT ?

Flavia

Flavia

19-11-2020 om 15:15

niet dat geblakerde gebruiken

Niet dat geblakerde gebruiken, want dat zit vol met ongezonde stoffen. Waaronder acrylamides.

Marinade

Marinade

19-11-2020 om 16:07

Rotebuche-kuchen

Rodebeuk heeft ook ooit heerlijke Duitse kerstkoekjes (uit)gedeeld. Het waren familierecepten.
Zou leuk zijn, een OO-kookboek!

CuliDorry

CuliDorry

19-11-2020 om 16:20

ooit

Ooit schreef ik alle culinaire tips onder de naam Culidorry. Niet dat ik daar ooit roem mee verwierf, en ooit is er geloof ik 1x iemand geweest die mijn ' wat-eet-ik-vanavond' suggestie ten uitvoer heeft gebracht (onder een andere nick van me). Verder heb ik t niet gebracht, de culidorry nick heb ik maar weer onder het stof laten verdwijnen.....
Stratodeheer zegt me wel iets, maar weet echt niet meer wat het was.
En een stampotbuffet is bij mij naar de categorie nooit verhuisd, tot een ambtenaar vriendin zei dat ze dat echt kreeg bij een overheidsnieuwjaars-receptie. Was ik blij dat ik daar niet was zeg....
OOL-recepten boek graag!

Culidorry

Het was vziw stracotto De Heer. Een soort stoofvlees meen ik.

groeten,

Temet

Doenja

Doenja

19-11-2020 om 16:57

toch n beetje

Ben ik toch een beetje dislectisch denk ik dan. Kon t ook niet terugvinden en weet nu waarom Temet!

Lente

Lente

19-11-2020 om 18:01

Stratacotta van De Heer heb ik als recept bewaard

Sterker nog, ik heb het vorige week nog gemaakt. Ik heb het ondertussen wel aangepast als slow cooker recept, geschikt om in te vriezen. Maar beiden staan in document.
Ik kan de rest van de week niet bij mijn computer. Maar volgende week kan ik het hier neer zetten.

Tijgeroog

Tijgeroog

19-11-2020 om 18:41

Cobi

Het recept van je paprika met feta en walnoot heb ik bewaard en al een aantal keer gemaakt. Errug lekker. En ik heb inmiddels een goede keukenmachine. En een goede ijsmachine, maar die heb je nooit gepromoot, vziw.

Overigens heb ik nog wel wat meer recepten bewaard, hoewel niet alles gemaakt. Zo gaat dat met recepten...

Pennestreek

Pennestreek

19-11-2020 om 20:31

Helaas...

Ik moet in een waas van opruimwoede het recept hebben weggegooid. Ik ben even in oude draadjes gaan speuren, in de hoop het nog ergens te kunnen opdiepen, want volgens mij is het vaker gedeeld. En ja, dan rol je van het ene oude draadje in het andere. En toen las ik ineens dat Genista een hoop OO-recepten had, en dat ik er zowaar zelf eentje had aangeleverd: de Engeltjessalade met frambozendressing en brie. Die is ook inderdaad goddelijk lekker 😋.
https://www.ouders.nl/forum/off-topic-discussies/ik-vraag-me-een-aantal-dingen-af

De naam Cobikekske komt inderdaad denk ik bij Genista vandaan, maar ik mag toch aannemen (ja ja, assumption..., ik weet het!) dat het recept vernoemd is naar de bedenkster?

Heerlijk leesvoer trouwens, al die oude draadjes... Word er nostalgisch van. Trouwens, van dit draadje ook. Al is mijn geheugen stukken minder goed dan van anderen hier!

Pennestreek

Pennestreek

19-11-2020 om 20:37

En dit vond ik ook nog

Doe er uw kookvoordeel mee:
https://www.ouders.nl/forum/off-topic-discussies/oo-kookboek
Met daarin de link naar een heus bestaand kookboek:
http://archief.ouders.nl//mkookboe.htm

Krentenbollen van margje

Krentenbollen
Doe in het blik van je broodbakmachine:
- 1,5 kleine maat gist (ongeveer 5 gram)
- 600 g bloem/meel (ik doe meestal helemaal witte bloem of 500 wit / 100 volkoren)
- 1,5 grote maat suiker (ongeveer 20 gram)
- 1,5 kleine maat zout (9 gram)
- 40 gram roomboter
- 400 ml melk
Laat je bbm een 'raisin dough' maken, oftewel rozijnendeeg (zonder afbakken). Bij mij duurt dat programma 2 uur en 20 minuten. Het rozijnenpiep-bakje is stuk, dus ik zet de kookwekker op 52 minuten en dan gaan de rozijnen erbij:
- 300 gram (mengsel van rozijnen en krenten, wat je wilt)
Als het deeg klaar is, stort je het uit op een werkblad (ik doe het gewoon op het bakblik waar ze straks op gebakken worden, en waar ik zo'n siliconen-antikleefmatje op heb liggen). Met evt een beetje extra bloem kneed je het even door (vaak zitten er wat rozijnen raar aan het deeg en zo).
Dan verdeel ik het in 16 gelijke stukjes. Vroeger woog ik dat uit op de weegschaal (je zou toch een krentenbol van een gram meer krijgen!) maar tegenwoordig snijd ik het grofweg met een mes in 16 stukjes en dan zijn ze maar een beetje verschillend.
BONUSTRACK: als ik het in huis heb, verdeel ik ook zo'n 200-250 gram amandelspijs (bij ons verkrijgbaar bij de molen, en ik heb het vaak weken/maandenlang in de koelkast liggen, blijft prima goed) ook in 16 stukjes. Zodra ik een deeg-stukje pak, verstop ik daar eerst een spijsbolletje in, zodanig dat het niet zichtbaar is.
Dan komt het 'opbollen': pak zo'n stukje deeg, leg je hand erop, plooi je vingers er rondom omheen en beweeg je hand rond waarbij je de vingers er losjes onder beweegt. Het wordt zo een mooi bolletje. Het beste is als er geen krenten/rozijnen 'bovenop' liggen, maar dat lukt mij meestal nooit.
Zet intussen je (hetelucht) oven 5 minuten aan op 50 graden, en kook wat water.
Verdeel de krentenbollen over 2 bakplaten, ze moeten een beetje ruimte hebben.
Schuif de platen in de oven; giet het kokend water in een bord en zet dit op de bodem van de oven. Doe de oven uit. Het is er nu net geen 50 graden (heter mag niet want dan gaan het gist dood), lekker warm en vochtig dus. Laat de bollen een uur rijzen.
Na een uur haal je het bord weg en zet je de oven op 250 graden, 16 minuten. Met 15 minuten (of als je ook maar een zweem van iets aangebrands - dat is dan een rozijn/krent - ruikt) alert zijn: checken of ze niet te donker worden. Die van mij zijn na exact 17 minuten goed, maar dat kan per oven verschillen, en het is ineens een omslagpunt tussen 'goed' en 'te donker' dus je moet goed opletten. Ik doe de laatste paar minuten even de platen andersom en achterstevoren (mijn oven is niet overal even heet blijkbaar).
Ze zijn klaar als ze net een kleurtje krijgen, niet meer dat echt bleke hebben, maar vooral niet echt bruin dus, dan zijn ze eigenlijk te gaar.
Wip ze van de plaat af op een rooster en laat ze een uurtje afkoelen.
Doe ze in een zak en bewaak ze met je leven, want je kinderen vreten ze achter elkaar op als ze de kans krijgen. Bij mij komen er zelfs speciaal vriendjes mee naar huis als ik die dingen heb gebakken.

Ultieme saucijzenbroodje van Madelieff2

Het ultieme saucijzenbroodje

Ik heb hem afgelopen oudejaarsdag gemaakt.
300gram gehakt kruiden met tl kerrie, nootmuskaat, bouillonpoeder en zout.
Bladerdeeg laten ontdooien.
Soezendeeg maken (soezendeeg? ja, soezendeeg!)100 ml water met 50gr. boter erin laten smelten in een steelpan. Daarna in een keer 50 gram bloem erdoorheen roeren tot die als een deegbal van de bodem loslaat. Daarna er 2 eieren doorheen roeren. (inmiddels van het vuur af) Deze prut kneed je door het gehakt.
Je krijgt dan een heerlijk fluffy gehaktmengseltje.
Dit doe je in de spuitzak en je spuuit brede banen op de 10 deegplakjes (iets onder het midden) Beetje water op de randjes smeren en dubbelvouwen. Aan 1 kant (lange kant) vastdrukken met de tanden van de vork. ongeveer 25 minuten op een hitte van 200 graden.
Echt megasuperlekker!

De reuzentwix van Lidwientje

Voor een bakblik van 20*30 cm:

Bodem: 250 g bloem, 75 g suiker en 175 g roomboter mixen tot samenhangend deeg. Goed aandrukken in vorm en nog 20 min bakken op180 graden. Het moet lichtbruin worden. Zeker niet te donker!!

Dan 2 blikjes gecondenseerde melk met 100 g rietsuiker en 100 g roomboter in een magnetronbestendige kan doen. 12 minuten in de magnetron ( ongeveer) maar echt heel regelmatig roeren! Elke minuut of zo. Het wordt gloeiend heet, dus pas op, ik doe meestal een bord op de kom tegen het spetteren. De caramel wordt mooi licht-goudbruin. Afhankelijk van je magnetron iets langer of kortere tijd nemen...

Caramel op de koek gieten en laten afkoelen.. duurt lang!

Smelt 250 g chocola ( ik doe puur, maar melk mag ook, maar dan wordt t wel heel zoet. Half om half kan ook) en giet die over de afgekoelde caramel. Laat hard worden. Snijd als t echt is afgekoeld met een heet mes (even onder hete kraan en afdrogen) in KLEINE vierkantjes. Een homp van 3 bij 3 cm is echt al behoorlijk vullend!

Superleuk dit draadje

En de stracotto de Heer (heb ik niet bij de hand) kwam volgens mij uit de Volkskrant en werd hier toen getipt en gedeeld.

Haha cobi....Mijn bamix....

Beste keuken aankoop ooit. Was t nou op advies van Dorry?....

Hij was zo belachelijk duur, maar gaat minimaal 50 jaar mee. Ik heb oudste zoon de kleur laten kiezen( brandweerwagenrood) en beloofd dat hij hem tzt erft...

Over meetings gesproken....ik was bij de allereerste, in Almere ( man, wat spannend) maar volgens mij ook bij de allerlaatste...toen heb ik met cobi een half uur rondgedwaald op Utrecht centraal, op zoek naar de goede bus, en hebben we na een volgens mij Noord-Afrikaans getinte maaltijd samen in 1 bed geslapen op de ‘ blauwe kamer’ boven t restaurant dat ook een hotelletje was.....

Jemig, hoe lang zou dat geleden zijn?

( ik herinner me opeens ook een fantastische wandel- meeting waar we onder de bezielende leiding van Rode Beuk echt ergens prachtig en redelijk in t wild langs een rivier. gestruind hebben ....... hadden we trouwens in die tijd afspraken dat we geen foto’s maakten? Ik heb er namelijk niet 1, van geen enkele meeting..,)

IngridT

Nee ik heb die bamix niet maar weet wel dat het de beste staafmixer is! Ik prijs alleen maar die bak gietijzer aan met vier ovens. Vreselijk decadent maar laatst iemand getipt dat ie op marktplaats voor € 500,- te koop was. Daar heb ik hem overigens ook van. Verder heb ik vaak niet gangbare recepten, niet voor ieders smaak zeg maar. Maar riep iemand pompoensoep? Daar zou ik wel n kookboek over kunnen schrijven, zoveel variaties ken ik. Zaterdag komt er n superklein groepje dus wordt de beroemste versie pompoensoep weer gemaakt, met gember, pepertjes en kokosmelk.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

19-11-2020 om 23:00

Nee, geen foto’s

Dat deden we niet. Slim he. Anders hadden we nu een fraaie smoelenboek kunnen tonen.

Tijgeroog

Tijgeroog

19-11-2020 om 23:55

Stracotto de Heer

"Stracotto de Heer" (van Kees de Heer) (stoofschotel)

4-6 pers.
- 1 kilo doorregen rundvlees
- bloem
- 2 eetlepels paprikapoeder
- zout
- 6 uien
- 6 tenen knoflook
- 3 peperoncino (gedroogde pepertjes)
- 1 ons vet spek
- 0.5 liter gepureerde tomaat
- 2 takjes tijm
- 3 blaadjes laurier
- 1 theelepel gedroogde oregano
- 1 theelepel gedroogde basilicum
- 4 stengels bleekselderij (in stukken gesneden)
- 10 sjalotjes
- 2 rode paprika's in stukjes
- 3 zongedroogde tomaten
- handjevol zwarte olijven
Een dag tevoren:
Het vlees in brokken snijden, bestrooien met bloem, zout en paprikapoeder. Uien, knoflook en peper snipperen en door het vlees mengen. De bodem van een braadpan bedekken met vet spek. Het vlees erop leggen, tomatensaus, tijm, oregano, basilicum en laurier erbij doen. Een uur verhitten in de opven op 160 graden. De oven omlaag draaien naar 120 graden en 5 a 6 uur zachtjes stoven.

De volgende dag:
Sjalotjes en bleekselderij bij het vlees in de pan doen. Nog twee uur laten sudderen, het laatste uur met toevoeging van de paprika, de zongedroogde tomaten en de zwarte olijven.
Dan kan de tafel gedekt, en dan op het allerlaatst tagliatelle koken

Genista

Genista

20-11-2020 om 08:35

Riep u, Cobi?

Wat lollig dat ik na zoveel jaren van ontrouw nog herinnerd word. Al die receptentoppers, natuurlijk naar even zovele mensen hier op het forum genormd. Dat kookboek zou ik graag, gráág hebben, al staat een deel ervan allang in mijn receptenbak. Cobikekse hebben wij vroeger eindeloos veel gebakken. En de naam mag dan inderdaad aan mijn brein ontsproten zijn, het recept was wel degelijk van Cobi. Als ik me goed herinner was je opa bakker geweest en had je het van hen, kan dat?
Ijs met marssaus is nog altijd een topper om in te zetten als bijzonder toetje, komkommersoep is ook lekker. Onze worteltaart komt ook van hier. Een paar linzensoeptips van IngridT komen weer bovendrijven.
Heee, daar zie “Silonekruidkoek” en “Troostchili” van Lidwientje. Twee Reinasoepen, tomaten- en kerrie, o ja, die vond mijn vader ook zo lekker...

Genista

Genista

20-11-2020 om 09:08

Recepten voor de smalle beurs

Overigens heb ik in het verleden ook ooit recepten verzameld voor mensen met een klein budget. Zowel hier op het forum als in mijn offline vriendenkring waren er gezinnen die in de schuldsanering zaten en daardoor een heel klein weekbudget hadden. Lieve forummers hebben toen op mijn verzoek hun goedkope maar toch gezonde gerechten opgezocht. Dat “kookboek” heb ik ook nog.

Monique

Monique

26-11-2020 om 21:55

Be nu toch wel

Erg benieuwd naar de banaan van lidwientje.
Las er van de week ook al iets over in een topic over/van oud forummers.

Ik zou het receptenboek ook erg graag willen. Wat leuk; een echt OOL receptenboek

die banaan

Ik herinner me het als volgt. Bij veel kleuterklassen, en ook die van haar dochter, was het gebruikelijk om fruit in een bakje mee te geven. Om gedoe te voorkomen, schreef men daar dan de naam van het kind op. Lidwientje was moe, in gedachten, afgeleid of anderszins er niet helemaal bij en zag even later dat ze met duidelijke blokletters op de banaan niet de naam van haar kind had geschreven, maar eenvoudig: "banaan".

Dymphne

Dymphne

27-11-2020 om 08:20

Dat wordt smullen.

Wat een heerlijkheden staan er. Heb net mijn ontbijt op maar krijg nu alweer trek .

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.