Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vesper Lynd

Vesper Lynd

15-06-2016 om 14:10

Op de hand wassen

Een ouderwets wasdraadje Hoe wassen jullie op de hand?
Ik doe altijd warm water met wasmiddel in de wasbak. Dan het kledingstuk erin en bij de kraag en oksels een beetje met mijn hand boenen. Vervolgens het water weg laten lopen, kledingstuk uitwringen (voorzichtig want vaak mag dat niet), en weer in de wasbak nu met schoon water zonder sop.
Het voelt toch minder schoon dan wanneer het drie kwartier of langer heen en weer gedraaid wordt in de machine. Ik heb net mijn wollen jurk op deze manier gewassen, daarna in een badlaken droog 'gedrukt' want wringen mocht niet. Zouden jullie zo'n kledingstuk dan naar de stomerij brengen? Ik heb hem overigens al een keer of wat (5-10) gedragen dus het werd wel nodig


Alicia

Alicia

15-06-2016 om 14:34

luxe

Ik heb een handwas-stand op mijn wasmachine ... en die gebruik ik regelmatig.

hm nee

dat doe ik nooit meer, letterlijk met de hand wassen. Kwetsbare kleding breng ik naar de stomerij (maar gelukkig heb ik niet veel van dat soort exemplaren).

Vesper Lynd

Vesper Lynd

15-06-2016 om 14:41

Ojee

Zelfs Bromvlieg doet dat niet meer Ik zal zo eens kijken of ik een handwasstand heb op mijn wasmachine.

vlinder72

vlinder72

15-06-2016 om 14:46

alleen op vakantie

Ik doe het alleen op vakantie. Er zitten zoveel programma's op de wasmachine dat met de hand wassen nooit nodig is.

op vakantie mik ik de boel in een teiltje. Poosje laten staan. Daarna wat tegen elkaar aanwrijven. Schoonspoelen. Wringen (kan met vakantiewasje wel) en in de zon laten drogen.

Triva

Triva

15-06-2016 om 15:15

Ik heb

geen kleding die op de handwas moet maar soms gooi ik mijn bh's in een handwasje, dan wel in de emmer want er heeft altijd iemand die wasbak nodig want ik laat het dan wel een tijdje weken.

Op vakantie deed ik wel vaak de handdoeken even in een handwasje, over het algemeen was ik dan niet, duurt mij te lang voor het allemaal weer droog is en zo'n campingdroger moet vaak wel drie keer draaien en dat is echt ergerlijk. Vorig jaar deed de droger het niet en de receptie was al dicht op de eerste avond dat ik aankwam (we hadden al een week elders gezeten) dus dat was helemaal pech, wat een gedoe zeg om het dan droog te krijgen en toen ik de dag erna ging klagen boden ze mij een nieuw muntje aan, ja alsof ik daar wat aan had...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-06-2016 om 15:17

Nooit

Het gaat of in de machine op wolwas of zijdewas of de kliko in omdat dat toch niet kon.
Dat laatste komt echt zelden voor, blijkbaar heb ik een goed handwasprogramma op mijn machine.

En Vesper Lynd: serieus 5-10 dragen zonder te wassen? Ja nee dan geloof ik wel dat een sopje op de hand niet afdoende is.

Geen handwas.

Ik heb geen dure machine maar wel programma's voor "delicate" stoffen. Handwas programma, wolwas enz. Centrifugeren zo laag mogelijk of uit.

Vogel

Vogel

15-06-2016 om 19:47

Bij voorkeur niet

Maar als... dan laat ik het wel even weken voor ik ga boenen.
Eigenlijk voornamelijk op kampeervakantie, een tussendoorwasje met ondergoed en sokken. Sinds we kinderen hebben gebruik ik ook de campingwasmachines die we tegen komen. Wordt 't meestal niet superschoon van, maar schhon genoeg en in ieder geval weer wat frisser.

Alicia

Alicia

15-06-2016 om 19:55

trouwens

witte rijbroeken (voor dressuurwedstrijden) gaan hier wel even in de biotex voor ik ze in de machine gooi. Een nachtje weken op kamertemperatuur en daarna mee in de witte was.

Magalí

Magalí

15-06-2016 om 20:14

Handwas op de camping

Een handwas doe ik alleen op campings als er geen wasmachine is. Dan gaat de was in een zwarte vuilniszak met een warm sopje. Goed dichtbinden en een dagje in de zon laten liggen en dan goed uitspoelen. Daar zijn meestal speciale wasbakken voor.

Thuis was ik nooit iets op de hand.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-06-2016 om 20:16

Snelle wasjes

Steunkousen en bh's. Steunkousen was ik altijd op de hand, omdat daar geen wasverzachter bij mag, voor zover ik weet.

Ik heb ook een handwasknop op de wasmachine, maar die gebruik ik zéér zelden.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

15-06-2016 om 20:20

Duidelijk

Wat stom dan. Ik dacht dat iedereen het wel eens deed. Durven jullie dan peperdure wollen kleding gewoon op zo'n programma te wassen als in het etiket een handje staat?

40er

40er

15-06-2016 om 20:21

Ook op vakantie

Wasemmer gaat altijd mee, werkt prima. Thuis gebruik ik hem om soms wat in de week te zetten. Maar in principe mik ik alles id was machine (zelfs mijn trouwjurk)

vesper

Ik koop gewoon nooit van die lastig te wassen kleding

Anna G.

Anna G.

15-06-2016 om 21:07

Vesper

Ik heb wel wollen vestjes waar zo'n handje op het etiket staat en die gaan in de wasmachine op een wolwasprogramma. Soms verlaag ik het aantal toeren dan nog, als het heel delicaat is. Maar gewoon in de wasmachine dus en gaat prima.

Bij echt op de hand wassen heb ik nooit het idee dat het goed schoon wordt.

ik was eigenlijk niks met de hand

ik doe soms dingen waarover ik twijfel op zo'n kwartierprogramma met 20 graden..das zeker handdwarm t Gaat eigenlijk altijd goed. ( laatst wel per ongeluk een shirtje mee in de droger gehad wat daarna erg strak was...gelukkig was t v d HenM en niet zo duur

Marjoleine64

Marjoleine64

15-06-2016 om 22:48

Alleen dunne zijden blouses

Alleen dunne zijden blouses was ik (thuis) nog op de hand. Of soms toch op het fijnwasprogramma, maar dan met heel weinig spullen erin. De rest gaat allemaal op het bijbehorende programma in de machine. Ook de viscose shirtjes gaan (na de eerste paar keer) gewoon op de 40-graden t-shirtjes-was mee. Flink in model trekken voor het drogen doet wonderen, net als gewoon een maat groter kopen...

hier heel vaak

Van mezelf was ik alleen een zijden blouse op de hand. Voor wollen truien en andere fijne was gebruik ik ook als het even kan het handwasprogramma van de wasmachine. Maar daarnaast hebben wij (met dank aan de Indonesische tak van de familie) heel veel batikkleding in huis, echte batik en nep-batik, en daarnaast ook andere kleding uit Indonesië. En in principe gaat alles wat uit Indonesië komt zeker de eerste keer op de hand. Geeft het niet heel erg af dan mag het daarna in de wasmachine, maar veel geeft wel ontzettend af en blijft dat doen, en dat gaat dan altijd op de hand. Met sop in de wasbak, en daarna drie keer uitspoelen in beurtelings het bad en de wasbak.

Omdat we batik kleding vooral dragen als het heet is - daar is het ideaal voor namelijk, want dunne katoen - is dat handwassen van meerdere stuks tegelijk ook iets wat vooral in de zomer voorkomt, en dan vindt mijn 7-jarige dochter het leuk om te helpen en lekker met water te plassen. Ik haal dan ook altijd wel even de badmat weg en hou een dweiltje bij de hand

Maar goed, sopje, wrijven (eventueel behandelen met marseillezeep als er serieuze vlekken zijn) even laten staan, en later dus drie keer spoelen. Uitknijpen/wringen en daarna ophangen, bij voorkeur op een hanger het is dan nog vrij nat maar dan trekken de kreukels er bij het drogen mooi uit.

Groeten,

Temet

Alicia

Alicia

16-06-2016 om 08:46

oei

'Durven jullie dan peperdure wollen kleding gewoon op zo'n programma te wassen als in het etiket een handje staat?'

Ik heb geen peperdure wollen kleding ... Ik heb sowieso geen peperdure kleding

Colinda

Colinda

16-06-2016 om 08:55

Temet

Je weet dat kleding met handwas meer afgeeft dan als je het in de wasmachine wast?
Je kunt afgeven voor een deel voorkomen door de kleding in koud water met azijn te zetten.

Ik was bh's regelmatig met de hand, even in een sopje, uitspoelen klaar.

carootje

carootje

16-06-2016 om 09:29

hier wel hoor, heel vaak

wollen truien van man, bh's, sommige jurkjes en dingen waarvan ik bang ben dat ze afgeven (de eerste keer)

Ik heb een hand/wolwasprogramma, maar die durf ik eigenlijk niet te gebruiken, vooral voor die wollen truien niet, want te vaak 1 verpest in wasmachine.

Nu dus in emmer, handwasmiddel erbij, na een half uurtje uitspoelen onder de kraan en drogen boven het bad.

(ben ook zeer verbaasd dat we bij de minderheid horen!)

Anna G.

Anna G.

16-06-2016 om 19:27

afgeven

Om het afgeven/doorlopen van kleuren tegen te gaan, gebruik ik zo'n colour catcher doekje. Werkt perfect.

Wassa

Wassa

17-06-2016 om 01:12

alles in de machine

Ik heb zo'n ongelooflijke hekel aan handwassen, dat ik me ooit heb voorgenomen om niets meer met de hand te wassen – en dat bevalt goed!

Wasmachineabrikanten beweren dat een handwas- of wolwas-programma minder slecht voor je kleren is dan een echte handwas...

Kwetsbare wollen kleding gaat binnenstebuiten in het wol-/handwasprogramma koud of 20 graden.

BH's gaan in een waszakje in het handwasprogramma op 30 graden.

Stomerij heb ik een hekel aan, dus ook die kleding gaat in de machine in het handwasprogramma. Is tot nu toe altijd goed gegaan.

Ik was wel heel zorgvuldig: kleur bij kleur, kleding binnenstebuiten, goed wasmiddel, geen wasverzachter maar een beetje azijn in het wasverzachtervakje, etc.

Noor

Noor

17-06-2016 om 08:19

Alicia (ot)

Op hoeveel graden was jij die rijbroeken (en niet te vergeten, de witte dekjes)? Ik durf nooit hoger dan 40 graden, maar dan is het met het hele arsenaal aan Vanish dat ik erop smeer, nog pas na twee keer wassen helemaal schoon... Volgende keer dus een nachtje in de biotex!

Noet

Noet

17-06-2016 om 08:57

hoe langer hoe beter

wasmiddelen werken het best als ze de tijd krijgen om hun werk te doen bij lage temperaturen.

Het schoonmaken gebeurd door enzymen, die houden niet van temperaturen hoger dan een graad of 40, maar hebben wel tijd nodig om hun werk te doen.

Nachtje weken, en dan wassen op een lang maar koud programma (waar zouden die eco programma's nou op gebaseerd zijn toch ☺) geeft het beste resultaat.

Marie

Marie

17-06-2016 om 11:43

Noor - witte rijbroeken en dekjes op 60 graden

Hier een paardrijmoeder.
Ik was witte rijbroeken en witte dekjes op 60 graden.
Erge vlekken behandel ik voor en dan met Biotex voorwas in de machine met Ariël op 60 graden.
Alles altijd weer mooi schoon en wit.
En ja de broeken krimpen wel wat, gewoon maatje groter kopen.
Dekjes doe ik alleen in de trommel, anders worden ze niet schoon. Heb geen extra grote trommel overigens, wellicht dat in eeen grote machine wel 2 passen.

Alicia

Alicia

17-06-2016 om 12:07

noor

Ik hou ook de 40 graden aan. Ik heb wel eens een witte rijbroek in heet water laten weken, dat was geen succes ☺

Marie

Marie

17-06-2016 om 12:24

Niet weken in heet water

Je moet niet weken in heet water, dan "branden" de vlekken er juist in (heb ik me laten vertellen door mijn moeder).

zelden tot nooit

Ik was wel eens een bh op de hand maar verder niks. Zelfs op vakantie ga ik op zoek naar een wasmachine. Ik heb een handwas- en een wolprogramma op mijn wasmachine en dat werkt prima. Bij wol doe ik wel laagst aantal toeren. Sommige kwetsbare stoffen was ik zonder centrifugeren.

Tango

Tango

17-06-2016 om 13:59

Niets, behalve op de camping

Ik heb ook echt een hekel aan met de hand wassen. Doe ik thuis dus nooit. Ook geen bh's o.i.d. Die kunnen toch prima in de wasmachine? Ze gaan hier zelfs niet in zo'n netje.
Ik heb zelfs weleens iets waar op staat dat het niet gewassen mag worden, alleen chemisch gereinigd en dat gooi ik dan ook nog in de machine. Gaat eigenlijk altijd goed. Laatst nog met een nepbont-jasje.
De camping is de enige plek waar ik weleens iets op de hand was. Omdat ik geen zin heb om steeds de wasmachine te gebruiken. Is vaak duur en je moet altijd in de gaten houden of hij vrij is en of niet iemand anders je was er snel even uithaalt Maar op de camping was ik dan alleen maar ondergoed, sokken en hooguit een enkel hemdje.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.