Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

oven heeft kuren - heeft reparatie nog zin?

Mijn zeven jaar oude inbouwoven heeft kuren: hij geeft geen onderwarmte meer. Erg vervelend, want ik gebruik die oven veel en juist deze week had ik allerlei bakwerk gepland. Dat kan nu dus even niet (de grill doet het nog wel, maar daar kan je geen cake mee bakken). Maar goed, de vraag is wat er nu gebeuren moet: monteur of vervangen.
Enerzijds ben ik om principiële redenen voor reparatie als dat nog zin heeft, anderzijds heb ik geen idee hoe lang dat apparaat daarna nog meegaat, en ben ik bovendien nooit echt tevreden geweest over deze oven, wat dan weer voor vervanging zou pleiten.

Heeft iemand hier wel eens een oven laten repareren omdat die geen onderwarmte meer gaf, en wat kostte dat toen ongeveer?

Groeten,

Temet

Triva

Triva

11-07-2016 om 10:09

Mijn gevoel zegt:

niet doen. Onze vaatwasser ging na 7,5 opeens minder presteren en ik heb nu eindelijk weer een Miele zonder reparatie en voorrijkostengedoe. Ik geloof er niet in dat jouw oven het na een reparatie weer 5 jaar ofzo doet dus je moet kijken of het milieu of je portemonnee hierin belangrijker is en het probleem is dan vooral: je weet niet hoeveel er uit jouw portemonnee gaat. Met een nieuwe heb je weer een poos garantie.

Specht

Specht

11-07-2016 om 10:20

Leverancier bellen

Bel de leverancier van de over en vraag wat hij denkt dat reparatie kost inclusief voorrijd kosten,
en neem dan een beslissing.
Als je het geld ervoor hebt zou ik zelf voor een nieuw gaan, juist omdat je oud oven ook niet zo goed bevalt.
Zou alleen wel eerst goed uitzoeken wat je precies wil, en niets overhaast kopen.

Temet

Temet

11-07-2016 om 10:29 Topicstarter

overhaast

Nee, dat uitzoeken moet inderdaad beter gebeuren. We wonen in een nieuwbouwwoning en hebben destijds de keukenapparatuur bij de projectleverancier gekocht, op basis van de catalogus en zonder dat apparaat in het echt te zien. Vervolgens loop je dan in het gebruik tegen dingen op die gaan irriteren en krijg je ideeën voor wat je de volgende keer anders zou willen. Dus ik ben van plan om, als er een nieuwe zou komen, dit keer beter huiswerk te doen. In dat geval zal er ook vast wel een draadje komen 'waarop te letten bij de aanschaf van een nieuwe oven'

Groeten,

Temet

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

11-07-2016 om 11:27

Duidelijk dus....

Huiswerk maken en een nieuwe uitzoeken.

Wil jij echt nog geld gaan uitgeven aan een apparaat dat over de helft van zijn technische levensduur is (vermoed ik) en waar je niet tevreden over bent?
Soms is het beter om je verlies te nemen en opnieuw te beginnen.

40er

40er

11-07-2016 om 12:36

ook gehad

Al 2x, oven is inmiddels 16 jaar oud. Mijn witgoedmonteur heeft een nieuw element besteld en erin gezet. Dacht 80 euro kosten. Hier was het na 7 jaar en daarna met 15 jaar. Oven word veel gebruikt.
Maar ik ben gelukkig zeer tevreden over mijn oven. Als ik dat niet was geweest had ik er de eerste keer wel een nieuwe in laten zetten.

Triva

Triva

11-07-2016 om 13:50

precies

ik was ook absoluut niet tevreden over die vaatwasser en mijn man al helemaal niet. Na een maand zeiden we al tegen elkaar dat we die nooit zouden laten repareren (het heeft dus 7,5 jaar geduurd hihi). Je weet nu waarschijnlijk veel beter wat je wel en niet wil en als je het geld er voor hebt (uitbouwen en inbouwen kost ook geld, voor de vaatwasser was ik hier 80 euro voor kwijt) zou ik het doen. Kijk wel heel goed naar prijzen via bijv kieskeurig.

Ad Hombre

Ad Hombre

11-07-2016 om 14:04

temet

Volgens mij kan er aan een oven niet zo heel gek veel duurs kapot. Daarnaast gaan ze in mijn ervaring heel lang mee (ik heb zelf nog nooit een kapotte gehad). Er zitten nauwelijks bewegende delen aan als bij een vaatwasser of wasmachine.

Ik zou hem dus gewoon laten repareren al was het maar omdat hij bij mij thuis hoort bij de andere apparaten en dat staat wel zo netjes.

Temet

Temet

11-07-2016 om 14:17 Topicstarter

dank

Ik kan uit eigen ervaring weinig zeggen over de gemiddelde levensduur van ovens. Mijn eerste was een oude gasoven, een Etna, die ouder was dan ikzelf en waarschijnlijk nog wel twintig jaar mee had gekund - niks electronica, en je moest m nog aansteken met een lucifer. Toen ging ik verhuizen, ging de Etna naar de stort, en kwam er een inbouwoven. Die heeft het in elk geval volgehouden tot ik dik tien jaar later dat huis weer verliet. Maar van die tien jaar woonde ik de meeste tijd alleen en gebruikte ik mijn oven niet zo heel vaak. En hoe lang het apparaat het daarna heeft gedaan weet ik niet.

Inmiddels dus oven nummer 3 die na 7 jaar kuren krijgt. Sneller dan zijn voorganger dus, maar ja, hij wordt nu ook veel intensiever gebruikt. Maar als het een kwestie is van een relatief goedkoop element vervangen - zie de posting van 40er -dan ben ik misschien voor rond de 150 euro klaar ofzo inc voorrijkosten, waarna die oven vast nog wel een aantal jaren meekan. Vervangen kost al snel meer dan het viervoudige.

En ik ben niet echt geheel tevreden met deze oven maar de onvrede is nu ook weer niet zo groot dat ik sta te juichen nu deze er de brui aan lijkt te geven. Dan had ik het draadje ook niet geopend natuurlijk

Thuishoren bij de andere apparaten is voor mij geen overweging, want de andere apparaten zitten allemaal achter frontjes. Met uitzondering van de antieke magnetron die nergens bij past, en de kookplaat natuurlijk.

Groeten,

Temet

Groeten,

Temet

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

11-07-2016 om 16:36

De onze

Heeft het 14 jaar gered voordat ie echt niet meer te repareren viel. Met een jaar of 12 begonnen de eerste mankementen (ook aan de oven). Bij ons klapte de aardlek eruit. Eerst bij hoge temperaturen, en dat werd steeds erger, totdat zelfs een broodje opwarmen niet meer ging.
Mijn man is best handig met die dingen, maar die moest uiteindelijk toch ook de handdoek in de ring gooien.

Denk dat het niet meer die ovens van vroeger zijn....

Jill

Jill

11-07-2016 om 20:51

Ginny

Oh help, dat doet de mijne nu ook af en toe. Klapt ineens de stop de eruit.Elke keer net als de broodjes klaar zijn. Ding is overigens 10 jaar oud, maar ze veel bak ik niet.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

11-07-2016 om 20:56

Man dacht

Dat het aan het verwarmingselement lag, maar heel goed heeft ie het lek nooit boven water gekregen.
Het begon af en toe en bij temeperaturen boven de 250 graden en nam langzaam toe naar altijd en zelfs oo 180 graden. En toen hebben we hem maar vervangen.

Jill

Jill

11-07-2016 om 21:27

Ik hoop

Dat ie het nog even blijft doen. Is een best dure Siemens en ik vind het een fijne oven. Ik hoop hier niet meer zo lang te wonen dus liever geen nieuwe meer. En inderdaad hij past zo mooi bij rest

Suze

Suze

11-07-2016 om 21:51

verkopen via Marktplaats

Als je beslist een nieuwe te kopen, kan je de oude, ook al is hij niet meer helemaal goed, nog via Marktplaats verkopen. Er zijn vaak wel klussers die hem weer aan de praat krijgen, en er nog wel iets (25 euro?) voor willen betalen. Misschien zelfs wel meer.

En dan hoef je hem zelf niet af te voeren, hoewel je hem waarschijnlijk mee kan geven als je de nieuwe krijgt.

Temet

Temet

05-08-2016 om 14:08 Topicstarter

gerepareerd

Het bleek inderdaad het onderelement te zijn. Monteur heeft een nieuw element besteld en geplaatst en de boel doet het weer. Kosten nog geen 120 euro. Ik had wel een onafhankelijke monteur, die stukken goedkoper was dan de servicedienst van Pelgrim (ik had een rondje gebeld).

Overigens vernam ik van deze meneer dat bij sommige merken er al na een vrij korte tijd geen onderdelen meer te krijgen zijn. Dat is wel iets om rekening mee te houden. Als deze oven nu weer kuren zou krijgen met een jaar of wat, is vervanging waarschijnlijk wel noodzakelijk, puur omdat het noodzakelijke onderdeel er dan niet meer is. Verschillende merken schijnen daar overigens verschillend beleid op te hebben, zo zou Miele zijn onderdelen nog 30 jaar leverbaar houden.

Hoe dan ook, mijn oven doet het weer, en maar goed ook want ik had mijn kinderen deze vakantie nog een keer zelfgemaakte pizza beloofd, en zonder onderwarmte gaat dat niet.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.