Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ovenschotels ZONDER kaas

Ik ben op zoek naar inspiratie voor ovenschotels. Die maken we geregeld en vanwege drukte en schema's willen we ze wat meer gaan maken. 
Maar.... we lusten geen kaas en room. En ik vind zoveel recepten waar kaas over de schotel wordt gestrooid. Ik snap het wel, want het sluit de boel zo lekker af. 
We willen niet steeds paneermeel of bladerdeeg erbovenop leggen. 
Hebben jullie ideeën hoe we dit het beste kunnen doen? Eerst verwarmen met een deksel erop en dan heel kort zonder deksel? Alleen de oven vanaf de onderkant laten verwarmen? 
Dank alvast voor eventuele suggesties. 

Je kunt ook prima als bovenste laag aardappelpuree gebruiken en dat een beetje krokant laten worden. Daar hoeft echt  geen kaas overheen

Geklutst eitje geeft ook een mooi korstje, ook over de aardappelpuree. Ik kluts vaak een eitje, soms met beetje melk en roer daar wat kruiden door. 

Afdekken met zilverfolie is ook een optie. Of eiermengsel. 

Puree inderdaad. En dan niet glad afstrijken, maar juist met bijv een vork ruw maken, dan krijg je meer knapperige stukjes. En het schijnt nog beter te worden als je wat paneermeel en kleine beetjes boter over de bovenkant verspreidt.

Jachtschotel en sheperd's pie zijn bijvoorbeeld ovengerechten zonder zuivel

Ik gebruik regelmatig een van de bovengenoemde opties. Of een traybake, ook zonder kaas/room?

Wij doen ook weleens schijven appel ( met een heel klein beetje boter ingesmeerd) of plakken ontbijtspek op de bovenkant van een ovenschotel.

Misschien kijken naar veganistische alternatieven? 

De veganistische kaas die ik laatst eens probeerde (want bonus) smaakte inderdaad helemaal nergens naar, dus voor TO misschien juist prima geschikt. Geraspte 'alternatief voor Goudse kaas' oid van AH.

Annaniem2023

Annaniem2023

01-01-2024 om 22:55 Topicstarter

Temet schreef op 01-01-2024 om 12:49:

De veganistische kaas die ik laatst eens probeerde (want bonus) smaakte inderdaad helemaal nergens naar, dus voor TO misschien juist prima geschikt. Geraspte 'alternatief voor Goudse kaas' oid van AH.

Dank je wel Temet maar als we geen kaas lusten, gaan we ook geen nepkaas eten, ook al smaakt dat nergens naar. Het is niet alleen de smaak en geur van kaas waar we van gruwelen maar ook de consistentie. 

Annaniem2023

Annaniem2023

01-01-2024 om 22:57 Topicstarter

dank jullie wel allemaal. Traybakes maken we ook, aardappelpuree bovenop ook wel, maar ben altijd bang dat het verbrandt. Dank je ook Rene voor de website. Appel bovenop ga ik ook eens proberen. Laat 2024 maar nieuwe culinaire dingen brengen. 

In plaats van bladerdeeg heb ik ook wel eens een deksel gemaakt van oud brood gekneed met ei en gefruite ui en kruiden (en kaas, maar die kun je weglaten), dat is toch weer een andere textuur en minder vet. Is hier bij jongste zoon heel populair alleen ik vond het zoveel werk dat ik het bijna nooit maak.
 Sinds er van ons vijven twee vegetarisch willen eten, eentje glutenvrij wil en nog eentje geen paddestoelen of champignons lust en de laatste absoluut geen paprika en ook niet bepaalde vleesvervangers, is een ovenschotel sowieso niet meer het gemakje dat het ooit was…

Annaniem2023 schreef op 01-01-2024 om 22:57:

dank jullie wel allemaal. Traybakes maken we ook, aardappelpuree bovenop ook wel, maar ben altijd bang dat het verbrandt. Dank je ook Rene voor de website. Appel bovenop ga ik ook eens proberen. Laat 2024 maar nieuwe culinaire dingen brengen.

Aardappelpuree verbrandt toch niet zo snel? Ik zou zeggen dat het eerder droog wordt, maar dat voorkom je dan weer met wat vet er overheen. Net als dat aardappeltjes lekker bakken in de oven als er olijfolie overheen zit. 

Misschien is een tajine of een römertopf nog een idee (allebei zelfde principe). Dan kun je groente- en vleesgerechten lekker stoven in de oven zonder er omkijken naar te hebben. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.