Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Shifra

Shifra

06-10-2010 om 18:14

Overschakelen naar auto automaat

Beste medeouders,

hebben jullie ervaring met het rijden in een automaat?
Ik ga binnenkort een auto kopen, een automaat en vind dat heel erg spannend omdat ik nog nooit met een automaat heb gereden.
Is het misschien handig om een rijles ervoor aan te vragen of is het zo dat je heel snel went aan het rijden in een automaat?
Ik kies doelbewust voor een automaat vanwege lichamelijke beperkingen.

groet van Shifra


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
soepstengel

soepstengel

06-10-2010 om 18:41

Heerlijk!

"makkelijker" kun je het niet hebben, het rijdt erg ontspannen.
Ik denk niet dat je een rijles nodig hebt maar als je het fijn vind kun je gewoon even bellen nmaar een rijschool,dat gebeurd wel vaker.
Ik heb toen ik pas mijn rijbewijs had een poos in de automaat van mijn vriend gereden en ik vond het wel lekker, zeker met optrekken.

Minet

Minet

06-10-2010 om 18:51

Heel makkelijk

Ik heb laatst een proefrit gemaakt in een automaat, had er ook nooit eerder in gereden, maar het is zo simpel dat 1 minuut uitleg voldoende was. Het is echt heel makkelijk en heel relaxed!

Puck

Puck

06-10-2010 om 18:55

Simpel

En als je eenmaal automaat gewend ben wil je vast niet meer zonder. En moeilijk is het niet, het meest vreemde vond ik dat je dus niet meer hoefde te schakelen en aangezien ik zowel in geschakeld als handgeschakeld rij zit ik nog altijd met mijn hand op de pook van de automaat voor nop. En een rijles is echt niet nodig, het went heel snel. Het is wel handig als iemand je even uit kan leggen hoe het precies werkt. Er zijn wat dingetjes natuurlijk net even anders. Bijv. Als je stilstaat moet je je rem blijven intrappen (of in vrij zetten) omdat je anders al gaat rijden.
Veel plezier met je nieuwe auto.

Saar

Saar

06-10-2010 om 18:58

Ideaal

Je hoeft echt geen extra rijles te nemen, het is echt supermakkelijk.
Het enige wat je de eerste paar keer rijden zult merken is dat je NIET met je linkervoet moet gaan remmen. In een auto met schakelbak ben je gewend 2 voeten te gebruiken en bij een automaat gebruik je dezelfde voet voor zowel gas als remmen. Klinkt misschien ingewikkeld, gaat in de praktijk als vanzelf. Voor een stoplicht etc staat je auto stil omdat je de rem ingetrapt houdt, wil je gaan rijden haal je rustig je voet van de rem, de auto gaat dan vanzelf al zachtjes rijden en dan ga je gas geven. Ga je parkeren dan zet je zodra de auto goed stil staat, de "pook" in de stand P. Starten doe je ook in de P-stand met je voet op de rem en dan in de D (rijden) of de R (achteruit). Wisselen van stand doe je altijd met je voet op de rem. Dan heb je nog N (neutraal) bijv. als je wat langer moet wachten eer je weer kan optrekken. Dan hoef je niet de hele tijd je voet op de rem te houden. Er is nog een stand 1,2 en 3 maar die gebruik je in uitzonderlijke situaties bijv. bij berg op- of afrijden. Verschil is dus dat als je je voet niet op de rem hebt bij stilstand dat de auto dan zachtjes blijft rijden en natuurlijk dat je niet steeds hoeft te schakelen, dat doet hij automatisch. Je moet gewoon ff gaan oefenen op een geschikte plaats om de auto ff te leren kennen, dan heb je zo in de gaten hoe het werkt en dan merk je dat het echt veel meer relaxed rijden is.
Automaat-uitvoering heeft een beetje suffige reputatie gehad omdat vroeger veel ouderen dit gebruikte. Tegenwoordig wordt het meer als een luxe gezien omdat het relaxed rijden is maar ook omdat een automaat-uitvoering duurder is. Klein nadeel is dat je je remmen veel meer gebruikt waardoor daar eerder slijtage kan zijn als bij schakel-auto's en mogelijk iets meer olieverbruik.
Veel rijplezier in ieder geval!

Tip....

plak je linkervoet met ducttape aan de stoel vast, zodat je alleen met rechts iets kunt doen. da's eigenlijk alles. Als je nog moet wennen heb je de gruwelijke neiging om bij plotselinge remacties (of gewoon bij het naderen van een bocht of zo) de koppeling in te trappen. Meestal doet een mens dat vrij resoluut. In een automaat ram je in zo'n geval dus met links heel fijn op de rem, en dan schrik je je een hoedje & sta je heeel snel stil. Ook leuk voor degene achter je! Maar om daar nou voor op les te gaan? Nee, even goed bij nadenken, en in no time ben je gewend...

Ingrid

Doen

Zelf heb ik door omstandigheden weer een schakel exemplaar, maar de volgende wordt weer een automaat ! Ik rijd ook in onze andere auto, wat een automaat is en vergeet daarna in mijn schalekelkel bij een stoplicht weleens terug te schakelen :o) In Amerika kennen ze niet anders !!

Huh? saar?

'bij een automaat gebruik je dezelfde voet voor zowel gas als remmen'

Ja, net als bij een 'gewone' auto!

Enige verschil qua voeten is dat je linkervoet 'vrij' heeft in een automaat, omdat er geen koppeling is.

Sancy

Sancy

06-10-2010 om 19:44

Jups

Je hangt je linkervoet bij wijze van spreken gewoon uit het raam, die heb je niet nodig. Je kunt parkeren in P(ark), achteruitrijden in R(everse), rijden in D(rive). De 1-2-3 is handig als je bijvoorbeeld in bergen rijdt, maar óók als er veel sneeuw op de weg ligt.
Het is echt niet moeilijk, ik denk dat het niet veel anders is als wennen aan een andere schakelwagen eigenlijk. Er is echt niks aan. Ik vind er dan ook niks aan

Puck

Je moet op de rem trappen anders gaat-ie rijden ? Ik vind een automaat in het heuvelige Schotland zo handig, als ik "scheef" sta hoef ik juist niet de (hand)rem te gebruiken, de auto ligt als een blok beton op de weg. Wij hebben wel een "zware" auto, misschien dat dat scheelt ?

Puck

Puck

06-10-2010 om 20:42

Ja shonagh

Ik heb het natuurlijk wel over vlak terrein in Nederland. Bijv. als je voor een stoplicht staat. Met een handgeschakelde zet je 'm in de vrij of trap je de koppeling in en je staat, met een automaat houdt je in dat geval je voet op de rem. Maar hoe jij het bedoelt snap ik niet helemaal. Als je bijv. heuvelopwaarts staat en je hebt hem in de D staan en je voet niet op de rem: sta jij dan gewoon stil?

Ideaal

ik vind het echt ideaal. Wij hebben sinds een klein half jaar een half-automaat. Ik heb nog nooit geprobeerd om weer manual te rijden. Dit is relaxed! Ik vind autorijden niks aan, dus al dat geschakel mis ik niet.
Ik ben de eerste keer dat ik er mee reed een keer flink de mist er mee ingegaan. Helaas was dit wel met vijf jongetjes in de auto die helemaal in een deuk lagen daardoor. Tja, als je de koppeling denkt in te trappen, maar je trapt dus vol op de rem is ook zoooooo humoristisch. Het is me daarna nooit meer overkomen.

Een rijles is mij inziens echt overbodig, hoor.

Veel plezier bij het kiezen van een nieuwe auto!

groetjes van Purk

America

Dank je voor jullie tips! Ik ga binnenkort naar de VS, en ook al heb ik twee jaar een automaat gehad, wel even fijn om weer te lezen over alles met je rechtervoet doen.

Het grootste gevaar is inderdaad dat je je koppeling in wil drukken en dat je dus op je rem trapt. Bam, sta je zo stil (of met je kop tegen de vooruit). Doe je één keer hahaha.

Dorry

Shifra

Shifra

06-10-2010 om 23:07

Goh

hartstikke bedankt voor al jullie reakties!!
Ben ik héél erg blij mee, ik krijg er nu vertrouwen in.
Uit jullie postings begrijp ik ook dat het vooral een kwestie van even wennen is, en echt niet moeilijk.
Ik zal mijn linkerbeen inderdaad maar buitenboord laten hangen de eerst komende tijd, of vastbinden inderdaad.
Ik koop een oud tweedehandsje,van een oudere dame, weinig gereden,wel goed onderhouden.
Ik ga overmorgen kijken en zeer wschlk meteen ook maar kopen.
groet van Shifra.

Puck

Ja inderdaad, ik gebruik dus nooit de (hand)rem met de automaat en blijf gewoon stil staan en trek dus supersnel weer op. Ik had het dus over een "zware" auto, maar met mijn nu total losse Astra deed ik het ook niet. Erg handig in Schotland, maar ook in Nl lijkt me, vreemd !

Puck

Puck

07-10-2010 om 21:02

Shonagh

Hebben wij het wel over hetzelfde? Om te beginnen, ik heb het dus absoluut niet over de handrem, laat ik dat voorop stellen. En dan de volgende situatie: ik rij naar een stoplicht toe, uiteraard in de D en daarin laat ik hem staan. Ik moet afremmen voor het rode licht en kom tot stilstand. Dan moet ik toch echt mijn voet op het rempedaal houden. Doe ik dat niet dan begint mijn auto toch heel langzaam vooruit te rollen. En dat is dus heel normaal. Als dat niet het geval zou zijn dan zou de koppelvormer niet goed zijn. Met de zwaarte van de auto heeft dat niets te maken, ik rijd ook een zware SUV. En juist dat langzame rollen is ideaal in bijv. files. Hoe doe jij dat dan in dezelfde situatie?

Puck, schaam, schaam.......

Vanavond reed ik dus in de automaat en jij hebt helemaal gelijk !!!! Wat ik dus eigenlijk bedoel ik dat ik hem niet op de handrem hoef te zetten als ik op een helling sta en dat is hier zo vreselijk handig. Maf dat je dus zonder nadenken dingen doet en het niet beseft ;o) En verder vind ik de automaat ook handig als we door Schotland "toeren" singel track en smalle 2 baans wegen met veel bochten en dan niet hoeven te schakelen, heeerlijk. Sorry voor de commotie.

Fraz

Fraz

07-10-2010 om 23:05

Super handig

mijn vriend reed trouwens op vakantie vaak letterlijk met zijn linkervoet uit het raam.

Enige wat ik wel eens vergeet als ik parkeer is hem weer op de p zetten. Ik parkeer, rem natuurlijk en zet hem wel eens uit. Als je dan weer wilt starten gebeurt er niks. Oftewel hij start niet. Stom hé om dat te vergeten

Verder gewoon lekker rijden.

Puck

Puck

08-10-2010 om 10:32

Shonagh

Weet je dat ik gisteren ook eerst nog uitgeprobeerd heb toen ik in het donker van de sportschool op het industrieterrein reed hoe ik het nu precies deed en wat er precies gebeurde? Pas daarna heb ik mijn posting op het forum gezet. Ik herken het dus helemaal dat je zonder nadenken dingen doet en het in je besef anders doet. Ik kon het me ook werkelijk niet voorstellen dat jouw auto "anders" was. En ja, het is dus ook heel handig met hellingen.

neteret mut

neteret mut

08-10-2010 om 10:39

Beetje ot

en dat heet dan automatiseren, handelen zonder erover hoeven na te denken. Verder head ik laatst dat 1 vd kinderen mij hoe je nu schakelt, alle handelingen op een rijtje. Dit was tijdens het autorijden en ik antwoordde en toen ging het bijna mis. Juist omdat ik erover ging nadenken. Toen mijn moeder ziek werd ( en later overleed) hebben wij haar auto gekregen, het is idd even wennen, ook het steeds naar de pook grijpen en dan bedenken dat dat niet nodig is. Het op de rem staan bij voor een stoplicht wachten moet je even onthouden maar went heel snel, je ziet immers dat je anders vooruitgaat.

Handig maar niet zuinig

Mijn eigen ervaring met een automaat reikt niet verder dan de paar keer die ik in de USA heb gereden. Even wennen, maar wel fijn.
Mijn moeder heeft tot voor kort enkele jaren in een automaat gereden en was er erg over te spreken. Nu heeft ze weer een schakelauto en ze is erachter gekomen dat ze veel zuiniger rijdt, dus minder vaak hoeft te tanken. Scheelt echt tientallen kilometers op een volle tank. Het is trouwens exact hetzelfde type auto, alleen 2 jaar jonger, dus het verschil lijkt echt te zitten in het onzuinige automatische schakelen van de auto.

Klopt

Wij hebben sinds ruim een jaar een automaat en vriend heeft ook al meermalen opgemerkt dat het niet erg zuinig is. Als hij een gewone auto rijdt weet hij enorm zuinig te rijden, dus het viel m op.
Zelf heb ik er geen sjoege van, ik rij niet.

Groeten,

Temet

Tirza G.

Tirza G.

08-10-2010 om 17:12

Nou

ik vind het helemaal niks, rijden in een automaat. Ik ben graag in control, blijkbaar. Ik beslis graag zelf wanneer ik schakel. Dan heb ik ook nog wat te doen onderweg. Man is sinds nieuwe (nou ja, andere) auto helemaal wauw van cruisecontrol. Vind ik ook niks.

Tirza

Puck

Puck

09-10-2010 om 11:11

Tirza

Dat zelf de controle houden herken ik helemaal. Ook ik vond de cruisecontrol in het begin helemaal niets, ik had het idee dat de auto er met mij vandoor ging ipv dat ik de auto bestuurde. Ook bij de automaat had ik dat maar wel in mindere mate. Maar ik moet zeggen: bij mij wende het. Vooral als je lange stukken rijdt is op niet al te drukke wegen is de cruise control toch wel erg prettig. En de automaat: ideaal als je file rijdt en heerlijk ontspannen rijden.

Puck

Raadsel opgelost: als ik op een helling sta, hoef ik niet op de rem te staan (of handrem te gebruiken), dus ik zat er niet helemaal naast :o) En omdat je hier heel veel heuvels hebt, maak ik deze situatie dagelijks mee.

Puck

Puck

11-10-2010 om 09:12

Raadsel opgelost shonagh

Nou, volgens mij heb ik er nu weer een raadsel bij gekregen. Dit snap ik nog steeds niet geloof ik. Als je voor een stoplicht op vlak terrein staat moet je WEL je voetrem (handrem laat ik helemaal buiten beschouwing, die gebruik ik alleen bij parkeren of wachten voor een brug ofzo) en als je tegen een opgaande helling staat dat laat je hem in D staan en dan je voet los van de rem en dan blijf je staan. Volgens mij is dat erg slecht voor je koppelvormer.

Koppelvormer?

Daar heb ik nog nooit van gehoord :o). Een automaat is duurder, in aanschaf en benzine en misschien wel in de vervanging van koppelvormers, maar super handig in gebruik.
Ik zal manlief eens vragen, als hij weer in het land is, hoe hij rijdt en remt en ondertussen blijf ik genieten van de automaat.

Tinus_p

Tinus_p

12-10-2010 om 17:19

Psies puck

Puck:
"Nou, volgens mij heb ik er nu weer een raadsel bij gekregen. Dit snap ik nog steeds niet geloof ik. Als je voor een stoplicht op vlak terrein staat moet je WEL je voetrem (handrem laat ik helemaal buiten beschouwing, die gebruik ik alleen bij parkeren of wachten voor een brug ofzo) en als je tegen een opgaande helling staat dat laat je hem in D staan en dan je voet los van de rem en dan blijf je staan. Volgens mij is dat erg slecht voor je koppelvormer."
Dat vrees ik ook.
Hoe dan ook: De automotor wil namelijk dat die auot naar voren gaat kruipen; de zwaartekracht op de helling houdt die auto tegen -en dat is blijkbaar in evenwicht.
En dat is iig slechte praktijk; want je weet nooit zeker of de auto niet stiekum toch naar voren kruipt of naar achteren rolt. De juiste oplossing is: Op de rem staan -dan sta je zeker stil, en eventueel de pook in N.

Hellingproef

En toch, ik rijd ook automaat en volgens het manual heeft die een 'hellingproef-optie': Als je op een helling staat (in D) en je haalt je voet van de rem en je auto dreigt achteruit te rollen, dan zorgt de automaat ervoor dat dat niet gebeurt. Ook niet bij een steilere helling. Je hoeft ook geen gas te geven. Maar het is niet de bedoeling om daarmee lang stil te blijven staan, het voorkomt alleen dat je bij het wegrijden de traditionele hellingproef (met handrem) moet uitvoeren.

Puck

Puck

12-10-2010 om 21:48

Nog even nagevraagd

Proest, het wordt steeds lolliger. Puckman heeft behoorlijk verstand van auto's en zei dat onze auto ook bij een opgaande helling stil blijft staan in zijn D. En verder zei hij dat het niet slecht is voor de koppelomvormer omdat het eigenlijk op hetzelfde neerkomt als stilstaan in de D met je voet op de rem. Maar ik ben het wel met Tinus eens dat het gewoon veiliger is om je voet op de rem te houden of hem in N te zetten met de handrem erop.

Shifra

Shifra

17-10-2010 om 09:20

Update en oppimpen?

ik héb hem!! Vrijdag gehaald. En jullie hebben gelijk: na de eerste twijfelachtige pogingen vrijdag reed ik er gisteren heel gewoon en goed mee op de snelweg. Ik vind het heerlijk rijden .Je hebt meer rust, tijd om de verkeerssituaties te bekijken, omdat je niet ondertussen ook nog aan het schakelen hoeft te denken.
En hij rijdt pittig. Leuk!!

Ik werd alleen lichtelijk onzeker over die discussie hier over parkeren op een heuvel.
Bij de garage zeiden ze dat stand 1 2 3 alleen voor bergen in het buitenland is.
Moet ik nou als ik op een heuvel moet parkeren in N parkeren? Niet in P?

Ik moet alleen nog wat doen aan haar uiterlijk, het is een donker grijs golfje, wat saai dus.Hebben jullie misschien (simpele) ideen hiervoor?

groet van Shifra

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.