Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Charis

Charis

30-01-2015 om 14:29

Pastasaus invriezen na nacht op aanrecht

Ik heb gisteravond pastasaus gekookt voor twee keer en ben vergeten de tweede portie 's avonds in de vriezer te doen. De saus heeft dus een nacht in de pan op het aanrecht gestaan. Heb het vanochtend toch maar ingevroren, maar kunnen we het nog wel veilig opeten?

Angela67

Angela67

30-01-2015 om 14:34

goed verhitten (AMK?)

lijkt mij dan een vereiste, maar dat zou je vast al wel doen. AMK heeft misschien nog slimme suggesties of adviezen?
gr Angela

warm in de keuken?

hoe warm was 't in de keuken? als het daar hele nacht meer dan 18/20 graden was, zou ik het er niet op wagen.
En zo niet, geen punt. Bacterien gaan nu dood in vriezer en bij hergebruik idd goed verhitten.

Charis

Charis

30-01-2015 om 17:12

Hmm

De pan stond onder de afzuigkap op de keramische plaat. Daar is het door de luchtstroming altijd een stuk kouder (ook als ie uitstaat) . Achttien tot twintig graden was het dus denk ik niet.

Ik waag het er maar op en zal het bakje langzaam de hele dag in de koelkast laten ontdooien en zal de saus dan goed verhitten inderdaad.

Dank je wel voor jullie reacties!

amk

amk

30-01-2015 om 17:24

juist snel ontdooien

en daarna goed door en door verhitten.
Ik mik zo'n blok gewoon gelijk in de pan, ontdooi het op een lage stand (zodat het niet aanbrand) en dan nog 5 minuten laten pruttelen als alles ontdooid is.

neteret mut

neteret mut

30-01-2015 om 19:41

vaak gedaan

en nog nooit iets van gekregen

Caesar

Caesar

31-01-2015 om 10:00

Chiquita

Pas op met je advies. Bacteriën gaan niet dood in de vriezer!

Echt wel.....

....dat zou hier geen enkele discussie zijn hoor. Gewoon opeten. Idd voor de zekerheid even laten pruttelen, maar ik zie er geen probleem in hoor.

Puck

Puck

31-01-2015 om 13:44

ja hoor

Gebeurt hier regelmatig en nog nooit wat van gekregen.

idem

Als ik laat op de dag pastasaus gemaakt heb is die nog te warm om in de ijskast te zetten of in te vriezen, dan gaat-ie pas de volgende dag in de vriezer. Nooit wat van gekregen.

Wat je natuurlijk eigenlijk moet doen is die pan snel afkoelen (in een gootsteen met koud water oid) en daarna invriezen. Maar dat schiet er hier steeds bij in.

Groeten,

Temet

Moni

Moni

31-01-2015 om 16:14

tip die ik hier gelezen heb

Zet de pan inderdaad in de gootsteen met koud water. Gooi één of twee koelelementen in de pan (ze moeten wel bevroren zijn
Afkoelen gaat zo heel snel. Met dit weer zet ik de pan daarna buiten, waar geen katten en andere beesten bij kunnen. Bij ander weer gaat die in de koelkast.

Koelelementen

Ja handig, koelelementen onder de pastasaus.......

Ik vind het allemaal een beetje overdreven. Een mens kan heus wel wat hebben hoor.

Moni

Moni

31-01-2015 om 16:46

Mijn pan met soep is heel groot.

En ik wil graag mijn gootsteen terug.
Als er geen vlees bij zit, ben ik hier makkelijker in.
Maar als je één keer een pan hebt gehad die bedorven is, dan wil je dat nooit meer.

Pinkie

Pinkie

01-02-2015 om 11:44

dat snelle afkoelen

is dat wel zo snel en is dat niet omslachtig?
Ik laat het even uitwalmen en gooi het dan gewoon in de koelkast; daar koelt het toch pas echt af of niet? Is dat erg ernstig?

Moni

Moni

01-02-2015 om 11:49

Je koelkast wordt te warm

van alle warmte die van je pan afkomt.
Het scheelt wel hoeveel het is. Ik maak soep in een flinke braadpan. Dat is echt niet zo afgekoeld, ook niet in de koelkast.

Pinkie

Pinkie

01-02-2015 om 13:36

ah thanks

Ah, ik stop het direct in bewaarbakken (soms plat, soms hoger) en dan uitwalmen, deksel op een kier of gewoon dicht in de koelkast. Daarna de vriezer in. Dus wel de hoeveelheid, maar gelijk verdelen over bakken ipv de pan in de koelkast te zetten.

Barvaux

Barvaux

01-02-2015 om 13:53

Pinkie

Dan nog moet je dat uitwasemen op het aanrecht doen, niet in de koelkast. Alle andere producten in de koelkast worden zo warm(er) en dat is dus niet goed, net zoals dat als je een geopend pak melk lang uit de koelkast houdt het ook minder lang houdbaar wordt.

Eigenlijk kan het de koelkast in als het gerecht onder de 30 graden zit.

"Laat producten snel afkoelen Laat kliekjes eerst afkoelen voordat je ze in de koelkast of vriezer zet. Zet je ze te snel in de koelkast, dan wordt de temperatuur in de koelkast te hoog en bederven je boodschappen sneller. Zet je ze te snel in de vriezer dan krijg je last van ijsvorming rond het product. Dat kan de kwaliteit van het product verslechteren en het is ook minder milieuvriendelijk.
Kliekjes koelen sneller af als je het bakje of de pan in een laagje koud water zet. Laat de kliekjes niet langer dan 2 uur buiten de koelkast staan. '
http://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-boodschappen/veilig-eten/veilig-bewaren.aspx

Pinkie

Pinkie

01-02-2015 om 17:17

Barvaux

Ik zie dat ik het ietwat onduidelijk opschreef, maar het uitwalmen doe ik op het aanrecht in een meestal platte bak.

Ik ken het

Hahaha dat is mij ook al zo vaak gebeurd. Of dat ik s nachts wakker lig en het alsnog snel in de koelkast zet.
Ik zeg gewoon eten maar niet meer invriezen, wat is het ergste dat er kan gebeuren?

Katniss

Katniss

03-02-2015 om 20:32

Hij knapt er niet van op, van dat invriezen

Ik was vandaag laat thuis en het zakje uit de vriezer bleek niet, zoals ik dacht, chili con carne te bevatten maar rode pastasaus. Normaal gaat die altijd op, maar ik had een keer over en dat heb ik dus ingevroren. Ik kan nu wel concluderen dat het de eerste keer, versgekookt, ongeveer 25 keer lekkerder is dan uit de vriezer.

Charis

Charis

04-02-2015 om 09:11

Gegeten!

Gisteravond hebben we de pastasaus opgegeten. En ik kan jullie melden dat het goed is gegaan hoor . Heb het blok op advies van AMK in bevroren toestand in de pan gedaan en langzaam laten ontdooien. De smaak was prima, zelfs iets beter dan de verse portie van vorige week.

Katniss, mijn (zelfgemaakte) saus had er ook nog maar een week ingelegen. Misschien lag jouw rode pastasaus er al wat langer in? Het advies is geloof ik om ingevroren spul maximaal drie maanden te bewaren in de vriezer. En dan moet dat ook eens een ***-vriezer zijn.

Pirata

Pirata

04-02-2015 om 11:52

Claudiatje

"Ik zeg gewoon eten maar niet meer invriezen, wat is het ergste dat er kan gebeuren?". Eh, wat denk je van een voedselvergiftiging? Voor een gezond persoon is dat misschien niet zo erg, maar voor een verzwakt persoon kan het ernstig uitpakken. Maar ook voor een gezond persoon lijkt het me niet zo fijn om een dag boven de pot te hangen.
Kun je vlees dat bedorven is eigenlijk nog eetbaar krijgen door het lang te verhitten, vraag ik me af?

amk

amk

04-02-2015 om 12:08

pirata

het eten was al bereid, als je dan redelijk schoon opschept en een deksel op de pan houdt, dus niet met afgelebberd bestek in de pan, is de kans op herbesmetting vrij klein. Als je het daarna nog door en door verhit is dat wat er nog gegroeid is ook afgedood, en de omstandigheden op je aanrecht vallen ook wel mee om toxinen te laten vormen. Dat is vooral het geval bij rauw voedsel.

In een huishouden zonder zuigelingen, of andere gezondheids zwakken: ouderen (75+), en mensen met een beperking aan het imuunsysteem is dit geen heel groot risico.

In een bedrijf waar levensmiddelen worden bereidt is dat heel anders omdat als er een besmetting plaats vindt, dit verspreidt wordt over veel meer mensen en ze ook een veiligheidsmarge moeten inbouwen voor de groep zwakken.
Ook is zo'n besetting veel moeilijker uit je systeem te krijgen.

Jasmijn

Jasmijn

04-02-2015 om 13:00

boerenkool

Ik heb het een keer gehad toen ik boerenkool de dag erop had opgegeten. Had ik gewoon in de pan laten staan, zaten wel spekblokjes in, maar het was geen warme dag geweest en in de keuken is het een stuk koeler dan in de woonkamer. Dus gewoon lekker met smaak opgegeten, smaakte lekker, toch na een uur kwam alles er weer uit, kotsmisselijk was ik ervan geworden. Dat was toch niet helemaal goed gegaan.

Pirata

Pirata

04-02-2015 om 13:41

amk

Maar er is dus wel een kans op besmetting en we weten niet hoe schoon ieders keuken is enz. In elk geval, er is wel degelijk een zeker risico.
Zelf vergeet ik ook wel eens iets in te vriezen, of in de koeling te zetten.
Afhankelijk van het seizoen eet ik het al dan niet nog op (maar ik ben geen lid van de risicogroep).

Het zijn niet zozeer de bacteriën die gevaarlijk zijn, die dood je inderdaad door goed te verhitten, het gaat om de gifstoffen die deze wezentjes de hele nacht hebben geproduceerd. Deze gifstoffen dood je niet in de pan, hoe goed je het voedsel ook verhit. Ga er dus niet vanuit dat door en door verhitten je voedsel weer veilig maakt. De student die zijn pasta vijf dagen op het aanrecht bewaarde en dacht dat de magnetron de schadelijke bacteriën wel zou doden, kon dat niet navertellen. Hij stierf aan leverfalen. Ik geef toe: een nacht is wat anders dan vijf dagen, maar je moet altijd oppassen en door en door verhitten voorkomt geen voedselvergiftiging.

Leverfalen schreef op 16-11-2021 om 11:27:

Het zijn niet zozeer de bacteriën die gevaarlijk zijn, die dood je inderdaad door goed te verhitten, het gaat om de gifstoffen die deze wezentjes de hele nacht hebben geproduceerd. Deze gifstoffen dood je niet in de pan, hoe goed je het voedsel ook verhit. Ga er dus niet vanuit dat door en door verhitten je voedsel weer veilig maakt. De student die zijn pasta vijf dagen op het aanrecht bewaarde en dacht dat de magnetron de schadelijke bacteriën wel zou doden, kon dat niet navertellen. Hij stierf aan leverfalen. Ik geef toe: een nacht is wat anders dan vijf dagen, maar je moet altijd oppassen en door en door verhitten voorkomt geen voedselvergiftiging.

bericht uit 2015 ... denk dat die pastasaus al lang op is

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.