Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Pizarette kant en klaar deeg welke?

Wij willen de pizarette gaan gebruiken. Het liefst gewoon met kant en klaar deeg, kleine rondjes. Maar welke? Ze moeten niet te dik zijn.

Isabella

Isabella

25-10-2020 om 22:13

Water, gist en meel

pizzadeeg zelf maken kost een paar minuten tijd en kost bijna niks. Waarom zou je kant en klare spullen met conserveermiddelen kopen?

Kikki39

Kikki39

25-10-2020 om 23:09 Topicstarter

Weet niet of ik dat kan hoor.
Hoe moet dat?

Hangkous

Hangkous

26-10-2020 om 07:15

Voorgaren

Als je kant en klaar deeg wilt gebruiken is het wel verstandig om de bodem eerst al even voor te bakken met tomatensaus.
Dan aan tafel beleggen en dan nog afbakken in de pizzarette.
Dat voorgebakken doe je een minuut of 5 in de oven op 180 graden.
Helemaal bakken in de pizzarette duurt veel te lang.
Kant en klaar deeg is op een rol verpakt. Als je daar kleine rondjes van gaat snijden heb je veel onbruikbare randjes over. Ik zou gewoon stukken snijden, punten of vierkantjes.
Van zelfgemaakt deeg kan je wel kleine balletjes en dan rondjes vormen.
Ik zal later vandaag mijn recept nog wel even hier knippen en plakken.

Triva

Triva

26-10-2020 om 07:19

Kikki

Begin anders eerst hier mee: https://www.koopmans.com/recept/plaatpizza-van-pizzabodem-italiaans/

En dan de volgende keer helemaal zelf.

vlinder72

vlinder72

26-10-2020 om 07:25

Pizzadeeg

Wij gebruiken regelmatig kant en klaar pizzadeeg. Van Albert heijn uit de koeling. In een gelige wikkel. Het ligt er in zowel ronde als rechthoekige vorm. Bij ons helemaal onderaan het schap.

Wij steken er rondjes uit en de restjes die overblijven rollen wij weer uit en maken ook daar weer rondjes uit. Er blijven nooit restjes over.

Van te voren bakken is onnodig. Ik merk geen enkel verschil qua afbakken met zelfgemaakt deeg behalve dat het een stuk minder plakkerig is en makkelijker uitsteken is.

Hangkous

Hangkous

26-10-2020 om 07:47

Weinig ervaring

Heb 2x bij een ander van de pizzarette gegeten. Als er dan 6 stukjes pizza ingingen, het ene stukje net wat eerder dan het andere, duurde het errug lang voordat je wat kon eten. Het deeg werd om niet goed gaar. Kan ook aan het apparaat hebben gelegen, misschien zijn er nu pizzarette's die beter en heter bakken.
Als wij gaan kamperen heb ik bij de "skottel" ook zo'n pizzasteen en dan bakken we de bodems ook even kort voor een dan pas beleggen en afbakken.
Anders blijft de bodem meestal en soort "kauwgom". Dat is wel afhankelijk van het merk deeg dat je hebt. Alleen ervaring met deeg van Franse of Noorse supermarkten dus geen zinnig advies voor to.

vlinder72

vlinder72

26-10-2020 om 08:00

Hangkous

Dat is niet mijn ervaring. Eerste pizza'tje duurt wat langer maar dat is meestal zo als je ergens net mee begint. En wij gebruiken dat ding met onze 4 pubers. Als het lang zou duren zouden ze de pizzabodem allang bedekt hebben met van alles en de pizza zo in een normale oven geschoven hebben.

Wij hebben een pizzarette deluxe van emerio.

Pirata

Pirata

26-10-2020 om 08:42

Hier

Wij maken het deeg zelf en iedereen krijgt gewoon een eigen bol deeg, dus de bodem moet iedereen ook zelf vormen.

Verder werd dat ding niet heet genoeg. De eerste keer hebben we alles maar in de oven gestopt. De keer erna eerst een pizzasteen verhit en die in de pizzarette gelegd. En toen lukte het wel!!!

Hangkous

Hangkous

26-10-2020 om 08:55

Ben dus niet de enige

Heb zelf geen pizzarette maar vond de ervaring bij anderen niet echt een succes.
Die steen eerst heet maken is natuurlijk een top idee.
Hoewel ik niet bang hoef te zijn dat we met kerst bij schoonzus weer de pizzarette, het gourmetstel en de fonduepan op tafel krijgen.
Kerst zal thuis gevierd worden met pizza uit de eigen oven, coronaproof en veeeeeel lekkerder.

Kant en klaar deeg uit de koeling

Perfect om mee te beginnen

Hangkous

Hangkous

26-10-2020 om 13:34

Recept pizza deeg

Ingrediënten:

500 g bloem
350 g water
10 g zout
7 g instant gist
2 el olijfolie

Bereidingswijze:

Meng de bloem met het water en laat even 20 minuten staan.
Voeg dan het gist toe en aan de andere kant van de kom het zout.
Kneed het geheel stevig door zo'n 20 minuten als je met de hand kneed. Om te zorgen dat het deeg niet zo aan je handen plakt kan je steeds je handen even vet maken met de olijfolie. Controleer of je deeg goed gekneed is door van een klein stukje deeg een vliesje te trekken. Je moet het deeg kunnen uittrekken tot het zo dun is als een kauwgombel.
Laat 45 minuten rijzen.
Verdeel het deeg is porties en druk plat/rol uit.
Deeg kan nu belegd en gebakken worden.

Kikki39

Kikki39

26-10-2020 om 17:12 Topicstarter

Bedankt

Allemaal! Hier kan ik wel wat mee

els

els

27-10-2020 om 07:26

makkelijk

vers deeg blijft natuurlijk het lekkerste als je pizza wil eten. Als wij de pizzarette gebruiken dan maken we vaak vers deeg en garen de bodems al voor in de oven. Kost een uurtje werk, maar is wel ideaal. Daarna gaan we met de pizzarette de bodems af bakken met beleg. Geen plakkend deeg of lang garen aan tafel.

Bij bijvoorbeeld kinderfeestjes of als we makkelijk willen doen, dan gebruiken we pitabroodjes. Deze door de helft snijden en vervolgens met beleg de pizzarette in. Onverwacht lekker als pizza bodem.

Zeetakje

Zeetakje

27-10-2020 om 08:43

Bakpapier

Wij maken het deeg net als Hangkous, maar doen er nog een hand provencaalse kruiden doorheen.

Daarna krijgt iedereen een deel van die deegbal en kneedt er zelf kleine pizzabodempjes van, terwijl er gewacht wordt op de pizza die op dat moment in de pizarette zit. Gaat echt heel goed.

We knippen altijd rondjes bakpapier voor op de spatel waar we de pizza op leggen, zodat de spatel redelijk schoon blijft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.