Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Triva

Triva

16-08-2020 om 10:10

Plafondventilator?

Wie heeft er een plafondventilator in de slaapkamer (zo eentje met een lamp erin) en hoe beviel die de afgelopen weken? Geluid? Gebruik je die ook in de winter andersom als het koud is of is dat niet nodig?

Hanne

Hanne

16-08-2020 om 11:37

Heerlijk

Wij hadden een airco, maar hebben die vervangen voor een aantal plafondventilatoren (zonder lamp) in huis.

Hij staat in de zomer bijna altijd aan. In de winter eigenlijk niet, ze hebben wel een stand voor de winter. Het verkoelt niet, maar geeft wel een aangename luchtstroom, waardoor je zelf afkoelt. Je hoort het iets, maar veel minder dan een ventilator op een standaard.

Onze afwegingen waren er een aantal. Zuiniger in de elektriciteit en aanschafkosten zijn aanmerkelijk lager. Het lijkt mij zonder dat ik daar goed onderzoek naar gedaan heb, duurzamer, er wordt geen gas of iets dergelijks gebruikt om de lucht af te koelen.

De enige tijd dat ik wel eens de airco terug zou willen, is in een week dat het buiten 35+ graden is, maar dat is voor mij de moeite niet waard. Daartegenover staat een heel groot voordeel, sinds die dingen er hangen, heb ik geen mug meer gezien.

Bevalt mij heel goed. Ik slaap juist heerlijk op het geluid, dat dus zacht genoeg is om op te slapen. Maar ik weet natuurlijk niet of elke ventilator zacht genoeg is😉. Liever ventilator dan airco.

Imke

Imke

16-08-2020 om 14:59

Net voor de hittegolf gekocht en het bevalt prima. Ik heb een hele simpele besteld bij de Lidl en het slaapt een stuk aangenamer .

Wax

Wax

16-08-2020 om 15:47

Ik lees mee

Ben me ook aan het oriënteren qua kosten in aanschaf en verbruik v.w.b. airco en plafond ventilator.

Is er bij een plafond ventilator echt minder herrie? En minder die "harde" warme luchtstroom op je?

Ik heb inmiddels ontstoken ogen, vermoedelijk omdat de pollen fijn rondgeblazen worden door mijn ventilator op standaard. Dat zou bij een plafond ventilator vermoedelijk hetzelfde zijn?

Ben benieuwd wat er aan info voorbij komt.

Zonder lamp!

Niet met een lamp erin. Ik wil die ventilator ook wel eens aan zonder dat ik licht nodig heb. Heerlijk! Een douche van frisse lucht.

Het maakt wel geluid.

Ik heb een box/vloer ventilator een tikje verbouwd waardoor die muisstil is.
Ronde dop in het midden is eenvoudig te verwijderen. Zo kom je bij de schroeven die de meebewegende grill vasthouden. Draai ze los, haal de grill eraf en je hebt een vrij geruisloze windmaker.

Pooh Bear

Pooh Bear

16-08-2020 om 16:41

Lamp

Wij hebben er al jaren 1 met lamp maar die kunnen gewoon los van elkaar aan. De ventilator gaat alleen aan als het echt warm is de lamp wordt dagelijks gebruikt.

Paasei

Paasei

16-08-2020 om 16:42

Al jaren

We hebben ze al jaren op alle slaapkamers hangen. Met een lamp erin. En touwtjes er aan, waarmee de lamp in en uit geschakeld kan worden en de standen van de ventilator bediend. Tegenwoordig gaat dat trouwens vaak met een afstandsbediening.

Ik vind het prima dingen, onmisbaar in zomernachten. We hebben er al menig hittegolf mee overleefd; draait de hele nacht op de laagste stand. Goed stabiel ophangen (geen gewiebel) en ze draaien vrijwel geruisloos.

In de winter gebruik ik ze niet. Alleen wel eens in het tussenseizoen, als de was niet zo goed droogt (vochtig weer en nog geen verwarming aan). De bries droogt de was snel.

Kortom; aanrader.

40er

40er

16-08-2020 om 17:05

Slaap

Wij kunnen er niet mee slapen, voor ons te veel lawaai. Ik zet hem aan zodra de ramen open gaan en als we narbed gaan weer uit. Wel staan dan de ramen en deuren open, dan kan het lekker door waaien in de nacht.

Silvester

Silvester

18-08-2020 om 15:14

Ja, zonder lamp

We hebben er een sinds dit jaar, merk Casa fan. Heeft 6 standen, we gebruiken vooral stand 3 en 4. Tot en met stand 3 hoor je vrijwel niks, bij stand 4 heb je lichte geluiden en vanaf stand 5 duidelijk hoorbaar geluid. Bevalt ons prima, gebruiken hem alleen bij temperaturen van de afgelopen 2 weken, verder niet.

Triva

Triva

18-08-2020 om 21:47

Lamp

Moet wel met lamp, anders heb ik alleen maar een bedlampje op de slaapkamer.

vergeet niet schoon te maken

Wij hebben sinds afgelopen zomer ook een plafondventilator. Over het algemeen is deze ons goed bevallen. Mijn dochter vond het ook best aangenaam en kon er prima om slapen. De afgelopen weken hebben we deze niet gebruikt en ik denk ook niet dat we dat gaan doen in de winter. Vergeet niet de stof van de ventilator te verwijderen als je er lang geen gebruik van hebt gemaakt!! Gisteren voor het eerst een doekje over de draaiende delen gehaald en er zat behoorlijk wat stof op.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.