Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Plakkaatverf op kleding

Aargh, mijn dochter is voor de zoveelste keer dit jaar thuisgekomen met plakkaatverf op haar kleding. Net die dag een nieuw t-shirt aan dus ik baal enorm. Iemand de gouden tip om het eruit te krijgen? Het zijn zwarte vlekken dus enorm zichtbaar. 

Als het gewone plakkaatverf is, is die toch uitwasbaar?

Oh, dat is een complot van scholen om ouders te pesten. Als je kind net iets nieuws aan heeft, gaan ze verven. Mijn moeder was hier vroeger heilig van overtuigd.

MamaE schreef op 18-04-2026 om 17:51:

Oh, dat is een complot van scholen om ouders te pesten. Als je kind net iets nieuws aan heeft, gaan ze verven. Mijn moeder was hier vroeger heilig van overtuigd.

En ook als opa of oma jarig is en je kind leuk aangekleed naar school gaat omdat het rechtstreeks uit school naar de verjaardag gaat. Na drie zoiets heb ik voortaan maar een tasje leuke kleren meegenomen en mijn kleine smeerpoets in haar gewone HEMA/H&M/C&A outfit naar school laten gaan. Nou boeide het mij sowieso niet zo wat het kind aan had, maar oma vond het wel belangrijk dus op haar verjaardag deed ik wat meer mijn best. 

Plakkaatverf is in principe uitwasbaar. Wel eerst in koud water weken. Kleuterklassen zouden in principe van verfschorten moeten hebben. Zo niet, dan kun je dat aankaarten.
Een stagair was ooit zo snugger om met lak  in de weer te gaan bij het decor verven zonder de kleding van bescherming te voorzien.  Die kleding heb ik vergoed gekregen

hier heeft een stagier ooit leuk papiermache met crepe-papier gedaan. Dat ging zelfs nauwelijks van de handen.
Zulke dingen aan het begin van een nieuw kledingseizoen zijn altijd nogal jammer. Ook vlekken in een goedkoop maar nieuw shirtje van de Zeeman is zonde.

Bosanemoon

Bosanemoon

19-04-2026 om 17:24 Topicstarter

Weken in koud water heb ik gedaan maar het is er in de was helaas niet uitgegaan. Het ligt nu buiten in de zon, ik hoop dat dat nog ieta helpt. In theorie moet het uitwasbaar zijn maar wij hebben daar nog maar beperkt succes mee gehad. Ik wil er ook niet te moeilijk over doen maar ik vind eigenlijk wel dat de school hier iets beter op kan letten.

Hier, in een lang verleden, kregen ze vermaakte overhemden aan op school en thuis, maar heb zelf nooit een probleem van vies worden gemaakt; dat werden ze thuis of buiten ook (met een creatieve moeder). 

Wij hadden vroeger inderdaad een oud overhemd van vader of opa op school voor als we gingen verven. Wel tot groep 4 geloof ik. Heb ook wel eens verf in kleding gehad aan de achterkant, dan was er net iemand met een vieze kwast achter me langs gelopen. 

Ik vind ook dat kinderen kind moeten kunnen zijn en dat vies worden erbij kan horen, maar sommige dingen kun je wel op anticiperen. Bijvoorbeeld crêpe papier maché geknutsel. Scholen sturen tegenwoordig over elke poep en scheet berichten in ouderportalen, dan kan 'trek a.s. dinsdag niet je beste kleren aan ivm een verfactiviteit' er ook nog wel bij. 

Tja, het blijven kinderen, dus bij voorbaat niet hun beste goed aantrekken als je er waarde aan hecht dat het schoon blijft. Je mag al blij zijn dat een school überhaupt een verfactiviteit gaat doen, en dat het goed gaat met 25 tot 30 leerlingen in een klas. Geheid wordt er alsnog eentje vies ondanks het gebruik van schortjes, want sommige kinderen gedragen zich gewoon echt raar. Of ze hebben het schortje al uitgetrokken voordat er werd opgeruimd - want dan heb je nog meer kans op vies worden dan tijdens de verfactiviteit zelf. 

Plakkaatverf gaat er het beste uit als je de kleding direct uitspoelt als de verf nog nat is. Anders wil weken in een badje met azijn nog wel eens helpen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.