Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Plantenvraag

Ik zit in de tuin met een plek in mijn border waar nu niets staat. Ik zoek daarvoor een vaste plant (of klein heestertje) met een beetje hoogte (niet meer dan ongeveer een meter) en een bloeitijd in juni of later. Niet in aanmerking komen, omdat ik die al heb of juist absoluut niet wil: roos, vlinderstruik, hortensia, Japanse anemoon, rudbeckia, astilbe, lavendel, lavatera, hosta sieboldiana en de meeste groenblijvers. De grond in mijn tuin is nogal merkwaardig (omdat het eigenlijk een daktuin is): een soort susbstraat van gemalen lava. Heel korrelig, behoorlijk vruchtbaar maar zeer waterdoorlatend. Sommige planten willen het om onduidelijke redenen absoluut niet doen, terwijl andere staan te stralen. Om die reden dus ook graag geen dure suggesties, want voor hetzelfde geld gaat de plant na éen seizoen roemloos ten onder.

Heeft iemand een idee?

Groeten,

Temet

rode krullenbol

rode krullenbol

05-06-2018 om 11:01

Rotsplantjes!

Temet

Temet

05-06-2018 om 11:26 Topicstarter

Nah

Beetje laag volgens mij, de meeste rotsplantjes.

Die tuin is soms een tikkie frustrerend. Ik heb bijvoorbeeld een rosa glauca, een Japanse (of Chinese? ) kornoelje en een krentenboompje. Doen het uitstekend. De camassia's (die van vochtige grond schijnen te houden) staan er ieder voorjaar stralend bij. Maar bijvoorbeeld daglelies willen niet groeien, crocosmia werkt niet mee, een paar acanthusplanten zijn na aanplanten spoorloos verdwenen en Oost-Indische kers (toch een plant die erom bekend staat het altijd te doen) wil bij mij alleen groeien in potten. Het is elke keer weer een gok als je er wat nieuws inzet: groeit het, of kwijnt het weg?

Groeten,

Temet

rode krullenbol

rode krullenbol

05-06-2018 om 11:38

Als je voor hoger wil gaan

Dan is een vetplant als Roze Hemelsleutel (Sedum Spectabile) wellicht een goed idee.

Mijn rotsplantjes staan nu voor een deel in bloei. Boven de lage plantjes groeien nu schattige uitsteeksels uit.

Amsterdamse

Amsterdamse

05-06-2018 om 11:45

Sering, en meer

Is de sering iets? Bloeit meestal wel al in de lente.

Of anders toch de hortensia, als die het goed doet. Hortensia is er in veel verschillende soorten, zodat ze toch niet op elkaar lijken in je tuin, bv met een meer spitse bloem, of die met een krans van bloemtjes.

Vuurdoorn, met witte bloemetjes en in het najaar rode bessen.

Zeetakje

Zeetakje

05-06-2018 om 12:27

Onze succesnummers

Wat wij heel mooi vinden en het doet in een stukje tuin, waar maar weinig het doet:

Vlambloem. We hebben een paar soorten, maar ik vind vooral de Phlox paniculata ‘Blue Paradise’ zo mooi. Paarsblauwe bloemen en ongeveer een meter hoog.
Als je de helft van de plant inkort, bloeit hij ook nog eens maandenlang. Eerst het niet ingekorte deel en daarna de rest.

Daglelie, weet niet welke wij hebben. Is al een paar keer verhuisd en komt van origine uit de tuin van mijn ouders.

Korte vaste zonnebloem. Wij hebben de Helianthus 'Double Whammy'.

En allerlei soorten dahlia natuurlijk. Dat zijn alleen wel knollen, die eruit moeten voor de winter. Daar ben je niet echt naar op zoek denk ik, maar omdat ze zo mooi zijn... Het lukt ons helaas steeds niet om ze succesvol te laten overwinteren, maar kan het niet laten om er ieder jaar wat neer te zetten.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-06-2018 om 12:47

Roze hemelsleutel

Die is inderdaad wel mooi, maar ook sterk.

Temet

Temet

05-06-2018 om 12:52 Topicstarter

oeps

Leuke suggesties, die helaas afvallen wegens al geplaatst. Vuurdoorn heb ik al (doet het goed), sedum heb ik ook maar doet het slecht, daglelie, dahlia en phlox hebben hier allemaal al roemloos de aftocht geblazen. Nu heb ik weer een dahlia, maar in een pot. Nu kan ik natuurlijk die pot op die plek zetten, maar ik wil dus eigenlijk iets gewoon in de grond.

Een hortensia staat er al naast en doet het niet heel geweldig. Een andere hortensia in de tuin zou op zichzelf nog wel kunnen, maar dan liever niet pal naast het nichtje. En een sering bloeit inderdaad te vroeg naar mijn smaak.

Ik zoek nog even door!

Groeten,

Temet

Amsterdamse

Amsterdamse

05-06-2018 om 13:06

Sering en geranium

Wat vind je van de dwergsering, de superba? Die bloeit vanaf juni tot ver in de zomer.

En de tuingeranium (ooievaarsbek) dan? Zijn ook weer verschillende cultivars van, ook wat hoger en verschillende kleuren.

Zeetakje

Zeetakje

05-06-2018 om 13:18

Siergras?

En bloeiend siergras? Is dat iets?

Ava

Ava

05-06-2018 om 13:28

Blauwe regen?

Zou die het op die grond doen? Blauwe regen is dacht ik een struik (die je leiden) als je 'm op de juiste manier snoeit.

Pirata

Pirata

05-06-2018 om 15:38

Acer

Een kleinsoortige acer?

Temet

Temet

05-06-2018 om 22:10 Topicstarter

dank weer

Die dwergsering ziet er wel leuk uit, misschien is dat inderdaad een idee. Siergras zou ook kunnen. Ik heb wel een pol lampepoetsersgras, maar die staat ergens anders.
Blauwe regen moet volgens mij toch echt de hoogte in. En is een nietsontziende groeier. Wel een prachtige plant...
Acers vind ik iha heel mooi, maar ik wil geen boompje op die plaats.
Mmm, ik ga maar eens kijken naar siergrassen denk ik, kijken of daar wat moois tussen zit.

Groeten,

Temet

specht

specht

06-06-2018 om 11:35

Nadeel blauwe regen

Kijk uit met blauwe regen want voor zover ik weet is blauwe regen erg giftig,
en de giftige sliertjes of hoe dat mag heten, vallen uit

Anna-

Anna-

16-06-2018 om 00:11

Iets heel anders: aardpeer

Dit jaar voor het eerst een paar aardpeertjes van de ekowinkel in de grond gestopt: gewoon ergens in de tuin, onder een afdakje en in een grote pot. Op alle drie de plaatsen kwam een mooie grote plant op, familie van de zonnebloem, en ik wacht vol spanning af tot ze gaan bloeien. Schijnt een plant te zijn die het in principe altijd doet, wel met woekerneigingen. Op sommige plaatsen kan dat geen kwaad. En in het najaar: aardpeertjes grabbelen!

rode krullenbol

rode krullenbol

16-06-2018 om 09:24

Gember

Ik heb dit jaar hetzelfde gedaan met gember. Planten in het voorjaar en oogsten in het najaar!

Miekemaaike

Miekemaaike

16-06-2018 om 12:40

Mini red robin

=Glansmispel. Doet het het hele jaar goed hier, tuin op noordwest. Halfhoog.

Aardperen

Anna, ik heb dat ook eens gedaan, ze werden 4 meter hoog, maar kregen geen bloemen.. Hopen dat jij net een iets andere soort hebt. Ik laat ze wel staan, ze vormen nu een haag aan de rand van mijn moestuin en ik denk altijd, voor als er nog een keer een hongersnood komt

rode krullenbol

rode krullenbol

16-06-2018 om 16:24

Uche uche ...

Aardperen zijn net aardappels; ze groeien in de grond!

rode krullenbol

rode krullenbol

16-06-2018 om 16:25

P.S.

En dan zeggen ze dat je appels niet met peren moet vergelijken ...

Guppie

Guppie

17-06-2018 om 16:22

Familie zonnebloem

Aardperen zijn familie van de zonnebloem en die kunnen hoog worden.
Wat je ook kan doen is eens snuffelen bij een groot tuincentrum en je laten adviseren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.