Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Plb

Plb

20-02-2017 om 19:49

Plastic bakjes, hoe berg je ze op?

Ik heb ladingen plastic bakjes en ik gebruik ze nog vaak ook. Ik heb 2 grote lades vol liggen met die dingen. Maar ik zoek me altijd gek. Ik ben altijd deksels kwijt of de la is weer zo vol dat ik hem niet dicht krijg.
Hebben jullie een geniale tip om die dingen goed op te bergen?

Angela67

Angela67

20-02-2017 om 19:57

stappelen in elkaar.....

en de dekseltjes aan de zijkant. Ik heb een langwerpig laadje waarbij ik dat dus zo doe.
Ik heb ongeveer 3 verschillende formaten die goed in elkaar passen ('ijsbakken' voor grote dingen, platte doosjes van kokosbrood en de gewone, kleine vierkantje doosjes van de blokker).
Dus van elk formaat een stapeltje dat netjes in elkaar past. En alle dekseltjes op hun kant aan de zijkant.
Er mogen ook alleen maar doosjes bij die in dit schema passen .
En als er eens een doosje bij wil maar het stapeltje is vol dan gooi ik de oudste/lelijkste weg of die gaat naar de berging voor frutselspul.
Groet,
Angela

Vogel

Vogel

20-02-2017 om 21:12

Ik lees mee

Ja stapelen, dat zou ik ook wel willen. Hier staan ze op een plank maar in elkaar passen ho maar. Dan laat ik me weer verleiden tot zo'n spaaractie voor bakjes en ben ik nog verder van huis. Of koop ik salade in een bakje met hersluitbaar deksel en denk ik: zonde om weg te gooien, komt nog wel eens van pas.
Wat wel hielp onlangs, was de hele plank leegmaken en alles eens uitzoeken. Ik bleek veel dekselloze bakjes en bakjesloze dekseltjes te hebben. Dat ruimde zeer bevredigend op. Tijdelijk, vrees ik.

Vesta

Vesta

20-02-2017 om 21:21

opruimen

Ik heb stevig opgeruimd en een vergelijkbaar systeem als Angela.
Het past daarin of niet. Zo niet, dan gaat het weg.

Ik doe niet mee met zegeltjesacties want die spullen heb ik altijd al en in voldoende mate.

Bij mij past alles in 1 la, bovenop staat mijn kruidenbak.
Ik gebruik regelmatig bakjes maar nooit allemaal tegelijk. Het liefst heb ik het meeste in gebruik en maar weinig in de la. Voor af en toe bewaar ik niets. Ik heb 3 3l bakken voor soep, gemiddeld 1 van in gebruik, dus er kan er best wel 1 weg. 3 van een liter, gemiddeld 2 van in gebruik. En wat kleinere bakjes.

Ik plan de ingevroren dingen ook echt in in de week of 2 weken nadat ik het gemaakt heb. Dat maakt het aantal benodigde bakjes ook veel kleiner.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-02-2017 om 01:24

Lades

Oh ik ben jaloers op mensen met lades in hun keuken. Als het geldschip hier nog eens aanlegt, wil ik ook een keuken met alleen maar lades. Geen gegraaf meer in kastjes en niet kunnen zien wat achteraan staat. Nu moet ik man regelmatig roepen of hij even wil kijken of we bijvoorbeeld nog rijst hebben.

Wij hebben een wat smallere kast onder het aanrecht, waar al het plasticwerk in staat. Eens in de zoveel tijd vliegen die bakjes en dekseltjes mij aan en probeer ik orde in de chaos te scheppen. Dat staat dan een paar dagen piekfijn netjes te zijn, maar dan gaat het alweer mis. Omdat ik elk bakje ook best nuttig vind, wil ik niets weggooien. Het kan best zijn dat ik daardoor wel eens onzin-bakjes bewaar. Van de Chinees bijvoorbeeld, vind ik echt ideaal om te hergebruiken. Ik bewaar ze liever dan meteen in de vuilnisbak te gooien.

Triva

Triva

21-02-2017 om 07:00

kaaskopje

Dienbladen, grote lange bakken of doosjes kunnen fungeren als lades. Kijk bij de krinvloop voor plastic bakken.

Inanna

Inanna

21-02-2017 om 10:10

ben aan het vervangen

Ik heb nu mijn oude plastic bakjes in een grote shopper met ritssluiting in de kelder hangen, daar blijven ze tot ik ze ga uitzoeken, denk ik. Ik heb er moeite mee om ze weg te doen, want er zitten best een hoop dure Tupperware bakjes bij, maar eigenlijk gebruik ik ze niet meer.

In de keuken staan op een plank de bakjes die ik daadwerkelijk gebruik. Rechthoekige bakjes van de Action, die ik af en toe een paar koop als ik daar ben, allemaal dezelfde maat, dus dat stapelt makkelijk. Ik heb in mijn kast een stapel bakjes met daaronder een stapel dekseltjes.
Niet duur, dus als je een keer een bakje aan iemand meegeeft en het komt niet meer terug is dat niet erg.

Ik zou ook dolgraag een keuken met allemaal lades willen, maar helaas past dat niet binnen ons budget en bakken/doosjes/dienbladen in de kastjes heb ik geprobeerd, maar het werkt voor mij niet. Vind geen bakken die handig passen, of ik raak ruimte kwijt in de hoogte van de kast waardoor er minder in past dan zonder bakken. Als dingen in een dichte doos in de kast staan, zie ik ze niet en vergeet ik dat ze er zijn. Dat ligt aan mij hoor, ik kan me voorstellen dat het voor anderen wel werkt, dus met de tip is niet mis.

Triva

Triva

21-02-2017 om 10:16

geen dichte doos

Nee niet in een dichte doos maar er zijn zoveel dozen dat je wel eens een keer een goede breedte/lengtemaat kan vinden en dan snijd je doos zelf op hoogte. Zo trek je het geheel er in 1x uit en heb je toch een soort lade.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-02-2017 om 16:37

Triva

Daar heb ik werkelijk nog nooit aan gedacht. Ik ga er eens op broeden.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-02-2017 om 16:41

Triva2

En dan bedoel ik dat ik nog nooit aan dienbladen heb gedacht. Ik zet wel kleinere bakjes in grotere bakken.

Kaaskopje

Zijn jij en/of man een beetje handig? Ik ga binnenkort mijn keuken verbouwen en heb dan ladesystemen over. Die zijn van metaal universeel, kunnen zo in een standaardkastje geschroefd worden. Bestaand kastdeurtje als ladefront er tegenaan en klaar is Kees. Laat maar weten als je ze wil hebben, die doe ze anders toch weg.

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

21-02-2017 om 18:47

Skik

Wat aardig van je. Dus het kastdeurtje maak je los en daarmee schuif je de boel naar binnen... jee wel mooi natuurlijk. Maar nee... beiden niet handig. Ik ben veel te bang dat we dat verprutsen.

Ook bezig met bakjes

Ik haak even aan want ik worstel met dezelfde levensvraag. Op dit moment ben ik driftig bezig de bakjesvoorraad te saneren. Uit alle hoeken van het huis pluk ik veronachtzaamde bakjes. De incompatibele duo's zijn veruit in de meerderheid, en wat er nog wel bij elkaar past, ziet er nogal onooglijk uit.

Ik maak nogal eens gerechten die zoveel tijdsinvestering vergen dat bulkkoken loont. Er vliegen ook steeds meer kinderen voltijds of deeltijds uit uit, en is dat wellicht ook het moment om de bakjesvoorraad te vervangen. Kan moeders eens een bakje diepgevroren met liefde bereide goulash of zelfgemaakte roti meegeven

Welke bakjes zijn handig, doorstaan de vaatwasser en de magnetron zonder daar al te zeer onder te lijden? Zijn er misschien ook bakjes waaraan het dekseltje vastzit? Of bakjes waarvan de deksels na te bestellen zijn. Of systemen waarin de deksels hetzelfde formaat hebben als de bakjes

Action ben ik niet zo'n fan van.

zucht

Wat een feest (nou ja) van herkenning. Ik heb een grote lade onder de koelkast, maar enige orde in de chaos is ver te zoeken. Het is eigenlijk ook nog de enige plek waar de deegroller, hutspotstampers en soeplepels in passen dus het blijft een gezoek en gerommel. Nu heb ik één echt briljant bakje met klemdeksel waarin je zelfs veilig soep of andere vloeibare gerechten kunt vervoeren, maar nu weet ik niet meer waar ik hem gekocht heb. Dáár zou ik wel een lade vol van willen hebben. Misschien een goed moment om eens op jacht te gaan.

Bakjes

Pak een plastic tas, verzamel daarin al je bakjes en breng ze naar de kringloop. Ga daarna door naar de Action en koop voor een appel en een ei een heleboel nieuwe bakjes in verschillende maten, maar wel van dezelfde serie. Vierkante in drie maten bijvoorbeeld. Passen lekker in elkaar, dus makkelijk op te bergen. Problem solved.

skik

rotho

Gevonden! Bij de Blokker: Rotho vershouddozen (met groenig deksel)

Vogel

Vogel

25-02-2017 om 11:29

Fijn!

Ik zie nu al nuttige tips. Al gaat het wegdoen van goede bakjes me wel aan het hart. Misschien beginnen met de bakjes die niets gekost hebben. Die van Blokker zien er mooie en redelijk geprijsd uit, ik ga eens kijken.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

25-02-2017 om 12:14

https://www.ah.nl/producten/product/wi207414/ah-bewaardoos-clip-en-close-340-ml

Deze vind ik heel prettig. Zijn er in verschillende maten en doorstaan de diepvries en de vaatwasser prima. Blijven ook op de langere termijn goed afsluiten.

Weet niet zeker of ik een recente afbeelding heb, maar het lijkt er een beetje op dat ze volgende week in de aanbieding zijn.

Chippie

Chippie

25-02-2017 om 22:59

Opruimen

Ik ben flink gaan opruimen in die bakjes. Ik bleek veel meer deksels dan bakjes te hebben. Met verhuizing bijna alles naar kringloop gebracht. Daarna bakjes gekocht met dezelfde deksels (diep en ondiep, rechthoekig) en een ronde bakjes met ja ja ronde deksels (ook diep en ondiep). Meer en andere bakjes komen er niet meer in. Dus: 2 soorten deksels. Dat houd ik een stuk beter uit elkaar. Die deksels staan op hun kant in een bakje. De bakjes staan in elkaar. Less is more.

Veel dezelfde

Ik heb een poos geleden ook een deel opgeruimd. Heb nu nog veel dezelfde die ik in elkaar kan stapelen . De deksels eronder en 1 erop. Toch komen er op een of andere manier wel andere bakjes ineens weer in de kast....
Ik vries best veel in en doe dat tegenwoordig in diepvrieszakjes die je dicht kan zippen. Dat scheelt veel ruimte inde vriezer.

Glas inplaats van plastic

Ik heb de aanbiedingsbakjes bij de appie gisteren even door mijn handen laten gaan. Ik was niet echt overtuigd, vond de randen dun en ruw, en ze er eigenlijk niet beter uitzien dan wat veel voordeliger in de schappen van de Action staat. Mijn ervaring is dat die beroerd sluiten en na een paar ritjes vaatwasser er aftands uitzien.

Een nestje van deze glazen doosjes lijkt me ook een goed alternatief. Duurzaam ook. Bij Ikea staan deze, iemand ervaring met Fortrollig?

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20328520/

Zo te zien goed op te bergen in de keukenkastjes omdat ze in elkaar passen. Praktisch ook, dat je een kliekje met wat paneermeel direct vanuit de vriezer kunt oppimpen tot ovenschotel. Dat lukt je niet met een plastic bakje.

Het zootje ongeregeld dat nog wel een deksel heeft laat ik wel via natuurlijke weg afvloeien (lees doosjes meegeven die nooit meer terugkomen)

gut

Dat ziet er heel erg ideaal uit, die fortrolig. Ik heb nog nooit zoiets gezien. Het enige nadeel zou kunnen zijn dat het wat zwaar is dat glas (en natuurlijk dat het kapot kan vallen)

Vesta

Vesta

02-03-2017 om 16:48

zijn goed

die bakjes zijn goed, ik hoor althans alleen zeer tevreden geluiden hierover. Heb ze zelf niet, maar ze zijn wel een grote hype in de plastic-is-levensgevaarlijk-hoek.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.