Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lorwyn

Lorwyn

20-01-2010 om 13:45

Plastic gescheiden inleveren, hoe doen jullie dat?

Onze gemeente heeft besloten om plastic afval apart op te halen, waar ik op zich helemaal achter sta.
Nu kregen we vandaag een envelop met 12 zakken en een brief over hoe en wat.
Helemaal duidelijk op zich.
Maar, ze komen de zak 1x per maand ophalen!
Waar laat ik dan in 's hemelsnaam die zak(ken) in de tussentijd? En wat is nou handig? Een extra bak erbij in de keuken? En dat terwijl we net een nieuwe keuken met afvallade erin hebben mat daarin slechts 2 bakjes...
Ooow, ik voorzie dat als het zo gaat dat er ook niet zo heel veel plastic apart gehouden gaat worden, dit is wel erg veel gedoe zeg!
Hebben jullie dat ook al en hoe lossen jullie dat op?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
tonny

tonny

20-01-2010 om 13:54

Vreselijk!

Ik wil gerust nu en dan wat plastic meenemen richting bak-naast-de-glasbak maar ik ga echt niet een maand lang een steeds smeriger wordende doorzichtige plastic zak ergens zetten, met bv vleeswarenplasticjes (brr) erin. Dat wordt wat als de temperaturen gaan stijgen, BAH!
En alles eerst grondig afwassen - nou, daar gáát de milieuwinst!

Die verzamelzakjes heb ik ook ontvangen, ik heb er eentje in de schuur aan de muur gehangen. Schone plastic dingetjes zal ik daar netjes indoen voor mijn sociale gevoel, maar er zal heus nog heel wat plastic van het Tonnyhuishouden in de grijze bak verdwijnen.
Je kunt ook teveel vragen van de mens!

Mamvantwee

Mamvantwee

20-01-2010 om 14:00

Ik doe er niet aan mee

Hier al een paar maanden, ik heb ergens onderop de stapel administratie die ik nog moet opruimen, een berg van die plastic inzamelzakken liggen. Ik doe er vooralsnog niet aan mee. We krijgen onze eigen milieustraat op deze manier zeg.

Het zal op termijn wel "aangemoedigd" worden, in de vorm van gewichtsbelasting op het restafval (grijzebak) ofzo. Dan zien we wel weer. Ik ben van plan tegen die tijd een grote vuilnisbak buiten naast de drie andere bakken neer te zetten en daar het plastic in te verzamelen. Maar goed, wij hebben dan ook voldoende ruimte naast het huis.

Kunnen in de zomer de plasticmaden zich lekker mengen met de restafvalmaden en de gft-maden...misschien nog wel een leuk biologisch experiment!

groet, mamvantwee

Jesse_1

Jesse_1

20-01-2010 om 14:43

Hier anders

Wij kunnen het plastic bij de milieustraat of supermarkt inleveren (net als oud papier, sappakken of glas). Ik verzamel het en breng het ca 1x in de week weg als ik boodschappen ga doen. Ik had een opvouwkrat in een keukenkastje staan, dat was erg handig, maar muizen blijken het erg leuk te vinden ((. Krat staat nu in de schuur.
Maar wat ik wilde zeggen: plastic van vlees bewaar ik niet hierin, met vleesvocht en zo vind ik het een smerige bende!
Jesse

Doe ook niet mee

Ik doe er ook niet aan mee. Als de gemeente een container huis aan huis had gebracht, had ik het wel willen doen (net zoals voor groen en grijs afval), maar zo'n losse zak ... ik zou niet weten waar ik die kwijt moet. Buiten : waait weg en luek voor de buurkatten. Binnen: leuk voor mijn dochtertje en stinkt lekker. En de schuur is te vol.
Hier wordt het ook 1x per maand opgehaald. 's Morgens wordt het keurig aan de straat gezet door de mensen die het wel doen, waarna het wegwaait, jongelui schoppen ertegenaan en soms ... tja, blijft het wel keurig liggen.
Er was bij onze gemeentelijke hyvespagina een poll over hoe in te zamelen, waarbij je ook kon kiezen voor een oranje rolcontainer huis aan huis. Ik ben benieuwd

Puck

Puck

20-01-2010 om 14:49

En hier

Hier zijn we een aantal maanden geleden ook begonnen met inzamelen en werden de zakken ook eens per maand opgehaald. Dat resulteerde er bij mij in dat ik zakjes die om vleeswaren of diepvriesvlees etc. zat gewoon in de grijze bak gooide. Overigens had ik per maand 2, hooguit 3 zakken en die zet ik gewoon in de garage neer. Nu hebben ze besloten om het 1x per 2 weken op te halen en dat is een stuk beter, dat doen ze met de grijze container ook. En verder kun je ze 1x per week inleveren op de dorpsmarkt. Probleem is hier van een andere orde. We MOETEN in de plastic zakken die we hebben gekregen aanleveren. Zijn die op dan kan je ze ophalen: op dinsdag- en donderdagmorgen tussen 9 en 11. Sorry, dat wordteen probleem want dan werk ik.

Al langer

ik denk dat ze bij ons al anderhalf - 2 jaar plastic apart inzamelen. In van die grote zakken, 1 keer per maand wordt het opgehaald. Maar je kunt ze ook zelf wegbrengen naar het afvalscheidingsstation.
Ik snap de opmerkingen over vies niet zo - ja, als je er dingen met vleesresten indoet, maar dat doe ik niet. Wat dan wel: lege flessen van shampoo, schoonmaakmiddelen e.d., lege broodzakken, plastic dat om de tijdschriften en reclame zit wat je binnenkrijgt, een versleten plastic tas - al het 'schone' plastic dus. Maar ook de zak die om de broccoli zit, of het kleine zakje waar je de appels in de supermarkt zelf indoet. Als de zak binnen een paar dagen wordt opgehaald doe ik er soms ook wel 'vies' plastic in.
Overigens hangt de zak aan de knop van de verwarming in de keuken; niet enorm charmant en esthetisch, maar voor ons wel praktisch.

Hier wel

Ook hier zijn ze begin dit jaar begonnen met plastic inzamelen. De zakken worden 1x per 2 weken opgehaald. Ik heb getwijfeld of ik er aan mee zou doen, en heb uiteindelijk besloten het wel te doen.

Het valt reuze mee. Ik hang een kleine plastic tas aan een haakje in de keuken en om de paar dagen gaat de inhoud daarvan in de speciale verzamelzak, die ik in de schuur heb hangen. Het went erg snel, en van stank heb ik geen last. Ik vind het een prettig idee dat ik al die in mijn ogen overbodige plastic verpakkingen op deze manier toch kan recyclen. Het is een kleine moeite, maar levert grote winst op.

Als je vleesbakjes vies vindt, gooi je die toch gewoon bij het restafval? Omspoelen begin ik overigens niet aan.

Chris

Roos Vicee

Roos Vicee

20-01-2010 om 16:17

Tja

Hier dus ook. Ook zakken, en ook 1x per maand dat het opgehaald wordt.
Ik hoop dat we erg snel ook een rolcontainer erbij krijgen want die zakken vind ik ook maar niets. Die van ons hangt in de garage tov de deur van de bijkeuken. Dus als ik iets van plastic weg wil gooien moet ik 2 deuren door om het in de zak te gooien. Aardig te doen, maar uit gemakzucht belandt er regelmatig iets in de gewone afvalbak in de keuken.
Ik doe er alleen vrij schoon plastic in trouwens. Géén verpakking van vlees in elk geval en vies plastic (boter- en yoghurt- of kwarkbakjes bijv.) gaat zo mogelijk in de vaatwasser (als er plek is) en daarna pas in de zak. Anders bij het gewone restafval. Die tweeliterflessen van melk spoel ik altijd 1x met heet water om. Daardoor worden ze zachter en kun je ze heel makkelijk platvouwen. Scheelt weer ruimte
Al met al heb ik wel zo'n 4 volle zakken per maand en dat scheelt een hele hoop in de restafvalcontainer!
Maar goed, die zak hangt dus ergens aan een haak in de garage. En als hij vol is staat hij gewoon in de garage te wachten tot de maand voorbij is.

Ook

Wij zamelen ook al zo'n 1 1/2 jaar in. Je krijgt er vrij snel routine in. Wat omspoelen betreft, ik spoel 's avonds na de pannenafwas het plastic dat vies (vlees) is, om in mijn afwaswater. Ik heb altijd een sopje om het doekje door te halen voor het fornuis, de tafel en de pannen af re wassen. Ik pak dus geen extra water. Ik gebruik datzelfde sopje ook voor het omspoelen voor glas. Want dat spoel je immers toch ook om? Plastic dat ik te vies vind om te bewaren, gooi ik in de gewone bak. Ik heb vorige zomeer geen maden gehad, ook niet vorig jaar zomer. Ik stop toch geen vlees in die zak?
Ik heb de zak in de bijkeuken hangen. Ik stamp hem vrij geregeld aan en merk dat ik steeds minder plastic heb. Ik begon met 3 1/2 zak per maand en heb nu nog 2 en een beetje. Ik ben me wel bewuster geworden van de hoeveelheid plastic die we hebruiken. Us de zak vol, dan zet ik hem in de schuur, mijn buurbrouw heeft ze buiten liggen en ze heeft geen last van ongedierte en dat terwijl we aan de rand van de stad wonen inclusief bijbehorende dieren *en zelfs, helaas, steenmarters(. Ook de zakken die aan de weg staan, worden niet aangevreten. ik denk dat de meesten of omspoelen of alleen schoner plastic aan de weg zetten.
Het is even wennen maar het went, net als glas destijds.

Nasha 1st

Nasha 1st

20-01-2010 om 16:52

Doe het ook niet

en afspoelen zoals Bintje doet, ik heb een vaatwasser, dus dat gaat niet....Die zak kan ik nergens kwijt en soms ligt hier in de buurt ruim een week zo'n stapel van die zakken afval...smerig.....

Ook een vaatwasser

Ik heb ook een vaarwasser, alleen doe ik daar niet alles in: pannen, vergiet, beslagkom, plankje etc. Die doe ik met de hand want die nemen of veel ruimte in of die kunnen niet zo goed tegen de vaatwasser, dus dan maak ik een sopje, ook handig om het doekje uit te spoelen. Heel handig dus, zo'n sopje na het eten.
Hoe spoelen jullie dan het glas uit?

amk

amk

20-01-2010 om 18:17

Verzamelbak naast de glasbak

wij hebben geen zakken, ik hang een klein plastic boodschappentasje aan de kraan van de wasmachine in de keuken. (ik moet er dus omdenken om af en toe een plastictas te accepteren) Daar doe ik dan een week of 2 mee, als ie vol is gaat in de verzamelbak die bij de super naast de glasbak staat.
Het staat bij mij in de keuken net als de groene bak en de oudpapierbak, het glas en natuurlijk het restafval.

Wat ik zo mega irritant vind is dat je al die plakkers er uit moet knippen want dat mag er dan weer niet in.

Roos Vicee

Roos Vicee

20-01-2010 om 19:10

Lara10

"Ik was het trouwens niet uit, dan is het milieuvoordeel al weer weg volgens mij."
Hmmm... ik denk dat een paar vieze, niet afgewassen stukjes plastic ervoor kunnen zorgen dat al het ingezamelde plastic hartstikke vies, goor en beschimmeld wordt als het een tijd ligt. Dan is het milieuvoordeel nog veel minder omdat dan de hele berg extra schoongemaakt moet worden. Als iedereen zijn plastic schoon aanbiedt kan het milieuvoordeel wel veel groter zijn denk ik.
Zoals Bintje het doet kan het prima. Iedereen heeft toch een sopje na het eten? Want ook al heb je een vaatwasser, je maakt toch je fornuis en je aanrecht ook schoon? In datzelfde sopje kunnen dan idd plastic en glas in een adem door en dus schoon in de verzamelzak.

Iris

Iris

20-01-2010 om 19:13

Er is ook een voordeel

Ik lees hier dat er toch veel niet apart inzamelen. Maar het levert ons ook wel wat op. Wij hebben een kliko en daarin gaan vuilniszakken die we zelf kopen. De goedkoopste. De kliko wordt eens per twee weken opgehaald, de groene kliko, voor groen en tuinafval ook. De plasticverzamelzakken zijn gratis. We hebben 3 volle zakken plastic per twee weken en het scheelt enorm in het gewone afval. We hebben dus veel minder vuilniszakken. Bijna driekwart is plastic wat er in de vuilniszak zit. Best veel. En dan neem ik nog wel zo weinig mogelijk dingen in plastic.
Wel vervelend inderdaad, waar laat je die volle zakken. Wij hebben een garage. Het gaat echt niet stinken, tenzij je er natuurlijk etensresten in stopt. In de keuken staat de zak naast de vuilnisemmer, vind ik ook geen fraai gezicht. Moet ik nog iets op bedenken.

Nasha 1st

Nasha 1st

20-01-2010 om 19:23

Nee

geen sopje, ik maak de doek even vochtig en daar neem ik alles even mee af....

Roos Vicee

Roos Vicee

20-01-2010 om 19:35

Nasha, ideetje

ok. Maar ik neem aan dat je dat niet met koud water doet? Dus de kraan moet even stromen voordat je de doek natmaakt neem ik aan?
als je nou een bak onder de kraan zet zolang hij loopt om warm water te krijgen voor je doekje, dan loopt die bak aardig vol denk ik.
Dan heb je mooi genoeg water om even het ergste vuil van je plastic af te spoelen

Nasha 1st

Nasha 1st

20-01-2010 om 20:55

Ook niet roos

sorry, ik heb in 1 seconde heet water, aangezien ik een close-in boiler in mijn keukenkastjes heb staan....

Anonix

Anonix

20-01-2010 om 21:18

Wij hoeven...

..hier lekker helemaal NIKS te scheiden. Ja, papier en glas. Maar verder mag moet(!) groen en grijs gewoon bij elkaar. En plastic.. we mogen het naar de milieustraat brengen als we écht heel graag willen, maar ik zie mezelf nog niet zo op de fiets zitten met drie wapperende zakken plastic achter me aan. Dat doe ik dus ook niet.

We hebben dus ook geen kliko, maar gewoon vuilniszakken die we eens per week op de stoep zetten (en ook een ondergrondse container aan het eind van de straat). In ons oude huis scheidden we overigens wel netjes alles... Maar toen hadden we ook gewoon zo'n setje containers in de tuin staan.

Guinevere

Guinevere

20-01-2010 om 21:59

Vuilnisbakje

Je kunt het plastic toch ook verzamelen in een vuilnisbakje? Hier hangt het nu nog in een plastic tas naast de keukendeur (buiten). Maar nu de kat van de buren de zak heeft ontdekt, ga ik spoedig op speurtocht naar een vuilnisbak waar die verzamelzak in past. Dat staat toch een stuk netter.

Plastic wegbrengen

Hier wordt het plastic niet opgehaald; er staan containers naast de glasbakken en textielcontainers. Ik vind het geen enkel probleem daar een zak met plastic in te gooien als ik toch boodschappen doe (altijd op de fiets).

Het werkt in onze gemeente erg goed: ze hebben al veel extra containers geplaatst omdat er boven verwachting veel gebruik van gemaakt werd.

Je wordt er veel bewuster van hoe enorm veel plastic er gebruikt wordt. Ik spoel de verpakkingen niet uit, (stond ook op de 'gebruiksaanwijzing'van de gemeente dat dat niet nodig is) behalve bij vleeszakjes.

Henriette123

Henriette123

20-01-2010 om 23:46

Veel zaken voor de deur

Hier wordt het plastic ook eens per maand in plastic zakken opgehaald.Dit betekent ruim 3 volle zakken per maand, die we in de schuur bewaren. Dit is nog te doen.
Helaas is voor ons huis ook het leegpunt van de duobakken; dit betekent dat dit ook het ophaalpunt voor de plastic zakken is. Afgelopen week lagen er zo`n 30 plastic zakken voor onze tuin, te wachten tot ze opgehaald werden.Sommige zakken waren al de avond ervoor neergezet. Echt smerig. We kunnen de zakken oa in de wijkcentra en bibliotheek ophalen.

margje van dijk

margje van dijk

20-01-2010 om 23:59

Als obelix

Wij hebben een vuilnisbak in de bijkeuken staan waar het plastic in gaat. Als-ie vol is lopen we met de volle vuilniszak naar de supermarkt hier in de wijk. Dat is een klusje wat de jongens heel graag doen. Want je kunt namelijk met die vuilniszak op je handpalm balanceren alsof je Obelix bent met een menhir.

Geen enkel probleem dus.

Margje

Puck

Puck

21-01-2010 om 13:20

Henriëtte

Bij ons voor de deur is ook het ophaalpunt voor de rolcontainers en dus voor het plastic inzamelen. Wat is er nu zo specifiek smerig aan die plastic zakken vol plastic? Persoonlijk vind ik de GFT in de zomer minder aantrekkelijk en heb ik geen enkele moeite met die plastic zakken een dag in mijn uitzicht.

Henriette123

Henriette123

21-01-2010 om 20:53

Ze waaien in de tuin

De zakken een dag in mijn zicht valt op zich wel mee, maar afgelopen keer waren het er er al zo`n 30, dit is echt een berg. Hierdoor waaiden er een paar (2) in onze tuin. Die worden dan dus niet opgehaald, want ze liggen niet bij het ophaalpunt. Dit viond ik dus smerig/lastig. Wij zitten dan dus met andermans afval. Wat betreft het legen van de duobakken hebben we geluk, dit gebeurt altijd al s`morgens om een uur of 8, en worden door de meete mensen voor school/werktijd weer in de tuin gezet.

Plien

Plien

21-01-2010 om 22:20

Grrrr

Hier in de straat liggen al de hele week (!) 2 grote bergen plastic. Pas mórgen schijnt het opgehaald te worden... Kortom iets gaat er niet goed, dit lijkt me niet de bedoeling. Inmiddels zijn die stapels ook ontdekt door de jeugd uit de buurt en waarschijnlijk door een stel katten of zo, want de helft ligt over straat geschopt of uit elkaar getrokken. Het ziet eruit als een vuilnisbelt. Zal wel begonnen zijn met 1 persoon die zich vergist in de dag, en dan allemaal buren die niet verder kijken en de troep er meteen maar bij mikken.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog niet eens de informatie heb doorgelezen die we samen met een stapeltje speciale zakken aangeleverd kregen. Er hangt er inmiddels wel eentje in de kelderkast maar ik vergeet steeds er dingen in te doen. Dat je het plastic eerst nog af moest spoelen wist ik ook niet, dat lees ik nu hier. Bakjes van vlees(waren) of ander bederfelijk spul erin doen ga ik niet aan beginnen, heb geen zin in ongedierte binnen.
Al met al vind ik het niks. Eigenlijk hebben we er geen ruimte voor (ik wil die zak ook niet los in de keuken, maar in de schuur is ook niks, dan wordt het zeker vergeten) en die berg rotzooi op straat vind ik echt ergerlijk.

Nasha 1st

Nasha 1st

21-01-2010 om 22:29

Plien

precies, dat bedoel ik...

Nehalennia

Nehalennia

22-01-2010 om 10:03

Wat is het slecht geregeld in veel gemeenten

Bij ons mag je gewoon in boodschappentasjes of andere plastic zakachtige dingen je plastic verpakkingen in de ondergrondse container gooien. Eén keer per maand ophalen? Wat een slechte regeling, zeg. Zitten die gemeenten gewoon te saboteren, omdat ze het helemaal niet willen?
Ik doe het plastic gewoon in het grootste plastic iets dat ik heb op dat moment. Gisteren nog in het plastic dat om de WC-rollen zat. Er staan veel containers voor plastic. Hier geen bergen zakken op straat gezien, maar wel volle oranje containers. Het loopt gewoon goed en netjes. Dat moet toch op meer plaatsen kunnen.

marie

marie

22-01-2010 om 13:11

Afspoelen?

Hallo
Hier moeten we dus ook plastic apart inzamelen sinds 1 januari.
Als proef mogen we de zakken aanleveren in de blauwe papiercontainer of als die vol is de zakken ernaast zetten. Wat dus bij de meeste rolemmers zo was, omdat die helemaal vol met papier zat. De containers worden nu wel 1 keer in de drie weken geleegd ipv 1 keer in de vier weken.
Natuurlijk zijn 12 zakken per jaar veel te weinig. Ik ben al met de vijfde bezig ofzo. Wij kunnen ze hier helaas nergens ophalen, we moeten ze online of telefonisch bestellen (is gratis).
Ik bewaar de zakken nu in de garage tot ze opgehaald worden. Tot grote ergenis van mijn man die dit plastic scheiden maar grote onzin vindt. Ik hang trouwens zo'n simpel boodschappentasje aan het handdoekenrekje in de keuken en als die vol is gooi ik het in een grote zak in de garage.
Ik spoel trouwens niks af. Hoeft ook niet volgens mij.
http://www.plasticheroes.nl/recyclen/contents/wat-wel-en-wat-niet%3f.php
Het scheelt natuurlijk dat het nu nog koud in de garage is. Hoe dat straks in de zomer moet weet ik nog niet. Ik doe er dus van alles in. Ook de plasticjes die tussen de vleeswaren zitten enzo.
Ik weet wel dat de grijze rolemmer de laatste keer niet eens vol was, terwijl wij normaal gesproken een vuilniszak over hebben na twee weken.
groetjes

Mijn voornemen voor 2010

Ik doe er niet meer aan mee, ik wordt spuugzat van die bulten plastic.

Ik deed het tot 31 december zo:
plastic tasje aan verwarmingsknop naast keukendeur, al het plastic er in, als het vol is samenpersen en dichtknopen. Die bolletjes gingen dan in de 'plastic hero'zak. En die zakken worden eens per 2 weken opgehaald.
Ik had per keer al gauw 4 a 5 zakken vol. Ik heb GEEN schuur, een kleine keuken en een achtertuintje van 3 bij 4. Die plasticzooi staat/hangt dus altijd in de weg. Na de kerst was ik het zoooooo SPUUGZAT dat ik dus helemaal niets meer aan plastic doe. Mijn groene bak was sinds het gescheiden inzamelen vrijwel leeg, terwijl wat er vroeger allemaal in de groene bak ging nu in grote stapels NAAST de bak lag. Ja haalt je de koekoek, daar heb ik dus echt geen zin meer in. Ik doe pas weer mee als ik OFWEL al het plastic in de groene bak mag doen en een klein zakje mag houden voor het overige afval OFWEL ik de zakken gewoon naast de glasbak in de plastic bak mag gooien. In mijn piepkleine tuintje weiger ik nog een nieuwe kliko neer te zetten. Die zetten ze maar op het gemeentehuis ofzo.

Belangrijke reden voor mij is trouwens dat plastic op de manier zoals het nu in Nederland wordt ingezameld niet echt te recyclen valt. Ja je kunt er spoorbielzen van maken, of hufterbestendige parkbankjes. Maar het meeste wordt verkocht als hoogcalorische brandstof voor verbrandingscentrales. Daar ga ik geen moeite voor lopen doen.

Laten ze maar gewoon met een fatsoenlijk statiegeld systeem komen en duidelijke regels over welke plastics toegestaan zijn. Er zijn momenteel veel te veel soorten plastic, die samen helemaal niet te recyclen zijn.

Plien

Plien

22-01-2010 om 23:29

Schoonmaken hoeft niet!

Zie http://www.plasticheroes.nl/veelgestelde-vragen.php

* Moet ik de plastic verpakking eerst schoonmaken voordat het in de bak mag? Nee, u hoeft de plastic verpakkingen niet schoon te maken. De verpakkingen volledig leeg maken is voldoende.

De etiketten hoeven er trouwens ook niet af. Die worden er tijdens het sorteerproces afgespoeld.

Vandaag zijn trouwens de zakken opgehaald. In eerste instantie lieten ze de niet-gemeentezakken liggen, plus nog een stapeltje vlakbij mijn huis dat blijkbaar in een onopvallend hoekje lag. Later is dat allemaal alsnog opgehaald (gelukkig want ik liep me alweer te ergeren).

Dat er weer aparte zakken nodig zijn begrijp ik ook niet. Plastic is plastic zou ik denken. Maar, zegt de site, 'Bij het gebruik van andere (vuilnis)zakken is het voor de afvalinzamelaar niet duidelijk dat het plastic afval betreft en kan de zak als restafval worden beschouwd'. Vreemd, het wordt (hier tenminste wel) op andere dagen opgehaald dan het gewone afval...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.