Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

koolwitje

koolwitje

16-10-2008 om 14:26

Plastic is dodelijk voor hersenen..maak me zorgen

ik las laatst dit stukje: http://www.psychiater.nu/plastic-flesjes-dodelijk-voor-hersenen.html en maak me dus zorgen..tegenwoordig zit bijna ALLE voedingsmiddelen in het plastic verpakt..twee weekjes terug een nieuwe lunchbox en beker van Mepal gekocht voor beide kinderen waar ik nu een beetje spijt van heb. Maar ja, wat is een alternatief? een houten kist voor het brood of een papieren broodzak en het drinken..dat maar in een beugelflesje? pff, ik ben het plastic overigens wel heel erg zat, als je ziet wat het allemaal doet met de natuur..om misselijk van te worden.
Ben ik overbezorgd of zijn er meerdere ouders?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Plastic

Ik maak me wel druk over het afvalprobleem maar zie niet zo snel schadelijke gevolgen voor de hersenen. Is ook nog nooit bij me opgekomen. Ben het wel met je eens dat veel te veel in plastic zit verpakt.

Tinus_p

Tinus_p

16-10-2008 om 15:08

If it sounds too bad to be true....

....it probably is.

Als een stof de oorzaak is van bijna alles, dan geloof ik het niet zo snel.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-10-2008 om 15:36

Je eet het toch niet op?

Je moet de verpakking ook niet meekoken.
Ik moet wel zeggen dat ik steeds meer terugkeer naar aardewerk of porselein voor keukenspulletjes. Vond ik vroeger felgekleurde plastic schalen leuk, nu voel ik me beter bij 'steen'. Het is gewoon mooier (vind ik).

Puck2

Puck2

16-10-2008 om 16:18

Wel zoiets gehoord

Maar dat ging over speciale soorten plastic waar PET-flessen van gemaakt werden. En bij normaal gebruik was er niets aan de hand en bij hergebruik ook niet. Ze adviseerden om bijv. zo'n halve liter-waterfles die je kant en klaar koopt de eerste keer het water eruit te halen en dan opnieuw te vullen met water. Weet niet meer precies waar ik het heb gehoord en ik maak me er verder ook niet druk om.

Tinus_p

Tinus_p

16-10-2008 om 20:51

Mieke

jups

Tja,

als iets vreselijk giftigs ergens in zit (als grondstof) betekent dat niet per definitie dat het erg is. Ik heb ruim 10 jaar in de kunststofindusstrie gewerkt, op een site waar chloor werd gemaakt van zout (om daarna te gebruiken voor de productie van kunststof), en waar tankwagens phenol rondreden (heel erg giftig). Maar veel van de eindproducten die we maakten ware FDA approved, wat in principe betekent dat je ze zo ongeveer mag opeten zonder dat het schadelijk is.

ter vergelijking: in nep amandelspijs zit het niet, maar de ECHTE bevat sporen vsan blauwzuur, wat ook niet bekend staat als vriendelijk spul als je er in de pure vorm wat mee zou doen....

Ingrid (die verder niet heeft nagelzezen waar dit allemaal precies over gaat, maar het startbericht klinkt nogal van het genre 'deodorant veroorzaakt borstkanker'. Veel paniek, gebaseerd op bar weinig data)

Plastic is ongezond?

wat een onzin!

Om op te eten bedoel je??

Mwah. Ik geloof niet dat ik veel blijer of gezonder word van een hap papier, aardewerk of metaal.

De typische simpele verpakkingskunststoffen zoals polyethyleen zijn niet meer dan basic aardolie waar een beetje mee gehannesd is. Kost bar weinig energie om te maken, en als je het na (een- of meermalig gebruik) verbrandt (zoals met veel afval gebeurt) krijg je zo goed als alle energie netjes weer terug. Helemaal niks mis mee. En omdat het zo licht en flexibel is bespaart het ook nog een hoop andere grondstoffen, transportkosten (energie!!) etc.

Ingrid

Lastige kwesties

Koolwitje:"Ben ik overbezorgd of zijn er meerdere ouders?"
Er is reden om je zorgen te maken. Het probleem is een beetje dat zorgen om dit soort dingen zich meestal concentreren op één stof. De zorgen over deze bestaan al langer dus is er onderzocht of er inderdaad migratie plaats heeft van BPA in voeding.
www.milieu-en-gezondheid.be/rapporten/bisphenol%20A.pdf
Ja, dat is er, al is het 'niet zo veel' of 'binnen de richtlijnen van...' Ik ben nooit zo enthousiast over dat soort conclusies. Asbest is jaren lang in Nederland ook binnen de normen geweest, terwijl er wereldwijd eerst twijfel was en voor de oorlog in sommige landen al een verbod. Bij ons ging het werkelijke verbod pas in in de tachtiger jaren. Mijn oom heeft asbestkanker omdat hij al die jaren 'binnen de normen' met asbest heeft gewerkt.
Maar ik ben ook niet enthousiast over paniek, zeker niet als dat leidt tot handige marketing.
www.oogappel.be/nieuws/kijk-mam-zonder-bisphenol/
Voor wie nu 'hieperdepiep' roept een waarschuwing. Van dit product kan wellicht gezegd worden dat het geen BPA achterlaat in voeding (hoewel het ook kan zijn dat het dat wel doet, maar 'binnen de norm'), maar wat het wel achterlaat, weten we niet. Dat is niet onderzocht. Het is tot die tijd net zo'n soort claim als snoep waarop met vette letters staat dat er geen vet in zit.
In 2004 vond bovenstaand onderzoek inderdaad migratie van BPA naar voeding. Maar 'erg' kon dat niet genoemd worden, vond men.
In 2008 gaan er toch meer lampjes branden. Zie
http://www.webmd.com/news/20080916/bisphenol-a-tied-to-health-problems
Nee, dat is nog steeds geen wetenschappelijk bewijs voor de schuld van BPA aan dit soort aandoeningen. Maar het is wel mogelijk dat het een rol speelt. Het doet me (alweer) denken aan de honing/botulisme discussie. De vraag is steeds: Moet je wachten totdat het wetenschappelijk bewijs daar is, of is voorkomen beter dan genezen?
Ik kies al jaren en bijna vanzelfsprekend voor dat laatste. Op de vraag:"wat is het alternatief?" is mijn antwoord eenvoudig: Geen (of zo min mogelijk) voer uit verpakkingen gebruiken. Niet om BPA trouwens, maar omdat je gewoon niet kunt weten wat er in zit.
Groet,
Miriam Lavell

koolwitje

koolwitje

17-10-2008 om 13:46

Dank je miriam,

ik denk er precies zo over, liever "voorkomen dan genezen" en zoveel moeite kost het niet, gewoon bewuster kopen scheelt al heel veel. (en zelf eten maken, het heeft even geduurd maar het brood bakken is nu bijna routine, volgend project is zelf koekjes bakken
Ik heb de teksten bvd websites geprint en ga ze aandachtig lezen zodra ik thuis ben!
Ik blijf gewoon zoeken naar alternatieven; ik doe de lunch van de kinderen nu in een papieren zakje die in de plastic trommel gaat. Voor het drinken ga ik misschien een glazen beugelflesje aanschaffen, en maak daar omheen een dikke stoffen (geiten wollen hahaha)sok zodat het niet kan breken (het is van heel dik glas, dat scheelt)

koolwitje

koolwitje

17-10-2008 om 13:50

Arjan,aantasting van je hersenen!

ik kan het niet laten; drie keer hetzelfde berichtje sturen...heb je veel uit de flesjes gedronken de laatste tijd?? hahahaha
Maar ik ben het helemaal met je eens hoor! plastic flessen komen er al lang niet meer in bij ons, behalve dan de soda club machine met plastic fles, daar maak ik frisdrank mee, zodra de frisdrank klaar is, giet ik het over in een glazen fles en gaat het in de koelkast, heerlijke koele limonade!

koolwitje

koolwitje

17-10-2008 om 13:55

: d voor kaaskopje

Nee joh, ik kook het niet, ik blancheer het en vries het in om het na een maandje ofzo in de magnetron te ontdooien, op te warmen en met die heerlijke nep-pizza-kaas (bestaat dat tegenwoordig ook niet uit plastic??) bestrooid op te dienen aan mijn kroost DDD

Een tip: bij de kringkoop: hartstikke leuke stenen/glazen en porseleinen schaaltjes, voor een prikkie!

Prijs jezelf niet gelukkig

Koolwitje:"Ik blijf gewoon zoeken naar alternatieven; ik doe de lunch van de kinderen nu in een papieren zakje die in de plastic trommel gaat. Voor het drinken ga ik misschien een glazen beugelflesje aanschaffen"
Of dit zin heeft is maar de vraag. Wie weet welke uitwisseling er is tussen papier of glas en voedsel. Het is allemaal niet onderzocht.
Met man en macht plastic vermijden (dievrieszakjes? tupperware?) lijkt me onzin. Zo lang zit de kinderlunch niet in het trommeltje. Zelf alternatieven verzinnen voor het zelf verpakken lijkt me ook onzin. Je kunt niet weten wat de nadelen van die verpakkingen zijn.
Groet,
Miriam Lavell

juno

juno

17-10-2008 om 14:26

Gif

In noord amerika zijn alle baby flesje van de markt gehaald omdat er bisphenol in zit. Maar ook andere plastic dingen en blikvoer waar de binnen kant van het blik zo'n wit plastic laagje heeft.

juno

juno

17-10-2008 om 14:28

Bisphenol

Bisphenol komt vrij als je plastic opwarmt, vandaar die baby flesjes.

Margriet*

Margriet*

17-10-2008 om 15:55

dat pleit voor bv en kinderen geen frisdrank laten drinken.....Lijkt me beiden uitstekend.

juno

juno

17-10-2008 om 21:37

Gif

Het is hier al verboden en in USA ook. Er worden nu plastic producten gemaakt zonder bisphenol.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.