Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Plastic recyclen

Twee derde van plastic in de supermarkt is niet goed recyclebaar - https://nos.nl/l/2405948

SInds kort hebben wij een aparte vuilniscontainer voor plastic. We verzamelden altijd al wel het plastic apart maar nu zie ik hoeveel het is in twee weken. Overigens mag blik ook in die bak.

MIjn vraag nav het artikel is: hoe weet ik welke verpakking ik in de winkel moet kiezen? Bijv een melkfles van 1,,5 liter (wit, beetje doorzichtig met blauwe dop) of zo"n melkpak met plastic dop? Gewone melk/yoghurt/vlapakken met vouwdop zie ik hier niet.

da's toevallig. Vandaag wordt in onze gemeente de plastic kliko afgeschaft....
"Binnenkort mag u uw plastic, blik en pakafval weer samen met het restafval weggooien. In de fabriek scheiden we uw plastic, blik en pak van het restafval. We doen dit omdat we op die manier meer herbruikbaar plastic, blik en pak overhouden. We voeren dit wijk voor wijk in. Op deze pagina leest u meer over de planning en wat dit voor u betekent."

Gr Angela

Maakt niet uit volgens mij.
Van de pakken wordt papierpulp gemaakt en de harde plastic flessen zijn wel goed te recyclen. Het zijn al die folies, pakjes en zakjes waar (nog) geen goeie afzetmarkt voor is. Dat is het probleem van verpakkingsindustrie, dus wel een reden om ook dit soort plastic apart in te leveren. 

Hebben jullie geen folder of voorlichting gekregen van de gemeente?

Wij hebben al een paar jaar een PMD-container (plastic, metaal drankkarton).
Daar doe ik dus die wittige melkflessen in en lege drankkartonnen met en zonder dop.

Hebben jullie er ook zakken bijgekregen? Op de zakken die wij gebruiken van de HVC staat bijvoorbeeld dit:
Plastic verpakkingen:
flessen, tasjes, zakken, bakjes, plantenpotten, tubes, deksels, boterkuipjes, folies.

Metalen verpakkingen:
(conserven)blikjes, schroefdeksels, waxinelicht-cupjes, metalen doppen.

Drinkpakken:
leeg en met dop erop
melkpakken, zuivelpakken, sappakken.

Pakken moeten wel leeg zijn (ik spoel ze niet om).

Tip - druk de pakken en flessen eerst plat en doe dan de dop erop. Dan nemen ze minder ruimte in, container is anders zomaar vol.

Ik verzamel de spullen eerst in een afvalbak met speciale zak en als die vol is, dan gooi ik de zak leeg in de container. Dan gaat er net wat meer in dan wanneer ik de zakken er vol in doe. Hier wordt die container maar 1 x in de 4 weken geleegd namelijk.

Ik houd er in de winkel dus geen rekening mee of het wel of niet in de pmd-container mag, want dat is dus eigenlijk altijd wel zo.

Bijtje82

Bijtje82

17-11-2021 om 23:54

Vreselijk vind ik het al die plastic verpakkingen. Vooral die hard plastic bakjes van het vlees. Die geven niks mee en nemen behoorlijk ruimte in. Sowieso is de hoeveelheid afval die wij dagelijks produceren, enorm. Wij hebben zeker een volle zak per dag. 

Bijtje82 schreef op 17-11-2021 om 23:54:

Vreselijk vind ik het al die plastic verpakkingen. Vooral die hard plastic bakjes van het vlees. Die geven niks mee en nemen behoorlijk ruimte in. Sowieso is de hoeveelheid afval die wij dagelijks produceren, enorm. Wij hebben zeker een volle zak per dag.

Volle zak zegt niet zoveel natuurlijk, een volle zaal van 60 l (de ouderwetse vuilniszak) is veel meer dan een zakje van 20 liter (de pedaalemmerzak).

Ik heb naast de achterdeur een bak met 3 compartimenten staan. 2 x 17 liter voor plastic en rest en 5 liter voor groen.

Het deel voor plastic moet ik iedere 2-3 dagen leggen in zo'n zak voor pmd en met 2-3 keer leggen is die pmdzak vol.

Restafval gaat veel langzamer die heb ik in een week nog niet vol.  Met een gezin van 4 (bijna) volwassenen gaat het hard. Ook al probeer ik er goed op te letten dat ik bewust inkoop en yoghurtemmertjes en ander hersluitbaar stevig plastic nog een tweede leven geef door het te gebruiken als opbergbakje voor hobbymateriaal of andere doeleinden. 

Ik merk hier ook dat de vuilniszak veeeel sneller vol zit nu het plastic niet meer gescheiden wordt weggegooid. Hier in Amsterdam waren er een tijd van die aparte containers op straat voor plastic, maar ze zijn er mee gestopt omdat scheiding bij de vuilverwerking beter werkt (gescheiden afvalstromen is hier in Amsterdam vaak problematisch). Nu dus minimaal eens per week de komo-zak weggooien, maar die is wel veel lichter dan in de tijd dat het plastic nog apart werd opgehaald. 

Niet alleen vleesbakjes nemen heel veel plaats in, ook vergelijkbare bakjes voor sommige fruitsoorten, en plastic flessen. En platmaken lukt vaak ook niet. 

Groeten, 

Temet

Hier is het pmd inzamelen ook weer afgeschaft, nu al bijna een jaar. En dan wordt het een uitdaging om alles in 1 rolcontainer te krijgen die 1 x per 2 weken geleegd wordt!

Temet schreef op 18-11-2021 om 08:12:

 Hier in Amsterdam waren er een tijd van die aparte containers op straat voor plastic, maar ze zijn er mee gestopt omdat scheiding bij de vuilverwerking beter werkt (gescheiden afvalstromen is hier in Amsterdam vaak problematisch). 

Groeten,

Temet

Bij ons in de wijk, één wijk naast jou, hebben we nog steeds plasticafvalcontainers. Ze zouden worden weggehaald maar zijn er nog steeds. 

Bijtje82

Bijtje82

18-11-2021 om 18:32

Wij hebben hier 4 containers voor de deur staan welke om de 4 weken geleegd worden. Dat is echt veel te weinig. 

Dat snap ik echt niet Bijtje. Dat is dus iedere week  meer dan 1 container vol.
Dat is echt heel erg veel afval dat je dan produceert.

Bijtje82

Bijtje82

18-11-2021 om 19:46

RosanSe schreef op 18-11-2021 om 19:20:

Dat snap ik echt niet Bijtje. Dat is dus iedere week meer dan 1 container vol.
Dat is echt heel erg veel afval dat je dan produceert.

Nee ze komen eens in de 4 weken legen. 

Suusje.

Suusje.

19-11-2021 om 10:47 Topicstarter

Wat raar dat de ene gemeente teruggaat naar alles bij elkaar en wij net dus meer gaan scheiden. De restbak is heel klein en wordt elke 4 wk geleegd maar dat redden wij wel. We zamelden altijd al het plastic in en als het een keer niet lukt neemt mijn man die ene zak wel mee naar zijn werk. 

De vraag was niet zozeer wat er in mag maar of het uitmaakt wat ik koop. Ik weet dus niet of ik beter een melkpak kan kopen met plastic dop of zo'n grote witte doorzichtige fles met blauwe dop. Ik wil weten wat het beste is voor het milieu. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.