Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

plastic tasjes


Half a twin

Half a twin

10-10-2016 om 21:20

De vrachtwagen Maar wel veilig

Mijn fiets is mijn vrachtwagen. Naar gelang de belading kies ik hoe ik hem voortbeweeg. Meestal fietsend maar als ik in het stadium kom van tasjes aan het stuur dan ga ik lopen met de fiets aan de hand.

bieb63

bieb63

10-10-2016 om 21:34

Kenfan

"Als we nou allemaal tasjes en statiegeldflessen grondig gaan wassen om op alles voorbereid te zijn als alternatief , vraag ik me af wat de netto milieuwinst is.

Mijn gedrag is eigenlijk niet zoveel veranderd: overbodige plastic, zoals tasjes bij het kruidvat voor een tube tandpasta en een fles shampoo, sloeg ik altijd al af, maar ik ga me ook niet voor een dubbeltje in allerlei bochten wringen."

Ik ben het eigenlijk helemaal met je eens. Het grote voordeel van dit beleid is, dat je kleine spulletjes zoals een tube tandpasta, niet meer standaard in een plasticzakje krijgt, maar gewoon in je tas stopt. Voor niemand een probleem denk ik, alleen hiervoor kreeg je automatisch een plastic zakje, die je vaak ook automatisch aannam. Nu niet meer en dat is winst.
En áls je een keer een zakje wilt omdat het niet in je tas past of andere reden, dan is dat dubbeltje ook niet zo'n probleem. Dus nogmaals, het is voor de plasticberg zeker winst.

Wel ben ik het er ook mee eens dat het soms gedoe is bij de kassa. Voorheen, als jij aan het betalen/pinnen was, stopte de cassiere (bijv. bij Hema/Blokker als je diverse dingetjes had gekocht) het ondertussen in en zakjes. Nu is het zo, dat je, als je klaar bent met betalen, portemonnee weer in je tas stopt, vervolgens nog de hele handel ergens in moet stoppen, terwijl er mensen achter je wachten. Daar moeten we nog iets op verzinnen, logistiek

Lente

Lente

10-10-2016 om 21:48

Maar de winst moet toch in de zee zijn?

Het ging toch om zwerfafval? Plastic soep in de zee.
Mijn plastic zwerft niet en komt niet in de zee terecht.
Er komen bij mij geen plastic zakken meer binnen via de winkels. Nu heb ik thuis een rol liggen. Netto is dat een klein verschil.

Maar gooien mensen nu ook minder plastic flesjes op straat of aan het strand? Gooien ze afval nu wel in de afvalbak?
Ik heb nog steeds het gevoel dat het plastic wel afneemt maar dat dit niet het plastic is waar het eigenlijk om gaat.

Plastic tasjes....

Zijn niet perse het zwerfafval in wording. Dat zijn vooral flesjes. Drsnkverpakkingen vormen ongeveer de helft vsn alle zwerfafvsl. En de hoeveelheid kleine plastic flesjes dat. Geproduceerd / verkocht wordt is de laatstec10 jaar echt gigantisch gestegen.

Allemaal aan de Dopper ( en dan vooral de mensen die hun flesjes gewoon op straat of in zee mikken) verlaagt het zwerfafvsl stukken meer dan een paar zakjes per week minder.

Eerst gebruik verminderen. Dan hergebruik bevorderen. En dan daarna nog zoveel mogelijk recyclen. Dat is de volgordecwaarin je dingen moet doen.

( je lege fles met warm water omspoelen omdat ie anders stinkt is trouwens recycling/ energie technisch een waardeloos idee. Weg voordeel. )

Flesjes

Dat constante gelurk wat je nu veel ziet is nergens voor nodig, je kan prima twee uurtjes winkelen of even met de hond gaan wandelen zonder een flesje water op zak. En water uit flesjes is niet beter, lekkerder of gezonder dan ons leidingwater, dus zo'n Dopper is een beter alternatief als je dusdanig lang op pad gaat dat je wel drinken mee moet nemen.

skik

bieb63

bieb63

10-10-2016 om 23:11

Zo'n flesje

waar mineraal water of cola of ice tea in heeft gezeten (bij aankoop in de winkel) kan ook prima diensr doen om water of limo mee naar school of werk te nemen. Dochter doet maanden met zo'n flesje. Gaat 's avonds in de vaat, net als een dopler. Dus dat HOEFT helemasl geen eenmalig gebruik te zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-10-2016 om 23:26

Bieb

Nu is het zo, dat je, als je klaar bent met betalen, portemonnee weer in je tas stopt, vervolgens nog de hele handel ergens in moet stoppen, terwijl er mensen achter je wachten. Daar moeten we nog iets op verzinnen, logistiek ===

Je kunt toch ergens een rustig plekje zoeken om je spullen in je tas te doen? Ik was een paar dagen geleden in de Hema. Ik rekende af en kon bij een verlaten kassa mijn spullen in mijn tas doen. Als dat niet kan is er wel iets anders waar je op inpakken. Ik ga hoe dan ook bij de kassa weg. Bij Kruidvat pak ik meteen in wat al langs de kassa is gegaan. Zo is er ook bijna geen wachttijd voor mensen achter mij.

Inpakservice

Als winkelpersoneel je kleding in een plastic tasje van henzelf doet willen ze dat ook vast in jouw meegenomen tasje doen, dus als je die al voor het betalen op de toonbank legt heb je rustig de tijd om je pinpas of wisselgeld terug te stoppen zonder hijgende klanten in je nek.

skik

Taruh

Taruh

11-10-2016 om 07:30

geduld is een schone zaak

of wel: als de winkel er niet voor zorgt dat je automatisch een plek hebt om je spullen in te pakken dan moet de persoon achter mij maar gewoon even wachten tot ik mijn spullen heb ingepakt. Dan duurt dat maar wat langer.

Geduld is een schone zaak in dit gehaaste en oververhitte landje.

lian

lian

11-10-2016 om 08:17

klopt

Ik pak tegelijk met mijn portemonnee mijn meegenomen tasje uit mijn tas en leg het vast klaar op de toonbank. Terwijl ik afreken, doet 9 van de 10 keer het personeel mijn net gekochte spulletjes al in het tasje, net als vroeger in de plastic tas van de winkel. De eerste keer is dat ontstaan doordat ik 1 handeling wilde doen en nu doe ik het dus standaard.
En ook ik was mijn tasje geregeld. Ik ga er geen extra was voor draaien maar hij gaat zo met de gewone was mee. En zo vies worden die tasjes in de praktijk niet. Het is meer als er al iets in dat tasje zit, wat niet samengaat met wat ik net gekocht heb. Dan koop ik een tasje. Die ik inderdaad ook weer hergebruik.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

11-10-2016 om 08:47

gebruikt flesje

Mijn ervaring is dat die toch niet zo fijn schoon te houden zijn en uiteindelijk een bijsmaak geven. Ik had de tip gehad ze schoon te maken met heet sodawater (moet het flesje wel tegen kunnen) of een kunstgebittablet. Maar op den duur krijgt het toch een bijsmaak. Voor vakantie en festivals vind ik ze wel ideaal, ik neem 1-2 flesjes mee en vul ze geregeld bij.

De Dopper staat al een tijdje op mijn lijstje, maar ik vind ze nogal aan de prijs en dan zijn er net andere prioriteiten die geld kosten Maar hij zit er wel aan te komen.

Voor koffie onderweg heb ik een Starbucksbeker die ik ooit cadeau heb gekregen. Lekvrij voor 1/2 liter. Ideaal! En scheelt weer weggooibekertjes

Raffie

Raffie

11-10-2016 om 09:06

Papieren tassen

Viel mij ook al op, dat steeds meer kledingwinkels papieren tassen meegeven, ongevraagd. En eerlijk gezegd: ik vind ze prachtig, maar kan er niks mee. Plastic tassen hergebruikte ik altijd (voor plastic, als pedaalemmerzak, en ik had/heb er altijd 1 in mijn handtas)
De papieren tassen vouw ik netjes op en ik bewaar ze, maar doe er nooit meer iets mee (ik heb een papiercontainer, dus daar kan ik ze ook niet voor gebruiken)

Dus: minder plastic tassen: prima, maar ongevraagd alles in papieren tassen: nee, geen goed alternatief wat mij betreft

Silone

Silone

11-10-2016 om 09:07 Topicstarter

dopper

Mwoh,hier op mijn werk zie ik collega's die een duik nemen naar hun gevulde dopper, een slok nemen en vervolgens de dopper op het aanrecht zetten, NAAST de kraan. Ik vat 'm niet. Ik pluk mijn koffiemok van het rek, vul hem drink hem leeg , schudt hem uit en hang hem weer op. Die spoel ik dan wel weer om als er koffie in heeft gezeten.
Voor onderweg in trein of auto zijn ze dan wel weer handig, of als je werkplek ver van een kraan is. Verder (niets met milieu te maken) vind ik de dopper wel een goed idee, omdat ook jongeren ineens meer water gaan drinken ipv zoetigheid.

Triva

Triva

11-10-2016 om 09:31

Dopper

Ik kreeg een Dopper van het werk maar het valt tegen. Er kan minder water in dan een gewoon flesje en het neemt meer plek in. De dop is om er een bekertje van te maken maar dat uitstekende deel is dus heel kwetsbaar bij vallen (er is dus een stuk af). Ze hadden gewoon een bredere gewone dop er op moeten zetten en meer inhoud moeten geven. Ik zou niemand aanraden een Dopper te kopen, er zijn betere alternatieven.

De gewone herbruikbare flesjes (die niet kraken als je er in knijpt) zijn prima schoon te maken in de afwasser of op de hand met een flessenrager. Gaan echt heel lang mee. We kregen op vakantie een flesje lipton icetea (geloof ik, was groen) wat we niet besteld hadden maar die is nog beter dan de gewone waterflesjes. Oersterk.

(ik vraag me alleen af waar we in dit draadje van zakjes naar flesjes zijn overgesprongen, dat heb ik gemist ....)

Kaaskopje

Kaaskopje

11-10-2016 om 10:02

Gister bij Primark

Heb ik een vest van 10 euro gekocht en die werd in een papieren tas gedaan. Van mij hoeft het niet. Ik kon er ook niet lekker mee fietsen. Hij past niet goed over het stuur en is door het stugge materiaal vooral een hang in de weg. Na een stukje fietsen was het hangertje wat ik gekregen had ook al door het papier heen. Kortom, je heb er niks an ) Bij het oud papier dus.

Triva

Triva

11-10-2016 om 10:07

Primark

Die primarktassen zijn dan ook niet echt stevig, al zien ze er wel zo uit, of ze proppen er teveel in. Hier zijn ze al twee keer stuk gegaan voor we bij de auto waren

Juno

Juno

11-10-2016 om 12:21

Dopper

Ik sluit me aan, wat een ondingen zijn dat. Er kan bijna niets in, het drinkt niet lekker, die dubbele dop snap ik niet. Waarom zou iemand water uit een eierdopje willen drinken?
Ik heb vorig jaar bij de Xenos een fles van ik meen drie euro gekocht en die is wel erg fijn. Ze waren in drie transparante kleuren, paars, groen en blauw.

bieb63

bieb63

11-10-2016 om 22:29

Pffffff Kaaskopje

"Je kunt toch ergens een rustig plekje zoeken om je spullen in je tas te doen? Ik was een paar dagen geleden in de Hema. Ik rekende af en kon bij een verlaten kassa mijn spullen in mijn tas doen. Als dat niet kan is er wel iets anders waar je op inpakken. Ik ga hoe dan ook bij de kassa weg."

Ik maak daar verder helemaal geen punt van hoor. Dan wacht men achter mij maar even.
Maar je stelt het wel een beetje apart voor: Als er op de toonbank tal van losse spulletjes van mij liggen. Dan versleep ik dat ook niet zomaar even naar een (waar?) ander leeg plekje, zodat de mensen achter mij geholpen kunnen worden. Ik schuif die losse spulletjes dan uiteindelijk sneller m'n eigen tasje, dan dat ik dat in fases of al vallend naar een ander plekje (nogmaals waar?) moet verslepen.
Ik heb het over een hoeveelheid losse (en daarbij sommige) kleine spulletjes die je gekocht hebt. Iets wat je niet in 1x mee graait in je eigen tasje of een ander plekje.
Maar nogmaals: mij boeit het verder niet. Viel me wel op dat ik na het afrekenen (en ook anderen voor mij), dan nog even bij de kassa bezig zijn om e.e.a. bij elkaar te harken.

lian

lian

11-10-2016 om 23:35

bieb

Leg je meegebrachte tasje gewoon op de toonbank, als je begint met afrekenen. Dan pakt het personeel het in. Vandaag ook weer meegemaakt dat dat zo werkt ( ca. 10 artikelen). Echt waar, 9 van de 10 keer werkt dat.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-10-2016 om 00:58

Xenos

Dat is dan weer het voordeel van Xenos. Ik weet daar niet beter of je mikt je afgerekende boodschappen weer in het mandje, of de kassamedewerker doet dat al, zodat je alles op de inpaktafel kunt inpakken.

zebra

zebra

12-10-2016 om 07:58

bij het afrekenen

bij winkels als Hema, Kruidvat en Etos probeer ik al gelijk wat spullen in te pakken die ze aangeslagen/gescand hebben. Dan reken ik af en doe de rest in mijn tas. Ik ga ook geen spullen verslepen met het risico dat de helft op de grond valt. Alleen bij spontane aankopen (dus geen tasje mee) is het wat lastiger maar zo vaak gebeurt dat niet.

Pirata

Pirata

12-10-2016 om 08:43

Fietsmand

Ik heb een ouderwetse rieten fietsmand (ja heel onhip). Daar mik je alles zo in. Natuurlijk niet als er aardappelen in zitten, maar die doe ik achterop de fiets. En zo'n mand aan je stuur is wel log, maar je fietst en prima mee. Je neemt 'm ook zo mee een winkel in als priveboodschappenmandje.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

12-10-2016 om 09:02

Pirata

Onhip? Lijkt me juist supercool! Mijn stuurmand is na jaren trouwe dienst en verschillende keren al van fiets gewisseld, flink versleten. Misschien wordt de volgende wel zo'n mand!

Papieren tasjes

Die zijn dan weer handig om je oud papier in op te sparen waarna je het met tasje en al in de papiercontainer kan gooien.

skik

Pirata

Pirata

12-10-2016 om 18:17

Oef

Blijkt dat ik me toch kan vertonen met mijn mandje
Ik kan het aanraden trouwens.

hier een berichtje van een winkelmedewerkster

Wellicht dubbel, want ik heb niet alles gelezen wat er neer gezet

Ik werk in een winkel (babyspeciaalzaak) waar we al jaren plastic tasjes verkopen. wij verkopen veel delicate zaken die je toch graag goed verpakt mee wil nemen (voedingsbh's, newborn kleding etc)

In onze winkel betaal je idd ook voor een plastic tasje. Dit gebeurt overigens al jaren. Hier is ons bedrijf al jaren geleden mee begonnen om klanten bewust te maken van het nut van een tasje. Sinds we daar mee waren begonnen merkten we een heel groot verschil.
Normaal vulden we de bak met tasjes dagelijks bij maar na de invoering van betaalde tasjes werd dat ongeveer 1x per 2 week! Wat een verschil!

We kregen veel reacties op de betaalde tasjes. zowel positief als negatief. We legden uit welk verschil wij ondervonden en dan was de klant vaak wel om. Maar er waren altijd klanten waarbij het om het principe ging.

Onze ervaring was dat klanten vaak om elk (in mijn ogen) wissewasje een tasje wilde hebben (dan heb ik het over een kaartje o.i.d) terwijl het prima bij een andere tas in gedaan kon worden.

Naar mijn idee is het een kwestie van gewenning om een eigen tasje mee te nemen maar heeft het ook te maken met een gevoel van luxe wanneer je heel veel tasjes in je hand hebt.

Sinds het verplicht gesteld is dat je betaalt voor een tasje, hebben we minder discussies bij de kassa, dat is wel fijn. Maar het valt ons ook op dat men na bijna een jaar nog steeds zegt niet gewend te zijn om een tasje mee te nemen.

Ik weet van de lingerie winkel in onze stad dat ze daar een bh meegeven in een flinterdun papiertje. Dat vind ik een prettige manier van verpakken.

Wanneer iemand bij ons spullen koopt waarbij het de kans krijgt vlekken op te lopen omdat het zo in bijvoorbeeld een handtasje meegenomen moet worden, doen we er een "snel" papiertje om. Dit is gewoon cadeaupapier maar dan even snel ingepakt ter bescherming.

We merken dat de klant dat zeer kan waarderen.

Ik ben zeer voor het betalen voor een tasje. Ik heb in mijn fietstassen standaard 2 vouwtasjes (Ikea, zijn super sterk). En in mijn handtas heb ik ook 2 tasjes.

Voor mij was het ook een kwestie van wennen

Poco

Poco

21-10-2016 om 09:34

hoe zit

weet iemand hoe het eigenlijk zit met reclame?
Vroegah liep je natuurlijk met een tasje rond waardoor er gelijk reclame werd gemaakt voor de winkel door prints/kleuren/logo.
Hoe zit dat nu, levert dat ook een beetje verlies op of maakt tv/internet dat weer ruimschoots goed?

Kaaskopje

Kaaskopje

21-10-2016 om 09:37

Poco

Ik denk dat internetreclame en nieuwsbrieven dat voor een groot deel goedmaken.

reclame en Pirata

Onze ervaring is dat wij niet minder klanten krijgen dan anders nu we geen tasjes meer meegeven.

We zijn er natuurlijk al jaren terug mee begonnen dus helemaal eerlijk is deze vergelijking natuurlijk niet.

Sterker nog, we hebben nu shoppers te koop waar geen reclame van ons op staat.
Dat zegt volgens mij genoeg

Pirata, je brengt me op een idee.

Vroeger zat ik bij mijn moeder achterop de fiets in een fietsmand. Lekker warm, mooi plekje.
Dat kan natuurlijk ook een mooie manier zijn om boodschappen mee te vervoeren

Ik geloof dat ik dan wel heel veel bekijks krijg. En mijn snelheid heeft er vast ook onder te lijden, hihi. Is niet zo aerodynamisch.

maan.

maan.

24-10-2016 om 11:53

eigen tas is best

al jaren dat ik probeerde om niet altijd al die prut-plastictasjes aan te nemen. sommige winkels deden zelfs moeilijk als je je spullen direct in je eigen tas wilde doen..

nadeel nu vind ik wel dat je dus altijd een tas bij je moet hebben, voor het geval je ineens toch een leuke trui ziet hangen ofzo. een gratis papieren tasje vind ik dus echt heel aardig maar niet prettig meenemen en gaat thuis meteen bij het (papier)afval. een gekocht plastic tasje blijft toch ook een plastic tasje.

wat betreft de eerdergenoemde reclame: zeeman heeft dat heel slim opgepakt! hun recycletasjes kun je blijkbaar gratis laten vervangen en je ziet dus ook heel veel mensen met een zeemandraagtasje lopen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.