Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Evelien

Evelien

14-01-2016 om 20:15

Puber groot bed op kamer?

We hebben 2 pubers.
De oudste heeft de grote kamer, de jongste een vrij kleine kamer.
Jongste heeft al vaker aangegeven ook wel de grote kamer te willen slapen, dus te willen ruilen.. Hebben we steeds uitgesteld, maar zou op zich wel redelijk zijn.

Ik zie alleen op tegen het omwisselen van de kamers.
Maar rond de zomer omwisselen zou ik wel eerlijk vinden voor jongste. Ik weet niet of ik het zelf kan opbrengen, er zal wel bijv. in elk geval geverfd moeten worden en dat kost of tijd of geld en is in elk geval gedoe. Man is niet zo heel actief bij het regelen en helpen van dat soort dingen.

Goed, dat was achtergrond info.

Oudste heeft een nieuw bed nodig en wil een 2-persoonsbed!
Dat kan op zich wel op die grote kamer.
Ik merk dat ik er weerstand tegen heb.

Redenen:
- decadent (ik schrijf het maar eerlijk)
- daarmee steekt oudste nog meer de ogen uit bij jongste. M.n. dus vervelend als wij het wisselen van de kamers uitstellen omdat het teveel gedoe is voor ons. Lijdt jongste er mogelijk nog meer onder het kleine kamertje te hebben en een normaal bed.
- kosten: duurder bed, nieuw beddengoed
- Oudste heeft geen vriendje, maar mocht ze er een krijgen, wordt het natuurlijk nog aantrekkelijker die hier te laten slapen . Maar goed, de vraag is of dat aan de orde komt. Nu nog geen voortekenen. Minst belangrijke argument voor mij.

NB Jongste kan niet naar zolder of naar een andere kamer. We moeten het met deze kamers doen.

Oké, wat denken jullie ervan? Nog ideeën, argumenten om wel /niet aan wens van oudste tegemoet te komen of juist niet?


Uitstellen?

Waarom zou jongste de grote kamer van oudste moeten krijgen? Dat komt mogelijk vanzelf wel als oudste de deur uitgaat en verder is het gewoon een gevalletje pech.
Je kunt ook nog je eigen kamer aan jongste geven.
Maar geruil zonder dat duidelijk is waarom en waartoe, ik vermoed een vermeend idee van 'rechtvaardigheid', zou ik niet aan beginnen.

Wat vind oudste daarvan?

Ik ken een vergelijkbaar geval waar oudste van de zolder werd verjaagd omdat nu jongste aan de beurt zou zijn.
Die is daar zo boos over geworden dat het snel op kamers ging en terecht kwam in goedkope baantjes. Zoveel jaar later gelukkig alsnog naar de universiteit en nu bijna afgestudeerd.
Maar dat heeft nog steeds een beurse plek in de familie.
Je gaat toch niet een jongere van zijn kamer sturen omdat er nu een ander aan de beurt is?
Ik weet dat er mensen zijn die vinden dat je woonruimte altijd tijdelijk moet aanbieden, maar daar ben ik niet van.
En ja, dan heb je een ingebakken conflict. Nog een groter bed erin, terwijl je jongste al het idee gegeven hebt dat hij ergens tekort komt, vergroot het drama.

Moni

Moni

14-01-2016 om 20:22

Of een bedbank

Wij hebben deze voor oudste: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00228705/

Het is een eenpersoonsbed waar je een tweepersoons versie van kan maken. Handig voor logees. Vriendje dat er niet is, vind ik geen argument.

Zo'n bed past straks ook in de kleine kamer.
En op termijn koop je ook zoiets voor jongste.
Een tweepersoonsbed kopen dat niet in de kleine kamer past, lijkt me niet handig.

Henriette123

Henriette123

14-01-2016 om 20:23

Niet ruilen

Ik zou er niet zomaar aan beginnen.
Volgend jaar weer terug ruilen?
Dit gaat tot veel gezeur leiden.
Ik vind het overigens overdreven om te zeggen dat jongste lijdt onder een kleinere kamer.
Hoe lang duurt het nog voordat de oudste uit huis gaat?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

14-01-2016 om 20:23

gewoon duidelijk zijn

Als jullie inderdaad vinden dat er geruild moet gaan worden, dan moet je denk ik gewoon heel duidelijk zijn. En afspreken wanneer de verhuizing gaat plaatsvinden. Als je oudste weet dat ze straks de andere kamer heeft (ik maak uit je bericht op dat je dit nog niet met haar hebt besproken), dan weet ze dus ook dat er geen tweepersoonsbed in past. Daar heb je geen verdere argumenten voor nodig. Ik zou er trouwens geen moeite mee hebben om duidelijk te zijn over de kosten: er komt geen tweepersoons bed (als het al zou passen), want ik vind het te duur, oa vanwege het nieuwe beddengoed.

Jamie

Jamie

14-01-2016 om 20:23

hoe oud?

Hoe oud zijn ze eigenlijk? Verder: waarom heb je het zolang uitgesteld? Hier hebben we hetzelfde probleem maar ze weten dat er niet geruild wordt. Oudste heeft twee meter kastenwand en jongste heeft maar 1 meter kastenwand en lager. De spullen van jongste die niet van het seizoen zijn liggen dus in die kast van oudste en ook het beddegoed ligt daar. Verder hebben we het bed van jongste onder het raam gezet zodat je daar geen loze ruimte hebt waar je niets mee kan (je kunt er ook een bureau plaatsen) en verder heeft jongste een groot Micke hoekbureau van Ikea. Daarnaast hebben we nog een zolder waar ze kunnen gamen en andere dingen kunnen doen. Omdat ze weten dat we niet ruilen is er ook nooit gedoe over geweest.

Tweepersoonsbed? Zou ik niet bekostigen, mag die oudste zelf doen. Vriendjes die er nog niet zijn? Lekker dat argument laten liggen, er zijn genoeg mensen op OO hier die dan gaan roepen: oh vriendjes passen ook in een eenpersoonsbed.

Tango

Tango

14-01-2016 om 20:25

Ik zou ook niet ruilen

Hier heeft jongste ook de kleinste kamer en oudste de grootste en dat zal echt zo blijven tot oudste het huis uit gaat, denk ik. Ik zou er ook geen zin in hebben om te ruilen. Beide hebben de kamers helemaal naar eigen smaak ingericht dus wordt een hele klus om dat aan te pakken.
Mocht je het wel willen doen en beide staan daar achter, dan zou ik ze zelf flink mee laten helpen met verven e.d. Dochter hier heeft dat ook pas gedaan toen ze haar kamer een andere kleur wilde. Ze heeft zelf 2 dagen mee geholpen muren te verven samen met mij en mijn moeder.
Een tweepersoons bed zou ik op zich niet zo'n probleem vinden. Decadent? Nee, waarom zou dat? Bij dochter in haar kamer zou het passen. Zij wil het ook wel maar ik vind het nog niet nodig. Ze heeft haar huidige bed net 2 jaar. Maar als dat ding op is, want niet zo'n geweldige kwaliteit, dan mag ze best een tweepersoons. Van Marktplaats dan wel hoor. Beddengoed hoeft trouwens ook helemaal niet zo duur te zijn. Pas een dekbedhoes gekocht bij Leenbakker van 6 euro. Dochter vond hem helemaal geweldig.

Lusithania

Lusithania

14-01-2016 om 20:30

Hier

Mijn oudste van achttien heeft een kamer van 3 x 3.60 en heeft er sinds de kerstvakantie een tweepersoonsbed van 140 breed in staan.
Dat vind IK geen noodzaak en hij heeft het zelf mogen betalen, ook het dekbed en het beddegoed.

Dochter van bijna zeventien heeft haar kamer op zolder. Ze had eerst de kleinste kamer maar mijn man ging thuis werken en 'moest' er een kind naar zolder. Zij heeft de grootste kamer maar nog geen behoefte aan een groter bed.

Hoe oud zijn je pubers en hoe groot zijn de kamers?

Wat voor argumenten heeft jouw jongste om van kamer te willen wisselen?
Een kleine kamer op het Noorden slaapt in de zomer een stuk koeler dan een kamer op het Zuiden. Ook kan er verschil zijn in een kamer aan de straatkant of de tuinkant.

Evelien

Evelien

14-01-2016 om 20:50

reacties

Bedankt voor jullie reacties.

Allereerst, kinderen zijn 16 (4e) en 14 (2e). Oudste gaat misschien na de 6e op kamers, maar nog niet zeker. Hangt er ook vanaf was ze gaat studeren.

En ja, ik ben heel dom geweest door te laten merken dat ruilen van kamers een optie was. Dat had inderdaad te maken met een soort van rechtvaardigheidsgevoel. de jongste is natuurlijk de pineut met een kleine kamer (iets van 2.70 bij 2.10, door de indeling ook maar een klein bureau, weinig boeken planken en gewoon krap/klein). Zeker als hij straks gaat groeien wordt het heel krap.

Grote kamer is schat ik 3,5 bij 3,5 of zoiets, erg ruim in elk geval.

Herkennen jullie dat niet van de ogen uitsteken van jongste als ze een groot bed krijgt? Dat vind ik toch het meest bezwaarlijke aan haar wens merk ik.

Dan kan je wel steeds zeggen "pech", maar jongste krijgt sowieso vaker tweedehands dingen (zeker vroeger) als jongste. Ik vind het denk ik ergens echt sneu voor jongste.

En zelf beddengoed voor groot bed laten betalen zou nog wel iets kunnen zijn. Ben bang dat mijn man dat allemaal onzin vindt. Vindt geld sowieso geen issue en is erg gek op oudste (naar mijn idee meer dan op jongste) dus doet al snel alles wat oudste wil. Zou ook samen met haar naar bed gaan kijken. En koopt dan vast meteen beddengoed erbij.

Evelien

Evelien

14-01-2016 om 20:52

En oudste west dat jongste van kamer wil wisselen maar vindt het natuurlijk geen goed idee.

En jongste wil gewoon wisselen omdat die grote kamer veel ruimer is dan de kleine kamer. Is jongste een paar jaar geleden zelf over begonnen.

Henriette123

Henriette123

14-01-2016 om 20:59

Kasten

Kun je geen kasten uit de jongste zijn kamer ergens anders zetten?
Daardoor krijgt hij meer ruimte, zonder dat je alles moet verhuizen.

Jaina

Jaina

14-01-2016 om 21:04

Wisselen

Hier wisselen we alleen van kamers als er noodzaak tot is. Dat houdt in dat we meestal wisselen als er iemand het huis uit gaat of weer terugkomt of dat we een andere tijdelijke bewoner krijgen. Verder wisselen we niet. Maar de situatie is hier vrij dynamisch en we zijn ook al vaak verhuisd dus alsnog hebben de kinderen vaak gewisseld van kamer. Dus het is niet zo dat een iemand altijd het kleinste en minste kamertje heeft gehad.

Het vervelende is natuurlijk dat de jongste er nu al op rekent dat er geruild kan worden. Ik kan me het gevoel van je jongste wel voorstellen. Zeker als hij sowieso al minder krijgt. Je kan hem natuurlijk omkopen door hem iets anders aan te bieden wat hij heel graag wil.

Wat betreft het tweepersoonsbed. Ik heb daar op zich geen bezwaar tegen maar als dat inhoudt dat er dan ook een nieuwe matras en beddengoed moet komen dan zou het niet doorgaan. de meerkosten zou ze zelf moeten betalen. Hoe noodzakelijk is een nieuw bed sowieso? Is het gewoon niet mooi meer of is het echt niet meer te doen?

In elk geval zal je eerst een beslissing moeten nemen over dat ruilen. Gaat het ruilen door dan krijgt de oudste dus geen tweepersoonsbed. Gaat het niet door dan kan de oudste een tweepersoonsbed krijgen mits ze de meerkosten zelf betaald. Daarover zal je dan wel met je man op een lijn moeten zien te komen.

Ik snap het trouwens wel. Het is inderdaad niet leuk als het zo duidelijk is dat de een veel meer krijgt dan de ander.

Eko

Eko

14-01-2016 om 21:19

Eerlijk

Mijn broer is 6 jaar ouder en had dus de mega-zolderkamer bij mijn ouders, terwijl ik een hokje van 2x3 had. Maar ik was met 18 jaar het huis uit en hij heeft er nog tot zijn 25e gewoond. Voor mij is het niet vanzelfsprekend dat de oudste de grootste kamer heeft, zeker niet als er maar 2 jaar tussen zit (zelfs 6 jaar was geen garantie!). Wij hebben nu voor ons huis-in-aanbouw dus twee identieke kamers voor de kinderen gepland. Dat gezeur hebben we straks dus niet Ik zou ruilen dus zeker overwegen.

Groot bed heb ik ook geen probleem mee, maar dan zou mijn kind zelf mogen meebetalen aan nieuw beddengoed of hij/zij moet genoegen nemen met mijn afdankertjes.

Puck

Puck

14-01-2016 om 21:40

eigen schuldgevoel?

Het lijkt erop dat je zelf ook een soort schuldgevoel hebt dat je jongste benadeelt of benadeeld hebt in het verleden t.o.v. de oudste en dat je dat op deze manier recht wilt zetten. Er is toch helemaal niets mis mee om twee kinderen niet exact t zelfde te behandelen? Jongste en oudste zijn heeft voor allebei voor- en nadelen. Se be it! En een van de nadelen van jongste is in dit geval een kleinere kamer. Voordeel is misschien dat voor jongste dingen vanzelfsprekend zijn geworden waarvoor oudste heeft moeten knokken. De redenen die jij geeft zouden voor mij echt niet opgaan. Laat ze t maar gewoon doen met wat ze hebben. Door slimme opbergmogelijkheden kan de kamer van jongste misschien wat meer ruimte gecreeerd worden. En het bed van oudste: als zij dat wil en zelf wil betalen zou ik dat gewoon toestaan. Tuurlijk heb je als ouder ook je voorkeuren, maar de redenen die jij noemt zouden voor mij niet de strijd die het gaat opleveren als je het verbiedt waard zijn.

Evelien

Evelien

14-01-2016 om 21:52

Henriette

Nee, de kleding kast kan niet ergens anders.

Gaande dit draadje heb ik wel bedacht dat er echt iets moet gebeuren met de boeken planken.

Misschien moeten we maar niet ruilen en moet ik jongste dat maar zeggen. Het is teveel gedoe.

Een bed

http://www.leenbakker.nl/slapen/boxsprings/boxcombinatie-alta-120x200-cm-3-delig

Je kunt ook gewoon zeggen dat je er van terug bent gekomen. Ieder houdt zijn kamer. Voor je dochter kijk je voor een tweedehands tweepersoons bed en voor zoon schaf je een twijfelaar aan van 1.20 breed.
Nieuw.
Omdat die een kleinere kamer heeft geef je daar wat meer aan uit ook omdat twijfelaars niet snel tweedehands te krijgen zijn.
Dochter kan meedoen met jullie beddegoed en zoon krijgt nieuw.
Verder kun je in een kleine kamer ook slimme oplossingen realiseren. En een kast buiten de kamer regelen voor kleding e.d.
Maar ik zou ook kijken of je niet je eigen kamer kunt opgeven. Wat ben je daar nou helemaal? Het hele huis is van jou.
Ook een tweepersoonsbed kan in een kleine kamer en slapen is vaak het enige dat je daar doet. Terwijl kinderen op deze leeftijd hun eigen leefruimte nodig krijgen.

Evelien

Evelien

14-01-2016 om 21:59

Schuldgevoel

Puck, je hebt tussen de regels goed gelezen dat er schuldgevoel meespeelt.

Maar niet zozeer dat ik zelf jongste benadeeld heb, maar dat ik vind dat mijn man oudste bevoordeelt t.o.v. jongste.

Misschien alleen in mijn beleving, maar die indruk krijg ik steeds weer en ik denk dat ik daarom voor jongste op wil komen.

Mijn man is ook de oudste van twee (nb ik de jongste van twee) en oudste lijkt qua karakter meer op hem dan jongste op hem lijkt. En hij doet regelmatig dingen voor oudste die hij niet voor jongste doet.

Misschien moet ik dat maar eens met hem bespreken.

En dat "omkopen" van jongste is misschien nog niet zo'n slechte. Ik weet dat hij met iets blij zou zijn en als hij dat krijgt makkelijker zou accepteren niet van kamer te ruilen.

Evelien

Evelien

14-01-2016 om 22:04

AnneJ

Leuk je reactie.

Maar onze kamer opgeven is echt niet praktisch.

Eigenlijk is ruilen nooit praktisch. Bij ons dan.

Ik denk dat we de kamer van zoon handiger moeten maken qua boekenplanken. Maar eens vragen waar hij blij mee zou zijn.

En een twijfelaar past niet bij hem. Echt te smal.

Kamer van oudste is trouwens nog groter dan ik schreef, iets van 4 x 4 of nog groter.

Puck

Puck

14-01-2016 om 22:15

Hoogslaper

Ik weet niet wat voor bed jongste heeft maar is een hoogslaper met daaronder een bureau of zitgedeelte niet een oplossing. Dat is ook een mooie manier om ruimte te creëren en misschien gelijk een goede "omkoping".

Ikea

Als je toch naar ikea gaat, zou ik voor de jongste niet zo'n hoogslaper kopen, maar zo'n hele hoge waar je een complete bank onder kwijt kunt. Je hebt ze in 1 en 2 persoonsversie en als je plafond niet hoog genoeg is kun je ze eenvoudig zelf inkorten. Ik zou niet ruilen. Maar zoiets doen en dan voor de oudste een gewoon tweepersoonsbed. Ik zie daar werkelijk het probleem niet van. Heerlijk toch, dat ze overdwars kan. En een tweepersoonsdekbed is niet perse nodig. Een eenpersoons is ook 1,50 breed.

1,50?

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/S79012991/

Heb ik iets gemist? Een eenpersoonsbed is normaal 90 cm breed, sommigen zelfs nog 80 cm. 1,50 is een royale twijfelaar.
Allen 2 meter lang.

Agatha

Agatha

14-01-2016 om 23:45

Dekbed

van 1,50

Dekbed inderdaad

Ik was te snel. Nog even in de war van deze: "En een twijfelaar past niet bij hem. Echt te smal."
Terwijl een twijfelaar groter is dan een eenpersoonsbed.
Nog zo'n opmerking, dacht ik, en ik ging twijfelen.

Jamie

Jamie

15-01-2016 om 07:41

nogmaals

Als de kamer 210 breed is en in die 210 zit het raam: overweeg dan om een bed onder het raam te zetten. Dat hebben wij hier gedaan. Als de deur dan in de andere 210 zit kun je naast de deur bijv het micke hoekbureau neerzetten en dan is er vaak nog een stukje tussen bureau en bed over voor nog een micke deel. Natuurlijk kun je een kast in de kamer van oudste plaatsen voor spullen die je jongste niet vaak nodig heeft. Boekenplanken: die kunnen aan beide kanten boven het bed. Dit schept echt zeeën van ruimte.

Overigens vind ik de maat van je oudste wel heel groot tov jongste, hebben jullie dan een nog grotere kamer? Hier is de kamer van oudste niet zo groot hoor 3,5 bij 2,5 ofzo. Is het een gewoon rijtjeshuis?

Arawen

Arawen

15-01-2016 om 07:44

Beddengoed

Hier heeft de jongste gewoon grote kamer van oudste gekregen toen die de deur uit ging. Niks mis mee. Oudste had toen al een twijfelaar (1.20 breed) gekregen, die is ook met hem mee verhuisd. Jongste heeft nu de grote kamer en ook een twijfelaar. Heb van mijn zussen (met veel oudere kinderen) geleerd dat verkeribg uiteindelijk toch blijft slapen en dat een groter bed wel handig is. Bleek bij oudste ook zo te zijn... Jongste is nu 16 en nog geen verkering maar dat komt nog wel..
Overigens kun je een twijfelaar prima opmaken met een eenpersoons dekbed. Zeker zolang er maar 1 persoon in ligt. Heb je alleen nieuwe hoeslakens nodig.

Elisabeth

Elisabeth

15-01-2016 om 09:39

Ik zou denk ik zeggen:

2 persoonsbed kun je op je buik schrijven, dat koop je zelf maar tegen de tijd dat je deur uit gaat. Je mag een nieuw bed als dat nodig is, of een combi zoiets als een slaapbank die je uit kan klappen. Dan heb je dus ook een 2 persoons, maar kost jou geen extra beddengoed.

Die kamers ruilen...tja wij zelf zijn nogal van de kamers ruilen en schilderen en behangen, omdat we dat eens in de 2/3 jaar alle 4 leuk vinden om te doen en er ook een sport van maken om het op zijn allergoedkoopst te doen en dan 3 compleet 'nieuwe' kamers te maken. Maar goed dat is onze tik.

We hebben allemaal de kleine kamer, de grote, de midden en de zolder gehad.

Hoe lang slaapt die oudste al in de grote kamer?
Hoe lang is de jongste en heeft hij (? of zij?) regelmatig vrienden over de vloer of heeft de oudste dat juist?

Ik zou daar ook een beetje naar kijken. Gunnen ze elkaar niet leuke nieuwe dingen? Ik zou samen met ze overleggen wat er allemaal mogelijk is met een kleine en met een grote kamer. En laat ze dan eens kijken of misschien die ene kamer toch wel zo leuk is en goed is of dat er toch geruild kan worden.

Meer samen beslissen. Zoiets?

Mijntje

Mijntje

15-01-2016 om 09:59

niet alles

Je kan nu eenmaal niet alles geven, je moet geen prinsesje kweken. Dus een groot bed kan je dochter ook kopen als ze uit huis is.
Mijn zoon wilde graag een hoog bed, maar ja, dat paste niet. Jammer maar helaas. De kinderen hebben nu ieder een kajuitbed, dat vind ik wel handige bedden ivm opbergruimte en het is meteen een soort bank.

Ik snap wel dat het voor de jongste, die maar 2 jaar scheelt met de oudste, wat zuur is om de kleinste kamer te hebben. Dan kan hij later maar 1 of 2 jaar genieten van wat meer ruimte. Maar als zijn kamer wat handiger en leuker wordt ingericht kan een kleinere ruimte ook knusser worden. Ik wilde vroeger juist de kleinste kamer want die had een mooier uitzicht!

Laura

Laura

15-01-2016 om 10:06

Kamer van dochter is kleiner

Haar kamer is 2.30 breed en 2,30 lang, twee persoonsbed staat in de ene helft gepropt, dus ik moet op het bed gaan staan om het raam open te doen, bed staat van muur tot muur incl kleine ombouw. Voor het bed is nog een ruime meter loopruimte en daar staat een kast. Geen plek voor een bureau.
Jongste had grotere kamer (ze hebben samen ooit geruild toen ze 8 en 11 jaar waren) dus om dochter een beetje te pleasen toen ze baalde dat haar kamer best klein was, hebben we deze een beetje opgepimpt. Alles mooi strak wit geverfd, wit klein flatscreentje aan de muur (voor verjaardag) en een mooie spiegel. Al met al gewoon een hele gave kamer geworden. Heleboel kussens op het bed zodat ze lekker met vriendinnen kan kletsen en evt. tv kijken.
Kan je zoiets niet doen voor jongste?
Beiden hebben ze hier trouwens een tweepersoonsbed, gewoon een van de goedkopere van ikea met een matras erbij. In het begin nog ff met het oude beddengoed (klein maar heb je niet in de gaten als je alleen in bed ligt) en een paar maanden later (voor sinterklaas ofzo) een groter dekbed gekocht met een overtrek.

Laura

Laura

15-01-2016 om 10:07

Pinterest

Kijk trouwens voor inspiratie eens op Pinterest op 'small bedrooms', je kunt er echt iets heel leuks van maken!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.